Stranger Things

Stranger Things

Mooie finale al bij al toch wel vind ik. Zeker niet de meest spectaculaire seizoensfinale die ik al gezien heb, maar het stelde toch allesbehalve teleur en dat is in vele gevallen al een prestatie.

Het eindgevecht met Vecna/Mind Flayer was misschien net een tikkeltje aan de kort kant en zoals gezegd ontbrak het daar toch wat aan spanning.

Wat mij betreft wel een geweldige closure voor het personage van Eleven, dat was het enige personage waarvan ik ervanuit ging dat ze het niet ging halen. Daar werd doorheen het seizoen ook meermaals op gehint, dus hoe ze dit uiteindelijk hebben aangepakt vind ik wel zeer sterk.

Ik vond het heerlijk entertainment. Je kan alles gaan fileren natuurlijk maar dit is gewoon een artistieke masterpiece in mijn ogen. De muziek, de casting, de visuals, het verhaal, de fantasie, ... en uiteindelijk een meer dan prima finale. Hoeveel series (nee, ik wil hier geen discussie (her)activeren!) hebben we al de dieperik zien ingaan met de finale of iets machtig als Sense8 gewoon abrubt zien stopzetten. Stranger Things is een compleet verhaal met een bijzonder mooie opbouw doorheen de jaren. Hoedje af voor iedereen die daaraan gewerkt heeft.

Finale bekeken en vond het een zeer goede aflevering dat mooi in lijn is met de rest van de hele serie. Ondanks dat ik niet zo dol ben op series en films waarin kinderen prominent aanwezig zijn, weet ik gelukkig wel dat de meeste het potentieel hebben om toch goed genoeg te zijn en Stranger Things is daar 1 van.

Alhoewel, misschien 1 kleine ergernis, maar echt klein:
Wat is er uiteindelijk met Owens gebeurd?

Hij was de wetenschapper die El probeerde te helpen in S3 en S4. Het laatste dat we van hem zagen, was in die bunker in Nevada. Hij werd gevangen genomen door Sullivan, maar wat er daarna gebeurde met Owens, we weten het niet. Toen ik Sullivan zag in S5, dacht ik dat we Owens ook te zien zouden krijgen, maar noppes. Dus ben ik benieuwd hoe het Owens vergaan is. Vind het jammer dat ze geen moment meer spendeerden aan hem, terwijl ze toch heel goed gedaan hebben in het afsluiten van iedereens verhaallijn. Owens was dan wel geen main character, maar onbelangrijk was hij zeker niet.

Alle sets zien er in seizoen 5 toch uit alsof ze uit den aldi komen?
Met als toppunt die gesmolten materie. Precies geboende play-doh

Ik vond het een zwak seizoen en de finale heeft daar niet veel aan veranderd.
Weer te veel bleit-scenes en stupide momenten zoals Nancy die meteen op de mind flayer begint te schieten ook al moeten de anderen nog 300 meter lopen en 50 meter klimmen. Magisch valt iedereen uiteraard op zijn plaats.

De eigenlijke wrap van iedereen vond ik dan wel weer heel mooi gedaan. Zeker van de core-party. Dat voelde voor mij ook wel aan als een tv-hoofdstukje dat werd afgesloten.

As close to perfection as possible vond ik dit. De kritiek op de voorlaatste ep vond ik te streng, maar ik ga eerlijk zijn: Ik had een klein beetje schrik voor het einde. Maar wauw... It hit all my buttons.

Weer te veel bleit-scenes en stupide momenten zoals Nancy die meteen op de mind flayer begint te schieten ook al moeten de anderen nog 300 meter lopen en 50 meter klimmen. Magisch valt iedereen uiteraard op zijn plaats.
Ja, dat stukje vond ik idd ook wel net iets te 😝

Mooie finale. Laatste seizoen kon ook wel een stuk korter en er is veel nodeloze opvulling maar dat zullen we maar met de mantel der liefde bedekken. In tegenstelling tot GOT kreeg dit alle ademruimte om een afgerond geheel te vormen waar je tevreden mee kan zijn. De magie van het eerste seizoen was misschien verdwenen maar ik vond wel dat de chemie tussen de personages nog altijd aanwezig was.

Climax van de eindbattle was na een uur al afgelopen en dan was het nog wat melodramatisch wrappen, deed een beetje denken aan het einde van Return of the king. Of toch zoals ik me dat herinner, hoewel dat boek toch nog wel wat anders zegt.

En ik had ergens verwacht dat er toch nog een nieuwe poging van de Mindflayer zou zijn om Hawkings binnen te dringen, maar dat bleef uit. Misschien ook maar goed.

Nancy moest natuurlijk wel ervoor zorgen dat de Mind Flayer haar ging volgen en niet de rest. Dus in dat opzicht is het logisch dat ze meteen begint te schieten op de Mind Flayer.

Het laatste stuk is inderdaad wat bij de haren getrokken. Dan hadden ze beter Eleven enkele minuten eerder geïntroduceerd waarbij zij haar krachten gebruikt om het team op de klif te krijgen.

Alle sets zien er in seizoen 5 toch uit alsof ze uit den aldi komen?
Met als toppunt die gesmolten materie. Precies geboende play-doh

Ik vond het een zwak seizoen en de finale heeft daar niet veel aan veranderd.

De eigenlijke wrap van iedereen vond ik dan wel weer heel mooi gedaan. Zeker van de core-party. Dat voelde voor mij ook wel aan als een tv-hoofdstukje dat werd afgesloten.
Jup zei het tegen mijn madam.
Dat duurt een halve dag om die richel te beklimmen.... Maar idd. Na een magazijn of twee op de mindflayer te schieten stond iedereen vlot boven.

Ik vond het heerlijk entertainment. Je kan alles gaan fileren natuurlijk maar dit is gewoon een artistieke masterpiece in mijn ogen. De muziek, de casting, de visuals, het verhaal, de fantasie, ... en uiteindelijk een meer dan prima finale. Hoeveel series (nee, ik wil hier geen discussie (her)activeren!) hebben we al de dieperik zien ingaan met de finale of iets machtig als Sense8 gewoon abrubt zien stopzetten. Stranger Things is een compleet verhaal met een bijzonder mooie opbouw doorheen de jaren. Hoedje af voor iedereen die daaraan gewerkt heeft.
Dit, en volledig eens met @Avondland dat er zoveel elementen grandioos zijn dat je de minpunten zeker mag bedekken met de mantel der liefde.

De finale wrapping up vond ik wel goed gedaan, beetje ode aan de tiener en young adult films van John Hughes.
Een soort winding down na al dat donker en gespannen fantasy gedoe mag ook wel eens.
Meer sentiment wel dan ik verwachtte, de makers blijven ook grote fans van Spielberg zeker.

De actie vond ik middelmatig, veel middelmaat CGI en terug veel plot armour. Niet slecht, maar ook niets wow.
Maar dat zijn dan enkel minpunten die elke serie wel heeft.

De Vecna/Henry/Mind Flayer twist vond ik ook goed, logisch als je het ziet in de serie.
De mind flayer was altijd al the big bad boss of kracht (hij is een echt deel van de andere dimensie/planeet) en hield Henry van zijn herinnering hoe deze hem als kind corrumpeerde en absorbeerde.
Henry Vecna dacht dat hij de mind flayer creëerde, maar niets was minder waar, hij werd gebruikt en leende de krachten.

Laatst bewerkt:
Laatste seizoen qua spektakelwaarde 10/10, mag ook wel met zo een gigantisch budget. Sure, het is wat voorspelbaar en actiescènes zijn niet altijd logisch ( zoals al gezegd het off camera klimmen op de kliffen bij gevecht mindflayer) maar dat is met de mantel der liefde te bedekken.
Het blijft zeer mainstream dus een beetje dumbing down om het plot uit te leggen en de visualisaties van de plannen die gemaakt werden waren op het randje van lachwekkend (de analogie met die langspeelplaten, wtf??).
Al bij al vond ik het heel entertainend, dus missie geslaagd voor Netflix. Ze hebben een ijzersterk IP/franchise afgeleverd.
En wil iemand aub Millie Bobby Brown uitleggen dat ze veel te veel lipfiller heeft? Ze kan ocharme niet meer articuleren en heeft een permanente duckface.

Seizoen 5 was in mijn ogen ook gewoon een sterk seizoen. Er waren toch meerdere momenten waar ik spreekwoordelijk op het puntje van mijn stoel zat. Hoewel ik sommige kritieken snap, denk ik dat een deel ook komt omdat het verhaal zich anders afspeelt dan iemand anders zich had voorgesteld. Sommige kritieken zijn ook ronduit debiel (you know what I'm talking about), but the internet is gonna internet.

Zijn er sommige plotpunten die logischerwijs niet helemaal kloppen? Natuurlijk, maar die ga je uiteindelijk vrijwel altijd hebben in fictie en science-fiction series. Uiteindelijk ga je in een serie over interdimensionale werelden en personages met telekinetische krachten die logica ergens naar de achterkant moeten schuiven.

De cast is in mijn ogen gewoon ijzersterk en de personages hebben zeer goede chemie met elkaar. Dat zie je in een paar geweldige emotionele scenes zoals tussen Dustin en Steve of Nancy en Jonathan. Ook Nell Fisher als Holly Wheeler deed het zeer goed en hoe de groei van haar personage werd gekoppeld met het D&D personage dat ze van Mike kreeg.

Spoiler thoughts:

Seizoen 5 begint iets te laat, als in dat de time skip een beetje abrupt voelt. Zeker als je seizoen 4 hebt herbekeken voor je aan seizoen 5 begint. We eindigen in seizoen 4 met de grond die opengespleten is, "roetdeeltjes" zoals in de Upside Down die neerkomen en rode bliksem in de Lucht. En seizoen 5 start dan bij een klaarheldere hemel en ijzeren platen op de grond. Hier hadden ze meer mee kunnen doen in mijn ogen.

Ook de afwezigheid van enige levensvormen in de Upside Down (buiten het leger) neemt wat weg van de spanning tijdens de Crawls die de personages doen. Het had veel spannender kunnen zijn als ze nu niet alleen de dreiging van de Demogorgons hadden maar ook het leger moesten ontwijken. Er is ook niet echt een reden waarom die onderzoeksbasis persee in de Upside Down moest zijn, maar het geeft ons welk enkele coole scenes zoals Eight die door de verschillende kamers loopt met zwangere vrouwen.

De CGI is gewoon enorm goed voor een TV serie en de sets zagen er ook gewoon goed uit. Ik snap niet waar de kritiek van de sets zelf vandaan komt eerlijk gezegd. Behalve dat je misschien wel iets kan zeggen over het feit dat de binnenkant van de Mind Flayer zeer goed verlicht is om de binnenkant van een wezen te zijn. Er zijn wel enkele green screen momentjes, zeker in The Abyss, die er minder fraai uitkomen.

Ik heb zelf een groter probleem met hoe The Abyss eruit ziet. Het ziet er erg inspiratieloos uit, het is eigenlijk gewoon een dorre woestenij. Behalve de Mind Flayer zijn er geen andere levensvormen. Geen Demogorgon, geen Demodogs, geen vleermuizen, niets. Dat komt enigszinds vreemd over, aangezien The Abyss de thuiswereld is van de Mind Flayer en al die wezens.

Het eindgevecht tussen de Mind Flayer/Vecna en de groep laat me wat op mijn honger zitten. Nadat het hoofdplan om de 2 werelden samen te smelten mislukt had ik graag gezien hoe de Mind Flayer zich een weg baant naar de Upside Down. Waar je dan een laatste ultieme strijd kan hebben, op de plaats waar alles begonnen is. Daar zou je dan misschien wat meer kunnen doen met de Mind Flayer, waar die terug meer de vorm aanneemt zoals in seizoen 1 en dus minder vatbaar is voor fysieke aanvallen. Ook de afwezigheid van de Demogorgons doet de finale wat "plat" aanvoelen. Er is nooit een moment geweest waar je denkt dat Vecna/Mind Flayer de bovenhand gaan krijgen. Had je die strijd een kwartier langer gemaakt had het echt veel beter kunnen zijn.

Wat ik niet snap zijn de kritieken over plot armor. Maar dat is deels inherent aan films en series. Vrijwel elk hoofdpersonage heeft plot armor over zich, anders zou de gemiddelde actiefilm vrij snel voorbij zijn. Game of Thrones heeft blijkbaar ook de illusie gecreëerd dat een bevredigend einde van bepaalde personages/verhaallijnen altijd de dood van en of meerdere hoofdpersonages vereist. En ik zie dat eerlijk gezegd anders. In films verwachten we toch ook dat de held het einde haalt, waarom verwachten we dan anders bij het einde van een serie? Elk personage heeft massa's trauma doorstaan, dat zie je bv goed tijdens de flashbacks terwijl mama Byers Vecna onthoofdt. En het geeft in mijn ogen dan toch voldoening om deze personages eindelijk hun happy end te zien krijgen.

Dat gezegd zijnde had ik wel graag gehad dat er iets meer op het spel stond in het eindgevecht. De personages moesten zeker niet dood, maar alles had wel spannender geweest mochten enkele personages gewond raken. Misschien een gebroken arm/been, zware verwondingen door Demogorgons (als ze er zouden zijn), hell misschien een personage dat ergens een oog of arm verliest. Het hoeft niet zo drastisch te zijn natuurlijk, maar fysieke verwondingen verhogen wel de spanning. Dan had je Eleven's overwinning krachtiger kunnen maken mocht ze nog dieper moeten graven in haar krachten omdat ze haar vrienden zo gewond ziet.

De epiloog is gewoon zeer sterk uitgevoerd, met het laatste D&D spel van de core groep als absoluut hoogtepunt. Het is overduidelijk dat de Duffer broers altijd die scene in gedachten hadden als laatste scene van de serie. Je merkt het aan de acteerprestaties en dialoog dat daar zeer veel werk is ingestoken. In mijn ogen het beste acteerwerk in de hele show. Het verhaal van hun D&D partij waar de party verliest, maar de Mage (Het D&D personage van El) verschijnt en iedereen redt is gewoon subliem storytelling. Het dubbelzinnige einde van Eleven is ook erg goed uitgevoerd. Het laat ruimte voor interpretatie of het verhaal van Mike waar is, of dat het slechts een copingmechanisme is.

Nog wat random gedachten:

• Linda Hamilton's personage voegt 0,0 toe aan de serie en haar personage is een extreem cliché van de "evil military"
  • Henry's backstory over hoe hij aan zijn krachten komt was interessant
  • Dustin's toespraak op het einde was ook een zeer mooie knipoog naar Eddy
  • De binnenkant van de Mind Flayer is zeer goed verlicht voor de binnenkant van een interdimensionale reuzenspin zonder ramen :unsure:

Overall blijft Stranger Things een dijk van een serie die zeker toekomstige rewatches waard is. Het zal waarschijnlijk jaren duren voordat we weer een serie hebben met zo'n grote culturele impact. Waar Netflix in het midden van de zomer een volledig seizoen kan droppen, wetende dat de halve wereld zich zal opsluiten en meteen zal kijken.

Laatst bewerkt:
Epiloog vond ik inderdaad ook subliem.

Mensen die dit overbodig vinden, slaan de bal mis. Dit is net als het einde van Lord of the Rings RotK broodnodig om het verhaal van elk van de personages af te sluiten. Niet enkel de hoofdverhaallijn moet een einde hebben, maar ook voor de personages is het super belangrijk om mooi af te ronden.

Het gebrek aan dreiging van Vecna/Mind Flayer, zogezegd toch de grootste kwaadaardige krachten in het universum, stoorde mij wel enorm. Dit had veel spannender gemoeten. Geen probleem voor mij dat er uiteindelijk niemand sterft, maar het ging veel te makkelijk en de plot armor bereikte soms asburde hoogtes (bv. Nancy in de kloof die op 5cm van de tentakels van de Mind Flayer wat zit te schieten).

Ze hebben in het 2de deel van seizoen 5 iets te veel de vicieuze cirkel "we gaan plan X uitvoeren om Vecna te verslaan! -> Oeps mislukt! -> We gaan plan Y uitvoeren om Vecna te verslaan!" gevolgd waardoor de eindstrijd te losstaand en overhaast werd, en geen som van de gebeurtenissen in de eerdere afleveringen.

Epiloog vond ik inderdaad ook subliem.

Mensen die dit overbodig vinden, slaan de bal mis. Dit is net als het einde van Lord of the Rings RotK broodnodig om het verhaal van elk van de personages af te sluiten. Niet enkel de hoofdverhaallijn moet een einde hebben, maar ook voor de personages is het super belangrijk om mooi af te ronden.

Het gebrek aan dreiging van Vecna/Mind Flayer, zogezegd toch de grootste kwaadaardige krachten in het universum, stoorde mij wel enorm. Dit had veel spannender gemoeten. Geen probleem voor mij dat er uiteindelijk niemand sterft, maar het ging veel te makkelijk en de plot armor bereikte soms asburde hoogtes (bv. Nancy in de kloof die op 5cm van de tentakels van de Mind Flayer wat zit te schieten).

Ze hebben in het 2de deel van seizoen 5 iets te veel de vicieuze cirkel "we gaan plan X uitvoeren om Vecna te verslaan! -> Oeps mislukt! -> We gaan plan Y uitvoeren om Vecna te verslaan!" gevolgd waardoor de eindstrijd te losstaand en overhaast werd, en geen som van de gebeurtenissen in de eerdere afleveringen.
Hiermee ben ik het wel eens, die eindstrijd had harder mogen zijn. Ik probeer hier nu wel op te passen dat ik geen spoilers plaats. Daarnaast was de afwikkeling mij een tikkeltje te Amerikaans, all peace and love,...

Hoe vreemd is het niet dat Will met alles wat hij heeft doorgemaakt, met al het lijden dat hij heeft ervaren, hij hier een enorme uitbarsting van gevoel krijgt wanneer hij verteld dat hij homo is? Snap niet waarom ze die scene moesten inbouwen, meermaals oog in oog gestaan met het absolute kwaad en dan zou je ten onder gaan omdat je op mannen valt en vrienden dit zouden afkeuren? Het werkt niet.

Vond het wel geweldig hoe ze doorheen heel de serie bleven verwijzen naar D&D en eigenlijk was heel die serie één grote D&D campagne met de ontwikkeling van personages, vijanden die hen belaagden, een onbekende wereld om te verkennen,... elders zie ik commentaar over de ontwikkeling van Nancy, maar haar ontwikkeling is net wat je zou kunnen zien binnen D&D. Dus eigenlijk: good job Netflix. Lees je wat in over wat D&D betekend, maak een volgende serie, en verneuk het niet zoals je met The Witcher hebt gedaan.

Hiermee ben ik het wel eens, die eindstrijd had harder mogen zijn. Ik probeer hier nu wel op te passen dat ik geen spoilers plaats. Daarnaast was de afwikkeling mij een tikkeltje te Amerikaans, all peace and love,...

Hoe vreemd is het niet dat Will met alles wat hij heeft doorgemaakt, met al het lijden dat hij heeft ervaren, hij hier een enorme uitbarsting van gevoel krijgt wanneer hij verteld dat hij homo is? Snap niet waarom ze die scene moesten inbouwen, meermaals oog in oog gestaan met het absolute kwaad en dan zou je ten onder gaan omdat je op mannen valt en vrienden dit zouden afkeuren? Het werkt niet.

Vond het wel geweldig hoe ze doorheen heel de serie bleven verwijzen naar D&D en eigenlijk was heel die serie één grote D&D campagne met de ontwikkeling van personages, vijanden die hen belaagden, een onbekende wereld om te verkennen,... elders zie ik commentaar over de ontwikkeling van Nancy, maar haar ontwikkeling is net wat je zou kunnen zien binnen D&D. Dus eigenlijk: good job Netflix. Lees je wat in over wat D&D betekend, maak een volgende serie, en verneuk het niet zoals je met The Witcher hebt gedaan.
Het lijkt me toch net logisch dat hier enorm veel gevoelens bij gepaard komen? Het is niet omdat je situatie X en Y hebt meegemaakt dat situatie Z geen emotionele ervaring meer kan zijn. Zeker aangezien ze al 2 seizoenen erop aansturen dat hij ermee worstelt, zie ook zijn gesprekken met Robyn.

Die scene moest er sowieso inzitten. Het wordt er ook vrijwel letterlijk in gezegd dat Vecna de angsten van mensen tegen hen gebruikt, en de angst van Will is dat hij dit gaat gebruiken tegen hem waardoor zijn vrienden in gevaar komen. Vandaar dat die scene er zeker in moest zitten.

Wij zijn met het hele gezin ondertussen gestart met D&D en vinden het geweldig.

nerd-family ahoy :)

Wij zijn met het hele gezin ondertussen gestart met D&D en vinden het geweldig.

nerd-family ahoy :)
Als je gezin zich echt kan inleven dan denk ik dat D&d geweldig kan zijn. Mijn vader heeft geprobeerd het op te starten maar mijn moeder kon het niet ernstig nemen en vervolgens zijn we gestopt na enkele sessies, hij was ook een alcoholist dus er was geen standaard. Ik heb geprobeerd dit op te starten met Heroquest, maar mijn vrouw vond het te lang en mijn stiefzoon had moeite om zich erop te concentreren, dus ook dat werd niets.

Helemaal off topic, maar als iemand een morpg kan aanraden waarbij niet iedereen rondspringt als een aangeschoten konijn, dan hoor ik het graag.

Terug
Bovenaan