Stranger Things

Stranger Things

Jullie denken te veel na, voor hersenbrekende series moet je niet naar Stranger Things kijken. Is algemeen publiek, voor jong en oud. Alé jong, vind het wel een 18+ serie (horror)
Goh, dat vind ik eerlijk gezegd een zwak argument 😅 Mijn teleurstelling komt er niet van dat het “hersenbrekend” moet zijn, daarvoor kijk je inderdaad naar iets als Dark, wat trouwens een verdomd goeie reeks is. Het probleem is net dat ik Stranger Things S1–4 oprecht sterk vond.

De 80’s vibes, de muziek, de sci-fi, het verhaal: dat zat allemaal gewoon goed. En dat is voor mij dit laatste seizoen grotendeels verdwenen. Het voelt gerusht, sommige acteerprestaties zijn ronduit zwak, eeuwige tenenkrommende dialogen, character arcs voelen random aan, en van echte 80’s sfeer blijft weinig over, tenzij we het eindeloos uitmelken van Kate Bush nu als “80’s vibe” moeten tellen.

Kom kom. Gaan we nu echt doen als review-bombers niet gewoon een bende kleine kinderen zijn? Als ik iets "haat", ga ik het gewoon keihard links laten liggen. Uzelf bezig houden met shit te gaan review bomben, betekent per definitie dat ge het u quasi persoonlijk aantrekt.
Ik ben er vrij zeker van dat een groot deel van die kinderachtige review bombers de serie / seizoen zelfs niet gezien heeft en zich enkel baseert op Instagram / TikTok reels, die tegenwoordig vol zitten met goedkope gay-bashing “jokes” omwille van Will.

Dat een hoop van de vibes uit de eerdere seizoenen er niet meer zijn, klopt. Maar ik vind dat wel logisch tbh. Ze hebben gekozen (en of dat de beste keuze was, is een andere discussie) om te gaan voor een laatste seizoen dat basically volledig endgame is. Elk seizoen ervoor had een heel lichte chille 80s vibe toon doorheen het seizoen of in het geval van 4 in het eerste deel. En dat omdat de hoge stakes toen niet duidelijk waren. Nu is er gewoon echt geen ruimte om die vibe te geven... Jammer, maar ik snap het echt wel. Daarom weet ik nu al (los van het einde) dat mijn favoriete seizoenen vaststaan en mijn mins favoriete ook. Dat zijn 1/4 en 2 respectievelijk. 3 en 5 kan ik nog niet plaatsen, maar het zou me niet verbazen als bij de onvermijdelijke rewatch 3 hoger eindigt dan 5.

Geen idee wanneer die gegeven zijn; maar jij ook niet...
Het ging er mij over dat het slechtere seizoen opeens x3 het aantal reviews per aflevering had dan het voorgaande. Wat jij hier opeens als ongeloofwaardig aanziet als het bij Stranger Things gebeurt.

Again: ik ontken niet dat het gaat meespelen, ik zeg enkel dat je grotendeels niet te staven valt. En dat heb je nog steeds niet gedaan. Ik ga geen "verklaring" uit mijn duim zuigen die ik niet kan staven omdat jij het wel doet en ook aan mij vraagt.
Er was al een episode met 249k (9,9) in een eerder seizoen. Dat je daar in seizoen 8, jaren later, aan 250k reviews zit is niet vreemd.

En opnieuw negeer je het verschil in stemmen tussen landen.

Dat een hoop van de vibes uit de eerdere seizoenen er niet meer zijn, klopt. Maar ik vind dat wel logisch tbh. Ze hebben gekozen (en of dat de beste keuze was, is een andere discussie) om te gaan voor een laatste seizoen dat basically volledig endgame is. Elk seizoen ervoor had een heel lichte chille 80s vibe toon doorheen het seizoen of in het geval van 4 in het eerste deel. En dat omdat de hoge stakes toen niet duidelijk waren. Nu is er gewoon echt geen ruimte om die vibe te geven... Jammer, maar ik snap het echt wel.
Klopt. Je kan bij wijze van spreken moeilijk verwachten dat ze nu op het gemak een spelletje d&d spelen of dat ze even met vrienden naar het winkelcentrum gaan.

Er was al een episode met 249k (9,9) in een eerder seizoen. Dat je daar in seizoen 8, jaren later, aan 250k reviews zit is niet vreemd.
2e keer, het gaat mij niet over het absolute getal, wel de stijging t.o.v. een "normaal" seizoen. Wat jij aanhaalde hé en waar ik dus op antwoordde...
Sorry, maar een normale aflevering haalt tussen de 35 en 60k review, over jaren heen. De slotepisode van S5 deel 1 haalde na 1 maand 87k.
En wederom, van GoT weet ik niet wanneer die reviews gegeven zijn. Al is hier de waybackmachine snapshot van GoT S8 2 weken na de finale, waar de finale aflevering ook al 200k reviews heeft.
Dus de reviewbomb is daar ook voornamelijk gebeurd in de eerste weken na airing...

En opnieuw negeer je het verschil in stemmen tussen landen.
Ik negeer het helemaal niet. Ik zeg enkel dat hetgeen jij eraan koppelt je niet kunt staven. En ik kan er ook geen bewijs aan koppelen.
Ik benoem het letterlijk, en ik zei ook letterlijk dat ik geen conclusie die ik niet kan staven uit mijn duim ga zuigen erover.

Ik kan idd niet staven dat de uitzonderlijk lage score in Saudi Arabia tov andere landen aan de spoiler zou liggen... Goh, er zijn veel andere redenen, ongeveer evenveel als het aantal pro-LGBTQ artiesten op de laatste Trump-meeting. Komaan, beetje eerlijk zijn.

Ik kan idd niet staven dat de uitzonderlijk lage score in Saudi Arabia tov andere landen aan de spoiler zou liggen... Goh, er zijn veel andere redenen, ongeveer evenveel als het aantal pro-LGBTQ artiesten op de laatste Trump-meeting. Komaan, beetje eerlijk zijn.
Nee, je koppelde de 4k 1*-stemmen van de 55k 1*-stemmen vanuit dat land (waar hoogstwaarschijnlijk dat wel de reden zal zijn) aan grotendeels; maar dat bewijst die grotendeels niet. Wat ik hier dus al zei:
zie stats hierboven.
Wat 5k van de 44k 1*-stemmen mogelijks gaat verklaren. Lees nog eens mijn antwoord:
Ik zie nog altijd geen grotendeels en ook geen bewijs...

En nu negeer jij hier wel de cijfers over GoT waar ik een snapshot gegeven heb van 2weken na de finale waar het dan al veel meer stemmen had dan het vorige seizoen. Net omdat het slechter was en mensen eerder genijgd zijn extreem te reviewen.

Nee, je koppelde de 4k 1*-stemmen van de 55k 1*-stemmen vanuit dat land (waar hoogstwaarschijnlijk dat wel de reden zal zijn) aan grotendeels; maar dat bewijst die grotendeels niet. Wat ik hier dus al zei:
Niet enkel dat , ook in de USA kan je zien dat er ivm andere landen veel meer extreem (zowel 1 als 10) gestemd is, terwijk dit in landen als uk, Brazilië en India niet zo extreem is.
En nu negeer jij hier wel de cijfers over GoT waar ik een snapshot gegeven heb van 2weken na de finale waar het dan al veel meer stemmen had dan het vorige seizoen. Net omdat het slechter was en mensen eerder genijgd zijn extreem te reviewen.
Ik dacht dat ik al gereageerd had dat er in een eerder seizoen al >200k reviews gegeven waren aan een aflevering van got, is dus niet zoveel meer. Terwijl dit bij Netflix wel zo is.

crew
Mag ik vragen om deze discussie hierbij af te sluiten? Ik vind dat ze weinig bijdraagt aan de thread. Iedereen heeft zijn gedachte nu toch kunnen verwoorden op één of andere manier. Laten we aub dat gedrocht van GoT S8 niet opnieuw uit de doden halen.

*edit*
Het was vriendelijk gevraagd, maar eigenlijk wil ik dat die imdb discussie ophoudt. Over zulke dingen mag je in P&A verder gaan, aangezien we politiek en landenstemmen erbij gaan halen.

Kom kom, een beetje logisch redenen mag hier wel vind ik.

Afl 5 & 6 scoren respectievelijk 8.0 & 8.1 op IMDB, terwijl afl 7 ineens maar 5.4 én vooral ineens meer dan dubbel zoveel reviews heeft. Dat heeft gewoon grotendeels met die spoiler te maken. Zoiets valt uiteraard niet te bewijzen of te staven, tenzij elk individu daar een reden moet opgeven, maar normaal is dat toch niet.

Ik vond afl 7 persoonlijk naar mijn gevoel ook zeker niet zoveel minder dan 5 & 6 om daar ineens met een verschil van 2.6 & 2.7 op de proppen te komen.

De 80’s vibes, de muziek, de sci-fi, het verhaal: dat zat allemaal gewoon goed. En dat is voor mij dit laatste seizoen grotendeels verdwenen. Het voelt gerusht, sommige acteerprestaties zijn ronduit zwak, eeuwige tenenkrommende dialogen, character arcs voelen random aan, en van echte 80’s sfeer blijft weinig over, tenzij we het eindeloos uitmelken van Kate Bush nu als “80’s vibe” moeten tellen.
Ik heb niet dat gevoel. Ok, de eerste seizoenen waren de beste en daarom is het goed dat ze er ook geen 8 seizoenen aan breien zoals bij GoT.
't Is dan ook een mega goed liedje van Kate Bush en dat we het zoveel horen is dan ook omdat het de leidraad voor Max is.

Hoe ge het draait of keert, die serie was indertijd bedoeld voor mensen zoals mij/velen hier met een goeie 80s vibe en veel homages naar films die in de 80s zo goed waren zoals bijvoorbeeld ET.

Ondertussen zijn we 10 jaar verder en is de serie echt wel gericht op (hedendaagse) pubers.
Die spoiler in E7 is daar het perfecte voorbeeld van. Totaal onrealistisch om dat dan te de doen als ge amper nog tijd hebt om de wereld te redden en als er ook mensen bij zijn die totaal niet in uw intieme kring horen.
Om nog maar te zwijgen dat die scène véél te lang duurde gewoon om de boodschap naar het doelpubliek duidelijk te maken hoe je zoiets zou moeten aanpakken/wat te zeggen en hoe erop te reageren.

Laatst bewerkt:
Nah, die serie is altijd bedoeld voor alle leeftijden maar trekt idd wel aan voor volwassen die in de 80'ies zijn opgegroeid.
Net hetzelfde zoals bv The Goonies, Super 8, Summer of 84, Stand By Me,...
Het laatste seizoen heeft zelfs iets meer "gore" dan voorgaande dus is in principe zelfs iets meer volwassenen of oudere tieners gericht. Hetzelfde was bij Harry Potter ook zo, naarmate de films vorderde waren die nieuwste ook veel donkerder en serieuzer dan de eerste.

Nah, die serie is altijd bedoeld voor alle leeftijden maar trekt idd wel aan voor volwassen die in de 80'ies zijn opgegroeid.
Het laatste seizoen heeft zelfs iets meer "gore" dan voorgaande dus is in principe zelfs iets meer volwassenen of oudere tieners gericht. Hetzelfde was bij Harry Potter ook zo, naarmate de films vorderde waren die nieuwste ook veel donkerder en serieuzer dan de eerste.
Je vergeet de eerste IT nog 😊

Pubers is misschien het verkeerde woord. Ik bedoel een doelpubliek tussen 14 en 25 jaar.

Heb toch ook regelmatig mijn GSM moeten vastpakken vanwege de overdreven lang durende bleitscènes waar ik persoonlijk geen boodschap aan had... Ons madam kon dat dan wel bekoren, ieder z'n ding :)

Mooi opgebouwde finale maar voor mij wat te veel by the books dat het voorspelbaar is. Er klinkt veel spannende muziek maar enige spanningsboog ontbrak bij mij volledig. Maar je kan er vrede mee nemen dat het verhaal is afgerond.

Een op zichzelf staand eerder te lange en middelmatige aflevering, maar een voldoende finale voor het afsluiten van een geweldige serie.

De kracht van Stranger Things zit toch echt in de dynamiek tussen de personages, de jaren '80 sfeer, en het mysterie. De poging tot epische taferelen werkt hier niet en voelt te geforceerd Hollywoodiaans aan.

Kan er vrede mee nemen dat het gedaan is. Zoals verwacht, geen al te speciale finale. Het was cava.

Ik blijf er wel bij dat bijna alle voorgaande afleveringen werkelijk praktisch fillers waren :p

Terug
Bovenaan