Structureel Thuiswerken

Eigenlijk gewoon zoals het voor Covid was dan
Niet per se, want een groot deel van de collega's die bij ons werken in een job met veel thuiswerk, zijn pas tijdens of na corona bij ons komen werken. Wonen in Antwerpen (of 'achter' Antwerpen), werkten vroeger in Antwerpen, maar werken nu in Brussel met mogelijkheid om veel thuis te werken. Ze hoeven de afstand Antwerpen - Brussel dus niet vaak te doen, maar gaan dat in de toekomst wel vaker moeten doen.

Ze zeggen ook dat ze niet zouden gesolliciteerd hebben als ze vanaf het begin minder hadden kunnen thuiswerken, dus dat woog mee door in hun beslissing om voor deze job te gaan. Al hadden ze in theorie toen ook moeten weten dat het ooit zou kunnen veranderen.

Ze zeggen ook dat ze niet zouden gesolliciteerd hebben als ze vanaf het begin minder hadden kunnen thuiswerken, dus dat woog mee door in hun beslissing om voor deze job te gaan. Al hadden ze in theorie toen ook moeten weten dat het ooit zou kunnen veranderen.

Je laatste zin dus.

Mijn thuiswerk is opgenomen in mijn contract en kan dus niet zomaar veranderd worden

Je laatste zin dus.

Mijn thuiswerk is opgenomen in mijn contract en kan dus niet zomaar veranderd worden
Dan kan het nog altijd gewoon kut zijn als de werkgever eenzijdig de voorwaarden verandert. Of hij daar het recht toe heeft of niet, maakt het toch niet minder vervelend. Of niet minder iets om compassie voor te kunnen hebben.

Zeker als het gebeurt om de reden die ik vaak om me heen zie: uit een soort idee dat het zo hoort. Als het daarvoor erzonder ging, waarom dan nu niet? Zijn die kantoordagen zo belangrijk voor dit specifieke werk, of is het een lapmiddel voor een manager die niet voldoet? Dat is toch evenzeer belangrijk, als je een slim bedrijf wilt runnen. Want dan kan ook je kost gedrukt worden door het thuiswerken.

Dan kan het nog altijd gewoon kut zijn als de werkgever eenzijdig de voorwaarden verandert. Of hij daar het recht toe heeft of niet, maakt het toch niet minder vervelend. Of niet minder iets om compassie voor te kunnen hebben.

Zeker als het gebeurt om de reden die ik vaak om me heen zie: uit een soort idee dat het zo hoort. Als het daarvoor erzonder ging, waarom dan nu niet? Zijn die kantoordagen zo belangrijk voor dit specifieke werk, of is het een lapmiddel voor een manager die niet voldoet? Dat is toch evenzeer belangrijk, als je een slim bedrijf wilt runnen. Want dan kan ook je kost gedrukt worden door het thuiswerken.
Exact hetgeen bij ons gewoon elke keer gebeurt. Contract wordt aangepast. Niet tevreden? Dan kun je gaan in onderling overleg 🤷.

Dat is geen onderling overleg als je niet akkoord gaat. Dat is ontslag van de kant van de werkgever.

De overeenkomst moet worden uitgevoerd onder de voorwaarden, op de tijd en plaats zoals is overeengekomen. Een wijziging van de arbeidsvoorwaarden is dan ook maar mogelijk wanneer beide partijen daarmee akkoord gaan.

De belangrijke eenzijdige wijziging van een essentiële voorwaarde van de arbeidsovereenkomst wordt beschouwd als een stilzwijgend (of "impliciet") ontslag en geeft aan de andere partij het recht op een verbrekingsvergoeding.

Dit is wat men noemt een "handeling die gelijkstaat met contractbreuk". In elk geval zal de rechter nagaan of een dergelijke wijziging wel degelijk de wil inhoudt om de overeenkomst te verbreken.

De rechtspraak weerhoudt als essentiële voorwaarden meestal de volgende:
de arbeidsplaats: de wijziging van de arbeidsplaats zal beschouwd worden als een wijziging van een essentiële voorwaarde in de mate dat de werknemers hierdoor een nadeel ondervinden dat niet in verhouding staat met de noodwendigheden van de onderneming

Meer info: https://werk.belgie.be/nl/themas/ar...eenkomst/beeindigingswijzen-gemeenschappelijk

Terug
Bovenaan