Structureel Thuiswerken

Ik ben zelf een grote voorstander van sporadisch thuiswerken waarbij mensen hun werk zo organiseren dat de dag dat de loodgieter komt ze goed weten wat ze willen afwerken; in schril contrast met mensen die structureel elke woensdag en vrijdag van thuis werken.
Vorige week meeting met de directeur en daar kwam het tegenovergestelde uit.

Ze verwachten 100% productiviteit thuis.
Dus als je thuis werkt ben je geen oppas voor je kind/kleinkind/huisdier
Je werkt ook niet thuis als men werken komt doen, want je kan je niet concentreren als men aan het boren/kloppen/17 vragen komt stellen -> dan kom je naar kantoor of verlof

Blij dat die regel niet voor mij van toepassing was, maar toch ook even met mijn ogen moeten rollen 😅

Laat de mensen maar van thuis werken, wat een file overdag overal. Het is echt niet normaal. Ik ZIE het alleszins niet dat er ‘veel’ van thuis mogen werken. Integendeel!

Vorige week meeting met de directeur en daar kwam het tegenovergestelde uit.

Ze verwachten 100% productiviteit thuis.
Dus als je thuis werkt ben je geen oppas voor je kind/kleinkind/huisdier
Je werkt ook niet thuis als men werken komt doen, want je kan je niet concentreren als men aan het boren/kloppen/17 vragen komt stellen -> dan kom je naar kantoor of verlof

Blij dat die regel niet voor mij van toepassing was, maar toch ook even met mijn ogen moeten rollen 😅
Het is wat extreem uitgedrukt en enige flexibiliteit langs beide kanten is wel geboden, maar ergens heeft die mens toch een punt?
Het hangt wat af van de situatie maar met een kind dat aandacht nodig heeft kan je onmogelijk productief werken.
Dat dat eens voorvalt, net als de situatie van de aannemer, is normaal en vind ik ook geen probleem. Echter structureel bv. elke woensdag op de kinderen letten en daarom dus thuis moeten werken, daarbij heb ik toch mijn bedenkingen.

Als je daarvoor in ruil op andere dagen extra presteert moet dat kunnen en dat vertrouwen moet er ook gewoon zijn, zo'n dingen vallen gewoon moeilijk te meten. Ik ben ook absoluut geen fan van een strikte scheiding werk/privé.
Wat ik echter vaak zie is dat die flexibiliteit maar in 1 richting gaat: tijdens de uren de privé er bij nemen à volonté, maar anderzijds een extra effort doen, ho maar.

Ivm debiele CEOs.

In ons veld zijn er in belgie/Vlaanderen 2 grote consulting boiten voor regulatory zaken. Wij hadden indertijd permanent 1 of 2 consultants om weird stuff uit te zoeken voor ons (vb hoe krijg je diagnostisch product uit EU geregistreerd in Peru).

Die 2 boiten hadden ongeveer dezelfde dayrate voor hun mannetjes en mannetjes waren zeer schaars. Het was dus pakken wat te pakken viel wanneer ze te pakken waren. Bleek nu dat er nogal veel mannetjes van bedrijf 1 naar bedrijf 2 overstappen na 1 of 2 jaar. Als wij daar content van waren als ze bij bedrijf A zaten, dan pakten wij die ook als ze bij bedrijf B zaten.

Bon, CEO van bedrijf A was dus niet content en stuurde mail naar onze CEO en iedereen die in contact stond met hem ivm mannetjes, including mezelf. "Dat het gedaan moet zijn met de mannetjes die eerst bij hem zaten en dan overstappen nog te gebruiken voor consulting opdrachten".

Hilariteit alom. Blaas mijn zak op want a) niet echt ons probleem en b) niet echt ons probleem en c) betaal ze dan meer zodat ze niet weglopen en d) niet echt ons probleem.

Je moet dat eigenlijk maar durven en denken dat dat zal werken. Je eigen klanten afkakken omdat ze een competitor ook gebruiken. Ga dan tegen bedrijf B kakken he stoere smurf ipv je eigen klanten. :laugh:

:crazy:

Het logische antwoord zou zijn van CEO 'A' te vragen om vooral regelmatig een lijst te sturen van de goede werknemers die bij hem vertrokken waren, kwestie dat je die zeker niet zou inhuren :devilish:

Wat ik echter vaak zie is dat die flexibiliteit maar in 1 richting gaat: tijdens de uren de privé er bij nemen à volonté, maar anderzijds een extra effort doen, ho maar.
Dat was/is helemaal niet mijn ervaring.

In mijn vorig bedrijf gaf de werkgever bijzonder veel vrijheid. Als in: 2u weg voor privé afspraak, een hele week thuiswerken, of eens om 13u stoppen om kinderen op te halen? Geen enkel probleem. Je moet het zelfs niet melden, we zijn allemaal volwassenen en professionals.
Je doet maar, zolang het werk gedaan wordt en bereikbaar blijft voor urgenties.

Anderzijds was het voor de overgrote meerderheid van de werknemers ook geen probleem om af en toe calls met de VS te doen tot 20u, of in het weekend wat cijfers voor te bereiden voor maandagochtend.

Met andere woorden, perfecte two-way street.

Misschien lag het aan het feit dat we spreken over een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf, en dat dat ander type volk aantrekt dan de typische Belgische 9-to-5 er. Geen idee.

Dat was/is helemaal niet mijn ervaring.

In mijn vorig bedrijf gaf de werkgever bijzonder veel vrijheid. Als in: 2u weg voor privé afspraak, een hele week thuiswerken, of eens om 13u stoppen om kinderen op te halen? Geen enkel probleem. Je moet het zelfs niet melden, we zijn allemaal volwassenen en professionals.
Je doet maar, zolang het werk gedaan wordt en bereikbaar blijft voor urgenties.

Anderzijds was het voor de overgrote meerderheid van de werknemers ook geen probleem om af en toe calls met de VS te doen tot 20u, of in het weekend wat cijfers voor te bereiden voor maandagochtend.

Met andere woorden, perfecte two-way street.

Misschien lag het aan het feit dat we spreken over een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf, en dat dat ander type volk aantrekt dan de typische Belgische 9-to-5 er. Geen idee.
Ja we moeten opletten met veralgemenen, er zijn inderdaad heel wat mensen die wél oprecht flexibel zijn in twee richtingen. Ik ben er ook volop van overtuigd dat we een flexibel beleid moeten blijven voeren, want ik motiveer liever de goeie werkers dan dat ik de slechte onder controle hou. Met de tweede situatie heb ik meer te verliezen.
Maar het is verbazingwekkend hoe sommigen er de randjes van af durven lopen. Gelukkig is dat een minderheid maar 't is verdorie bij momenten wel frustrerend.

Het is wat extreem uitgedrukt en enige flexibiliteit langs beide kanten is wel geboden, maar ergens heeft die mens toch een punt?
Het hangt wat af van de situatie maar met een kind dat aandacht nodig heeft kan je onmogelijk productief werken.
Dat dat eens voorvalt, net als de situatie van de aannemer, is normaal en vind ik ook geen probleem. Echter structureel bv. elke woensdag op de kinderen letten en daarom dus thuis moeten werken, daarbij heb ik toch mijn bedenkingen.

Als je daarvoor in ruil op andere dagen extra presteert moet dat kunnen en dat vertrouwen moet er ook gewoon zijn, zo'n dingen vallen gewoon moeilijk te meten. Ik ben ook absoluut geen fan van een strikte scheiding werk/privé.
Heel kort door de bocht wel.

Maar in mijn ogen heb je andere manieren en kpi's om productiviteit te meten.
Dat is dan ook een directie die ook spreekt over "vertrouwen".
Je hebt ook andere manieren om zoiets aan te pakken en op te lossen/verbeteren.

En inderdaad, het is geven en nemen.
Maar dan moet je maar iets doen aan het volk dat je in dienst neemt. Kunnen ze er niet mee om, jammer en toedeloe.
Je moet daarom geen 100en mensen en 8 verschillende diensten over dezelfde kam scheren.

Voor de winst van een ander? Uiteraard. Maar ook voor de vette individuele commissie op het einde van de maand/kwartaal...

Afhankelijk van de sector en bedrijf is dat bijlange niet voor "quasi evenveel" als iemand die voor een openbare instelling werkt hoor.
Een goede sales binnen een multinational in een high margin sector kan vrij snel evolueren richting 10-15K bruto per maand (inclu commissie) + wagen en tankkaart + jaarlijkse aandelenopties (vanaf bepaald niveau). Het is natuurlijk een heel ander verhaal in de typische KMO...
Je zou voor minder met de glimlach opstaan neen?
en de meesten zijn aan 2K5+ auto voor een commissie van 200 euro per maand.
Er is een reden waarom dit al jaren een knelpuntberoep is.

en de meesten zijn aan 2K5+ auto voor een commissie van 200 euro per maand.
Er is een reden waarom dit al jaren een knelpuntberoep is.
Lijkt me wat overdreven. En zo niet, waarom zou je voor zo’n package ooit de sales willen ingaan? (Los van het eerste jaar als rookie)
Voor dat geld kan je evengoed de meest basic 9-5 admin job gaan zoeken zonder alle stress.

Goeie vriendin is net van functie binnen haar werkgever veranderd. Ze is gegaan van 5x per week naar haar winkel te rijden naar 2x per week naar het hoofdkantoor. Klinkt allemaal heel tof... alleen was haar winkel een half uurtje (enkel) rijden en het hoofdkantoor 2.5u (enkel). Dat wil dus zeggen dat ze 2x per week 5u reistijd kwijt is. Compleet absurd dat het bedrijf dit dan als "positief" verkoopt...

Oprechte vraag, maar waar tf in België werkt die als je 2,5 uur onderweg bent enkele rit? Zelfs als je van Turnhout naar Luxemburg moet ben je nog niet zolang onderweg. Hoofdkantoor is ver in het buitenland of ze moet 4 keer overstappen ofzo op de trein? 😂

Lijkt me wat overdreven. En zo niet, waarom zou je voor zo’n package ooit de sales willen ingaan? (Los van het eerste jaar als rookie)
Voor dat geld kan je evengoed de meest basic 9-5 admin job gaan zoeken zonder alle stress.

Sales trekt wellicht vaak mensen aan die leven voor de schone schijn en genoegen nemen met een relatief laag loon voor de inzet.
Net zoals er ook mensen zijn die met een arbeiderspree een bmw kopen maar voor de rest bokes met choco eten.

Status is voor sommige mensen echt alles.

Oprechte vraag, maar waar tf in België werkt die als je 2,5 uur onderweg bent enkele rit? Zelfs als je van Turnhout naar Luxemburg moet ben je nog niet zolang onderweg. Hoofdkantoor is ver in het buitenland of ze moet 4 keer overstappen ofzo op de trein? 😂

Sales trekt wellicht vaak mensen aan die leven voor de schone schijn en genoegen nemen met een relatief laag loon voor de inzet.
Net zoals er ook mensen zijn die met een arbeiderspree een bmw kopen maar voor de rest bokes met choco eten.

Gent Sint-Pieters (en daar dan nog een stuk met fiets). 1u45 min op de trein, en dan nog een stuk om op beide stations te geraken dus.

Als multinationals met r&d activiteiten en labos zich georganiseerd krijgen waar werknemer 1 in +9 tijdzone zit, werknemer 2 in -8 tijdzone en werknemer 3 in +1 tijdzone en een manager op een 4e site in +9, dan is er weinig reden om naar kantoor te gaan.

Ook bij mij is de pendeltijd werktijd als ik thuis ben. Ik heb standaard meetings 16h 17h 18h. Soms 20h. Weinig compatibel met pendelen. Als ik thuis werk doe ik een meeting om 18h. Als ik op kantoor ben, decline. Anders ben ik om 20h thuis, doei.
Één van de enige argumenten die in het voordeel van de werkgever werkt. De meesten spreken vanuit hun eigen standpunt en daar is het vaak gelinkt met de algehele prestatie: presteer je goed, doe vooral je eigen ding.
Maar vooral als ze daar over aangesproken worden, het zien als een verworven recht: ik kan die dag niet naar kantoor komen want …(vul zelf maar in).
Met andere woorden, perfecte two-way street..
Als je dit kan bereiken, was er geen topic over structureel thuiswerken of miss eerder wat de beste verhouding is.

Nu iedereen is anders, maar ik zou gewoon de sfeer en collegialiteit missen. Een band vormen van elkaar 1x in de week te zien of 5x is een groot verschil. En je collega’s moeten niet je beste vrienden worden, maar het werken zou veel leuker zijn als het wel was…

Aalst - Leuven is tijdens de spits makkelijk 2,5 u enkel.

Excuseer, PXC 550 II's zijn het. https://www.sennheiser-hearing.com/nl-BE/p/pxc-550-ii/

Maar ook uitverkocht. Damn, zonde. Echt topdingen. Is misschien een nieuwe versie van?
Momentum 4.

Ik heb nog de eerste pxc550 super ding. Licht, deftig geluid, geen kabels/connectors meer die kapot gaan en niet te zware NC (bij die van Sony en Bose heb ik last van de oren tgv de druk).

Enige nadeel is zweet en warme oren maar dat is eigen aan de overear uitvoering.

Welke zot rijdt met z'n auto nu rond in Brussel (en al zeker tijdens de spits)?
Al diegenen die in DIE file staan? :tongue: Toen ik 2 weken geleden richting Aalst reed (op cursus) dan reed ik langs de file van Brussel (ik had er zelf maar 10 minuten last want ik rijd dan juist van de file weg)

Ik zou zeggen: Helaas meer mensen dan je zou verwachten.

Ik heb ook nog naar Brussel gereden naar een klant heel lang geleden. 5 dagen in de week met de leasewagen toen ik mijzelf nog moest bewijzen als broekventje. En toen was thuiswerk of de trein nemen 'not done'. Nu zou ik dat weigeren tenzij ik aldus de trein mag nemen in combo met thuiswerk.

2.5 u in Brussel is ook sterk overdreven, dan moet er al iets serieus fout zijn.

En dan zou effectief iedereen het openbaar vervoer nemen.

Al diegenen die in DIE file staan? :tongue: Toen ik 2 weken geleden richting Aalst reed (op cursus) dan reed ik langs de file van Brussel (ik had er zelf maar 10 minuten last want ik rijd dan juist van de file weg)

Ik zou zeggen: Helaas meer mensen dan je zou verwachten.

Ik heb ook nog naar Brussel gereden naar een klant heel lang geleden. 5 dagen in de week met de leasewagen toen ik mijzelf nog moest bewijzen als broekventje. En toen was thuiswerk of de trein nemen 'not done'. Nu zou ik dat weigeren tenzij ik aldus de trein mag nemen in combo met thuiswerk.

Sorry, maar anno 2024 in Brussel gaan werken met de auto, zo'n mensen missen wat vijzen of hebben een voorliefde voor (zelf)masochisme.
Dan mogen ze mij nog de chiqueste bedrijfswagen geven, nooit van m'n leven ga je mij tijdens de spits daar zien rondrijden.

Terug
Bovenaan