Structureel Thuiswerken

Is meer je eigen mening dan een waarheid. In een zetel tov deftig aan een bureau maakt voor mij alvast al een groot verschil.
Ook qua schermen ben ik dan zo iemand die 'overdrijft' in jouw ogen. Mijn persoonlijke mening is: werken in een zetel, dan kan je niet deftig werken. Zet u aan een tafel met een deftige muis en deftige houding. Niet wat zwabberen op een trackpad in de zetel met vaak netflix op de achtergrond op de televisie. (er zullen uiteraard mensen zijn die het wel goed kunnen maar lijkt me niet de algemene tendens te zijn)

Alleen al met een trackpad moeten werken tegenover een traditionele muis lijkt me/is dramatisch voor productiviteit in de meeste toepassingen.
Of ga je over al de knoppen 'tabben'? Laat staan het snelheidsverschil met trackpad vs muis.

Mijn dagdagelijkse bezigheden managen met 2 schermen is dramatisch. Ik doe het met een mobiele workstation voor bepaalde taken of on the road maar waar ik elke dag mee bezig ben is het onmogelijk. Ik heb zoveel zaken die ik elk ogenblik moet opvolgen, krijg talloze dingen binnen die ik ertussen neem, tientallen tabs open in browsers, ... Is gewoon echt niet te doen. Afhankelijk van op welk bureau ik werk (thuiskantoor of de hoofdzetel) gebruik ik 4 of 6 schermen. 4 is doenbaar, met 3 ben ik al aan het tilten dan ik heel de tijd tabs moet gaan oproepen of switchen.

Het is niet omdat het voor jou niet helpt dat het voor veel mensen niet nuttig is.

Ik werk eigenlijk zelden thuis en vind dat goed voor mezelf. Ik vind dat het veel moeilijker is om vinger aan de pols te houden remote dan on site. Je bent vaker mee met dingen, schakelt sneller door iemand zijn bureau even binnen te lopen, etc ...
Ik zie sectoren waar dit zeker zijn voordelen heeft maar zeggen dat het de gouden maatstaf is, is gewoon intellectueel oneerlijk.
Ik vind het toch altijd straf hoe mensen hier moeite lijken te doen om niet te lezen wat er staat (misschien te weinig schermen?). Er staat dus dat ik zelf liever aan een bureau werk maar dat ik denk dat de meerderheid van de mensen die meerdere schermen NOODZAKELIJK vinden, overdrijven.

Waarop jij dan afkomt met zwabberen op een trackpad en netflix op de achtergrond. Ja, zullen we er dan vanuit gaan dat op één van jouw 4 tot 6 schermen ook netflix speelt, kwestie van verder onnozel te doen? Ook in een zetel kan je randapparatuur aansluiten trouwens, en er zijn daar zelfs tafeltjes voor.

Verder lijken we toch een andere definitie te hebben van noodzakelijk, terwijl het voor mij toch gewoon klinkt als een gewoonte die je jezelf hebt eigen gemaakt, terwijl iemand anders zich evengoed met enkele sneltoetsen kan bedienen en de helft van jouw schermen. Alsof jouw werk plots onmogelijk zou zijn zonder zo'n aantal schermen zeg.

Ik vind het toch altijd straf hoe mensen hier moeite lijken te doen om niet te lezen wat er staat (misschien te weinig schermen?). Er staat dus dat ik zelf liever aan een bureau werk maar dat ik denk dat de meerderheid van de mensen die meerdere schermen NOODZAKELIJK vinden, overdrijven.

Waarop jij dan afkomt met zwabberen op een trackpad en netflix op de achtergrond. Ja, zullen we er dan vanuit gaan dat op één van jouw 4 tot 6 schermen ook netflix speelt, kwestie van verder onnozel te doen? Ook in een zetel kan je randapparatuur aansluiten trouwens, en er zijn daar zelfs tafeltjes voor.

Verder lijken we toch een andere definitie te hebben van noodzakelijk, terwijl het voor mij toch gewoon klinkt als een gewoonte die je jezelf hebt eigen gemaakt, terwijl iemand anders zich evengoed met enkele sneltoetsen kan bedienen en de helft van jouw schermen. Alsof jouw werk plots onmogelijk zou zijn zonder zo'n aantal schermen zeg.

Ook hier weer hetzelfde gezever e man. Hoe ga jij inschatten wat ik nodig heb voor mijn job te kunnen doen. Ja ik kan ook andere tabs openen, programmas minimaliseren en maximaliseren, is dat efficient voor mij? Neen.

Nogmaals, jij maakt de assumptie dat de mensen die dat doen potentieel overdrijven. Says who? Enkel jij veronderstelt dat.
En randappartuur in de zetel. Je enorm praktisch dat. Als je een tafel enz in de zetel erbij zet kan je evengoed aan een deftige bureau gaan zitten.

Ik weet dat je een brief typen ofzo perfect kan in een zetel of wat mails opkuisen maar stevig werk verdedigen om in een zetel te doen, daar geloof ik (persoonlijk) niet in. Beetje structuur kan nooit kwaad lijkt me. Werk is aan een bureau, zetel is om te relaxen na uw werk.

Dat moet iedereen maar voor zich uitmaken vind ik, de ene kan perfect vanuit de zetel werken, de andere heeft een bureau nodig.
Een bureau met groot scherm is wel handiger als je veel data op het scherm wil zien (zoals Excels met veel kolommen of meerdere vensters naast elkaar).
Maar ge hebt niet voor alles heel veel schermruimte nodig. Soms zet ik mij ook eens graag beneden, waar ik eens kan naar buiten kijken, dan aan mijn bureau boven, die in een kleine kamer staat.

Bij mijn eerste koffieke 's morgens open ik de gazet, en telkens ik artikels lees over grensconflicten en oorlogen denk ik uit naïviteit wel eens "hoe moeilijk kan het zijn om als mensen gewoon overeen te komen?"
Daarna open ik BeyondGaming en zie ik mensen mekaar verwijten uit hun eigen overtuiging dat als een patattenzak in de zetel werken minstens even productief is als aan een bureau met muis en vijftig schermen en besef ik dat wereldvrede gewoon een utopie is.

Bij mijn eerste koffieke 's morgens open ik de gazet, en telkens ik artikels lees over grensconflicten en oorlogen denk ik uit naïviteit wel eens "hoe moeilijk kan het zijn om als mensen gewoon overeen te komen?"
Daarna open ik BeyondGaming en zie ik mensen mekaar verwijten uit hun eigen overtuiging dat als een patattenzak in de zetel werken minstens even productief is als aan een bureau met muis en vijftig schermen en besef ik dat wereldvrede gewoon een utopie is.
Reddit proberen. Veel goeie dingen over gehoord.

Ook hier weer hetzelfde gezever e man. Hoe ga jij inschatten wat ik nodig heb voor mijn job te kunnen doen. Ja ik kan ook andere tabs openen, programmas minimaliseren en maximaliseren, is dat efficient voor mij? Neen.

Nogmaals, jij maakt de assumptie dat de mensen die dat doen potentieel overdrijven. Says who? Enkel jij veronderstelt dat.
En randappartuur in de zetel. Je enorm praktisch dat. Als je een tafel enz in de zetel erbij zet kan je evengoed aan een deftige bureau gaan zitten.

Ik weet dat je een brief typen ofzo perfect kan in een zetel of wat mails opkuisen maar stevig werk verdedigen om in een zetel te doen, daar geloof ik (persoonlijk) niet in. Beetje structuur kan nooit kwaad lijkt me. Werk is aan een bureau, zetel is om te relaxen na uw werk.
Ok, dus jouw job bestond zo'n 30 jaar geleden niet want onmogelijk zonder 4-6 schermen? Want dat is nu eenmaal de definitie van noodzakelijk hé, daar gaat het over. Niet of dat "efficient voor jou" is. Lees wat ik schrijf in plaats van meteen de defensieve toer op te gaan. Ik durf te stellen dat het aantal jobs waar 4 tot 6 schermen voor noodzakelijk zijn, redelijk laag is ja. Vooral al gezien hoe mulitasken gewoon doorgaans inefficiënt is.
Ik snap het niet hoor, voel je je nu aangevallen op het aantal schermen dat je al dan niet gebruikt ofzo? Schaalt dat met het belang van je job?

Hoe praktisch in de zetel werken is kan mij cru gezegd geen reet schelen want ik doe dat niet. Maar als je job bestaat uit eenvoudig MS Office te gebruiken en meetings te voeren (en dat lijkt me niet uitzonderlijk), gaat dat volgens mij gewoon ja. Of je het wil doen of niet is dan gewoon persoonlijke voorkeur. Hoe praktisch een tafeltje bij je nemen en wat met USB-aansluiten prutsen, is opnieuw, niet echt een argument voor het feit dat sommigen dat wel willen doen. Sommigen die ook hier posten, kijk, ze bestaan dus, maar ik hoor er niet bij.

Niemand heeft hier dan ook zoiets gezegd natuurlijk. Er werd gelachen met "in de zetel werken", en er werden voorbeelden gegeven waar dat wel kan. Daarop kwam dan de reply dat er wordt overdreven in de andere richting, met mensen die kennelijk niet kunnen werken zonder ergonomische setup met meerdere schermen.

Ik zeg dan dat ik ook liever een bureau heb maar het voor eenvoudige taken wel in de zetel kan waarschijnlijk, en dat ik ook vind dat mensen overdrijven met "meerdere schermen zijn noodzakelijk", en kijk hier zijn we. Ik heb kennelijk @Nijntje aangevallen én gezegd dat "als een patattenzak in de zetel werken minstens even productief is als aan een bureau met muis en vijftig schermen".

Ik vind het echt belachelijk hoe mensen hier een handvol posts kennelijk nog niet kunnen lezen of interpreteren maar dan wel giftig uit de hoek komen.

Het hangt toch ook gewoon enorm van job-functie af?

Een sales manager of dergelijke kan perfect 3-4 schermen "nodig" hebben om dashboards etc gelijk open te hebben. Ik heb er nu terug 2 ipv 3 en mis mijn 3de toch ook regelmatig.

Een recruiter of dergelijke zou ook perfect vanuit de zetel al cv's kunnen doorlezen gok ik dan?

Misschien moeten mensen eens voorbeelden geven over wat ze dan specifiek doen vanuit de zetel of vanuit hun battlestation? Dan geef je mensen een beeld.

Dit is toch enkel gewoonte? Ik werk al meer dan 10 jaar zonder muis aan mijn werklaptop en ik ben een pak sneller dan meeste van mijn collegas die wel met muis werken.
Tot je eens in een spreadsheet een wat grotere selectie moet doen :p
Als developer heb ik in principe maar 1 scherm nodig. puur coderen, monkey style, dan zeker.
2 maakt het toch wat vlotter, als je meerdere omgeving tegelijk moet vergelijken bijvoorbeeld.
Of als je 2 applicaties die met elkaar communiceren moet testen.
Muis is niet zo belangrijk hier, terwijl een grafisch artiest of designer dit wel weer belangrijker vind, neem ik aan.
Keyboard shortcuts helpen ne mens, ge kunt zo vlugge vingers hebben als ge wilt, ik doe het met 1 toets op de knop.
Dat klopt wel effectief, als ik ontwikkel gebruik ik amper mijn muis. Quasi alles zit achter keyboard shortcuts.

Tgoch, de eene werkload is de andere niet. Sommige mensen werken sneller met muis andere met keyboard. VIM heeft bijvoorbeeld geen muis-ondersteuning.

Het antwoord is duidelijk:

EMACS!

Het hangt toch ook gewoon enorm van job-functie af?

Een sales manager of dergelijke kan perfect 3-4 schermen "nodig" hebben om dashboards etc gelijk open te hebben. Ik heb er nu terug 2 ipv 3 en mis mijn 3de toch ook regelmatig.
Ik denk dat het vooral gewoonte is en in 90% van de gevallen niet echt met jobinhoud te maken heeft. Ik moet in mijn job continu switchen tussen web-based applicaties, een intern ontwikkeld programma, Excelsheets en mijn mailbox maar eigenlijk als ik heel eerlijk ben staat op een scherm gewoon continu mijn mailbox open om te zien of er niks dringend binnenkomt. Dat kan met een scherm minder en desktop notificaties eigenlijk ook.

Zoals je zelf wat aangeeft, 't is eerder "ik mis een extra scherm" en niet zozeer "ik kan moeilijker mijn job doen zonder dat extra scherm".

Zoals je zelf wat aangeeft, 't is eerder "ik mis een extra scherm" en niet zozeer "ik kan moeilijker mijn job doen zonder dat extra scherm".
Ik snap echt niet waarom het missen zou zijn en niet noodzakelijk moeilijker. Hoe kan jij dat inschatten voor iemand anders?

Ok, dus jouw job bestond zo'n 30 jaar geleden niet want onmogelijk zonder 4-6 schermen? Want dat is nu eenmaal de definitie van noodzakelijk hé, daar gaat het over. Niet of dat "efficient voor jou" is. Lees wat ik schrijf in plaats van meteen de defensieve toer op te gaan. Ik durf te stellen dat het aantal jobs waar 4 tot 6 schermen voor noodzakelijk zijn, redelijk laag is ja. Vooral al gezien hoe mulitasken gewoon doorgaans inefficiënt is.
Ik snap het niet hoor, voel je je nu aangevallen op het aantal schermen dat je al dan niet gebruikt ofzo? Schaalt dat met het belang van je job?
Ik voel mij niet aangevallen, ik ben algemeen geirriteerd dat jij anderen hun rekening weer gaat maken en er gewoon van uitgaat dat jouw visie de juiste is.

Kon je 30 jaar geleden je job niet doen zonder die dingen is zo een absurde benadering. Doe jij je mails met een ganzenveer met een potje inkt en werk verplaatsingen met paard en kar?

Niet iedereen heeft dat nodig nee, sommige mensen wel. De onderliggende boodschap van “die doen dat omdat ze niet beter weten” laat je verder maar achterwege maar ik ben blij om te zien dat jij als individu de perfecte balans gevonden hebt tussen efficiëntie en geen slachtoffer te worden van onze kapitalistische consumptiemaatschappij.

Laatst bewerkt:
Ik voel mij niet aangevallen, ik ben algemeen geirriteerd dat jij anderen hun rekening weer gaat maken en er gewoon van uitgaat dat jouw visie de juiste is.

Kon je 30 jaar geleden je job niet doen zonder die dingen is zo een absurde benadering. Doe jij je mails met een ganzenveer met een potje inkt en werk verplaatsingen met paard en kar?

Niet iedereen heeft dat nodig nee, sommige mensen wel. De onderliggende boodschap van “die doen dat omdat ze niet beter weten” laat je verder maar achterwege maar ik ben blij om te zien dat jij als individu de perfecte balans gevonden hebt tussen efficiëntie en geen slachtoffer te worden van onze kapitalistische consumptiemaatschappij.
Voor iemand die hier schuibekkend komt posten dat ik zever verkondig omdat zijn visie de juiste is, is dat wel ironisch. Het leest voor mij gewoon als iemand die zich aangevallen voelt. Als jij zelf komt zeggen "ja voor mij is het toch handiger zo", is dat gewoon niet noodzakelijk, wat het hele punt was.
De kapitalistische consumptiemaatschappij, wat?

Hier mijn originele, kennelijk zeer controversiële, uitspraken:
Maar ik heb ook niet echt de indruk dat het originele, extra scherm dan zo'n meerwaarde heeft. Het zal er wel van afhangen wat je net doet, maar ik heb toch ook nogal de indruk dat mensen snel overdrijven.

Zoals bij alle toeters en bellen (zie ook threads over wagens of huizen), leuk om te hebben, maar mensen overdrijven al eens met dat "noodzakelijk zijn".
Er staat dus dat ik zelf liever aan een bureau werk maar dat ik denk dat de meerderheid van de mensen die meerdere schermen NOODZAKELIJK vinden, overdrijven.
Ik zie niet waarom je op die manier op mijn post reageert eerlijk gezegd. Je bent hier post na post aan het schrijven op wat je denk dat ik schrijf in plaats van wat ik effectief heb geschreven, lijkt het.

Is er bij jullie een 'cameracultuur', in de zin van word je verplicht om deze op te zetten bij meetings of wordt het als raar aanzien om deze niet te gebruiken? Hoorde onlangs van wat vrienden dat dit in veel bedrijven zo is. Gelukkig is het bij ons niet zo, bij quasi al onze meetings is iemand aan het presenteren dus dan heeft het sowieso niet veel nut. Vind het wel chill om zeker in de warmere maanden met enkel een sportbroekske aan te kunnen thuiswerken.
Heb gelukkig zo'n schuivertje op m'n laptop om de camera fysiek af te dekken, kwestie van genante situaties te vermijden
Hangt er een beetje van af. Als je in een 1-to-1 call zit vind ik het maar elementaire beleefdheid om je camera even op te zetten. Als het een groepsmeeting is met 15+ mensen laat ik die van mij meestal ook afstaan.

Al stel ik me wel vragen hoe je uw short in beeld krijgt met een webcam. :unsure:

Gewoon uit interesse, welke job heb jij precies dat je pas echt optimaal kan werken met 6 schermen? De enige hier in een bedrijf met een paar 1000 werknemers die 6 schermen hebben zijn die van security om hun camera's in het oog te houden.

Hangt er een beetje van af. Als je in een 1-to-1 call zit vind ik het maar elementaire beleefdheid om je camera even op te zetten. Als het een groepsmeeting is met 15+ mensen laat ik die van mij meestal ook afstaan.

Al stel ik me wel vragen hoe je uw short in beeld krijgt met een webcam. :unsure:
Ik gebruik altijd een extern scherm, mijn laptop staat dus ergens op een hoekje van de bureau naar god weet waar gericht :p. meestal krijgen ze het koffiemachine te zien eigenlijk...

Gewoon uit interesse, welke job heb jij precies dat je pas echt optimaal kan werken met 6 schermen? De enige hier in een bedrijf met een paar 1000 werknemers die 6 schermen hebben zijn die van security om hun camera's in het oog te houden.

Ik zit met verschillende vennootschappen dus heb echt wel veel tegelijk going on. Staan veel zaken open zoals to-do lijst, outlook met veel mailboxen (minimaliseren is pop-up bombardement), powerbi, odoo, akeneo, whatsapp (veel groepen van winkels en bedrijfstakken waar veel in gebeurt door de dag), productie monitoring, kassasysteem backoffice van de retail...

Terug
Bovenaan