Subculturen

KingNine

Active member
Deze middag was ik in de supermarkt, gelegen vlakbij een middelbare school.
Er waren een heleboel jongeren (14-18j) die snoep kwamen scoren en die voor mij aan de kassa in de rij stonden, ze hadden ongeveer allemaal dezelfde stijl.
Ik was er mij niet zo van bewust welke kledingstijlen de hedendaagse jongeren zoal hebben, aangezien ik zelf geen kinderen heb/andere leeftijden id familie etc...

Maar het viel mij vooral op, dat brede jeansbroeken en diverse sneakers van hippe merken; Nike, Adidas, New Balance, Vans, etc.. Dure merkjassen, haar naar voor gekamd zonder gel precies overal de norm is, met een mix van verschillende stijlen.

Toen ik nog naar het middelbaar ging pakweg 20j geleden, hadden we verschillende subculturen zoals punkers, skaters, gabbers, hiphoppers, metalheads, snobs, gothics en alles ertussen.
Mij viel vooral op, en nu ik erbij stilsta, dat je deze subculturen nauwelijks nog tegenkomt. De hokjes zijn weg, iedereen doet z'n ding...

Deze middag was ik in de supermarkt, gelegen vlakbij een middelbare school.
Er waren een heleboel jongeren (14-18j) die snoep kwamen scoren en die voor mij aan de kassa in de rij stonden, ze hadden ongeveer allemaal dezelfde stijl.
Ik was er mij niet zo van bewust welke kledingstijlen de hedendaagse jongeren zoal hebben, aangezien ik zelf geen kinderen heb/andere leeftijden id familie etc...

Maar het viel mij vooral op, dat brede jeansbroeken en diverse sneakers van hippe merken; Nike, Adidas, New Balance, Vans, etc.. Dure merkjassen, haar naar voor gekamd zonder gel precies overal de norm is, met een mix van verschillende stijlen.

Toen ik nog naar het middelbaar ging pakweg 20j geleden, hadden we verschillende subculturen zoals punkers, skaters, gabbers, hiphoppers, metalheads, snobs, gothics en alles ertussen.
Mij viel vooral op, en nu ik erbij stilsta, dat je deze subculturen nauwelijks nog tegenkomt. De hokjes zijn weg, iedereen doet z'n ding...

Does not compute :unsure:

Allemaal pastiches en echo's van het verleden. Niet dat wij zo origineel waren.
Tijd ging gewoon nog traag genoeg om commercieel gestuurd te worden.

Je hebt die subculturen nog wel hoor, maar je ziet het misschien zelf minder?
Ze zijn wel wat verschoven, je hebt nog steeds de punker, skater, snobs, ...

Nu is er echter ook gewoon goth/techno fan, TikTok broccoli kapsel kind, gym-volk, gabbers zijn er ook nog steeds, ...

Hetgeen waar ik vooral het verschil in zie met in mijne tijd (90's) is dat uw muziekvoorkeur veel minder uw stijl van kleren bepaald. Vroeger haalde je aan de hand van een kledingstijl eruit welke muzieksmaak ze hadden.

Dit is nu toch een pak minder lijkt me? Alleen Metalheads doe blijven koppig aan hun stijl hangen.

Had vorige week exact dezelfde gedachte als OP i.v.m. die brede jeans in de plaatstelijke Delhaize in onder de middag. Dat was in onze tijd idd niet zo. Het werd idd minder (niet) gestuurd door sociale media, maar het valt nu toch echt op dat quasi iedereen onder de jongeren er in mee gaat. Even daarvoor was het nog de krullen fuckboy haircut bij de jonge gasten.

Had vorige week exact dezelfde gedachte als OP i.v.m. die brede jeans in de plaatstelijke Delhaize in onder de middag. Dat was in onze tijd idd niet zo. Het werd idd minder (niet) gestuurd door sociale media, maar het valt nu toch echt op dat quasi iedereen onder de jongeren er in mee gaat. Even daarvoor was het nog de krullen fuckboy haircut bij de jonge gasten.

Die brede broeken is idd serieuze hype, al enkele jaren.

Dochter van schoonbroer werd in het middelbaar gepest omdat ze smalle broeken droeg, dag erna gaan winkelen om brede jeansbroeken te kopen.

Is veel van die kledingsstijl ook niet wat cyclisch? Ergens begin 2000 liep elk meisje met haar buik bloot, en nu (of misschien al enkele jaren geleden) was dat kennelijk ook zo. Nu goed, ik let weinig op die zaken. Enerzijds altijd zo geweest, anderzijds dochter te jong om het te beleven. Maar sowieso zal er wel iets zijn dat een van de standaarden is om erbij te horen, want op die leeftijden is groepsdruk wel gigantisch.

"In mijn tijd" waren Venombroeken een hype, toch zeker bij de skaters. Korte tijd ook olifantenpijpen bij de meisjes (net zoals in de sixties & seventies). De Johnnies droegen toen wel al smalle broeken. Dat had je vroeger wel meer: de John-subcultuur. In het middelbaar wemelde het ervan. Komt misschien nog wel terug.

Als puber beleef je dat toch allemaal anders, want je zoekt naar je eigen identiteit terwijl je er ook ergens wil bijhoren. Soms eerder het een dan het ander. Als ik naar de klasfoto van het zesde middelbaar kijk zat ik in Burzum-shirt naast de directeur.

Is veel van die kledingsstijl ook niet wat cyclisch? Ergens begin 2000 liep elk meisje met haar buik bloot, en nu (of misschien al enkele jaren geleden) was dat kennelijk ook zo. Nu goed, ik let weinig op die zaken. Enerzijds altijd zo geweest, anderzijds dochter te jong om het te beleven. Maar sowieso zal er wel iets zijn dat een van de standaarden is om erbij te horen, want op die leeftijden is groepsdruk wel gigantisch.
Ja, dat cyclische is idd wel grappig (of triestig kan ook). Zeker bij jeans wisselt die slim fit vs losse fit altijd maar af om de ~5, 10(?) jaar. En dan wordt je idd scheef bekeken op school als je niet aanhebt wat op dat moment in de mode moet zijn.

In mijn tienerjaren werd er altijd raar gekeken als je met (sport)sneakers naar 't school kwam. En nu dragen ze het onder hun kostuum :crazy:

Hetgeen waar ik vooral het verschil in zie met in mijne tijd (90's) is dat uw muziekvoorkeur veel minder uw stijl van kleren bepaald. Vroeger haalde je aan de hand van een kledingstijl eruit welke muzieksmaak ze hadden.

Dit is nu toch een pak minder lijkt me? Alleen Metalheads doe blijven koppig aan hun stijl hangen.

Bij goths en metalheads valt dat op, al zie je het ook maar bij degene die zich zo kleden - m.a.w. aan een pak metalheads kan je op zicht niet zien dat dat hun stijl is.

Als ik in een nostalgische bui eens terugdenk aan die schooltijd, zaten er in elke klas wel een paar skaters met venom en DC/carhartt, snobs met scapa en tommy hilflikker en een stel gabbers met Lonsdale en airmaxen.

Ik liep zelf ook heelder dagen rond met bandshirts en hanenkam. Best funny als je dan op Facebook die metalheads of kale gabbers terugziet die nu brave huisvader zijn geworden en er uitzien zoals Jan modaal met een kind op de schoot :D

Ik ben zelf skater geweest en venom zegt mij nu wel totaal niets.
Dan waarde gene echte! :unsure: Een Venom met daaronder een paar klompige Vans / DVS / DC schoenen waarvan de hiel van uw voet loskwam terwijl ge vooruit slofte. Want schoenen binden, dat deden we niet zalle!

Vaak nog met zo’n stoffe riem waarvan aan uw kruis een meter overschot hing te bengelen, een t-shirt van Volcom / Blind / Element en afgewerkt met een New York Yankees klak.

Dan waarde gene echte! :unsure: Een Venom met daaronder een paar klompige Vans / DVS / DC schoenen waarvan de helft van uw voet loskwam terwijl ge vooruit slofte. Want schoenen binden, dat deden we niet zalle!

Vaak nog met zo’n stoffe riem waarvan aan uw kruis een meter overschot hing te bengelen, een t-shirt van Volcom / Blind / Element en afgewerkt met een New York Yankees klak.
Al die merken die je verder opsomt ken ik allemaal. De skateshops in mijn buurt verkochten het alleszins niet.

En ik was wel degelijk een echte hoor, lang na de hype blijven door skaten. Paar vrienden/kennissen van mij zijn zelfs pro skater geworden.

Al die merken die je verder opsomt ken ik allemaal. De skateshops in mijn buurt verkochten het alleszins niet.

En ik was wel degelijk een echte hoor, lang na de hype blijven door skaten. Paar vrienden/kennissen van mij zijn zelfs pro skater geworden.
Het stukske van “gene echte” was een mopke eh. :unsure:

Terug
Bovenaan