The National - High Violet

Killjoy

Redactiechef
high.jpg

Een album van de week kiezen, het is altijd een zoektocht. Er zijn zoveel albums die onmiskenbaar hun muzikale vingerafdrukken op je achterlaten in je leven, kiezen voelt altijd een tikje als verliezen. Tegelijk voelt het ook altijd als jezelf openstellen. Elk album dat je presenteert aan de community geeft een stukje prijs over jezelf en je smaak. De voorbije weken zagen we zo al erg opvallende keuzes de revue passeren, wat uiteraard cool is. Ikzelf hou het naar mijn gevoel eerder simpel deze week.

The National dus. Het zijn favorieten geworden van de pseudo-intellectuele dertigplusser de voorbije jaren en lijkt misschien te mainstream voor een reeks als het album of the week, maar ik ga deze keer puur op mijn gevoel af. Niet alleen past het bedje van melancholie dat The National spreid perfect bij het herfstige weer van de voorbije weken, maar het past ook perfect bij de maand juni voor me. Eigenlijk was er geen enkele andere keuze voor me toen ik zag dat mijn week net nu valt.

Dat vraagt uiteraard wat context. Ik hoef vast niemand te vertellen dat sommige muziek onlosmakelijk verbonden kan zijn met gebeurtenissen in je leven, het is de soundtrack bij je eigen film. Op een bloedhete donderdag begin juni in 2016 werd ik wakker gebeld door de politie aan mijn deur en werd in een vingerknip alles anders. Niks helpt je sneller uit je slaaproes dan te horen krijgen dat je vader op zijn werk in elkaar was gestort en ondanks verwoede reanimatiepogingen het niet had gehaald. Begin de vijftig, plannen aan het maken voor de zomer en de roadtrips die hij zou maken met zijn mobilhome en de toekomst, in een vingerknip weggevaagd. Hoe jong of oud je zelf ook bent, een ouder verliezen trekt altijd het tapijt van onder je voeten uit en gooit je keihard op je achterste. De dagen in de aanloop naar de begrafenis en alles die daar rond hangt, dat is ietwat een waas voor me, de weken na de begrafenis liggen een stuk helderder.

Ik had van mijn werkgever een paar weken gekregen om even terug op mijn pootjes te komen, en ik besloot die niet opgesloten tussen vier muren door te brengen en te doen wat mijn vader ook het liefste deed, de wijde wereld intrekken. De tien dagen die daarop volgden begon ik te rijden, zonder een plan, maar met een tent en een aantal cd’s in de auto om me auditief te begeleiden op een roadtrip die me door Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk bracht. Een groot deel van die soundtrack bestond uit albums van The National, waardoor het geluid van de indie-darlings uit Ohio voor altijd onlosmakelijk verbonden blijft met die periode uit mijn leven. Er is dan ook geen beter geschikte keuze om net deze week als ‘mijn album’ te kiezen.

Dat brengt ons uiteraard bij de al even moeilijke vraag, welk album? Ik had even makkelijk voor die belangrijke doorbraak die Boxer was kunnen gaan, of Trouble will find me dat met Graceless misschien wel mijn favoriete nummer van die band heeft De keuze is uiteindelijk op High Violet gevallen, de plaat die zo veel luisterbeurten gekregen heeft dat de cd al jaren finaal naar de knoppen is en stottert rond nummer 9. Een plaat die misschien zelfs nog belangrijker was dan Boxer voor The National. Het is muziek voor een roadtrip gedrenkt in melancholie en gebroken harten, maar het voelt nooit deprimerend of zwaar op de hand aan. Van de eerste noten van Terrible Love neemt de in Malbech gedrenkte bariton van Matt Berninger je bij de hand en krijg je het geluid van een band die grootser en wijdser begint te spelen dan het voorheen deed. Boxer plaatste The National misschien op de grotere podia, maar met High Violet maakten ze het hun plek. Voor velen kan High Violet aanvoelen als een knieval naar het grote publiek, maar weinige bands hebben het zo gracieus mooi gedaan als The National. Ik ga deze lange openingspost niet lang meer rekken, maar uiteindelijk is dit misschien geen spannend album van de week, maar wel eentje die zo ontzettend belangrijk voor me geweest is dat ik niet anders kan dan het even te delen. Op vrijdag 28 juni staat The National op Live /S Live, ik sta aan de rechterkant van het voorvak met een krop in de keel tijdens About Today.

Een band waar ik al wel naar geluisterd heb, maar geen fan van werd. Dat bedoel ik niet in de zin van dat ik het slechte muziek vond, maar het raakte me niet. Ik herken deze hoes echter niet, dus het zal een ander album geweest zijn waar ik naar luisterde. Ik begin meteen aan de deze, sé.

Een triest maar tegelijk ook mooi verhaal over hoe muziek kan helpen om rouw en verlies een plaats te geven. Voor mij zijn ook veel albums aan zo'n specifieke herinnering gebonden, gelukkig niet aan één met zo'n zwaar gewicht als die van jou.

Van pakweg 2007 tot 2017 was The National mijn favoriete band. Alligator was het eerste album dat ik van hen gehoord heb maar ik werd pas vanaf Boxer een enorme fan. Ik was toen nog niet zo lang in Leuven aan het studeren, voelde me niet helemaal goed in mijn vel en stelde me vragen over mijn toekomst en de keuzes die ik aan het maken was. Boxer was dan een album dat ging over de verveling en doelloosheid van het volwassen zijn maar op een manier die zei dat het ok is om zoekende te zijn en dat het uiteindelijk allemaal wel te dragen valt.

De liefde is nu wat bekoeld na 3 mindere platen maar de run van Alligator tot Sleep Well Beast vind ik nog altijd fantastisch, dat zijn platen die altijd een speciale plaats in mijn hart gaan houden. Ik denk dat voor veel mensen High Violet het favoriete album is omdat dit de doorbraak bij het grote publiek was maar ik vind die eigenlijk momenteel de minste in die run waar ik het net over had. Ik vond het iets te veel een verderzetting van Boxer maar dan op een grootsere en meer wijdse manier, misschien inderdaad die knieval voor het grote publiek waar je het over had. Iets wat de band eigenlijk zelf ook een beetje door had, vandaar dat ze die rare lo fi take van Terrible Love gebruikten in plaats van de echte studioversie.

Gelukkig was in die tijd een mindere plaat van The National nog altijd een behoorlijk goed album, over High Violet hangt een mooi laagje melancholie. Goeie keuze voor dit mindere weer want voor mij is het eigenlijk een herfstplaat. Mijn favoriet nummer is waarschijnlijk Lemonworld omdat dat bijna alle elementen heeft dat de band zo goed maakt. Matt Berninger was een meester in het weergeven van een algemeen gevoel door heel specifieke details op te roepen. Dicht gevolgd door Sorrow, fantastisch nummer. Alleen staan hier een paar nummers op die ik een beetje minder vind (vooral Anyone's Ghost en Runaway dat een beetje te veel voort ploddert) en moet ik voor de finale 2 nummers wat in de stemming zijn, de ene keer vind ik die beter dan de andere.

Damn, @Killjoy ik lees nu pas je openingspost helemaal. Was meteen in de muziek gevlogen zonder het verhaal dat je erover te vertellen had. Ik heb het zelf nog niet mogen meemaken, het verlies van een ouder. De muziek klinkt na het lezen meteen al een beetje anders en ik voel meteen waarom die klik met The National zo sterk was.

Onze ervaringen liggen op een bepaalde manier dicht bij elkaar, Killjoy, in de zin dat de zoete melancholie van het album een goeie therapie was voor een zware periode. High Violet kwam uit in 2010, maar de band kwam pas in 2012 op mijn radar. Ik heb hier elders op het forum al wat geschreven over mijn mentale problemen, maar dat jaar was een soort culminatie; ik heb mijn studies stopgezet en deed her en der wat interimjobs, en voelde me compleet gefaald als mens. Die periode was echt het dieptepunt van mijn leven, en als afleiding ging ik me tussendoor vooral binnen opsluiten en gamen. Ik heb High Violet op repeat opgezet tijdens die gamesessies, en dat verzachtte alles een beetje.

Da's trouwens geen bewust besef geweest. De connectie tussen mijn mentale staat en de muziek waar ik naar luisterde heb ik pas achteraf gemaakt.

Ik kan het hele album van voor naar achter meezingen. Het straalt een soort catchy melancholie uit, die toen bij mijn mindset paste, en bevat ook veel lyrics die verwijzen naar angstgevoelens, weglopen van problemen. Matt Berningers stemtimbre ligt ook relatief dicht van het mijne, wat het ook leuk maakte mee te zingen. Bloodbuzz Ohio is zowat het eerste lied dat ik volledig zelf leerde spelen op gitaar en zingen samen.

Gedeelde trauma's scheppen banden, en dus is het altijd mijn favoriete National-album gebleven. Ook al zijn Boxer, Alligator, en Trouble will find me ook fantastisch. Daarna ben ik de band wat uit het oog verloren.

Laatst bewerkt:
The National is zo'n band die ik wel weet te appreciëren maar eigenlijk nooit of nimmer naar luister. Heb ze zelfs al twee keer live gezien en dan was desondanks elke keer een schot in de roos.

High Violet was trouwens m'n eerste kennismaking met de band, ik nam de vinyl mee naar huis omdat ik de cover zo fijn vond maar ondertussen is die wegens te weinig draaitijd al een tijdje uit de collectie. Eigenlijk onterecht want dit is een prachtig album gemaakt door heel getalenteerde muzikanten, fijn dat ik het nu eens verplicht moet opzetten zodat ik het nog eens kan appreciëren.

Prachtig album, 100% akkoord met alles wat je schreef, bij mij was het een breuk waar dit album mee geholpen heeft.
Hun eerste en dit album, zijn wel de enige waar ik echt zot van was/ben, daarna beetje afgehaakt.

Als Interpol fan is dit niet mijn dada; stemtimbre van Berninger, beetje tunnelvisie sound en invloeden, Starbucks sfeer. No offence.

Moderne klassieker wat mij betreft. De run van Alligator tot High Violet is echt weergaloos. Live waren ze in deze periode ook oppermachtig. Toch enkele onvergetelijke concerten van hen kunnen meepikken toen. Trouble Will Find me is ook nog heel goed, maar de band is mij wat kwijtgeraakt nadien.

Mooie openingspost @Killjoy , maar wel een heftig verhaal. Amai dat moet binnenkomen, zo'n bericht zo plots. Niemand wil dat te horen krijgen... Chapeau dat ge dan op dat moment die klik kunt maken om te gaan herbronnen, zo zonder plan. Ik zie dat mezelf toch niet zo doen.

Een verhaal dat wel echt stevig binnenkomt, moet ik toegeven :( Ik moet toegeven dat ik dit album misschien maar keer beluisterd heb maar The National is wel een band die ik zeker kan appreciëren. Songs als Terrible Love en Bloodbuzz Ohio zijn moderne indie classics, maar voor mij is er eentje die daar persoonlijk nog boven gaat, en dat is Conversation 16. Geniaal nummer met een fijne vibe en vooral leuke baslijn (als hobby-bassist houd ik dat uiteraard in de gaten).

Nu ik een week verlof heb wordt het tijd om eens een inhaalmaneuver te doen met de albums of the week.

Allereerst pakkend verhaal Killjoy!

Album zelf doet mij vooral denken aan mijn pa die mij naar de lagere school brengt in onze blauwe Volkswagen Golf met ik die als oudste altijd vanvoor moest gaan zitten. Stubru draaide Bloodbuzz Ohio wel plat ten tijde van de release. En inderdaad best een mooi album. Ja er zit wel een melancholie in, de composities zijn mooi en ondanks de laidbackness van het gegeven wordt het nooit background muziek. Het houdt dus mijn aandacht vast en dat is een goed teken. Geen uitschieters voor mij maar wel een hoog niveau in het algemeen

Mooie keuze en heftige op wel.

Wat het album zelf betreft: het is het album waarmee ik The National heb leren kennen en ik heb het toch ook redelijk veel beluisterd indertijd. Nummers als Anyone's Ghost, Bloodbuzz Ohio, Conversation 16 zijn me het meest bijgebleven maar vooral Runaway blijf ik een prachtig mooi nummer vinden. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het album (en de band) daarna plaats hebben gemaakt voor andere dingen die aan mijn horizon zijn verschenen en ik er dus nog weinig naar ben teruggekeerd.
Het was voor mij dus wel een aangename wederkennismaking.

Heftige openingspost, eentje dat jammer genoeg ook wel wat herkenbaar klinkt voor mij. Mooi om te lezen hoe jij het aangepakt hebt, heel sterk. En muziek kan dan inderdaad zeker een helende factor hebben.

Over het album zelf, ik moet zeggen dat ik de naam 'The National' wel ken, maar ik denk niet dat ik er ooit al eens iets van beluisterd heb eigenlijk. Maar ik vond het eigenlijk nog wel best goed, misschien dat ik ook eens wat andere albums ga beluisteren die hier in de topic al vernoemd zijn geweest. Het heeft allemaal wel iets melancholisch precies, wat altijd goed scoort bij mij.

Dit is toch ook mijn favoriete the national album, ook hier grijs gedraaid, echt zo 1tje dat van het 1ste nr tot het laatste genieten is. :love:

Bedankt aan iedereen om te luisteren en mee te doen in deze thread. Ik wou er zeker geen triestig of deprimerend hoofdstuk in de album of the week saga van maken, maar vooral in de verf zetten dat muziek kan helpen om emoties te kanaliseren of zelfs wat te helen, als een soort auditief zalfje voor de ziel.

Ik kan het in elk geval erg hard aanraden om, wanneer het leven de stoel vanonder je kont schopt en je voelt dat je even alles op een rijtje moet zetten, er dan op uit te trekken. Er is een hele wereld aan schoonheid om alles in perspectief te zetten en er is niks dat beter is om jezelf terug te vinden, dan op je eentje te reizen.

Ik kijk in elk geval hard uit naar het optreden van The National op Live /s Live waar ze, afgaande op de recentste setlists ze toch minstens een nummer of 6 van dit High Violet gaan spelen. Ik schaar me trouwens achter de mening dat Conversation 16 het strafste nummer op die plaat is, zowel muzikaal als tekstueel is het een visite kaartje voor The National met een Matt Berninger die met zoete bariton 'everything means everything' zingt.

The National: ondanks dat ik de paar nummers die ik ken wel goed vind, heb ik ze eigenlijk nooit echt deftig beluisterd.
The System Only Dreams in Total Darkness is bv echt een dijk van een nummer en heeft tonnen sfeer. Bij deze dus de kans om eens wat meer van hun werk te ontdekken. En ik was zeker niet teleurgesteld! Echt een heel goeie plaat die me van start tot eind mee had.

Maar meer nog dan de muziek, geraakt door je verhaal. Ik ben het helemaal eens met:
Bedankt aan iedereen om te luisteren en mee te doen in deze thread. Ik wou er zeker geen triestig of deprimerend hoofdstuk in de album of the week saga van maken, maar vooral in de verf zetten dat muziek kan helpen om emoties te kanaliseren of zelfs wat te helen, als een soort auditief zalfje voor de ziel.
Muziek blijft iets geweldigs: het kan allerlei emoties oproepen; het kan je waanzinnig blij maken, veel goesting in iets geven of je net heel veel steun geven in moeilijke momenten. Voor mij is muziek emotie. Ik kan dat moeilijk van elkaar loskoppelen. En daarom vind ik je openingspost ook zo aangrijpend: niet alleen het verhaal over verlies maar ook over de plaats die muziek in neemt in het verwerken er van en over je hoe muziek ervaart.

Aangrijpende OP die ik destijds wel gelezen had, maar geen tijd voor had om op te reageren.
Ik hoop dat je het verlies toch ergens een plaats hebt kunnen geven en muziek (zoals dit album, vermoed ik) een troost kan zijn. :support:

The National. Er is dan steeds één iemand aan wie ik moet denken en het is mijn broer die destijds grote fan was van dit album en de band. :)
Zelf heb ik veel minder met indierock. Heel lang geleden was het eens een enkel nummer van enkele bands (Editors - Smokers Outside The Hospital Doors en Cold War Kids - Hang Me Up To Dry zijn daar twee goede voorbeelden van, toen nog met dank aan Stubru die nog niet om zeep was), maar verder ik ben er nooit echt in geraakt... tenzij je de eerste Coldplay-albums ook als indie bestempelt (en zo heb ik nog wel een paar eerder obscure early 00's voorbeelden).

Dit is sowieso een classic indie album. Anyone's Ghost is een nummer waarbij ik een "oh!"-gevoel had ( :unsure: lees, dat ik het wel goed vond).
Ik moet @PBR Streetgang bijtreden. Ik had het album nog nooit beluisterd, maar doe dit dus voor het eerst na het lezen van de OP en dan is dit nog eens extra sereen en over de hele lijn melancholisch.
Nu zit ik aan het bekende Bloodbuzz Ohio (ik kende de titel hiervoor zelfs niet). Destijds niet onterecht als single uitgekozen en misschien wel de meest melancholische track op het album. Ik heb het dan ook nooit een slecht nummer gevonden.
Lemonworld is dan weer helemaal mijn ding niet door vooral de du du du du du. :unsure:
Runaway is het meest breekbare nummer. Daar mag ik niet naar luisteren als het niet goed gaat.
Conversation 16 "rockt" iets meer, als dat het juiste woord is. Ik heb ook een klein beetje een Placebo-vibe, een band waar ik zomaar eens in de zoveel jaar eventjes terug kan in geraken (toch in één album). Best een leuk nummer met vooral een goed refrein.
De afsluiter is ook erg breekbaar. Ik neem mijn mening over het meest breekbare nummer op de plaat weer in overweging denk ik...

EDIT: te snel gepost :unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan