The Wheel of Time

The Wheel of Time

Gezien ze weinig aandacht vestigen op hoe mannelijke geleiders gek worden en schade aanrichten, en waarom een Draak inherent mannelijk is en geweldige schade aanricht in zijn land/meerdere landen, is dat inderdaad geen slechte insteek.

Als boeklezer is het natuurlijk WTF in het kwadraat.

De reïncarnaties zijn nooit zo in detail uitgewerkt. Het is me bijvoorbeeld niet duidelijk of een man altijd herboren wordt als een man en een vrouw als een vrouw. Een aantal bekenden zoals Birgitte en Gaidal Cain lijken in elk geval altijd terug te komen als respectievelijk vrouw en man.

Nu, het is een kolossale fout geweest om te doen alsof een vrouw ook de Dragon kon zijn. Het verhaal houdt gewoon geen steek zo. Heel de reden waarom de Dragon zo gevreesd is, is omdat die helemaal kierewiet is geworden van de taint op de mannelijke helft van de One Power en in zijn hysterie de wereld verwoest heeft. Dat aspect valt helemaal weg bij een vrouwelijke Dragon.
Wel, voor zover ik me herinner van de boeken is de taint 'nieuw' in deze age. En is er al honderden, duizenden keren een dragon geweest. ( Ishamael in zijn morridin vorm doet heel die uitleg aan Rand op een bepaald moment. En de ze zeggen ook ergens dat de dragon ELKE keer moet winnen en de Dark One maar 1 keer want dan breekt ie het wiel enzo.) Dus de dragon kan in elk van die duizenden pogingen door de Dark One overhaald worden, zijn kan kiezen, verslagen worden, etc niet noodzakelijk door de taint maar wel omdat het gewoon een mens is die elke keer opnieuw moet winnen. Het corruptie/taint aspect voegt gewoon een extra laag van problemen toe die deze iteratie meer kritisch maakt.
noot: ik ben geen fan van het hele 'het kan ook egwene of nynaeve zijn' gedoe wat er zo hard enkel inzit om boze twitter rants tegen te gaan maar het heeft niet zo een grote impact imo.

Kan me (als grote fan van de boeken) wel redelijk over de veranderingen zetten. Vooral omdat ik bij de meeste wel het nut begrijp in de omzetting van boek naar scherm. Waar ik me wel enorm aan stoor zijn de dingen die ze veranderen zonder reden, zoals ...

De waygates! Die zijn "gebouwd" door de Ogier en volgens de boeken omringd door takken/bladeren. In de boeken moet één van de bladeren bewogen worden om deze te activeren. In de serie moet een Aes sedai channelen?? Dat ondermijnt heel de historie en lore van de waygates en de reden dat ze gebouwd zijn. Door de Ogier om tussen hun steddings te reizen!

Ten tweede, the eye of the world!! De prison van de dark one?? Dat is Shayol Gul en niet de eye, twee verdomd aparte plaatsen! Moiraine zegt in de serie dat de eye de prison van de dark one is. /rant

Ook nog het volgende, kun je voorstellen dat ze effectief Nynaeve of Egwene de dragon maken en heel het plot veranderen? De kans is klein maar ik heb zelf al even nagedacht hoe ze dat zouden kunnen doen. Ik zie dan bijvoorbeeld een volledig nieuwe verhaallijn voor Rand. Nog steeds een channeler, gewoon geen dragon. Hij start dan de black tower op en is aanwezig bij de meeste grote gebeurtenissen waar hij steeds de white tower tegenwerkt en voor drama zorgt. Degene die de dragon is kan dan biseksueel zijn en één van de drie love interests van de dragon kan dan vervangen worden door een man (Min bijvoorbeeld). Met de wereld waarin we leven kan ik het niet laten om me hier ergens al mentaal op voor te bereiden. Ik denk wel niet dat ik dan nog verder kijk.

Laatst bewerkt:
Kan me (als grote fan van de boeken) wel redelijk over de veranderingen zetten. Vooral omdat ik bij de meeste wel het nut begrijp in de omzetting van boek naar scherm. Waar ik me wel enorm aan stoor zijn de dingen die ze veranderen zonder reden, zoals ...

De waygates! Die zijn "gebouwd" door de Ogier en volgens de boeken omringd door takken/bladeren. In de boeken moet één van de bladeren bewogen worden om deze te activeren. In de serie moet een Aes sedai channelen?? Dat ondermijnt heel de historie en lore van de waygates en de reden dat ze gebouwd zijn. Door de Ogier om tussen hun steddings te reizen!

Ten tweede, the eye of the world!! De prison van de dark one?? Dat is Shayol Gul en niet de eye, twee verdomd aparte plaatsen! Moiraine zegt in de serie dat de eye de prison van de dark one is. /rant

Ook nog het volgende, kun je voorstellen dat ze effectief Nynaeve of Egwene de dragon maken en heel het plot veranderen? De kans is klein maar ik heb zelf al even nagedacht hoe ze dat zouden kunnen doen. Ik zie dan bijvoorbeeld een volledig nieuwe verhaallijn voor Rand. Nog steeds een channeler, gewoon geen dragon. Hij start dan de black tower op en is aanwezig bij de meeste grote gebeurtenissen waar hij steeds de white tower tegenwerkt en voor drama zorgt. Degene die de dragon is kan dan biseksueel zijn en één van de drie love interests van de dragon kan dan vervangen worden door een man (Min bijvoorbeeld). Met de wereld waarin we leven kan ik het niet laten om me hier ergens al mentaal op voor te bereiden. Ik denk wel niet dat ik dan nog verder kijk.

Ik vind dit eigenlijk geen slecht insteek. Als men dat toch afwijkt van het origineel dan liefst op een manier die het voor iedereen spannend maakt. Want nu zit ik vooral vaak met een gevoel dat men steeds van het padje af wil om er dan weer even op te rijden. Dat geeft voor mij een noch vis noch vlees gevoel.

Ik vind dit eigenlijk geen slecht insteek. Als men dat toch afwijkt van het origineel dan liefst op een manier die het voor iedereen spannend maakt. Want nu zit ik vooral vaak met een gevoel dat men steeds van het padje af wil om er dan weer even op te rijden. Dat geeft voor mij een noch vis noch vlees gevoel.

Is afaik al bevestigd dat ze de Dragon niet gaan veranderen

Groot gelijk.

Die waygates snap ik ook helemaal niet waarom ze dit verandert hebben. Want wat is nu het nut om Loial nog mee te nemen? In de boeken gaat hij mee omdat hij de Gates moet openen en als gids moet spelen. Maar nu in de serie wordt het geopend met Saidar, dus lijkt het mij ook vrij idioot dat op de Ways Loial nog als gids moet spelen, aangezien Ogier dus niet zonder Aes Sedai op de Ways kunnen.
En verder heeft Loial toch te weinig tijd gekregen om enige interactie van betekenis op te zetten en een connectie met de hoofdpersonages te maken.

Eye of the World, ja begrijpelijk, maar dat deert me eigenlijk niet. Uiteindelijk was dat einde ook in het boek een beetje "off".

En ja als ze de Draak veranderen, en dan denk ik eerder aan de opmerking van Siuan dat de Draak als meerdere mensen herboren wordt, dus dat we meerdere Draken hebben, dan stopt het voor mij ook.

Het lijkt me wel dat ze het mysterie "Wie is de Draak" te hard pushed om dat uiteindelijk onder de groep te verdelen.

Bovendien heeft ook al iedereen een specifiek ding gehad in zijn/haar verhaal behalve Rhand. Het zou me (enorm negatief) verbazen als hij ook hier niet The Dragon Reborn zou zijn.

Ik heb de boeken nog nooit gelezen en ken niets van het verhaal maar ik ga er gewoon vanuit dat de Dragon Reborn Rhand is. Hij is de enige die nog nergens iets heeft voorgehad. Is voor mij een klassiek trucje die wel vaker gebruikt wordt.

Want nu zit ik vooral vaak met een gevoel dat men steeds van het padje af wil om er dan weer even op te rijden. Dat geeft voor mij een noch vis noch vlees gevoel.
Ik vind het hele spel rond "wie is de Draak" ook niet zo geslaagd. Ze willen je laten gissen maar ook niet erg ver gaan om het te tonen. Geen van de 5 dorpelingen krijgt ook veel screentime, het zijn ondertussen al 3 afleveringen met veel White Tower/Aes Sedai events, dat leidt af.

Ik zag online word counts dat die dorpelingen toch wel wat zinnetjes krijgen maar ze lijken me voorlopig eerder "erbij te staan" dan zelf iets te mogen doen. Valda en Logain hebben voor mij meer karakter ondanks dat die maar enkele minuutjes op het scherm zijn. Het kan allemaal bewust zijn om de dorpelingen low key te houden maar het maakt niet iedereen enthousiast.

Ik verwacht dat de Draak einde van het seizoen bekend is en dan zijn we er volgend seizoen vanaf zodat de vijf helemaal los kunnen gaan ipv "mss is die het, mss niet, we tonen niks".

Ik verwacht tijdens de laatste aflevering een eureka moment van "ah, daarvoor hebben ze het plot zo opgebouwd, it all makes sense" :unsure: .

Ik heb heel hard geprobeerd en ben 3 volledige boeken ver geraakt je kan me echt niet van kwade wil beschuldigen! Er zitten zeker af en toe leuke ideeën in maar qua inhoud zijn die protagonisten toch de grote zwakte. Zeker in het eerste boek gaat hun persoonlijkheid niet verder dan zagende puber (en voor nynaeve boze puber). Als de show hen even veel aandacht zou geven als de boeken krijg je een ketnetserie. De wereld is imo veel interessanter dan het verhaal, dus ik vind het begrijpelijk dat ze dat wat proberen uitbouwen. Al zou ik ook liever wat meer zien dan enkel aes sedai want die beginnen nu ook wel tegen te steken. Wolfman was tof waar is wolfman???

Elyas Machera komt vermoedelijk pas in seizoen 2.
Rafe Judkins zei dat 2 fan-favorieten uit boek 1 pas in seizoen 2 zullen opdagen, en beide personages hun naam start met EL.

Kandidaten zijn dus Elayne, Elaida en Elyas.

De eerste twee zijn toch een must. Elyas is cool, maar ik hoop echt dat ze Elaida en Liandrin niet gaan samenvoegen. Enfin, mijn hoop is na de laatste twee afleveringen voor deze adaptatie eigenlijk wel getorpedeerd, dus het kan er misschien nog wel bij :sarcastic:

Ook waar :unsure: Maar Elaida is de Umbridge van WoT, je haat haar, maar ze moet er wel bij zijn. Liandrin is gewoon een stinkend kakske.

Als iemand die de boeken (nog?) niet gelezen heeft vind ik het eigenlijk wel genietbaar, al moet ik af en toe wel eens wikipedia of iets dergelijks raadplegen omdat ik graag wat meer over de hele wereld rond de karakters weet. Aangezien ik het verhaal niet ken, zie ik ook al de aanpassingen t.o.v. de boeken niet natuurlijk, al moet ik zeggen dat er nog niet echt iets is geweest dat me echt tegenstak. Wel wat personages die worden geïntroduceerd om niet meer te zien tot nu toe, maar dat is kennelijk ook eigen aan het bronmateriaal.

Als iemand die de boeken (nog?) niet gelezen heeft vind ik het eigenlijk wel genietbaar, al moet ik af en toe wel eens wikipedia of iets dergelijks raadplegen omdat ik graag wat meer over de hele wereld rond de karakters weet. Aangezien ik het verhaal niet ken, zie ik ook al de aanpassingen t.o.v. de boeken niet natuurlijk, al moet ik zeggen dat er nog niet echt iets is geweest dat me echt tegenstak. Wel wat personages die worden geïntroduceerd om niet meer te zien tot nu toe, maar dat is kennelijk ook eigen aan het bronmateriaal.
Zoals?

Zoals @utred zegt, wat je in het vet zet kan ik niet weten. Maar ik vermoed dat je het deel voor de komma bedoelt. :unsure:
Tot nu toe: die gleeman in het dorp die Rhand en Matt tegenkomen. De rondtrekkende tinkers, al is dat minder lang geleden. Ook wel wat Aes Sedai waarvan je voelt dat die wel ooit eens belangrijk zullen zijn. Ook het drama rond de zelfmoord van de "companion" van de gesneuvelde groene Aes Sedai lijkt me op dit moment een nogal vreemd iets om in het lang en het breed uit te smeren.

Wat ik bedoel is dat je overal leest dat WoT gewoon een hoop personages introduceert, die soms pas later belangrijk worden. Het stoort mij niet, ik vind van die overarching plotlijnen meestal zelfs beter. Maar ik kan mij inbeelden dat dit voor sommigen wat bevreemdend werkt en/of er dan kritiek komt dat de hoofdkarakters niet genoeg screentime krijgen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan