Ik vind er niets meer aan. Ik kan zeker leven met veranderingen aan personages en verhaallijnen als ze steek houden, maar dat doen ze voor mij gewoon niet. Wat is het nut van Angelmar het tegenovergestelde karakter te geven als in de boeken? Waarom is Min zo koud en afstandelijk? Waarom snij je zoveel (cruciale) achtergrondinformatie weg, waardoor je nauwelijks binding hebt met het verhaal, en spendeer je de helft van je screentime aan toevoegingen die niets zeggen? Ik was op zich content dat ze de leeftijd van de personages hebben verhoogd, want de preutse maagden uit de boeken zouden inderdaad niet werken op tv ... maar nu zitten we hier meer naar liefdesdrama's te kijken dan wat anders.
De helft van de screentime bestaat momenteel uit verhaallijnen die gewoon NIET voorkomen in de boeken. Dat snap ik niet. Ik vind het gewoon niet interessant om naar te kijken. De interacties zijn dan ook nog eens cringy as fuck.
Ik begin echt het gevoel te hebben dat ik naar een flauwe fantasy uit de jaren 90 aan het kijken ben. Die CGI ook, wat is dat jongens. Ik was al geen fan van hoe de Power werd getoond, de Ways waren een ramp maar de Blight is gewoon om van te huilen. Da's B-film niveau.
Enige goede aan deze aflevering was Tigraine. Een van de helaas zeer zeldzame voorbeelden van iets dat niet beschreven werd in het boek, maar wel een meerwaarde is voor het verhaal. Ik hoop echt dat de finale de reeks nog wat rechttrekt, maar het is wel heel duidelijk dat dit een héél andere vertelling is van The Wheel of Time en aflevering per aflevering minder te maken heeft met de boekenreeks. Dat kan, dat mag, dat moet vaak ook. Maar het niveau van uitvoering vind ik echt abominabel. Een verhaal dat met haken en ogen aan elkaar hangt, waar geen enkele dreiging of suspense uit voor komt, en met meer focus op cringy liefdesdrama's dan de adaptatie van de fucking Grishaverse.
Als je dan kijkt wat Jackson heeft gedaan met LOTR, en HBO met GoT ... da's toch een wereld van verschil. Er waren daar ook veel aanpassingen en veranderingen, en een aantal wrongen voor mij ook enorm, maar de eindbalans daar was toch overweldigend positief. Zowel voor lezers als niet-lezers. Ik stoor mij nu enorm aan de aanpassingen aan WoT, maar ik kan me niet inbeelden dat ik zonder de boeken te lezen veel positiever zou zijn. Ik snap ook echt niet hoe ze met dat budget zo vreselijk slechte CGI hebben. The Witcher, Shadow and Bone, ... zijn met fracties van het budget gemaakt en zien er gewoon 10 keer beter uit. Absurd. En ik heb het gevoel dat bij véél aanpassingen (nu ook Rand en Moiraine die er alleen op uit trekken) het bijna altijd eerder budgettaire en casting-beslissingen zijn in plaats van weldoordachte aanpassingen aan het verhaal.
Enfin.
/rant.