The Wheel of Time

The Wheel of Time

Kan me (als grote fan van de boeken) wel redelijk over de veranderingen zetten. Vooral omdat ik bij de meeste wel het nut begrijp in de omzetting van boek naar scherm. Waar ik me wel enorm aan stoor zijn de dingen die ze veranderen zonder reden, zoals ...

De waygates! Die zijn "gebouwd" door de Ogier en volgens de boeken omringd door takken/bladeren. In de boeken moet één van de bladeren bewogen worden om deze te activeren. In de serie moet een Aes sedai channelen?? Dat ondermijnt heel de historie en lore van de waygates en de reden dat ze gebouwd zijn. Door de Ogier om tussen hun steddings te reizen!

Ten tweede, the eye of the world!! De prison van de dark one?? Dat is Shayol Gul en niet de eye, twee verdomd aparte plaatsen! Moiraine zegt in de serie dat de eye de prison van de dark one is. /rant

Ook nog het volgende, kun je voorstellen dat ze effectief Nynaeve of Egwene de dragon maken en heel het plot veranderen? De kans is klein maar ik heb zelf al even nagedacht hoe ze dat zouden kunnen doen. Ik zie dan bijvoorbeeld een volledig nieuwe verhaallijn voor Rand. Nog steeds een channeler, gewoon geen dragon. Hij start dan de black tower op en is aanwezig bij de meeste grote gebeurtenissen waar hij steeds de white tower tegenwerkt en voor drama zorgt. Degene die de dragon is kan dan biseksueel zijn en één van de drie love interests van de dragon kan dan vervangen worden door een man (Min bijvoorbeeld). Met de wereld waarin we leven kan ik het niet laten om me hier ergens al mentaal op voor te bereiden. Ik denk wel niet dat ik dan nog verder kijk.

Het veranderen van The Dragon zou bij mij ook wel een serieuze klap zijn, ja.

Is afaik al bevestigd dat ze de Dragon niet gaan veranderen

Groot gelijk.

Die waygates snap ik ook helemaal niet waarom ze dit verandert hebben. Want wat is nu het nut om Loial nog mee te nemen? In de boeken gaat hij mee omdat hij de Gates moet openen en als gids moet spelen. Maar nu in de serie wordt het geopend met Saidar, dus lijkt het mij ook vrij idioot dat op de Ways Loial nog als gids moet spelen, aangezien Ogier dus niet zonder Aes Sedai op de Ways kunnen.
En verder heeft Loial toch te weinig tijd gekregen om enige interactie van betekenis op te zetten en een connectie met de hoofdpersonages te maken.

Eye of the World, ja begrijpelijk, maar dat deert me eigenlijk niet. Uiteindelijk was dat einde ook in het boek een beetje "off".

En ja als ze de Draak veranderen, en dan denk ik eerder aan de opmerking van Siuan dat de Draak als meerdere mensen herboren wordt, dus dat we meerdere Draken hebben, dan stopt het voor mij ook.

Het lijkt me wel dat ze het mysterie "Wie is de Draak" te hard pushed om dat uiteindelijk onder de groep te verdelen.

Bovendien heeft ook al iedereen een specifiek ding gehad in zijn/haar verhaal behalve Rhand. Het zou me (enorm negatief) verbazen als hij ook hier niet The Dragon Reborn zou zijn.

Ik heb de boeken nog nooit gelezen en ken niets van het verhaal maar ik ga er gewoon vanuit dat de Dragon Reborn Rhand is. Hij is de enige die nog nergens iets heeft voorgehad. Is voor mij een klassiek trucje die wel vaker gebruikt wordt.
Na deze aflevering is die kwestie ook weer klaar. 😛

De vorige twee afleveringen vond ik minder, maar die van vandaag is veel beter. Het is een setup episode voor de finale volgende week maar het is goed dat enkele vragen al beantwoord worden. Ik denk dat ze volgende week gaan knallen en daarna mensen roepen waar het tweede seizoen blijft (wat een goede indruk zou zijn). De verwachting is dat dat begin 2023 zou zijn (eerst volgt de LotR reeks).

De development in het tweede deel van de aflevering vond ik heel knap, zeker met de big reveal en de flashback.

Het begin daarentegen vond ik vrij matig, zeker de uitleg van Moiraine over het achterlaten en naderhand haar vraag aan die dame om de Rode Ajah achter Mat te sturen, like WTF?
En de CGI om The Blight te maken was echt van ongelooflijk slechte kwaliteit. Wa is me da gast.

Ik vind er niets meer aan. Ik kan zeker leven met veranderingen aan personages en verhaallijnen als ze steek houden, maar dat doen ze voor mij gewoon niet. Wat is het nut van Angelmar het tegenovergestelde karakter te geven als in de boeken? Waarom is Min zo koud en afstandelijk? Waarom snij je zoveel (cruciale) achtergrondinformatie weg, waardoor je nauwelijks binding hebt met het verhaal, en spendeer je de helft van je screentime aan toevoegingen die niets zeggen? Ik was op zich content dat ze de leeftijd van de personages hebben verhoogd, want de preutse maagden uit de boeken zouden inderdaad niet werken op tv ... maar nu zitten we hier meer naar liefdesdrama's te kijken dan wat anders.

De helft van de screentime bestaat momenteel uit verhaallijnen die gewoon NIET voorkomen in de boeken. Dat snap ik niet. Ik vind het gewoon niet interessant om naar te kijken. De interacties zijn dan ook nog eens cringy as fuck.

Ik begin echt het gevoel te hebben dat ik naar een flauwe fantasy uit de jaren 90 aan het kijken ben. Die CGI ook, wat is dat jongens. Ik was al geen fan van hoe de Power werd getoond, de Ways waren een ramp maar de Blight is gewoon om van te huilen. Da's B-film niveau.

Enige goede aan deze aflevering was Tigraine. Een van de helaas zeer zeldzame voorbeelden van iets dat niet beschreven werd in het boek, maar wel een meerwaarde is voor het verhaal. Ik hoop echt dat de finale de reeks nog wat rechttrekt, maar het is wel heel duidelijk dat dit een héél andere vertelling is van The Wheel of Time en aflevering per aflevering minder te maken heeft met de boekenreeks. Dat kan, dat mag, dat moet vaak ook. Maar het niveau van uitvoering vind ik echt abominabel. Een verhaal dat met haken en ogen aan elkaar hangt, waar geen enkele dreiging of suspense uit voor komt, en met meer focus op cringy liefdesdrama's dan de adaptatie van de fucking Grishaverse.

Als je dan kijkt wat Jackson heeft gedaan met LOTR, en HBO met GoT ... da's toch een wereld van verschil. Er waren daar ook veel aanpassingen en veranderingen, en een aantal wrongen voor mij ook enorm, maar de eindbalans daar was toch overweldigend positief. Zowel voor lezers als niet-lezers. Ik stoor mij nu enorm aan de aanpassingen aan WoT, maar ik kan me niet inbeelden dat ik zonder de boeken te lezen veel positiever zou zijn. Ik snap ook echt niet hoe ze met dat budget zo vreselijk slechte CGI hebben. The Witcher, Shadow and Bone, ... zijn met fracties van het budget gemaakt en zien er gewoon 10 keer beter uit. Absurd. En ik heb het gevoel dat bij véél aanpassingen (nu ook Rand en Moiraine die er alleen op uit trekken) het bijna altijd eerder budgettaire en casting-beslissingen zijn in plaats van weldoordachte aanpassingen aan het verhaal.

Enfin.

/rant.

Als ik dit zo lees begin ik bijna te denken dat de acteur die Mat speelt de bui zag hangen en zelf vertrokken is. Benieuwd naar de meest recent episode, maar doorgaans zit ik op dezelfde lijn als @Sir.Killalot dus ik hou mijn hart vast.

Ik ben nog altijd een fan trouwens. Jah veel veranderingen, maar daar heb ik me 3 weken geleden bij neergelegd nadat Sanderson zei dat we het moeten zien als 'inspired by'.

Had ik liever een Arcane styled 12-16 afleveringen per seizoen 10+ seizoenen adaptatie gezien? Jep. Maar eerlijk gezegd ik had nooit gedacht effectief iets te zien gebaseerd op WoT en zolang ze de latere sleutelmomenten er niet uithalen.. is het ok voor mij.

edit: btw @Sir.Killalot ik denk dat boek Min ( en als je dan naar haar rol verder in de boeken kijkt) nooit zou werken in de hedendaagse morele sfeer.
Je merkt ook dat Rand zijn 'harem' er weldegelijk zal zijn, ze kunnen er imo niet mee wegkomen om Min daar gewoon direct met akkoord te laten zijn. Ze refereert ook naar zichzelf als beautiful :D

Ik vind de portrettering van Min momenteel maar niets. Ik ben heel gevoelig aan het veranderen van persoonlijkheden. De enige gelijkenis nu is dat ze beiden "streetsmart" zijn, voor de rest lijkt me dit eerder een volledig nieuw personage. Ik zie ook niet in waarom dat een nodige verandering zou zijn.

Laatst bewerkt:
Ik vind er niets meer aan. Ik kan zeker leven met veranderingen aan personages en verhaallijnen als ze steek houden, maar dat doen ze voor mij gewoon niet. Wat is het nut van Angelmar het tegenovergestelde karakter te geven als in de boeken? Waarom is Min zo koud en afstandelijk? Waarom snij je zoveel (cruciale) achtergrondinformatie weg, waardoor je nauwelijks binding hebt met het verhaal, en spendeer je de helft van je screentime aan toevoegingen die niets zeggen? Ik was op zich content dat ze de leeftijd van de personages hebben verhoogd, want de preutse maagden uit de boeken zouden inderdaad niet werken op tv ... maar nu zitten we hier meer naar liefdesdrama's te kijken dan wat anders.

De helft van de screentime bestaat momenteel uit verhaallijnen die gewoon NIET voorkomen in de boeken. Dat snap ik niet. Ik vind het gewoon niet interessant om naar te kijken. De interacties zijn dan ook nog eens cringy as fuck.

Ik begin echt het gevoel te hebben dat ik naar een flauwe fantasy uit de jaren 90 aan het kijken ben. Die CGI ook, wat is dat jongens. Ik was al geen fan van hoe de Power werd getoond, de Ways waren een ramp maar de Blight is gewoon om van te huilen. Da's B-film niveau.

Enige goede aan deze aflevering was Tigraine. Een van de helaas zeer zeldzame voorbeelden van iets dat niet beschreven werd in het boek, maar wel een meerwaarde is voor het verhaal. Ik hoop echt dat de finale de reeks nog wat rechttrekt, maar het is wel heel duidelijk dat dit een héél andere vertelling is van The Wheel of Time en aflevering per aflevering minder te maken heeft met de boekenreeks. Dat kan, dat mag, dat moet vaak ook. Maar het niveau van uitvoering vind ik echt abominabel. Een verhaal dat met haken en ogen aan elkaar hangt, waar geen enkele dreiging of suspense uit voor komt, en met meer focus op cringy liefdesdrama's dan de adaptatie van de fucking Grishaverse.

Als je dan kijkt wat Jackson heeft gedaan met LOTR, en HBO met GoT ... da's toch een wereld van verschil. Er waren daar ook veel aanpassingen en veranderingen, en een aantal wrongen voor mij ook enorm, maar de eindbalans daar was toch overweldigend positief. Zowel voor lezers als niet-lezers. Ik stoor mij nu enorm aan de aanpassingen aan WoT, maar ik kan me niet inbeelden dat ik zonder de boeken te lezen veel positiever zou zijn. Ik snap ook echt niet hoe ze met dat budget zo vreselijk slechte CGI hebben. The Witcher, Shadow and Bone, ... zijn met fracties van het budget gemaakt en zien er gewoon 10 keer beter uit. Absurd. En ik heb het gevoel dat bij véél aanpassingen (nu ook Rand en Moiraine die er alleen op uit trekken) het bijna altijd eerder budgettaire en casting-beslissingen zijn in plaats van weldoordachte aanpassingen aan het verhaal.

Enfin.

/rant.

Ik ga grotendeels met je mening akkoord, maar wou vrijdagochtend niet zo negatief/pessimistisch zijn :)
Het meest vervelende is inderdaad het feit dat er teveel achtergrondinformatie wordt weggelaten, maar dat er wel tijd wordt besteed aan nieuwe verhaallijnen die weinig interessant zijn. Ook technische kenmerken worden veranderd (bv The Ways) zonder daarvoor een echte uitleg te krijgen en er gebeuren onlogische dingen (zoals het wegsturen van de paarden voor men The Ways betreedt).

Als ik dit zo lees begin ik bijna te denken dat de acteur die Mat speelt de bui zag hangen en zelf vertrokken is. Benieuwd naar de meest recent episode, maar doorgaans zit ik op dezelfde lijn als @Sir.Killalot dus ik hou mijn hart vast.

Barney Harris is naar het schijnt wegens persoonlijke redenen gestopt, had destijds ook al zen social media accounts verwijderd etc (bizarre move als acteur). Denk niet dat het veel te maken had met het feit dat hij dacht dat de show ging floppen. De reviews blijven over het algemeen middelmatig tot goed en Amazon heeft ook al een 2e seizoen besteld, dus voor een kleine acteur blijft dit toch wel een top-gig gelet op Amazon en het geld dat er tegenaan gesmeten wordt.

Ondertussen heb ik de laatste episode ook kunnen bekijken en gek genoeg vind ik de voorstelling van de Blight nog niet zo erg.

Het 2de seizoen was al langer besteld. Het is het 3de seizoen dat Amazon recent al vastgelegd heeft.

Tja, ik kijk nog altijd met plezier, maar ik snap de insteek van jullie wel. Ik heb het soms ook ECHT moeilijk met bepaalde dingen. Ik leg me vlug neer bij dingen zoals
Min tegenkomen in Fal Dara ipv in Baerlon.
OK, cava. En Min ben ik nooit de grootste fan van geweest, dus het viel me nog eens niet op hoe anders die is. Ik stoor me dan wel veel eerder aan de implicatie
dat Perrin interesse zou hebben in Egwene.
Daar werd ik dus echt boos van. En dan zijn er veranderingen die ik gewoon ronduit positief vind met vooral
Alles rond Lan en Nynaeve. Het quasi clichématige stoicijnse van Lan en het overdreven koppige van Nynaeve stond me in de boeken nooit aan. Beide zijn VEEL realistischere en aangenamere personen in mijn ogen. En waar ik nooit heb kunnen leven met de start van hun romance, is dat hier een heel pak beter aangebracht

Maar wanneer ze dan idd
Rhand gewoon de Draakl laten zijn
heb ik toch het gevoel dat ze inderdaad veel van de echt grote dingen hetzelfde gaan laten blijven. Al vraag ik me af of ze het einde van boek 5 erin laten... Boek 1 was op dat gebied ook wel een moeilijke. Het bestond eigenlijk niet uit de grootste dingen qua verhaalijn en was dikwijls exposure van lore en de persoonlijkheden van de main characters. En die dingen zijn nog steeds redelijk hetzelfde. Bepaalde interacties, locaties en persoonlijkheden van side characters zijn wat veranderd. Sommigen zullen zich daaraan storen (en ik kan hen daar wel degelijk in volgen op zich), maar daar kan ik mee leven. Het echte verhaal begint pas vanaf boek 2 of zelfs boek 3. En zo lang ze aan die grote lijnen blijven vasthouden, kan ik er wel mee leven.

En qua de boeken niet gelezen te hebben: Mijn vriendin leest nul fantasy. Maar echt nul. Die leest echt zeer veel, maar dat genre boeit haar geen hol. Maar ik heb soms het gevoel dat die meer uitkijkt naar WOT dan ik :)

Ik ben een zéér grote WoT-fan en vind het allemaal nog ok. Je moet ook HEEL VEEL meer exposition doen ivm een LOTR (magische ring moet in een vulkaan) of GoT (middeleeuwse adel + zombies + draken) om alle achtergrond info die je als boekenlezer verwerkt over honderden en duizenden pagina's, en dat flowt gewoon niet zo lekker in een serie.

Ik hou in mijn achterhoofd dat:
  • Het een iets andere verhaal is
  • De insteek van dit seizoen is dat Moraine = hoofdrol
  • Het format serie =/= boeken (je kan al die info niet vlot overbrengen zonder extra vragen naar boven te halen)
  • De positieve zaken niet laten overschaduwen door de negatieve, want de reeks doet ook héél veel goed.

Mijn vrouw heeft de boeken niet gelezen en vindt het héél goed en dat vind ik ook fijn! Soms geef ik haar wat extra info, en dat vindt ze boeiend (zegt ze :unsure:) maar dat hoeft niet om van de show te genieten.

Tigraine haar scene was ongelooflijk goed. Als dat de basis wordt voor de Aiel, wow! Gans die scene was gewoon af. En ze zeggen dat de EOTW de Dark One's prison is, maar dat is toch gewoon story reasons? Ze gaan daar toekomen, 2 Forsaken vinden en de banner + horn en dan start s2 met de hunt en opbouw naar Falme? Het hele principe is dat ze niet persé meer alle info hebben of vertrouwen van in de Age of Legends. Ze gaan niet in Shayol Gul binnenvallen op hun gemak.

Laatst bewerkt:
Ik, als niet boeken lezer / kenner, had niets maar dan ook niets door van jullie frustraties / spoilers. Dus ze hebben het wél goed vertaald, dat je op zich als kijker weinig mist of frustrerend vind.

Kan wel begrijpen dat het raar is als je de boeken hebt gelezen en er een aantal dingen veranderd zijn.

Ik vermaak me er echt mee, en blijft altijd wachten op meer.

Hmm, mixed feelings bij de finale, sommige momenten 'wow' maar toch ook regelmatig 'meh'.

Ik snap ook niet goed hoe dat nu juist zit met dat healen van Nynaeve door Egwene, ik dacht dood = dood en ze kunnen dus enkel genezen, maar Nynaeve was toch dood dus hoe kan Egwene haar dan toch terug tot leven brengen? En als dat kan, waarom hebben ze dat dan niet gedaan met die Aes Sedai die gestorven is enkele afleveringen terug met Logain?

Net zoals @Bubba vind ik het ook erg wisselvallig. Ik had het gevoel "dit was hem niet". Ik hoop op beter in seizoen 2! Op zich ben ik blij met de verfilming en het is niet zo erg als bvb Foundation dat helemaal iets anders is.

Ik denk dat Nynaeve er erg aan toe was maar nog een beetje leefde, dat is de enige verklaring die ik kan geven.

Laatst bewerkt:
Voor mij wordt het gewoon erger en erger elke episode. Er is volgens mij NIKS hetzelfde meer als in het boek.
Sorry, ik wou een verfilming van mijn lievelingsserie. Geen spin-off of gewoon "geinspireerd door het boek". Dat er dingen verdwijnen of lichtjes aangepast worden, uiteraard (in LotR is er ook veel geschrapt en aangepast), maar hier verander je gewoon ganse verhaallijnen en plot points. Ik was heel hoopvol bij episode 1, maar bij episode 8 ben ik gewoon zwaar teleurgesteld.

- Agelmar en Uno dood.
- Mat die plots opduikt in Shadar Logoth en waar gezinspeeld wordt dat hij naar de Dark One overhelt.
- Moiraine gestild, sorry na de tweede kijkbeurt lijkt het eerder dat Ishy een schild afknoopt tussen haar en de One Power. Nog altijd wtf-momentje though.
- Rand die het afbolt.
- LOIAL DOOD ??? WTF???
- Perin die plots de Way of the Leaf volgt.
- Geen Rand meer boven het gevecht in Tarwin's Gape met Ishy, maar een paar vrouwen die tienduizenden Trollocs stoppen. Waarom sturen ze die dan niet gewoon naar Tarwin's Gap van den beginne ipv nutteloos mannen te laten sterven.
- Rand die gelijk al weet dat hij effectief de reincarnatie is van Lews en ook zijn herinneringen heeft, en dat op een rationele manier accepteert en verwerkt, terwijl hij daar in de boeken zowat 10 boeken lang mee worstelt en dit als een gevolg van zijn nakende krankzinnigheid ziet.
- Lews Therin was trouwens helemaal niet de Dragon Reborn. Hij was gewoon de Dragon.
- en hoezo heeft Padan Fain plots de dolk die Mat gestolen heeft in Shadar Logoth. Die was toch in Tar Valon...

Laatst bewerkt:
Dus de dark one is eigenlijk onsterfelijk want elke 3000 jaar moet hij opnieuw "verslagen" worden door een nieuwe dragon.
Niet moeilijk dan dat er meer dan 10 boeken nodig zijn om het verhaal te vertellen ! :tongue:

Terug
Bovenaan