PBR Streetgang
Well-known member
Boeken nooit gelezen dus ik kan niet vergelijken, maar ik heb genoten van deze serie. Ik was vooral fan van de wokeness en de politieke correctheid! 

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Er scheelt idd een hoop aan.Ik kan begrijpen waarom men dit als een "woke project" bestempeld, maar objectief gezien is die serie niet gefaald omwille van haar vermeende "wokeness".
Schelen wel wat andere, belangrijkere, dingen, aan. Helaas.
etc

Dat was voor mij alleszins niet het geval.Als je de boeken niet hebt gelezen lijkt mij dit bijna onmogelijk om deftig te kunnen volgen.

Eigenlijk niet zo verwonderlijk, gezien de obsessie van de meeste fantasy met bloedlijnen en genen en chosen ones en al die shitIk ook niet, maar vanaf het moment dat er andere huidskleuren aan te pas komen in een fantasywereld, springt de harde kern in actie. Same as it ever was.

Afgaande van wat ik allemaal lees over deze reeks en het nakende LOTR-afkooksel denk ik echt niet dat dat hetgene is dat mensen zo stoort. Moesten ze wel rekening houden met het feit dat er maar één etniciteit bestaat in dorp X, maar er dan ervoor kiezen om voor alle inwoners zwarte acteurs en figuranten te casten, zouden de die hard fans volgens mij eveneens beginnen janken.Een dorp dat afgelegen ligt in een cul de sac waar zelfs het nabije gelegen dorp bijna wildvreemden zijn, in een wereld waar de mobiliteit paard/kar is - dan gaan afschilderen als modern day Parijs waar alle kleuren van de regenboog aanwezig zijn, is gwn forcering.
Zagen en klagen kan altijd, daar bestaat het internet voor, nietwaar? Maar los daarvan, ik vind het echt ongelooflijk hoe sommige fanbases van boeken/comics/games denken het recht te hebben om eisen te stellen mbt wat er wel en niet in een adaptatie mag komen. Of dat het afgewerkte product speciaal voor hen gemaakt is en op hen wordt geforceerd. Het is verdorie een serie op Amazon Prime, geen obscure sci-fi channel. Ik denk niet dat het doelpubliek van deze serie enkel die hard epic fantasy nerds is, maar gewoon iedereen die houdt van het genre en een ontspannende reeks wil kijken.Los van dat: enige dat de meeste die hards vragen is: respecteer de established lore en volg de canon.
Ipv uw zelfgeschreven fanfictie vol zelf-inserts te forceren aan de fanbase![]()
ow shitEigenlijk niet zo verwonderlijk, gezien de obsessie van de meeste fantasy met bloedlijnen en genen en chosen ones en al die shit![]()
Afgaande van wat ik allemaal lees over deze reeks en het nakende LOTR-afkooksel denk ik echt niet dat dat hetgene is dat mensen zo stoort. Moesten ze wel rekening houden met het feit dat er maar één etniciteit bestaat in dorp X, maar er dan ervoor kiezen om voor alle inwoners zwarte acteurs en figuranten te casten, zouden de die hard fans volgens mij eveneens beginnen janken.
Dat is ook mijn vermoeden en ik wil absoluut niet alle fans van wat waarschijnlijk goede boeken zijn over diezelfde kam scheren. Maar wat wel een constante lijkt is de notie dat 'nerdy' materiaal als fantasy reeksen, comic books en video games ook eigendom is van de fans, en dat hen onrecht wordt aangedaan als er ongewenste aanpassingen gemaakt worden.Dat "gejank" ten opzichte van huidskleur, gender, ... heeft veel minder te maken met fandom en veel meer met ideologische overtuigingen.
Ik heb de boeken niet gelezen, maar vond de serie nu toch wel verre van een gedrocht hoor. Eerder een middelmatige serie., met goede en slechte zaken in. Ik begrijp wel dat het als boekenlezer erg moelijk (zo niet onmogelijk) is om objectief te zijn en de serie los van de boeken te beoordelen. Niet alles was echter slecht.Maar of je nu fan bent van de boeken of niet, of je ze nu gelezen hebt of niet, dit is gewoon geen goeie serie. Ik vond zelfs Shadow and Bone 10 keer beter dan dit gedrocht.
: link
.Als de elfen nadrukkelijk in de appendices as blank worden omschreven, wil ik idd geen zwarte elf zienAfgaande van wat ik allemaal lees over deze reeks en het nakende LOTR-afkooksel denk ik echt niet dat dat hetgene is dat mensen zo stoort. Moesten ze wel rekening houden met het feit dat er maar één etniciteit bestaat in dorp X, maar er dan ervoor kiezen om voor alle inwoners zwarte acteurs en figuranten te casten, zouden de die hard fans volgens mij eveneens beginnen janken.
Toch normaal. De enige reden waarom die serie/film gemaakt wordt, is omdat men erop rekent dat die trouwe fanbase alvast de kosten dekt. Als ge dan vervolgens hun geliefkoosd materiaal vakkundig omzeep helpt, moet je achteraf niet verwonderd zijn dat ze 1) vocaal klagen in een tijdperk waar dat bon ton is om "let your voice be heard" voor iedereen is en 2) er geen geld aan spenderen/niet naar kijkenZagen en klagen kan altijd, daar bestaat het internet voor, nietwaar? Maar los daarvan, ik vind het echt ongelooflijk hoe sommige fanbases van boeken/comics/games denken het recht te hebben om eisen te stellen mbt wat er wel en niet in een adaptatie mag komen.
Maak dan een originele story, ipv te willen leechen van een bestaande franchiseOf dat het afgewerkte product speciaal voor hen gemaakt is en op hen wordt geforceerd. Het is verdorie een serie op Amazon Prime, geen obscure sci-fi channel. Ik denk niet dat het doelpubliek van deze serie enkel die hard epic fantasy nerds is, maar gewoon iedereen die houdt van het genre en een ontspannende reeks wil kijken.
Mbt tot de zwarte elf, vind ik dat wel relevantMini en ikzelf zijn beiden die-hard fans, maar wij denken daar compleet het tegenovergestelde over. Dat "gejank" ten opzichte van huidskleur, gender, ...
bon, we kunnen het oneens zijn over wat nu aan de basis lag van deze shitshow, maar ben al blij dat we overeenkomen dat het een shitshow washeeft veel minder te maken met fandom en veel meer met ideologische overtuigingen. Dat gezegd zijnde is uiterlijk in WoT wel niet totaal irrelevant, waar dat in LOTR basically wel het geval is. Het afwijkende uiterlijk van Rand ten opzichte van de mensen waarmee hij opgroeide is toch een niet onbelangrijk plotpunt in de eerste boeken. Maar ze hebben de verhaallijn van "wie is de Dragon Reborn" zo fundamenteel herschreven dat ook daar de "woke"-elementen echt het minste van de "problemen" zijn aan deze adaptatie.
Ik had mezelf als die-hard fan al voorbereid op het feit dat het een andere vertelling zou zijn van WoT. Net zoals GoT dat was van ISOIAF, de Jackson trilogie dat was van LOTR, enzovoort. Maar of je nu fan bent van de boeken of niet, of je ze nu gelezen hebt of niet, dit is gewoon geen goeie serie. Ik vond zelfs Shadow and Bone 10 keer beter dan dit gedrocht.

Ja goed, "gedrocht" is waarschijnlijk inderdaad vanwege de teleurstelling. Maar ik vond Shadow and Bone oprecht sterker, en dat was gemaakt met een minuscuul budget ten opzichte van WoT.Ik heb de boeken niet gelezen, maar vond de serie nu toch wel verre van een gedrocht hoor. Eerder een middelmatige serie., met goede en slechte zaken in. Ik begrijp wel dat het als boekenlezer erg moelijk (zo niet onmogelijk) is om objectief te zijn en de serie los van de boeken te beoordelen. Niet alles was echter slecht.
Nu goed, ik heb geen zin om daar veel verder over te discussiëren, ik wou het maar even aangrijpen om deze fantastische scène in herinnering te brengen: link
Daar had ik echt "peak GoT" vibes bij , jammer genoeg werd dit niveau nergens meer herhaald.
Oh en Shadow and Bone vond ik ook best genietbaar ja, een beetje vergelijkbaar qua niveau. Beiden een zesje.
Die extreme rigiditeit en overdreven reacties lijken me toch iets dat zeer eigen is aan de nerdcultuur. Weinig Shakespeare-fans die Joel Coen doodsbedreigingen hebben gestuurd voor zijn zwarte Macbeth.Is denk dat het eerder van alle tijden is dat verhalen (fictie of non-fictie, "nerdy" of niet), personen/personages, symbolen die waardevol voor je zijn, die een speciale betekenis voor je hebben, dat je daar een stuk eigenheid en identiteit aan verbindt.
De "nerd"-wereld is heel vocaal, delen dezelfde kanalen als wij (voor zover we zelf geen nerds zijn natuurlijk) en is ook gigantisch groot. Dat vergroot natuurlijk de kans dat je voor die hun stokpaardjes meer hevige reacties gaat tegenkomen. Wil niet zeggen dat je in andere subculturen die hevige reacties ook niet gaat tegenkomen wanneer je rommelt met zaken die zij als deel van hun identiteit zijn gaan beschouwen.Die extreme rigiditeit en overdreven reacties lijken me toch iets dat zeer eigen is aan de nerdcultuur. Weinig Shakespeare-fans die Joel Coen doodsbedreigingen hebben gestuurd voor zijn zwarte Macbeth.
Adaptaties van bestaande teksten die worden aangepast aan een bepaalde context/tijdsgeest/thematiek zijn doorheen heel de geschiedenis de normaalste zaak van de wereld, en ik kan niet meteen voorbeelden van buiten de nerdwereld bedenken waar dit ooit zo bekritiseerd werd. Iemand een idee? Google laat me in de steek.
Ah wacht ik heb er 1: godsdiensten! Die durven ook al eens boos worden als je aan hun teksten prutst.
Dat laatste is wel key.De "nerd"-wereld is heel vocaal, delen dezelfde kanalen als wij (voor zover we zelf geen nerds zijn natuurlijk) en is ook gigantisch groot. Dat vergroot natuurlijk de kans dat je voor die hun stokpaardjes meer hevige reacties gaat tegenkomen. Wil niet zeggen dat je in andere subculturen die hevige reacties ook niet gaat tegenkomen wanneer je rommelt met zaken die zij als deel van hun identiteit zijn gaan beschouwen.
Ik ben het eens met "Adaptaties van bestaande teksten die worden aangepast aan een bepaalde context/tijdsgeest/thematiek zijn doorheen heel de geschiedenis de normaalste zaak van de wereld", alleen zijn tegenreacties en kritiek daarop ook gewoon de normaalste zaak van de wereld. Tot op een bepaald niveau natuurlijk.