The Wheel of Time

The Wheel of Time

Uitgekeken, ik vond het echt vet! :love:
Echt wel een pak beter dan het eerste seizoen, hopelijk wordt deze reeks niet te snel gecanceld.

Ik moet zeggen, de boekenlezers hier hebben me wel zéér nieuwsgierig gemaakt naar de boeken, gezien die nog zoveel beter zouden zijn. Ooit komt het er wel eens van. :unsure:

Ben mede dankzij dit topic 'want had van deze serie nog niets gehoord' 🫤 begonnen met het kijken ...nu tot aan episode 5 S1 en is 👍 tot op heden. Hopelijk blijft het boeien en geraak ik tot het eind van seizoen 2 voor ...

Oke, eerlijk is eerlijk, dat gevecht tussen Mat en de boys was pretty cool om te zien.

Ik ben nog altijd geen fan geworden van de TV-show, vooral die eerste aflevering was wederom waanzin, maar afleveringen 2 en 3 zijn wel een stuk beter. In die 2 afleveringen zijn de verhaallijnen die afwijken van de boeken mijn enige minpunten. Vorige seizoenen waren sommige plotlijnen op zich gewoon belachelijk slecht, maar dat probleem stelt zich ditmaal (voorlopig) niet. It makes sense, al denk ik dat sommige dingen beter tot hun recht kwamen als ze de boeken meer hadden gevolgd.

Zo is Mat in de TV-show bv niet mee naar de Woestijn getrokken, terwijl dat in de boeken toch van pivotaal belang was voor zijn ontwikkeling. Jammer.

En Elayne is wel een knap grietje, amai. Dat helpt wel.

Oke, eerlijk is eerlijk, dat gevecht tussen Mat en de boys was pretty cool om te zien.

Ik ben nog altijd geen fan geworden van de TV-show, vooral die eerste aflevering was wederom waanzin, maar afleveringen 2 en 3 zijn wel een stuk beter. In die 2 afleveringen zijn de verhaallijnen die afwijken van de boeken mijn enige minpunten. Vorige seizoenen waren sommige plotlijnen op zich gewoon belachelijk slecht, maar dat probleem stelt zich ditmaal (voorlopig) niet. It makes sense, al denk ik dat sommige dingen beter tot hun recht kwamen als ze de boeken meer hadden gevolgd.

Zo is Mat in de TV-show bv niet mee naar de Woestijn getrokken, terwijl dat in de boeken toch van pivotaal belang was voor zijn ontwikkeling. Jammer.

En Elayne is wel een knap grietje, amai. Dat helpt wel.
Ik heb alleen nog maar de eerste episode gezien van dit seizoen en ik begrijp wel waarom ze hetgene in de white tower doen op die manier.

Maar zijn gewoon zaken die echt steken. Lan zijn karakter is gewoon compleet verkeerd, de manier waarop Egwene tegen Siuan spreekt en dat die dat toelaat is belachelijk, etc En Moiraine haar plan met Mierin is gewoon ridicuul.

Ik heb alleen nog maar de eerste episode gezien van dit seizoen en ik begrijp wel waarom ze hetgene in de white tower doen op die manier.

Maar zijn gewoon zaken die echt steken. Lan zijn karakter is gewoon compleet verkeerd, de manier waarop Egwene tegen Siuan spreekt en dat die dat toelaat is belachelijk, etc En Moiraine haar plan met Mierin is gewoon ridicuul.

De WT-beslissing begrijp ik. De uitvoering vond ik wel heel slecht. Misschien de AS hernoemen naar Ninjaes Sedai ofzo.
Flashy flashy voor TV-publiek waarschijnlijk.

Ik ben wel mee. Uiteraard wringt het af en toe hoe ver ze van bepaalde dingen afwijken, maar ik heb me er (op een positieve manier) bij neergelegd dat ik hier een andere vertelling ga krijgen van de wereld en het verhaal waar ik al 30+ jaar van houd als mijn absoluut favoriete boekenreeks. Maar het intrigeert me toch wel echt en met het seizoen gaat de algemene waarde als serie in zn geheel ook gewoon omhoog. Heel wat goede casting ook in seizoen 3.

Meer en meer ziet ge toch een verdeling tussen de boekenlezers. Een deel zal het altijd verafschuwen owv de veranderingen en een deel "embracen" het. In mijn uitgebreide vriendenkring toch ook wat fans en daar is het echt split in the middle. Maar de beste vriend van de bende stuurde me deze week (en verbaasde me ermee) dat hij echt heel enthousiast was over het begin van het seizoen.

Zal waarschijnlijk net dat stukje met Elayne en Aviendha gezien hebben...

Dat was net iets waarvan ik van hem verwacht had dat hij op zou afhaken.

Op zich valt er ook binnen de lore van WOT iets over te zeggen dat dit gebeurt. Eerstezuster stuff en zo. Maar toch weer een serieuze verandering en één dat slechte verstaanders onder "woke" kunnen plaatsen. En zoiets ligt toch bij veel mensen gevoelig.

Dat was net iets waarvan ik van hem verwacht had dat hij op zou afhaken.

Op zich valt er ook binnen de lore van WOT iets over te zeggen dat dit gebeurt. Eerstezuster stuff en zo. Maar toch weer een serieuze verandering en één dat slechte verstaanders onder "woke" kunnen plaatsen. En zoiets ligt toch bij veel mensen gevoelig.

Ja was ook mijn eerste reactie.

Hoezo dat stond toch niet in het boek. Ach ja het zal wel weer het verplichte nummertje : een lesbische relatie toevoegen in de serie is noodzakelijk zodanig dat zij zich ook verbonden voelen met het verhaal. Al is dat niet noodzakelijk de reden ervoor. En kan dit ook gewoon vallen onder het idee dat men heeft van de relatie van eerste zuster zoals je zegt.

Maar het voelt in veel gevallen toch wel een beetje aan als in de checklist afgevinkt.
Aan de andere kant is dit boek in een andere tijd geschreven en zullen er toen ook wel checklisten geweest zijn die de schrijver gebruikte om te garanderen dat het behoorde tot het zogezegde populaire principe (het eerste boek krijgt een beetje de kritiek dat het opgebouwd was rond de fellowship of the ring verhaallijn/principe dus ja...). Of dat het een kans op succes had of een bepaalde aantrekkingskracht had aan de lezers.
Net zoals uiteindelijk het visuele bij de acteurs/actrices ook wel een onderdeel zal zijn van de checklist.

In de verhaallijn die men echter gecreëerd had was dat echter geen verrassing.

In de boeken hebben Aviendha en Elayne geen seksuele relatie met elkaar, maar Jordan alludeert wel regelmatig op lgb relaties doorheen de boeken. In de White Tower beschreef hij dat 'pillow friends' er heel gewoon waren onder de Novices en Accepted, bij de Seanchuan had je de 'heart friends'. Voor de puriteinse lezers uit de periode dat hij schreef kon je dat nog platonisch interpreteren, maar zo naïef is de hedendaagse lezer toch niet meer hoop ik :unsure:.

Dat die relaties meer expliciet gemaakt worden, dat vind ik prima. Op dat vlak was Jordan echt wel wat te braaf, een kind van zijn tijd natuurlijk. Ik vind het wel moeilijker als relaties die hij wél duidelijk omschreven heeft, worden aangepast. En dat doet de reeks aan de lopende band.

Terug
Bovenaan