Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik snap wel dat ze het voor de gemiddelde kijker allemaal wat spectaculairder en vooral visueler willen maken maar ik vond dat die eerste aflevering enorm veel afbreuk heeft gedaan aan al de intriges en spanningsopbouw en verstrengelde plots en basically worldbuilding die WoT net zo goed maken.
En ook: het is alweer even geleden dat ik de boeken heb gelezen en mijn geheugen is....geplaagd.... dus al die aanpassingen, vooral in timeline, doen mij telkens twijfelen aan mezelf. Herinner ik het mij fout, is het een grote/kleine aanpassing, ... alles wat niet overeenkomst met mijn herinnering/beeld van de reeks is persoonlijk nogal frustrerend.
Ik zou de boeken kunnen herlezen maar ik heb geen goesting om mij weer door die eerste paar "we wandelen door de velden en klagen over hoe vriend X toch veel beter met meisjes is dan ik" boeken te worstelen
Ja, deze episode was inderdaad echt goed. Maar dat kan ook moeilijk anders, de hele Rhuidean-sequence is steengoed in de boeken.
Desalniettemin toch een paar foutjes in geslopen.
Janduin die niet gesluierd gaat in zijn scene, Aiel met baarden, ik had precies toch graag een extra scene gehad net voor die waar ze de speer "oppakten" om het echt beter te accentueren. Last but not least heb ik geen problemen met homokoppels, maar ik kan mij met de beste wil van de wereld niet inbeelden hoe je een van de voorouders van Rhand als homo kan voorstellen. Hallo, hoe kan die zich voortplanten dan als die homo is? Homo zijn is geen keuze he, die kan dat achteraf niet afzetten om kindjes te maken. Had dan een van de sidekicks homo gemaakt ofzo om aan te tonen hoe verlicht en tolerant de true Aiel waren destijds.
Edit: vergeten dat in de flashback als originele Way of the Leaf Aiel die met een zweep plots zijn paard slaagt, what the fuck. Dat is echt zo fout, fout, fout.
Daarnaast vind ik de zwaardtraining met Lan vrij underwhelming. En eigenlijk alles bij de Aiel tot dusver is vrij klein in scope. Die lopen daar rond met 15 man ofzo, allez gooit daar is 100 man in als die aan't wandelen zijn, wat is dat nu.
Rhuidean was heel goed gebracht ja, hoewel ik toch ook wel de bedenking maak hoe goed/duidelijk die historiek overkomt bij iemand die dat niet kent uit de boeken, zonder de eerdere uitweiding over Way of the Leaf etc...
En ja, alles rond de Aiel lijkt...kleinschalig... het komt zowat over alsof er eigenlijk maar die 2 stammen zijn met elk niet veel meer leden dan een uitgebreide familie.
En ja, alles rond de Aiel lijkt...kleinschalig... het komt zowat over alsof er eigenlijk maar die 2 stammen zijn met elk niet veel meer leden dan een uitgebreide familie.
Zou me niet verbazen moesten ze, van zodra de Aiel geen meevechten, zo 1 of andere trope/shot doen van "you and which Aiel?" en dat er dan een massa ervan vanuit de woestijn tevoorschijn komt..
Maar idd voorlopig is het nogal zeer kleinschalig...
Gisteren weer een leuke episode gezien. Dit seizoen is zonder twijfel het beste tot dusver, en dat is m.i. toch omdat ze Rand meer aandacht geven en omdat boek 4 in van de beste boeken in de reeks is en ze bepaalde zaken zo correct mogelijk proberen over te nemen. Nuja, niet dat de lat erg hoog lag natuurlijk.
Vele boeklezers zullen zich ongetwijfeld de iconische scene herinneren waarin Rand een kindje tot leven probeert te wekken na een aanval op de Stone of Tear. Tear is uit de reeks geknipt (voorlopig), de scene is wel overgenomen en in een andere setting geplaatst. Maar het was toch een heftige scene.
Dit soort goede dingen wordt dan weer gecounterd met absolute drek zoals
dat Faile Saldea ontvlucht is omdat haar moeder een DarkFriend is en haar zoon (Faile's broer) vermoord heeft. Of dat de 2 zusjes van Mat out of the blue plots Alanna healen die op sterven ligt.
Dus ik ben zeker niet helemaal tevreden met hoe ze alles aanpakken, maar de epic moments komen nu wel beter tot hun recht alleszins.
Fijne ep inderdaad. En ik snap de twee punten van kritiek, maar qua dat eerste hoop ik gewoon nog altijd dat dat een
leugen van Faile is
Maar ik zit nu wel echt keihard met "THE HIIIIILLLS OF TANCHIIICO" in mn hoofd En ik zal wel niet de enige zijn die Elyane echt verschrikkelijk mooi vind? Ik kan wel vrouwelijk schoon appreciëren, maar bij die ist echt quasi elke keer dat ik weggeblazen word.
Qua die opmerking boven in de spoilers: Het probleem is natuurlijk dat ge zelfs in het beste geval (het ZEER beste geval) niet meer als 7/8 seizoenen gaat krijgen. Ge gaat dus dingen moeten schrappen en dan gaan er nu eenmaal harde keuzes gemaakt worden en gaan er personages/verhaallijnen verdwijnen/veranderen die wij als lezer heel leuk vinden maar gewoon gniet genoeg expliciete meerwaarde voor de endgame hebben. En dan gaat ge mogelijk de achtergrond van Faile een heel pak minder belangrijk maken.
En laat haar ontvoeringsverhaal aub serieus korter worden of zelfs helemaal verdwijnen.
Het niveau blijft toch stijgen tussen de seizoenen door, dus ik blijf geboeid kijken. Ik moet wel zeggen dat ik bij die Forsaken wel meer dan bij andere zaken de indruk heb dat ik zonder boeken wat mis op vlak van onderlinge relaties en machtsverhoudingen, maar dat mysterieuze hoort er ook bij vermoed ik.
Maar ik zit nu wel echt keihard met "THE HIIIIILLLS OF TANCHIIICO" in mn hoofd En ik zal wel niet de enige zijn die Elyane echt verschrikkelijk mooi vind? Ik kan wel vrouwelijk schoon appreciëren, maar bij die ist echt quasi elke keer dat ik weggeblazen word.
Eindelijk bijgebeent. Ik had S01 gezien toen het uitkwam maar nadien niet meer gevolgd tot nu.
Rewatch van S01 gedaan en ben nu mee tot de laatste beschikbare episode.
Hieronder mijn notes als 3x boekenlezer waarvan de laatste keer +/- 5 jaar geleden.
Opmerkingen:
- 8 episodes per seizoen is gewoonweg te weinig. Waar komt die trend vandaan om seizoenen zo kort te maken? Je wil toch net nieuwe abbonees aantrekken, wel maak dan voldoende episodes dat mensen de serie niet kunnen bingen in een weekend of 2 tijdens een free trial.
Dit verhaal verdient meer. Ok, meer episodes kost geld maar niet evenredig meer he. Zaken zoals sets, kostuums, location scouting, transport van materiaal naar de locaties en opbouw ter plaatse, ... allemaal zaken die in principe een eenmalige kost zijn waar je meer uit kan halen.
- De casting is top notch. Ik kan op niemand kritiek geven, buiten misschien dat Lanfear's gezicht mij niet aanstaat maarja dat ligt aan mij.
- De warder bond wordt niet goed in beeld gebracht. Je hebt wel een hele episode die verbrast wordt aan diene Stepin in S01, en nadien Ivhon die sterft en opnieuw relatief veel tijd dat besteed wordt aan Alanna en die overblijvende warder. Het is wel duidelijk dat het een enorm verlies is voor de overblijvende partij, maarja in beide gevallen gaat het ook over koppels die elkaar al jaren kennen en met elkaar samenleven. Natuurlijk is dat een enorm verlies.
Het punt van de warder bond is dat als 1 van beide sterft, dat de andere dan in een roes van waanzin terecht komt waarbij ze voluit ten aanval gaan op eender welke vijand in hun buurt, zonder enig zelfbehoud waardoor ze er dikwijls aan sterven.
Dit komt totaal niet in beeld imo. Ze lopen enkel wat te wenen achteraf, die roes van waanzin is er niet.
Met als gevolg dat als straks Alanna Rand bind tot warder je niet beseft welk gevaar dat is - als de dark side Alanna kan vermoorden zal Rand, de dragon reborn, waanzinnig worden en in een suicide spree overgaan.
- S01 finale - wat was me dat? Tarwin's gap is 1 van de best beveiligde plaatsen in de hele wereld. Het is de toegangsdeur van de trollocs tot de beschaafde wereld, en wordt dus naar mate beveiligd. Wat zien we echter? 1 hoge muur met wat schietgaten in, bemand door mannen met kruisbogen. Waarom kruisbogen, dingen die enorm traag te herladen zijn? Waarom geen gewone bogen? Heel de cultuur van de borderlands is gericht op de eeuwige strijd met de trollocs, die jongens hebben echt wel de training om met een boog om te kunnen gaan. De 1e rij schietgaten bevindt zich op +/- 5m hoogte, dus van zodra de trollocs zich daar binnen forceren heb je 0,0 nut aan de 40m muur erboven. Verder is de muur van gyproc gemaakt want de trollocs meppen zich er los door.
Tot daar de beveiliging. Geen katapulten, geen barricades in de aanloop naar het fort, geen kokers waaruit kokende olie of rotsen naar beneden gekapt kan worden, ...
Daarna zien we de Aes Sedai. In een leeg veld, mijlenver ACHTER het bovenvermelde fort want ja laten we eerst alle simpele jongens dood gaan en ons fort verliezen voordat we ons allersterkste wapen gebruiken dat 100x effectiever zou zijn in het fort of op de muren van Fal Dara zelf (moest Nyneave en Egwene niet zoveel kracht (lees: plot armor) kunnen geven zouden ze daar snel gestorven zijn).
Dit is achterlijkheid van eenzelfde bedroeven lage niveau als de katapulten die gepositioneerd werden vóór de barricades en slotgrachten rond Winterfell in GOT.
Dit is echt triest. Dat Covid de plannen in de war heeft gestuurd kan ik begrijpen, maar laat dan tenminste heel dat miserabele Tarwin's gap fort achterwegen en hou het op een verassingsaanval in Fal Dara zelf. De trollocs zouden via de waygate voorbij het fort kunnen geraken en dan met behulp van Padan Fain eenvoudig de bewakers van 1 toegangspoort kunnen uitschakelen.
- Mat's karakter werd om zeep geholpen in S01 en begin S02. Waarom is zijn vader een vrouwenzot, waarom is zijn moeder een dronkaard, waar kwam dat hele gedoe van 'er zit een inherente duisternis in hem' vandaan? Waarom laat hij zijn vrienden achter? Ok, door het probleem van de acteur die niet meer kwam opdagen. Begrijpbaar. Waarom komen ze hier later op terug alsof dat een karaktertrek is van hem? Dit alles is compleet het tegenovergestelde van in de boeken.
Dat ze zijn ouders anders voorstellen tot daar aan toe. Maar Mat zelf is het type dat wel veel loopt te klagen over vanalles en nog wat, maar van zodra zijn vrienden hem nodig hebben of in gevaar zijn zal hij direct alles laten vallen en half de wereld rondreizen om hen te helpen. Zo'n grote karakterwijziging voor een hoofdpersonage is niet ok. En je kan de problemen met de acteur als excuus gebruiken, maar 1) men had hier anders rond kunnen werken (b.v. toon achteraf dat hij de groep verliet om hen niet in gevaar te brengen omdat hij nog steeds onder invloed van de dolk was) en 2) het gedoe van 'inherente duisternis in hem' was er eerder al.
Nuja sinds ongeveer de 2e helft van S02 lijken ze de goede richting ingeslagen te zijn met hem, dus hopen dat ze hierbij blijven.
- De rol van Lanfear is een pak groter. Ik ben geen fan van haar samenwerking met Moiraine en dat Rand met haar in bed kruipt in zijn dromen. Voor zover ik me herinner zou Rand dit nooit doen in de boeken (van zodra hij beseft dat Selene Lanfear is tenminste) en Moiraine ook niet. Zij heeft haar hele leven gewijd aan de strijd tegen de dark one en om de dragon te vinden, en zou nu wat liggen samenwerken met 1 van de forsaken?
Het is gewoon een zeer goedkope manier om wat extra conflict te creëren en het doet afbreuk aan de personages.
- Rol Moiraine en Lan is te groot (vnl S02). Ik las hier dat de schrijver vond dat hun rol te klein was in S02 'en je kan een Rosamund Pike en Daniel Henney toch niet aan de zijlijn schuiven' - Euh wat? Waarom niet? Is hun ego te groot hiervoor misschien?
In dat geval had toch zeker Pike een andere rol moeten kiezen want Moiraine verdwijnt voor 7 boeken ofzo.
Ik verwacht van een adaptatie van een boekenserie dat de schrijvers constant de vraag stellen 'hoe breng ik dit verhaal tot leven?' en niet 'hoe zorgen we ervoor dat we de smoel van x of y meer in beeld kunnen brengen?'
Moest die extra aandacht aan Lan & Moiraine nu gebruikt geweest zijn voor extra worldbuilding, achtergrondinfo, of hun karakters uit te diepen - maar neen. Wat men deed deed net afbreuk aan hun karakters naar mijn mening, vnl Moiraine.
- Falme S02 finale:
- Nyneave die een hele episode op de grond ligt midden in een markt terwijl er een ganse invasie in de stad bezig is van channeler haters vs. channeler enslavers. Waarom niet.
Laat haar gewoon even die gewonde persoon (ik herinner me niet wie het was) ergens een hut binnenslepen en het is meteen een pak logischer.
- Egwene die zomaar de adam rond de suldam haar nek kan bevestigen. Nochtans kon ze voordien nog niet eens een waterkruik vastnemen.
Op zich geen probleem mee dat ze zo zichzelf kan bevrijden, maar breng dat toch een beetje logisch in beeld: laat de suldam haar even omdraaien om de schade in de stad te overzien, waarna Egwene zich stieken over de grond naar haar toe sleep en duidelijk worstelend met de pijn toch de adam rond haar nek kan bevestigen ... dat is al meteen een compleet ander beeld.
- Lan & Moiraine die aangevallen worden op een verlaten strand. Waar komen die Seanchan plots vandaan? Toon dan tenminste even een beeld van een wachttoren op een klif in de buurt, dan is dat meteen een pak geloofwaardiger.
Nu heb je een troepje vijanden dat nét op het juiste moment komt opdagen uit het niets en dat nét groot genoeg is om gevaarlijk te zijn voor Lan maar nét klein genoeg dat Lan toch kan winnen.
- Rhuidean werd zeer mooi in beeld gebracht. Een aantal kleine opm die door anderen al aangehaald werden. Verder, de Tuatha'an kwamen enkel zeer kort in beeld in S01. Is de link met hen en de Aiel voldoende duidelijk voor de niet-lezers?
- Alanna die Perrin helpt om de Cauthon meisjes te bevrijden van de Whitecloaks. Ze laat wat mist opkomen op Perrin te verbergen. Bon, opdracht klaar, maak u uit de voeten? Neen, beter daar ter plaatse blijven wortel schieten en een heel leger channeller haters de kans geven u te besluipen. Wetende dat haar ene warder dood is en de andere het afgetrapt is. Wetende dat net ZIJ de wards had gemaakt die de Aes Sedai waarschuwden toen Logain's volgers hem kwamen bevrijden, maar het nu blijkbaar de moeite niet vond.
Hoe onsterfelijk is die ook? 5 á 10 pijlen in haar lichaam en toch de hele tocht terug naar de 2 rivers overleven.
Om dan gered te worden door 2 grieten die de dag ervoor niet wisten dat ze konden channellen. Bon, rosebud, geef u over, en voila die 2 grieten hebben meteen voldoende controle, kennen meteen perfect welke weave ze moeten gebruiken en kunnen perfect in tandem werken met elkaar. Zo simpel is het om scriptschrijver te zijn mensen. seeeeeg.
Om dan even later dit te herhalen in volgend punt:
- Alanna die weeral los doodgeschoten wordt in het gevecht Trollocs vs 2 rivers, maar toch lang genoeg blijft leven om door de Cauthon meisjes genezen te worden.
Is er perongeluk een stuk script van een paar episodes eerder tussen de stapel van episode 7 gesukkeld? En stop in godsnaam eens met dat vals drama gedoe waarbij je personages zwaar dodelijke wonden laat oplopen maar ze het toch laat overleven.
Er is een enorm verschil tussen die pijl die Alanna los door haar borst kreeg wat quasi onmiddelijk dodelijk is en bv een pijl ter hoogte van haar heup of schouder waarmee je hetzelfde effect qua plot kan bekomen, maar het wel geloofwaardig maakt dat ze dat overleeft (mbv de Cauthons).
- Heel de uitleg van 'bekijk het als een nieuwe turn of the wheel, een hervertelling, geen letterlijke adaptatie'. Dit vind ik een goedkope manier om niet te moeten uitleggen waarom de serie afwijkt van het boek. Het bronmateriaal moet altijd leidend zijn. Je verandert enkel dingen als dit nodig is om te vertalen naar TV. Bij vele wijzigingen, en dan spreek ik vnl over het het plot, de karakters en hun achtergronden, zie ik niet in wat de reden is. En dat is jammer en frustrerend als fan van het bronmateriaal.
Dat bv de two rivers personages te veel verschillende huidskleuren hebben kan me dan weer niet schelen. Rand ziet er naar mijn mening met zijn ros haar verschillend genoeg uit tegenover de rest, en dat is hetgeen hierbij van belang is.
Bon. Een aantal grote en kleine kritiekpunten. Misschien wat te veel gezaag over kleine details, maar het zijn die kleine details die vaak heel eenvoudig op te lossen zijn. Ik mis wat zorg en toewijding aan het universum, alsof ze te snel oplossingen vinden voor bepaalde problemen, de houding van 'dit zal wel goed zijn zeker' ipv aandacht te besteden aan het vinden van betere oplossingen om bepaalde zaken op de beste manier in beeld te brengen.
Belangrijkste punt dat de grote kritiekpunten vnl in de eerdere seizoenen zit. De kwaliteit zit in stijgende lijn dus ik blijf kijken.
Nog nooit begonnen met de reeks, misschien toch ooit eens tijd voor maken maar mijn maatstaf voor fantasy is Lord of the Rings van Tolkien. Dus het is het maar beter waard.
Ben ondertussen ook eindelijk aan seizoen 2 geraakt. Zolang ik het neit teveel als WoT zie, kan ik ermee leven.
Eén puntje over de Aiel wel nog. In Cairhien laten ze duidelijk merken dat Rhand nogal de aandacht trekt, maar de eerste introductie van Aviendha is dan iemand die echt niet op hem gelijkt (voor zover ik al gezien heb in die relatief donkere aflevering). Bekijken ze in Cairhien dan alle grotere mensen speciaal mss?
Ahja, maar een kleine ergernis in vergelijking met de rest. Hoeveel Aes Sedai er al gelogen hebben tegen aflevering 4 van S2 is belachelijk (hoewel ze het dan de suggestie van compulsion eraan toevoegden)
Siuan Sanche dood... dat is een significante afwijking vanwege de boeken. Puur gedaan voor het dramatische effect van de terugkomst van Moraine... desondanks is zo wel een significant stuk van de boeken gewoon in de vuilbak... is toch spijtig.
Het feit dat ze normaliter gestild zou worden en dan, als ik mij nog goed herinner, genezen door iemand die de status stilled leert en ontdekt om dit te genezen
Ik heb ook nog de aanval op de toren gemist, maar herinner mij niet meer of dit nog moet komen of al zou moeten geweest zijn...
Gisteren de finale gezien, wederom een ontstellend zwakke episode helaas.
Verhaaltechnisch vind ik het gewoon heel teleurstellend. Ik vind er een weinig natuurlijke flow inzitten en het komt gewoon als een aaneenschakeling van scenes op me over. Dat was echt een pak beter bij Game of Thrones. Logisch ook, daar kreeg men 10 episodes per boek, hier zijn het er 4 of 5. Het komt dus veel te gehaast over.
Cinematografisch vind ik het wel mooi, die Eelfinn vond ik heel cool voorgesteld. Maar heel die scene is weer een perfect voorbeeld van hoe gehaast men ermee omgaat, geen expositie, geen tijd, gewoon boem bats onmiddellijk daar, onmiddellijk confrontatie, en weer terug.
Gezien je niet alle verhaallijnen kan meenemen uit de boeken, moet je wat knippen, en daar was men dit seizoen wel goed in. De Siuan Sanche-verhaallijn uit de boeken is geknipt, perfect. De Ebou Dar-verhaallijn lijkt geknipt te zijn (want Nynaeve breekt nu reeds door haar blokkade), perfect. Maar het blijft voor de rest zeer jammer dat er zo gehaast mee omgegaan wordt en dat de verhaallijnen soms onnodig gewijzigd worden. En Moiraine + Lan vs Lanfear was echt een belachelijk gevecht
Maar Siuan was wel broodnodig om Egwene wat politiek en Aes Sedai manipulatie aan te leren. Zonder haar is het compleet ongeloofwaardig dat Egwene die bij wijze van spreken net uit de pampers komt, dat zij erin slaagt heel die nest Aes Sedai in de pas te laten lopen nadat ze tot Amyrlin gepromoveerd wordt.
Mja vermoedelijk gaat Verin of Moiraine die rol overnemen
- alleja, leeft Moiraine nu nog?
Er zijn voldoende Aiel channelers en Egwene in de buurt dat (gezien hun track record) de schrijvers haar waarschijnlijk wel laten overleven.
Het enige dat me doet twijfelen is dat ze zelf weet dat ze op een gegeven moment moet sterven volgens wat ze in Rhuidean zag.
Volgens de boeken moet ze wel voor lange tijd verdwijnen na haar showdown met Lanfear, maarja pfft dat is maar het bronmateriaal he, dat is betekenisloos.
Inderdaad heel dat gevecht Moiraine+Lan vs Lanfear was belachelijk. Lan die zich daar komt moeien - ok, volledig volgens zijn karakter - maar Lanfear die moeite lijkt te hebben met hem? Komaan, in elk realistisch scenario wordt die toch meteen doorspiest/onthoofd zonder verpinken.
Moiraine die daar 10 minuten staat te channelen zonder enig effect.
Lanfear die haar eigen wonde geneest terwijl Aes Sedai zichzelf niet kunnen healen (je kan natuurlijk alles verklaren d.m.v. 'de forsaken zijn sterker' - ik kan me niet herinneren of de forsaken in de boeken dit konden?)
Moiraine die doormidden gespiest wordt maar who cares, ze kan nog steeds vechten (en opeens winnen, wat daarvoor niet kon om een of andere reden ook al had ze die sa'angreal bol vast).
Verder,
Alcair Dal - Waarom staat Rand & die andere daar te roepen tegen 100 Aiel met de overige 10.000 Aiel achter de heuvel waar ze geen bal kunnen zien of verstaan van wat er gezegd wordt? Waarom verspreiden die zich niet over de zee van vrije ruimte rondom het dal waar men hem wel zou kunnen horen en zien?
Er wordt inderdaad wel veel geknipt. Siuan dood, Loial dood, de Stone of Tear (*), Mat die Moiraine red uit de handen van de aelfin/eelfin (er vanuit gaande dat Moiraine effectief dood is nu), Faile die gekidnapt wordt door de Shaido (MOETEN ze wel knippen of elke boekenlezer wordt zot), Ebou Dar vermoedelijk (ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de hele verhaallijn met de windkom geschrapt werd?).
Morgase die vlucht uit Andor en Elayne die nadien Andor onder haar controle moet krijgen zullen ze waarschijnlijk ook schrappen aangezien dit niet bepaald een hoogtepunt uit de boeken is en feitelijk plotgewijs geen meerwaarde bied.
*Stone of Tear werd wel een paar keer vermeld maar behalve Calandor lijken ze het volledig uit te hollen: Rand die hier een aantal Aiel ontmoet en beslist om naar de waste te gaan, Rand die dat kind terug tot leven probeert te wekken, Egwene Nyneave en Elayne die naar Tear gelokt worden door Liandrin, Mat die door een archway gaat naar de eelfin, Perrin die Faile ontmoet - allen dingen die al plaatsgevonden hebben zonder Tear.
Dit is al redelijk veel dat ontbreekt of sterk gewijzigd is tegenover de boeken.