The Wheel of Time

The Wheel of Time

Amazon is nog aan het onderhandelen met Sony voor het vierde seizoen (de overeenkomst dekt dan meteen seizoenen vijf en zes af mochten ze het willen maken)

Na mijn magere review van s1 toch positief verast van s3. Hopelijk blijft deze doorgaan. Peak van de boeken zit ook in het midden en daar zijn we nog lang niet.

Zonder twijfel de beste fantasy show die nu aired .

Ik kan hier nog niets lezen want zit nog maar halverwege seizoen 3 maar wou toch al even kwijt; HOLY CRAP. Hoe goed is dit? Ik vond seizoen 2 al serieus de moeite, zeker in vergelijking met seizoen 1, maar met deze stoot WoT voor mij zo waar door naar God tier als één van de beste fantasy reeksen ooit gemaakt.

Ik had schrik dat ik er even terug ging moeten inkomen omdat het al weer zo lang geleden was maar die eerste aflevering was al direct een enorme knaller die mij helemaal terug mee had. Zit nu halverwege, de aflevering waarin het verleden van de Aiel onthuld wordt als Rand zich door de glazen zuilen worstelt. Ik ben niet vertrouwd met de boeken dus voor mij is alles nieuw en ik weet niet of het daar op gelijkaardige manier onthuld wordt maar hier komt dat allemaal fantastisch goed binnen. Niet alleen de achtergrond van de city in the clouds, maar de split van Leaf, de geschiedenis van de tree en oathbreakers om dan nog maar te zwijgen over die flashback naar Mierin/Lanfear in die epische scene waarin the white sphere(?) uit de hemel valt eens ze contact maakt met true power.

Enige minpunt misschien is dat er weinig ademruimte is. Die show dendert van onthulling naar onthulling, met zoveel actie in zodanig epische settings dat het soms wat overdondert. Grote onthulling gaan soms heel snel voorbij en gezien het aantal personages en de soms 100en jaren geschiedenis die in sneltempo uit de doeken gedaan worden is er weinig tijd om zelf even je gedachten op een rij te krijgen. Maar das uiteindelijk een luxe probleem.

anyway. I'll ba back. This is some seriously good stuff! 👌

Ik kan hier nog niets lezen want zit nog maar halverwege seizoen 3 maar wou toch al even kwijt; HOLY CRAP. Hoe goed is dit? Ik vond seizoen 2 al serieus de moeite, zeker in vergelijking met seizoen 1, maar met deze stoot WoT voor mij zo waar door naar God tier als één van de beste fantasy reeksen ooit gemaakt.

Ik had schrik dat ik er even terug ging moeten inkomen omdat het al weer zo lang geleden was maar die eerste aflevering was al direct een enorme knaller die mij helemaal terug mee had. Zit nu halverwege, de aflevering waarin het verleden van de Aiel onthuld wordt als Rand zich door de glazen zuilen worstelt. Ik ben niet vertrouwd met de boeken dus voor mij is alles nieuw en ik weet niet of het daar op gelijkaardige manier onthuld wordt maar hier komt dat allemaal fantastisch goed binnen. Niet alleen de achtergrond van de city in the clouds, maar de split van Leaf, de geschiedenis van de tree en oathbreakers om dan nog maar te zwijgen over die flashback naar Mierin/Lanfear in die epische scene waarin the white sphere(?) uit de hemel valt eens ze contact maakt met true power.

Enige minpunt misschien is dat er weinig ademruimte is. Die show dendert van onthulling naar onthulling, met zoveel actie in zodanig epische settings dat het soms wat overdondert. Grote onthulling gaan soms heel snel voorbij en gezien het aantal personages en de soms 100en jaren geschiedenis die in sneltempo uit de doeken gedaan worden is er weinig tijd om zelf even je gedachten op een rij te krijgen. Maar das uiteindelijk een luxe probleem.

anyway. I'll ba back. This is some seriously good stuff! 👌
Het is een uitdaging om het verhaal van papier naar het "witte doek" te vertalen, zeker als het zo uitgebreid is. Komen daar nog eens productiekosten bij die niet mals zijn en dan is het wel begrijpelijk dat ze maar 8 episodes per seizoen maken. LOTR-fans zullen ook wel teleurgesteld zijn dat bepaalde onderdelen van de lore niet of ongenuanceerd of te beknopt aan bod zijn gekomen in de films en de serie.

Gelukkig is er een remedie: je kan gewoon de boeken lezen.

Gisterenavond seizoen 3 afgekeken. Ik ben blij dat ik een aantal jaar gelaten heb tussen seizoen 1 en 2-3, maar bij elke aflevering blijft wel het gevoel van 'damn, waarom veranderen ze dit nu' of 'in de boeken is dit nog veel cooler'.

Als je dat als WoT-fan achter je kan laten (en mijn vrouw heeft ze bv. nooit gelezen) is het wel een degelijke fantasy-serie geworden en ik hoop dat ze snel de volgende seizoenen maken want ik ben benieuwd hoe het afloopt. Ze hebben een aantal dingen van Jordan's wereld wel goed kunnen brengen (en bv. Moghedien vind ik goed gecast en heeft echt goede scenes, hoewel ze ook daar heel wat veranderd hebben), waar ik in seizoen 1 veel meer die frustratie had.

ow en the hills of Tanchico :love:

Seizoen 3 helemaal uitgekeken en nu ook de thread ingehaald. Spijtig om te horen dat het minder is voor de mensen die de boeken gelezen hebben. Toch hoop ik dat ook zij de stijgende lijn van kwaliteit ervaren. De cast lijkt nu veel meer en beter op elkaar is afgestemd, de nieuwe toevoegingen weten direct indruk te maken, zelfs het budget ligt schijnbaar hoger oftewel hebben ze gewoon geleerd veel meer met minder te doen. En dan het belangrijkste; ook het verhaal en de vele exotische locaties waar het doorheen loopt zijn gewoon veel interessanter dan wat het 1ste seizoen te bieden had.

Ik lees hier dat voor velen de episode in Rhuidean de uitschieter was en dat was ook voor mij het geval, vandaar ook die vorige post, die aflevering blies me zodanig omver dat ik hier niet langer kon wegblijven. 😅 Maar eerlijk elke aflevering van de eerste tot de laatste hield me aan het scherm gekluisterd en zaten vol momenten die serieus indruk maakten. Vaak ook gewoon door vrij straf acteerwerk zoals daar idd Rand die dat meisje terug tot leven probeert te roepen. In het 1ste seizoen vond ik die ondermaats maar die gast lijkt wel mee te groeien in zijn kunnen en zo ook in zijn rol als dragon met de seizoenen.

Verder kan ik me wel vinden in bepaalde kritieken van sommigen hier. Had het er ook al over in mijn vorige post, je voelt echt dat het soms wel heel snel gaat. Heb soms de indruk dat ik achtergrond mis zoals bijvoorbeeld bij die djinn-geit maar zeker in alles rond de Forsaken. Misschien hadden ze voor de serie hun uiterlijk wat moeten aanpassen om duidelijker te maken dat dit niet gewoon mensen zijn maar machtige entiteiten. Die generaal daar, Rhavin? Boeiende dood, maar dat is dan meteen ook alles wat ik erover kan zeggen. Hij kwam, hij zag and then he got crushed and flayed. Ik snap wel dat ze nu al met een gigantische cast zitten maar bijvoorbeeld de dood van Suan had veel meer impact omdat we die effectief hebben bezig gezien. Ik heb het gevoel dat die Forsaken ook een pak meer opbouw kunnen gebruiken want buiten Lanfear en in (veel) mindere maten Moghedien en de Queens Consort? Barghien? Ben niet eens zeker van zijn naam, zijn de rest total randos en hebben die zelf ook nog niet al te veel emotioneel gewicht achter zich geschaard.

Maar gezien het geheel zo wondergoed werkt kijk ik dat met gemak door de vingers. De andere personages groeien wel zienderogen. Waar in seizoen 2 de ster van Egwene op ging is dat in seizoen 3 het geval voor Lord Perrin. Die zijn ster twinkelt nu ook stevig aan het firmament. Nynaeve en Matt ploeteren voort, alhoewel ze ook al een wat fellere gloed uitstralen heb ik precies nog altijd wel het minste feel met hen. Hopelijk gaan die volgende seizoenen supernova en voor Nynaeve kan dat misschien letterlijk nu ze al wat meer haar "zeebenen" lijkt gevonden te hebben.

Ik vind het een beetje jammer dat de boekenlezers er niet op dezelfde manier van kunnen genieten want voor leken als mezelf is dit echt bij het beste van het beste van fantasy dat ooit het scherm gesierd heeft. Misschien dat ik de fans van de boeken toch een beetje kan plezieren met het feit dat ik door de serie net alle boeken gekocht heb en dit vooral omdat er dus blijkbaar zoveel verschil in het verhaal zit.

Het verbaast me niet echt, het derde seizoen was goed maar vele potentiële kijkers waren al weggevallen met de eerste twee seizoenen. En dat derde seizoen moest het dan wss dubbel zo goed doen maar dat is een onmogelijke taak. Een vernieuwing zou zeker een budget van enkele seizoenen vergen, een serieuze financiële inspanning, de appetijt zal bij Prime laag geweest zijn.

Jammer inderdaad. Het kost hen te veel I guess. :/

Amazon is hierin stilaan zieker dan netflix aan het worden. Hun beste originals zijn Rings of Power, Fallout, Outer Range, Night Sky, Wheel of Time, Carnival Row, Counterpart,... Buiten Rings en Fallout allemaal gecancelled dus dat voorspelt niet veel goeds. Nu ja hun B listers zoals The Peripheral en Utopia werden ook allemaal gecancelled, zelfs al na 1 seizoen dus erhz ja... 😅 Nog niet eens tijd gehad om hun Bondsman te bekijken en ook dat is al gecancelled dus niet direct zin om er nog aan te beginnen.

Vreemd dat die streamers niet snappen dat ze zichzelf hiermee in de voet schieten. Dat zijn series die moesten ze afgewerkt zijn nog decennia bekeken zouden kunnen worden terwijl ze nu waarschijnlijk na verloop van tijd gewoon van de service gaan verdwijnen. Zo gaan ze op lange termijn nooit bibliotheken opbouwen die het bekijken waard zijn.

Laatst bewerkt:
Lap, net seizoen 1 afgekeken en nu zie ik op Tiktok dat deze gecancelled is. Ga de 2 andere seizoenen ook nog bekijken maar vind het nu al zuur

Lap, net seizoen 1 afgekeken en nu zie ik op Tiktok dat deze gecancelled is. Ga de 2 andere seizoenen ook nog bekijken maar vind het nu al zuur
Hopelijk pakt een andere het op. Het begon beter te worden.

Indien je niet keek met de boeken in gedachten, maar het bekeek als een fantasyserie. Dan is het zelfs goed.
Zou anders 1 geweest zijn die ik op termijn wel op disk zou gekocht hebben.

Sony gaat nog wat rond shoppen met de serie maar de kans is quasi nihil. Het zal wss nog wat (clickbait) artikels geven dat er "talks", "developments", "possible opportunities", "actors are very hopeful" zijn maar dat wordt uiteindelijk niets. Het kost tientallen miljoenen voor een te klein kijkerspubliek. Sommigen hopen op HBO maar ik heb ze nog nooit een onafgewerkte serie van een concurrent zien overnemen. Die hebben ook hun handen vol met Dune en GoT spinoffs om hun sci-fi fantasy bord te vullen.

De enige piste voor de komende jaren zie ik een aantal hobbyisten die het met AI (live action of animated) proberen om enkele scènes en key plot points te maken, maar da's natuurlijk heel ver van een tv serie.

Tja, dat is balen. Ik heb me wel tamelijk geamuseerd met de serie, al heb ik de boekenreeks nog niet gelezen. Een boekliefhebber die ik onlangs ontmoette was verbolgen over de plotwijzigingen van de reeks.

Indien je niet keek met de boeken in gedachten, maar het bekeek als een fantasyserie. Dan is het zelfs goed.
Ik kende de boekenreeks wel van bij naam maar nooit zelf gelezen, daarom dat ik aan de TV reeks nu begonnen was. Had een paar reacties en artikels gelezen dat de reeks echt de moeite is ondanks dat er veel plotwijzigingen zijn. Maarja dat is met quasi elke boekenreeks het probleem voor makers en kijkers... Veel willen alles erin maar dat is vaak niet mogelijk door diverse redenen. Ik ben nogal een grote Tolkien nerd en de films zijn geweldig voor mij. Over de reeks zwijgen we beter, al was seizoen 2 daar wel veel beter als het eerste maar dat is een ander forum :offtopic:

Ik zie ook niet in wie van de andere spelers deze reeks dan verder gaat opnemen. Vind het wel verbazend dat Sony en Amazon deze laten vallen nu. Ik ga aan het 2de seizoen beginnen nu. Wss ga ik na het einde van S03 vloeken zeker? :S

Sony gaat nog wat rond shoppen met de serie maar de kans is quasi nihil. Het zal wss nog wat (clickbait) artikels geven dat er "talks", "developments", "possible opportunities", "actors are very hopeful" zijn maar dat wordt uiteindelijk niets. Het kost tientallen miljoenen voor een te klein kijkerspubliek. Sommigen hopen op HBO maar ik heb ze nog nooit een onafgewerkte serie van een concurrent zien overnemen. Die hebben ook hun handen vol met Dune en GoT spinoffs om hun sci-fi fantasy bord te vullen.

De enige piste voor de komende jaren zie ik een aantal hobbyisten die het met AI (live action of animated) proberen om enkele scènes en key plot points te maken, maar da's natuurlijk heel ver van een tv serie.
apple TV.

die caren niet om rendement. die willen gewoon een bibliotheek vol knallers en hebben een lange termijnvisie. een fantasy serie is ook nog wat ze missen in hun segment.

beetje jammer. Amazon dropt nochtans zeer zelden series.... ze hebben zelf indertijd the expanse overgenomen en het eerste deel van de boeken volledig afgewerkt tot de timeskip.

De enige reden dat rings of power nog aired is ook bezos zijn zoon die er helemaal gek van is. Kon die nu eens geen WOT fan zijn in de plaats:D

Het begint toch echt een probleem te worden die series die eindigen op een cliffhanger en dan niet worden afgewerkt.
Je zou al bijna wachten tot een serie volledig gemaakt is alvorens te beginnen kijken.

Dit was niet eens een cliffhanger, dat was de klif in de verte zien en misschien overwegen van naar boven te gaan.

Jammer natuurlijk voor de mensen die er wel van genoten, maar als gepassioneerde Wheel of Time-lezer ben ik hier niet rouwig om en ga het absoluut niet missen. Deze serie bracht op bijna geen enkele manier een meerwaarde voor me, en vanaf episode 1 in het eerste seizoen zat ik me al serieus te ergeren aan de slechte beslissingen die genomen werden door de showrunners. Het is triestig dat het tot seizoen 3 geduurd heeft om echt wow-vibes te krijgen, en dat was dan vooral om bepaalde epische momenten uit het boek op het grote scherm te zien. Tekenend dat het ook net de scenes zijn waar men zo min mogelijk aan gesleuteld heeft, die de grootste impact hadden.

Daarnaast vond ik het een zeer slechte beslissing om 1 a 2 boeken in 8 episodes te proppen, EN ook nog eens die seizoenen pas 2 jaar na elkaar te releasen. Compleet belachelijk. Als kers op de taart dan ook nog eens minimale marketing van Amazon zelf rond Wheel of Time waardoor het niet echt aansloeg bij het grote publiek, omdat ze er vaak gewoon geen weet van hadden.

Op zoveel vlakken is dit gewoon compleet mismeesterd geweest, spijtig. Het voelt een beetje als mijn voetbalclub Beerschot. Veel potentieel, maar keer op keer slagen de eigenaars erin om het compleet te verneuken.

Terug
Bovenaan