The Wheel of Time

The Wheel of Time

Ik ken niets van de lore of boeken maar ik vind de reeks best goed en interessant.
Zeker niet het beste ooit maar elke aflevering triggert mij wel om verder te kijken.
Ik had enkel 1 bedenking bij de laatste episode, maar misschien kan iemand mij hier wat meer info over geven over de machtsverhoudingen in de wereld:

Er is de scene waar Perrin en Egwene gevangen genomen worden door die kerel van The Light, maar dat gebeurt praktisch aan de voet van de white tower, of toch buiten de stadsmuren. Mogen/kunnen die gasten dan letterlijk vrij rondlopen en conduits opjagen vlakbij de capital van de Aes Sedai zonder enige vorm van vergelding ? Of staat die groepering zowat alleen en worden ze enkel erkend omdat ze krachten hebben, maar verder niets, zonder enige alternatieve vorm van bescherming buiten van hun vaste warden?
Wie regeert het land? Want er is voor zover ik gezien heb geen koning of regering of wat dan ook.

Aes Sedai mogen de One Power enkel gebruiken tegen Dark Friends/Shadowspawn, wanneer haar eigen leven of dat van haar Warder of van haar Zusters in gevaar is. Zij zelf kunnen dus niet op eigen initiatief de Children of the Light aanvallen, ze moeten eerst zelf aangevallen worden. Tar Valon (de stad van de Aes Sedai) is eerder een stadstaat. Ze hebben wel een leger, maar dat is eerder een stadswacht. Het omliggende land wordt door niemand geclaimed. Er is ook niemand machtig genoeg om Tar Valon serieus te bedreigen.

De Whitecloacks (Children of the Light) kunnen wel dreigen en blaffen, maar in de praktijk zijn ze enkel gevaarlijk tegenover individuele Aes Sedai. De Children zijn (in theorie) trouwens ook gewoon een militaire organisatie niet geaffilieerd aan een staat. Zij controleren op papier geen land, al zijn ze de facto wel de ware heersers in Amadicia, het koninkrijk waar hun hoofdkwartier ligt.

Het verhaal van Wheel of Time speelt zich af op één groot continent, met verschillende rijken. De machtssfeer van de meeste van die staten is echter beperkt, waardoor er hele stukken land zijn waar er in de praktijk geen centrale machthebber is. De Two Rivers (waar Rand, Mat, Perrin, Egwene, Nynaeve, ... vandaan komen) maakt bijvoorbeeld op papier deel uit van het koninkrijk Andor, maar daar zijn ze zich binnen de Two Rivers al een paar eeuwen zelf niet eens van bewust. En zie dus ook Tar Valon met de White Tower, dat basically enkel het land controleert dat te zien is vanuit de White Tower.

De Aes Sedai zijn, vanwege hun krachten, enorm invloedrijk in de wereld. Grofweg: hoe noordelijker, hoe groter hun invloed en het respect dat ze krijgen. Hoe zuidelijker, hoe meer ze gehaat en gewantrouwd zijn. Maar zelfs de leider van de Children of the Light zou springen wanneer de Amyrlin Seat (de leider van de Aes Sedai) hem vraagt om op audiëntie te komen. Hij zou heel de weg nadenken over manieren waarop hij haar zou kunnen doden, maar hij zou wel komen en luisteren. Verschillende koninkrijken hebben ook officiële Aes Sedai adviseurs, en achter de schermen trekken Aes Sedai aan heel veel touwtjes (naast de power leven ze ook nog eens véél langer, dat helpt ook altijd).

Laatst bewerkt:
Guy-Roberts-Arnas-Fedaravicius-Gregg-Chillingirian.jpg

Uno, Masema en Ingtar. Aangekondigd voor seizoen 2.

Ik vind het goed, maar het kan beter. Ze willen veel te veel vertellen in een aflevering en knippen wat te gretig.

Loial/boek:
Loial zijn uiterlijk lijkt mij praktisch het beste voor een tv-show. Geen te complexe make-up of abominabele vfx. Als ze nu gewoon wat tijd hadden genomen om hem te introduceren. Dan moest hij niet zijn lijnen bliksemsnel aframmelen of de volgende scène Nynaeve miraculeus gevonden hebben.

Opmerkingen over Loial vind ik welliswaar correct maar ik begrijp waarom de uitvoering op deze manier werd gedaan. Er is nu eenmaal een gelimiteerd budget, zowel financieel als screentime.

Wheel of Time meest gestreamde TV-show van alle grote platformen in de laatste 3 maanden, meer dan Hawkeye en Arcane.
(artikel zit voornamelijk achter paywall, maar de inleiding niet en daaruit kan dit afgeleid worden)

Algemeen artikel over het succes ervan voor Amazon dat in 2021 een vrij mager jaar had in de streaming wereld: https://www.businessinsider.com/whe...mazon-betting-on-fantasy-content-2021-12?IR=T

De reclame voor de serie lijkt mij meer wijdverspreid dan bij andere Prime content. Het meest opvallende was die van Piccadilly Circus dat hier ook was gepost maar anders staat het op reclamepanelen. België is daarin wel een blinde vlek maar in andere landen was er moeilijk naast te kijken. Op Nederlandse TV was er ook een spotje van 30 seconden te zien.

Er zijn nog de Nielsen streaming ratings maar die zijn nog niet gemaakt voor de week waarin WoT uit kwam en ze zijn ook niet volledig (en uiteraard Amerikaans gericht). De serie staat in meerdere landen als eerste van de top 10 dus ik ga uit van enkele miljoenen kijkers wereldwijd, maar of er dat 2 of 20 miljoen zijn, dat weet enkel Amazon. Er zijn 200 miljoen Prime abonnees maar enkel een deel kijkt ook naar de shows, de rest doet het enkel voor de shipping (of andere voordelen).

Ook vandaag weer zeer mooie filmlocaties. Het grootste deel van de buitenlocaties werd gefilmd in Tsjechië blijkbaar. Prachtige natuur.

Het is hier misschien reeds besproken maar er is toch iets aan deze interpretatie van het verhaal waar ik kop nog staart aan krijg.

Ook deze aflevering werd er weer gesproken over de Dragon Reborn als zijnde He/She. Maar hoe kan dat? De gehele crux van de Dragon is toch dat hij gedoemd is tot krankzinnigheid, omdat het niet mogelijk is de mannelijke helft van de bron te gebruiken zonder de invloed van de Dark One te ondergaan?

Hoe kan de Dragon dan vrouwelijk zijn?

Laatst bewerkt:
Goeie aflevering weer, alleen gene fan van dat einde.
ik had wat hetzelfde gevoel.
Goeie afl en wat verschoten van de relatie tussen M en S. Dat zal iets zijn uit de prequel boek, denk ik.

Einde kwam wat raar over; Matt dat niet volgt, maar aan de andere kant begrijp ik het wel aangezien de acteur dat Matt speelt er na deze afl mee stopte.

ik had wat hetzelfde gevoel.
Goeie afl en wat verschoten van de relatie tussen M en S. Dat zal iets zijn uit de prequel boek, denk ik.

Einde kwam wat raar over; Matt dat niet volgt, maar aan de andere kant begrijp ik het wel aangezien de acteur dat Matt speelt er na deze afl mee stopte.

Ah, die stopte al zo vroeg? Jammer, want hij deed het echt wel goed. Hij is al opnieuw gecast voor volgend seizoen, benieuwd hoe men hem weer doet aansluiten bij iedereen. Zeker omdat boek 2 toch voornamelijk rond hem draait, of alleszins het verhaal komt via hem op gang. Als hij er niet bij is, wordt dat wel moeilijk.

Terug
Bovenaan