To trophy or not to trophy?

kaydoh

Well-known member
Persoonlijk speel ik eerst een spel blind, alé ge weet wel, en als ik het echt de moeite vond en ik wil alles doen, zal ik voor de platinum gaan, en er een guide bijhalen.
Ja dan kom ik soms te weten dat ik bepaalde dingen gemist heb, en opnieuw heel het spel moet spelen, so be it, maar zo van 't eerste moment al alles liggen uitpluizen, neemt veel weg van de immersie imho.

Hoe belangrijk is dat voor jullie? In m'n vriendenkring is dat heel verdeeld, sommige geven geen zier om trophies, sommige zouden een spel niet spelen als de trophies bugged zijn .

Zelden. Tijd te weinig. Games teveel.

Het is ook best verbluffend hoe saai na x aantal jaren de gemiddelde achievement list blijft. Wel interessant om soms "completion" data te bekijken.

Vroeger was ik daar meer mee bezig, dan zat ik vaak op voorhand al te kijken of er missable trophies waren of soms zat ik echt uren te grinden of games opnieuw uit te spelen tegen mijn zin eigenlijk. Tegenwoordig zegt het me niks meer, ook gewoon te weinig tijd, speel enkel nog voor de fun, heel soms dat ik nog eens een platinum haal bij games zoals Ratchet & Clank of Spider-Man bv.

Hier enkel als ik maar geen genoeg krijg van een game. Dan ga ik er voor. Voor de rest totaal geen voeling met die dingen.

Heeft me nooit geboeid. Als ik toevallig 99 procent zou halen dan zou ik zelfs niet de moeite doen om die 1 procent te zoeken. Zoals ge zegt dat haalt veel weg van het boeiend blijven van het spel. Ik speel altijd gewoon het verhaal uit en ben er dan klaar mee

Ik vind het een extra motivator om games te spelen, anders zou ik bepaalde games nooit aangeraakt hebben oetz

Als het haalbaar is om in één playthrough met geen al te zotte missables alle achievements/trophies te behalen, dan speel ik het uit tot ik alle achievements heb.
Zijn meerdere playthroughs vereist? Komt save scumming aan te pas om meerdere keren een bepaald stuk te herspelen om een andere uitkomst te behalen? Is het nodig om een guide er bij te halen om alle collectibles te vinden? Dan doe ik geen moeite.

Om maar een voorbeeld te geven van een game dat ik haast perfect vind om alles te behalen: God of War.
Gewoon 100% completion halen en dat is het. Geen missables, geen guide nodig om alle collectibles te vinden (in schril contrast met pakweg RDR2), niks difficulty-related.

Ik ben zelf een trophy hunter en haal altijd de platinum als het niet te tijdrovend of te moeilijk is. Ik geef toe dat ik soms wel eens een game laat liggen omdat het een frustrerende of te moeilijke platinum trophy is. Ik probeer hier aan te werken maar ben ondertussen zo verslaafd aan trophies halen dat ik er soms maar moeilijk mee kan stoppen. Ik snap dat sommige mensen dit niet snappen maar eenmaal je er aan begint kan het echt verslavend werken.

Daarom speel ik ook eens graag op de Switch, daar heb je zo'n dingen niet.

Not to trophy. Ik heb al een ton platinums laten liggen. Ben daar niet meer bezig. Ik moet nog altijd Hogwarts doen. Blijft nog eentje over voor de platinum maar geen goesting. Mss van't weekend eens.

Trophies interesseren mij ook geen hol, nooit gesnapt waarom sommige hier op die simpele games platinum halen alleen maar om te kunnen tonen aan de rest, kijk ik heb meer platinum als u.

Ik speel eerst gewoon het spel zonder naar de trophies te zien. Als ik uitgespeeld heb kijk ik wel eens naar de trophies die ik zou moeten halen.
Zijn er online bij doe ik meestal al niet de moeite tenzij ze heel simpel zijn.
Als de offline trophies te moeilijk en te veel grinden laat ik het ook zo.
Ooit is gedaan met gta5 . Moest je zoveel aantal km wandelen. Daarna gezegd. Nooit meer.
Alleen uncharted reeks al verschillende malen omdat dat mijn favoriete game is.

Ik ben zelf een trophy hunter en haal altijd de platinum als het niet te tijdrovend of te moeilijk is. Ik geef toe dat ik soms wel eens een game laat liggen omdat het een frustrerende of te moeilijke platinum trophy is. Ik probeer hier aan te werken maar ben ondertussen zo verslaafd aan trophies halen dat ik er soms maar moeilijk mee kan stoppen. Ik snap dat sommige mensen dit niet snappen maar eenmaal je er aan begint kan het echt verslavend werken.

Daarom speel ik ook eens graag op de Switch, daar heb je zo'n dingen niet.
I get this! Steam en Switch zijn mijn laat me gerust met de trophies omgevingen xD

Vroeger was ik daar meer mee bezig, dan zat ik vaak op voorhand al te kijken of er missable trophies waren of soms zat ik echt uren te grinden of games opnieuw uit te spelen tegen mijn zin eigenlijk. Tegenwoordig zegt het me niks meer, ook gewoon te weinig tijd, speel enkel nog voor de fun, heel soms dat ik nog eens een platinum haal bij games zoals Ratchet & Clank of Spider-Man bv.
Idem, zegt mij tegenwoordig ook niks meer. Te weinig tijd en andere dingen aan mijn hoofd.. Plus ja ik vond het wel fijn om hier en daar zo'n exclusive ultra rare plat te halen die andere niet kunnen.. Ging mij eerder om de uitdaging. Nu haal ik amper nog een plat als het kan oké maar kga geen uren meer insteken als ik beter mijn tijd kan steken in een andere game dan..

Ik probeer voor de plat te gaan als ik een game graag speel. Dan ontdek je soms nog wat meer in de game zelf.
Online trophies begin ik niet aan tenzij het zo´n listfillers zijn of tenzij ik de onlinecontent effectief speel en het geen al te gekke zijn.
Eens ik me amuseer met de game check wel al es of er missables zijn.

Van tijd tot tijd doe ik wel eens een platinum, maar ook niet vaak. En als ik geen zin heb om aan de platinum te beginnen, zal ik het ook niet doen. Hangt dus af van motivatie en zin om de tijd ervoor vrij te maken.

Een spel gewoon uitspelen vind ik eigenlijk te makkelijk ( uitgezonderd Bloodborne ).
De echte uitdaging is voor mij de platinum halen.

Ik denk dat ik maar 1 plat heb en dat is van een telltale game dat je er gewoon voor moest uitspelen :D
Als er trophies poppen tijdens het spelen word ik altijd wel een beetje getriggerd en denk ik vaak dat ik deze keer er toch eens voor ga maar eens de game uit is en ik op pakweg 35% sta heb ik nooit het geduld om alles te gaan herspelen of nog uren te gaan free roamen om die trophy te halen.

Het doet me absoluut niets trophies, nooit gedaan.
Ik heb denk ik 1 platinum en dat is Spiderman PS4. En dat was gewoon omdat ik dat spel echt zo goed vond dat ik alles wou gedaan hebben. En dat had je ook automatisch de plat dus.

Gewoon een spel uitspelen duurt me al vaak te lang, en om er dan nog eens uren en uren in te steken om gewoon die plat te halen is zo zinloos. Ik heb ook wel geen vriendengroep die zich daarmee bezighoud, dus dat zal er misschien ook wel iets mee te maken hebben.

Veel minder mensen die het doen dan ik dacht.

Ik doe het wel en ben er toch veel mee bezig. Voor mij is dit vooral om meer uit een spel te halen, er zijn veel games die als je gewoon de SP story speelt vaak veel te rap gedaan zijn. Van nature ben ik sowieso al iemand die alle hoeken en kanten van een game doorloopt en graag dingen zo compleet mogelijk doe. Het halen van de trophies is hier gewoon een verlengde van voor mezelf, er zijn zelf games die ik nog blijf spelen zelf na de platinum ook..

Soms is het ook gewoon de uitdaging, bepaalde games hebben echt wel iets dat me kan triggeren en dat ik denk: "ok let's go, challenge me!". Omgekeerd bestaat ook, der zijn games die ik absoluut niet wil platten of die echt te moeilijk zijn en dan doe ik het niet, dan complete ik gewoon tot een punt dat ik voor mezelf denk ok ik ben tevreden, lets move on. Ook vind ik het tussendoor ook zeker eens leuk wat op Switch te spelen of PC waar ik me er niet zo mee bezig te houden. Ookal complete ik mijn games daar ook... want ik vind een game completen gewoon leuk, alleen moet ik me niet extra bezig houden met Misc trophies en dat is soms wel eens plezant. Ik wissel dus wel vaak af zodat het leuk blijft.

Want ik ben ook wel geen trophy hunten in het opzicht van "Ik wil zo veel mogelijk plats en zo snel mogelijk!!". Ik ben meer en meer beginnen appreciatie hebben voor de trophies en plats die ik haal. Ik haal veel meer uit een zotte moeilijke plat dan 5 kleine AA games te spelen op dezelfde tijd. Wat dan ook wel weer niet wil zeggen dat ik het soms niet doe, ik heb ook veel kleinere en korte plats, maar dat zijn 9/10 echt wel games die ik ook echt wou spelen. Die waarvan ik denk waarom heb ik dit gedaan... zijn ver allemaal games die gratis bij PS+ zaten waarvan ik dacht kzal da eens vlug doen, ziet er wel leuk uit. Daarvan wou ik dat ik er mss wel wat minder had gedaan en men tijd meer in de games had gestoken die echt worthy to complete waren.

Maja kijk dit is mijn visie hier over, ik snap zeker dat anderen dit raar vinden maar ik snap ook dat mensen hier verslaafd aan kunnen geraken. Ik probeer zelf een gulden middenweg te volgen en me niet te laten gaan, maar ik zit er ook wel te diep in nu om er mee te stoppen ook + ik wil eigenlijk niet stoppen met wat ik doe, ookal zou ik mss daardoor wat meer tijd hebben voor al een volgende game...

Terug
Bovenaan