Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vrijdag wordt de oudste 4, wtf man.

Ik heb het daar oprecht heel moeilijk mee. Precies gisteren toen ik als een halve zot ging gaan googlen en dit topic doorlezen enkele weken voor mijn vriendin ging bevallen.

Onze dochter wordt in januari 3 jaar. Ook hier is eten geen sinecure, vooral het (warme) avondeten niet. Ze is 120% carnivoor. Patatten en groenten moet ze niet hebben. Vorige week heeft ze Kärcher-gewijs de ganse muur geverfd vanwege een half spruitje. Ze drinkt wel elke dag goed soep op school, soms zelfs twee tassen, dus we sussen onszelf daarmee dat ze dan toch dagelijks haar verse groenten wel binnen heeft. Alles in gemixte vorm (soep, saus, ...) lukt doorgaans wel beter, zolang het rood van kleur blijft. Is soep geen oplossing bij jullie?

Ook een driejarige, en ja de voorkeuren zijn er. Tot een half jaar terug of wat meer at ze alles dat we ze voorschotelden maar dat is gedaan. Zoals bij veel kinderen is fruit nooit het probleem, maar groenten, mja. Ik moet zeggen dat het meevalt, ik heb de indruk dat het vooral de texturen zijn. Groenten die voldoende platgekookt zijn eet ze doorgaans zonder problemen: broccoli, spruiten, bloemkool, ... maar als ze iets te hard zijn is het gedaan. Met als uitzondering dan komkommer, dat eet ze graag tussendoor.

Wat vrij goed gaat is gewoon puree met groenten, dan is alles voldoende zacht en lijkt ze met de smaak geen problemen te hebben. Maar zelfs dan is wat op dag 1 met smaak wordt gegeten niet noodzakelijk iets dat op dag 2 nog werkt. Ik heb vooral geleerd me er niet te druk in te maken, omdat ze grotendeels haar groenten wel binnenkrijgt.

Er is ook weinig lijn in te trekken uiteindelijk, mosselen eet ze dan bv. wel graag, terwijl veel kinderen dat niet moeten hebben. En wat ze graag eet, daar kan ze serieuze porties van verwerken: kaas, zacht vlees, ... Deze zomer in Mexico bij een nicht van mijn vrouw geweest, die heeft tienerdochters die heel hard op hun lijn letten en stoppen bij 2-3 taco's, heeft de dochter er 5 binnen gewerkt :unsure:

Laatst bewerkt:
Mijn dochter is ook soms wat kieskeurig, maar gelukkig zijn er groenten die ze wel graag eet zoals tomaat, broccoli, bloemkool, wortels en komkommer.

Onze dochter wordt in januari 3 jaar. Ook hier is eten geen sinecure, vooral het (warme) avondeten niet. Ze is 120% carnivoor. Patatten en groenten moet ze niet hebben. Vorige week heeft ze Kärcher-gewijs de ganse muur geverfd vanwege een half spruitje. Ze drinkt wel elke dag goed soep op school, soms zelfs twee tassen, dus we sussen onszelf daarmee dat ze dan toch dagelijks haar verse groenten wel binnen heeft. Alles in gemixte vorm (soep, saus, ...) lukt doorgaans wel beter, zolang het rood van kleur blijft. Is soep geen oplossing bij jullie?
Soep eet nog wel eens, maar ook niet altijd.

Soit, ben blij om te zien dat het niks uitzonderlijks is en we gaan er proberen aan te werken. Ik ga moeten proberen om er geen conflict meer over te maken/zoeken. We gaan het zien.

Vrijdag wordt de oudste 4, wtf man.

Ik heb het daar oprecht heel moeilijk mee. Precies gisteren toen ik als een halve zot ging gaan googlen en dit topic doorlezen enkele weken voor mijn vriendin ging bevallen.
Ik heb het daar ook ferm lastig mee. Elke leeftijd heeft zijn charmes, maar 't gaat gewoon veel te snel.

Ik zit in een periode waar ik heel hard ben voor mezelf. We werken allebei, kinderen zien we 's morgens een uur en 's avonds een uur. In het weekend steken we dan een tandje bij in het huishouden (poetsen, was, strijk, enz.) Elke week is hectisch en een rush. Zoon gaat 2x voetballen, 1x judo en in 't weekend tekenles. Dochter gaat turnen, toneel, tekenles en jeugdbeweging.

Ik hoop zo hard dat ik daar geen spijt van krijg, ondanks ik veel kleine momenten probeer te stelen.

Mijn moeder was thuis als mijn broer en mezelf kleuter waren, daarna heeft ze altijd halve dagen gewerkt. We gaan geregeld op uitstap of op weekend met ons gezin, wat ik dan met mijn ouders zo goed als nooit heb gedaan omwille van het financiële.

Ik heb het daar ook ferm lastig mee. Elke leeftijd heeft zijn charmes, maar 't gaat gewoon veel te snel.

Ik zit in een periode waar ik heel hard ben voor mezelf. We werken allebei, kinderen zien we 's morgens een uur en 's avonds een uur. In het weekend steken we dan een tandje bij in het huishouden (poetsen, was, strijk, enz.) Elke week is hectisch en een rush. Zoon gaat 2x voetballen, 1x judo en in 't weekend tekenles. Dochter gaat turnen, toneel, tekenles en jeugdbeweging.

Ik hoop zo hard dat ik daar geen spijt van krijg, ondanks ik veel kleine momenten probeer te stelen.

Mijn moeder was thuis als mijn broer en mezelf kleuter waren, daarna heeft ze altijd halve dagen gewerkt. We gaan geregeld op uitstap of op weekend met ons gezin, wat ik dan met mijn ouders zo goed als nooit heb gedaan omwille van het financiële.

Keuzes maken... Die hobby's, tis moeilijk.
Hier scouts x1, atletiek x2 en muziek x1
Is genoeg.

Muziek kan wel 3x worden, maar dan zal er gekozen moeten worden.

Op zich hebben we ook wel een 'moeilijke' 4 jarige eter, maar dan op andere vlakken dan de meeste kinderen.
Qua boterhammen lust ze praktisch niets van beleg, enkel speculoospasta of choco. Voor de rest ook kilo's kippenwit, maar dan wel apart van de boterham, er tussen is vies :crazy:

Qua warm eten lust ze eigenlijk niks met sauzen, spaghetti is dus ook meestal gewoon droge spaghetti. ook gewoon droge witte rijst hapt ze naar binnen alsof het de lekkerste risotto ooit is.
Ook niks van ketchup en mayo of dergelijke, niet dat ik daar kwaad om ben.

Maar voor de rest kan ze dan wel wortels, komkommers, brocoli en dergelijke naar binnen spelen alsof het niks is.
Dus het is niet dat ze niets eet, maar gewoon vrij eenzijdig. Zelfde bij haar snacks trouwens, ze pakt altijd naar een droge koek ipv iets van chocola of snoep. Als ze zelf mag kiezen in de koekjes rayon kiest ze gewoon een grote zak letterkoekjes, fine by me :tongue:

Maar we hebben dus wel altijd komkommer en wortels liggen en ook pasta of rijst is vlug gekookt, dus op zich stoort het niet zo als ze niet wil eten wat wij eten.
Ik heb mij er al lang bij neergelegd dat het nu eenmaal niet simpel is om kleine kinderen alles te willen laten eten, en als ze echt honger heeft zal ze wel eten.

Op school eet ze trouwens altijd alles op zegt, zou daar toch graag eens een vlieg in de refter willen zijn om dat effectief met mijn eigen ogen te zien.

Op zich hebben we ook wel een 'moeilijke' 4 jarige eter, maar dan op andere vlakken dan de meeste kinderen.
Qua boterhammen lust ze praktisch niets van beleg, enkel speculoospasta of choco. Voor de rest ook kilo's kippenwit, maar dan wel apart van de boterham, er tussen is vies :crazy:

Qua warm eten lust ze eigenlijk niks met sauzen, spaghetti is dus ook meestal gewoon droge spaghetti. ook gewoon droge witte rijst hapt ze naar binnen alsof het de lekkerste risotto ooit is.
Ook niks van ketchup en mayo of dergelijke, niet dat ik daar kwaad om ben.

Maar voor de rest kan ze dan wel wortels, komkommers, brocoli en dergelijke naar binnen spelen alsof het niks is.
Dus het is niet dat ze niets eet, maar gewoon vrij eenzijdig. Zelfde bij haar snacks trouwens, ze pakt altijd naar een droge koek ipv iets van chocola of snoep. Als ze zelf mag kiezen in de koekjes rayon kiest ze gewoon een grote zak letterkoekjes, fine by me :tongue:

Maar we hebben dus wel altijd komkommer en wortels liggen en ook pasta of rijst is vlug gekookt, dus op zich stoort het niet zo als ze niet wil eten wat wij eten.
Ik heb mij er al lang bij neergelegd dat het nu eenmaal niet simpel is om kleine kinderen alles te willen laten eten, en als ze echt honger heeft zal ze wel eten.

Op school eet ze trouwens altijd alles op zegt, zou daar toch graag eens een vlieg in de refter willen zijn om dat effectief met mijn eigen ogen te zien.
Uw kind is de kleine versie van mezelf :D
Ik eet nog altijd geen saus (ondertussen wel spaghettisaus leren eten, maar dat is de afgelopen 5 jaar ofzo).
Ik eet ook gewoon echt graag groenten, en helemaal niet zo graag desserts.

Op zich is dat natuurlijk gezond, maar het zorgt later wel voor miserie op restaurant... Het is nog altijd heel lastig om bvb geen mayo of dressing door het slaatje gemixt te krijgen...

Wat ik me altijd afvraag: vragen kinderen erom om zo'n drukke agenda te hebben? Ik ben zelf ook helemaal "omgekeerd" opgevoed, mijn ouders stimuleerden dat niet echt dus ik had eigenlijk geen noemenswaardige hobby, buiten even tekenles tot ik een paar keer teveel liet weten dat ik liever thuis wou blijven om met Lego te spelen :unsure: Mijn moeder en later ook mijn vader waren veel thuis, en ik heb dan ook helemaal niet het idee dat ik veel gemist heb. Nuja, een sport zou ik mijn dochter graag laten doen, maar die én én én lijkt me een hoop stress en lopen terwijl kinderen zich ook wel eens mogen "vervelen".

School, sport, muziek, dictie lag hier allemaal binnen 5 min fiets- of 15min wandel afstand.
Middelbare school 20min. met bus.
Mijn ouders hebben mij tot 18 jaar exact 0 keer gevoerd.

Ik heb de indruk dat daar in bv. de US veel meer rekening mee gehouden wordt bij keuze vastgoed, en waar die facilities info op immo-sites essentieel is.
Terwijl het in België eerder een zij-gedachte is, maar men dan wel 10 jaar gestresseerd loopt wegens 5 keer per week chauffeur spelen, en blijkbaar soms zelfs uren zitten wachten bij trainingen en dergelijke.

School, sport, muziek, dictie lag hier allemaal binnen 5 min fiets- of 15min wandel afstand.

Ik heb de indruk dat daar in bv. de US veel meer rekening mee gehouden wordt bij keuze vastgoed, en waar die facilities info op immo-sites essentieel is.
Terwijl het in België eerder een zij-gedachte is, maar men dan wel 10 jaar gestresseerd loopt wegens 5 keer per week chauffeur spelen, en blijkbaar soms zelfs uren zitten wachten bij trainingen en dergelijke.
Mijn dochter gaat van haar 2 jaar zwemmen, ik kan ze moeilijk alleen opsturen hé. Verder is het hele concept van een "suburb" of een stad zonder werkelijk centrum, waardoor je voor alles een wagen nodig hebt, toch wel oeramerikaans hoor.

Ik dacht dat scholen in de VS vaak een resem sporten aanbieden, wat toch minder het geval is in België lijkt mij. Dat maakt het wel gemakkelijker als de voetbaltraining van je kind gewoon op school kan doorgaan. Idem met andere extracurriculaire activiteiten.

Nu je het zegt, fair point, mijn vader leerde mij wel zwemmen in het plaatselijk zwembad aan 5-6 jaar of zo.
De extra's deed ik pas vanaf 8-9 jaar.
Ik heb de indruk, cfr. mijn eerdere opmerking naar @Mr.Anderson toe, dat het ook wel meer en meer het geval is dat kinderen meerdere activiteiten doen en al van vrij jong. Zwemles, iets dat vroeger meer voor de school was, begint al jong, of peuter/kleuterturnen. Als ik hier in de buurt kijk kan je als kind judo doen vanaf 5 jaar oud, ik denk niet dat veel ouders op die leeftijd hun kind te voet of met de fiets alleen laten gaan.

Wij wonen ook aan de rand van een dorpscentrum, dus ik ben ook geneigd activiteiten te kiezen die in het centrum doorgaan zodat op termijn mijn dochter haar plan kan trekken, maar dan zit je natuurlijk met een beperkte lijst van opties.
Ik dacht dat scholen in de VS vaak een resem sporten aanbieden, wat toch minder het geval is in België lijkt mij. Dat maakt het wel gemakkelijker als de voetbaltraining van je kind gewoon op school kan doorgaan. Idem met andere extracurriculaire activiteiten.
In heel wat landen bestaan zo'n systemen, of komen sportclubs de kinderen halen op school. Dat zou hier volgens mij ook een logische verbetering zijn.

Laatst bewerkt:
Verder is het hele concept van een "suburb" of een stad zonder werkelijk centrum, waardoor je voor alles een wagen nodig hebt, toch wel oeramerikaans hoor.
Soccer moms 🙃
In de betere suburbs zijn wel schoolbuses en heeft de middelbare school een sport- en muziekinfrastructuur zoals een Belgische profvoetbalclub 😄
Maar idd, niet overal hetzelfde.

Ik doe dat, de ene haar piano les is op een kleine 30 minuten rijden van hier, dus rij naar ginder en werk dan terwijl ze dat doet gedurende een uur. Dat compenseert voor het om half 3 op het werk vertrekken zodat de chaos in gang gezet kan worden.

Noorwegen is ook schitterend op dat vlak ( /s ), school is gedaan om 13:30 dus de meeste activiteiten beginnen zo om 16 of 16:30 -_-

Terug
Bovenaan