Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Om 19u naar boven, slaapritueel en om 19u20 alleen in bed. Net 3, al bijna een jaar zo.
Slaapt tot 6u, slaapwekker staat op 6u30, houdt zich in stilte (al valt liedjes zingen bvb daar niet echt onder) bezig tot die aan gaat. Tijdens de week kan ze op school slapen maar doet ze niet meer, tijdens het weekend meestal anderhalf uur middagdutje, soms ook niet maar dan moet ze toch in bed, "lees maar een boekje!" 😏

De instagrampost van de fotografe vermeldt dat ze eigenlijk nog nooit zo'n braaf kind heeft gehad :D Enerzijds ben je dan fier (en blij), maar ergens in uw achterhoofd blijft er dan toch altijd een stemmetje zeggen "en is dat wel normaal?"

Uit interesse en om er eventueel van bij te leren:
Hoe laat gaan jullie kindjes slapen en wanneer staan ze op? Misschien ook leeftijd vermelden.

Ons oudste (3j) kwam altijd wakker 's nachts en at niet zo goed. Bleek dat dat door een chronisch slaaptekort was. Nu ze vroeger (19u) gaat slapen, slaapt ze door en eet ze overdag ook veel meer. Vroeger was dat 19u30. Ze staan altijd om 7u op.
Op weekdagen:
Zoon (bijna 7) 19u-6u45
Dochter (bijna 11) 20u30-6u45

Weekend:
Zoon en dochter 20-8 , dochter soms later

Oudste (4,5) : 19u30 naar boven (maar vrij zeker dat die ten vroegste om 20u in slaap ligt), opstaan 7u (ligt hij vaak ook al op te wachten)
Jongste (2,5): 19u naar boven, opstaan 7u. Ook hier ligt die soms nog wakker als nr1 naar boven gaat. Hij doet 's middags nog een dutje van gemakkelijk 2 uur wel.

Ik heb niet de indruk dat de oudste slaap te kort komt, dus het zal wel ok zijn :').

Alle 4 slapen rond 20h, worden wakker tussen 6h en 8h.

Alleen de kleinste ben 5 maanden, doet nog dutjes elke dag. Die van 2,5j af en toe, zeker als we gaan autorijden. De 4 jarige zo goed als nooit, maar daarjuist heeft em een dik uur geslapen van 17h tot 18h. De oudste 6, doet geen dutjes door de dag. De papa zou wel graag dutjes doen.

Op weekdagen:
Zoon (bijna 7) 19u-6u45
Dochter (bijna 11) 20u30-6u45

Weekend:
Zoon en dochter 20-8 , dochter soms later
Je dochter gaat in het weekend vroeger slapen dan tijdens de week? Zou hier een lastige zijn :D

Hier stiefdochter van 12. Ze 'chillt' de laatste tijd heel veel op haar kamer en dan gaat ze gewoon zelf slapen. Dan vertrekt ze bijvoorbeeld om 20u30 al naar boven en zien we haar niet meer tot de volgende ochtend. Tijdens de weekdagen wel om 22u naar boven (wakker om 7u30).

Ze regelt haar slaapuren nu een beetje zelf maar doet dat goed. Soms mag ze lang opblijven (in het weekend dan, om een film te kijken) maar gaat ze gewoon vanzelf naar boven als ze moe is, nog voor de film uit is.

Ze is nu (op een vrijdag) bijvoorbeeld al op haar kamer en heeft net gevraagd of de radio stiller mag omdat ze gaat slapen.

Uit interesse en om er eventueel van bij te leren:
Hoe laat gaan jullie kindjes slapen en wanneer staan ze op? Misschien ook leeftijd vermelden.

Ons oudste (3j) kwam altijd wakker 's nachts en at niet zo goed. Bleek dat dat door een chronisch slaaptekort was. Nu ze vroeger (19u) gaat slapen, slaapt ze door en eet ze overdag ook veel meer. Vroeger was dat 19u30. Ze staan altijd om 7u op.
Hier zijn ze 3,5 en 4,5. Op schooldagen gaan ze slapen tussen 19u en 19u30. Ze moeten ten laatste opstaan om 7u45. Soms zijn ze om 7u al op. Op andere dagen moet ik ze nog wakker maken.
In het weekend gaan ze slapen tussen 20u en 20u30. Ze slapen dan tot ze wakker zijn. Kan 7u zijn, maar meestal is dit 8u of 8u30

Onze kleuter van 3 zit om 19u30 in zijn bed. Mag slapen tot 7u15 maar is bijna altijd al vroeger wakker. Doet al paar maand geen dutjes meer.

Oudste (bijna 5) gaat rond 20u slapen en moet rond 7.15 opstaan.
Jongste (2) gaat rond 19u slapen en is meestal al wakker rond 6.30u.

In het weekend proberen we daar wel regelmaat in te houden maar dat is zeker niet altijd het geval. Maar dan is de jongste meestal ook zo vroeg wakker, helaas.
De oudste komt (als we zelf nog slapen) vragen of hij naar beneden mag.

Onze oudste is 6. Heeft heel lang op 20u gezeten, maar is recent toch opgeschoven tot 20u30.

De jongste is 3,5 en die zijn uur ligt op 19u30.

Onze dochter ligt (2.5j) gaat rond 20u (soms 20u30) haar bed in.
Slaapt dan meestal tot half 8/kwart voor 8 (net de moment dat ik haar uit bed moet halen eigenlijk).
Ze slaapt van haar 2j niet meer overdag, dus had gedacht dat ze wel wat vroeger moe zou worden 's nachts.

We gaan proberen dat uur wel naar 19u30 te krijgen, maar die komt tegen de avond echt tot leven.
In het weekend ook rond 20u haar bed in en dan kan ze wel tot half 9, 9u slapen.

We hebben op die 2.5j geen 5x voor haar moeten opstaan, hele goede slaper en sliep na 2/3 dagen uit het ziekenhuis al gewoon door.

mama zegt shit
zoon 2,5j: zegt natuurlijk ook shit
mama: je mag dat niet zeggen
zoon: mama shit zeggen, ikke niet
Een keer onderweg naar de crèche zat er een andere chauffeur aan mijn gat te plakken, ik parkeer me en hij vlamt voorbij

'Allez, nu kunt ge eindelijk door, lul' mompel ik.
Dochtertje: 'lul, lul'

Oudste nu 4 jaar en tijdens school rond 19u30 naar boven, slaapt rond 19u45 en wordt wakker tss 7u en 7u30.

Op vrijdag en zaterdag rond 20u-20u30 naar boven en slaapt tot 8u30-9u. Af en toe wordt hem is wakker rond 7u en dan leggen we hem mee ins ons bed, maar veel slapen wordt er dan niet meer gedaan uiteraard. Eerder springen, roepen en onder de lakens kruipen.

Hier naar boven 19u, slaapritueel met tanden en boekje lezen enz. Haar "konijnwekker" staat op 6u30 ma die is altijd vroeger wakker.

Gisteren wou ze niet slapen, en na enkele keren naar boven te gaan mij wat kwader gemaakt. Gezegd dat het nu echt" slapestijd" is, en ik ze niet meer wou horen zolang haar konijn slaapt.

Deze ochtend om 6u wakker geworden met 15kg op mijn borstkast en een neus op mijn neus met "TIS WAKKERTIJD PAPA!!! Zie het 'slapend konijn lichtje' is uit'... ... ... en ze wijst naar hare wekker die madam dus uit getrokken heeft en mee gesleurd naar onze kamer. :cautious:

Normaal zeg ik dat ze mag opstaan als het konijnlichtje op wakker staat, nu het dus anders gezegd :rolleyes:
Creatief probleemoplossend denken is dat zeker? 🤷‍♂️

Laatst bewerkt:
Week:
Jongste dochter, 6j, 19u45-7u
Oudste dochter, 10j, 21u-7u

Weekend:
Geen vast slaapuur, meestal tussen 22u en 23u.
Slapen dan tot 9 à 10 uur.

tijdens schoolweek
dochter van 8 gaat om 20u naar bed
dochter van 11 gaat om 20u30 naar bed
beiden staan op rond 6u30

vrijdag en zaterdag is het later naar bed en later uit bed (gelukkig :p)

Hier gaan ze (3j en 5j) in de week slapen rond 20u, in het weekend kan dit al eens 21u of uitzonderlijk 22u worden.
De oudste wordt meestal rond 6u wakker, komt dan bij ons liggen en slaapt half voort. Tegen 7u30 is de jongste meestal ook wakker. Zowel in de week als in het weekend.

Op woensdagen en in het weekend slapen ze nog een 2u in de namiddag.

Terug
Bovenaan