Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Nog geen schoolleeftijd, maar de dochter was voor 6u wakker waardoor ik om 7u15 al aan de deur van de crèche stond. Nadat de crèche 3 weken gesloten was en ze continue mij en mijn vrouw had (beiden verlof), bereidde ik me al voor op enig drama.

De favoriete verzorgster van mijn dochter deed open, ze begon te lachen en liep zelf naar dat meisje.
"Ah X, gaan we spelen?"
"JA!"
"Zeggen we nog eens dag tegen papa?"
"Adiós papaaa!"
En weg was ze.

Iemand ervaring met balorige kleuters die liever spelen dan naar het potje gaan? Onze dochter is al een jaar zindelijk maar de laatste maanden speelt ze liever door dan dat ze de roep van de natuur volgt. Ze is dan ook echt wel droevig als het pipi of kaka in de broek is, maar dat weerhoudt haar niet om enkele uren later een nieuw "ongelukje" te hebben (ik citeer: "maar ik ben zo leuk aan het spelen!"). We hebben al van alles geprobeerd om haar zelf naar het potje te laten gaan, maar het enige dat echt consistent werkt is in 't oog houden wanneer ze aan haar poep trekt, want dan weten we dat ze moet gaan :p.

Iemand ervaring met balorige kleuters die liever spelen dan naar het potje gaan? Onze dochter is al een jaar zindelijk maar de laatste maanden speelt ze liever door dan dat ze de roep van de natuur volgt. Ze is dan ook echt wel droevig als het pipi of kaka in de broek is, maar dat weerhoudt haar niet om enkele uren later een nieuw "ongelukje" te hebben (ik citeer: "maar ik ben zo leuk aan het spelen!"). We hebben al van alles geprobeerd om haar zelf naar het potje te laten gaan, maar het enige dat echt consistent werkt is in 't oog houden wanneer ze aan haar poep trekt, want dan weten we dat ze moet gaan :p.
Haar even uit haar spel halen en zeggen dat alles er na het plasje nog exact zal liggen zoals zij het achterlaat?

Hier wil ze ook pas gaan als ze weet dat bvb de tv op pauze staat zodat ze kan verder kijken en dan staat haar blaas meestal al echt op springen. Nu proberen we haar wijs te maken om af en toe een strategisch plasje te doen. (zoals Bingo uit Bluey, een plasje doen om te voorkomen dat je op een slecht moment een plasje moet doen)

Onze creche zet iedereen voor TV tegen het einde van de dag (ik vermoed vanaf ergens rond de 16:30-17u zoiets), is dit normaal? wordt dit ook nog bij andere creches gedaan?
Ik begin me daar eigenlijk wel meer en meer aan te storen, hoe ouder hij wordt hoe meer hij erin op begint te gaan, en hij wil dan dikwijls gewoon niet mee naar huis gaan omdat hij verder TV wil kijken. Leuk is ook anders :/
(betalen we dan 600euro/maand om ze gewoon voor TV te zetten :sop: )

Nuja, nog maar 4 maand te gaan en we zijn er vanaf, dus ik heb sowieso geen zin om hier over te gaan beginnen zeiken, maar ik vroeg het me gewoon af of dit nog voorkomt of niet.

Onze creche zet iedereen voor TV tegen het einde van de dag (ik vermoed vanaf ergens rond de 16:30-17u zoiets), is dit normaal? wordt dit ook nog bij andere creches gedaan?
Ik begin me daar eigenlijk wel meer en meer aan te storen, hoe ouder hij wordt hoe meer hij erin op begint te gaan, en hij wil dan dikwijls gewoon niet mee naar huis gaan omdat hij verder TV wil kijken. Leuk is ook anders :/

Nuja, nog maar 4 maand te gaan en we zijn er vanaf, dus ik heb sowieso geen zin om hier over te gaan beginnen zeiken, maar ik vroeg het me gewoon af of dit nog voorkomt of niet.
Bij onze crèche is, zover ik weet, geen tv.

Bij de onze deden ze dat destijds helemaal op't eind van de dag. Het laatste half uur (van 17u30 tot 18u). Wat Tik-Tak of Sarah ofzo op zetten.
Dan kon iemand de opkuis in bv de keuken al doen.

Op zich snap ik dat wel: meestal heel weinig kinderen aanwezig, drukke dag gehad. En er werd meer dan genoeg met de kinderen gedaan qua activiteiten: gaan wandelen, buiten spelen, knutselwerkjes maken, werken rond thema's (bij de oudsten was dat echt in een kring zitten en bv over de dokter "leren").

In onze crèche zover ik weet niet, maar ik zou me sowieso nu geen illusies maken dat men daar op elk moment van de dag specifiek aandacht schenkt aan één van de 8 (?) kinderen per begeleider. Dat men op het einde van de dag die kinderen even voor de tv zet vind ik nu eerlijk gezegd ook niet zo erg.

Misschien wat stout maar ik zou omgekeerd denken: voor maar 600 EUR/maand, waarvoor een kind elke dag vaak meer dan 8u wordt opgevangen, vrees ik dat er ook wel enige zaken niet ideaal zijn.

Heb er zo een 6 jarige rondlopen. Pas recent dat hij zelf stopt met spelen om naar de wc te gaan.

Ongelukjes zijn nu enkel een drupje of een streepje, maar gelukkig niet meer de volle lading in de broek.

Ik zou zeggen geduld, de andere 3 kinderen hadden hier geen problemen mee.

In onze crèche zover ik weet niet, maar ik zou me sowieso nu geen illusies maken dat men daar op elk moment van de dag specifiek aandacht schenkt aan één van de 8 (?) kinderen per begeleider. Dat men op het einde van de dag die kinderen even voor de tv zet vind ik nu eerlijk gezegd ook niet zo erg.

Misschien wat stout maar ik zou omgekeerd denken: voor maar 600 EUR/maand, waarvoor een kind elke dag vaak meer dan 8u wordt opgevangen, vrees ik dat er ook wel enige zaken niet ideaal zijn.
Nja ik snap het ergens ook wel hoor. Maar het is vooral niet leuk dat als je je kind gaat ophalen dat hij dan gewoon niet mee naar huis wil komen, dat is geen leuk gevoel. En zeker als hij er een heel drama van gaat maken dat hij verder TV wil gaan kijken.

Nja ik snap het ergens ook wel hoor. Maar het is vooral niet leuk dat als je je kind gaat ophalen dat hij dan gewoon niet mee naar huis wil komen, dat is geen leuk gevoel. En zeker als hij er een heel drama van gaat maken dat hij verder TV wil gaan kijken.
Dat heb je met spelen even goed hoor. Die van ons moeten praktisch niet naar de nabewaking. Maar als ze der dan eens zijn, duurt het altijd wel effe voor dat ik ze mee krijg omdat het daar zo plezant is :D

Goh, onze kinderen waren in de creche op tegen 17h, en dan was het goed dat er "rust" was. Boekje lezen, televisie, etc. Hangt ook sterk af van _waar_ ze naar kijken.

Ik ken het. Gisteren ging ik haar halen bij mijn schoonouders en het eerste wat ze zei was "weg" terwijl ze met haar vinger wees. Ze moet wel vaker niks van me weten wanneer ik ze ga halen hij schoonouders, mijn ouders of als de vrouw erbij is. Vaak maakt het mij niet zoveel uit, maar als je een rotdag achter de rug hebt, kan ik daar wel minder goed tegen. Bij de crèche is ze wel altijd lief tegen me. Ook als ik alleen met haar ben, is ze lief.

Bij ons was dat van tijd tot tijd ook, maar zeer afhankelijk van wie de laatst achterblijvende begeleidster was... De ene was hier meer 'gemakzuchtig' in dan de ander. Nu, ik snap het ook vanuit het standpunt van die mensen, het moet echt een doodvermoeiende job zijn. Maar anderzijds wil je ook dat de opvang wat kwalitatief is natuurlijk, het gaat natuurlijk om je eigen kind..

Wij hebben zulke zaken van tijd tot tijd eens aangekaart, respectvol wel genre "als het kan hebben we liever dat onze zoon niet voor schermen zit." Maar hangt er wat van af of ze oor hebben naar zo'n boodschappen

Hier hebben ze wel altijd meer aan de mama gehangen, maar zijn ze gelukkig nooit echt 'tegen' mij gedraaid.

De jongste hangt voorlopig zelf misschien meer aan mij. Ze is vaak wat vroeger wakker dan de rest en dan kijk ik meestal wat televisie terwijl ze op me ligt, tot de rest wakker is. Ondertussen weet ze dat al heel goed, want als ik haar beneden op de grond zet kruipt ze in de zetel en wacht ze tot ik erbij kom :love:.

Gezien het de jongste is en het waarschijnlijk niet lang meer zal duren probeer ik daar toch extra van te genieten.

Terug
Bovenaan