Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Als beide scholen een goed gevoel geven zou ik voor de dichtstbijzijnde school gaan.
Is toch een gemak ze, zo dichtbij.
Vriendin vond de verouderde gebouwen van 1 een argument om voor 2 te kiezen. Bij bezoek aan 2, bleek dat het daar even verouderd is, maar toch is 2 beter zegt ze. :unsure:

Ja, een afstand van 7km is wel al relatief ver voor een basisschool. In dat geval zou je je kind ook veel langer zelf naar school moeten brengen. School 1 zal je die al sneller zelfstandig op weg sturen. Dan zou ik toch ook opteren voor school 1.

Vriendin vond de verouderde gebouwen van 1 een argument om voor 2 te kiezen. Bij bezoek aan 2, bleek dat het daar even verouderd is, maar toch is 2 beter zegt ze. :unsure:
Zo dichtbij is echt een gemak en ook gewoon superleuk dat ze de kindjes uit hun dorp leren kennen. Ze gaan zo veel sneller meer hun eigen leven beginnen leiden.

Daarnaast zijn 27 kinderen in een klas gewoon te veel, en ze worden dan nog niet dagelijks opgesplitst. Mogelijks zullen ze daar uiteindelijk toch twee klassen van moeten maken maar ik zou er toch niet op gokken.

Ik snap de aantrek wel van dat bos maar meh, ge moet dan maar wat meer zelf naar een speelbos gaan met uw kinderen :v

Gewoon de dichtste school nemen, ga je zoveel plezier aan hebben.
Kijken naar kinderen waar ze met in de creche zitten is echt geen argument tbh 😛

In november gaat onze zoon voor het eerst naar school. We zijn 2 mogelijke scholen gaan bezoeken en hebben elk hun voordeel:

1. Lokale dorpsschool
- dichtbij (nog geen km ver)
- vol kinderen uit het dorp
- warme maaltijden inbegrepen en komen van gekende traiteur

2. School waar hij nu in creche zit
- Kent alle kindjes
- pal in een bos, bij mooi weer spelen ze in het bos, en bij warm weer krijgen ze daar ook les
- voor- en naschoolse opvang heeft ruimere uren

Wordt nog een brainteaser. Puur praktisch is 1 het beste, kindjes uit de buurt gaan ook naar daar trouwens. Maar 2 heeft zoveel meer faciliteiten...

Ikzelf neig (nipt) naar 1 voor het praktische + lokale vriendjes, vriendin gaat 100% voor 2. Hoe zouden jullie kiezen tussen die twee?

EDIT: bij vermelden dat bij 1 er 15 kindjes in zijn klas zouden zitten, bij 2 zijn het er al 27. Beiden 1 juf, maar bij 2 krijgen ze 3 voormiddagen per week een hulpjuf. Infrastructuur is bij beiden vrij oud, maar 2 heeft natuurlijk het voordeel van het bos.

Ik ga ook helemaal voor school 1, zelfde redenen als hierboven al aangehaald.

Wij zijn voor dit gegaan
Tevreden van? Ben ook op zoek naar zoiets. Sowieso twijfelaar voor eventuele logees en moeilijke nachten.
Wij ook voor bedhuisje maar eentje op Bol dat een stuk goedkoper is. Zeer tevreden van!
Tip van een ervaringsdeskundige: Zorg dat dat ding GEEN dwarsbalk heeft aan de kant die niet tegen de muur staat. Uw rug zal u danken.

Het belangrijkste verschil zit hem bij mij meer in de 15 vs 27 leerlingen per klas, anders zou ik sowieso voor 2 gaan.

Wij stonden voor een gelijkaardige keuze: school op wandelafstand of 1 op 2.5km (maar helemaal omrijden voor het werk, en drukke baan oversteken). Maar de ene had een betonnen speelplaats volledig omringd door schoolgebouw, terwijl de andere volledig in het groen zit en - zeker in de kleuterklassen - voortdurend naar buiten gaan. Ook als het koud of nat is.

Nog geen seconde spijt gehad van de keuze voor de groene school, dat is zo'n meerwaarde. Dat naar buiten toe gaan tijdens de lessen helpt ook om die grote klassen (bij mijn zoon zijn ze nu ook met 26) wat meer ademruimte te geven.

Een week weg op vakantie met onze tweejarige. Eerste avond wou hij absoluut niet gaan slapen. Vriendin al volledig in wanhoop, wou al naar huis. Eerste "ochtend" kleine al wakker sinds 4u, ben al benieuwd wanneer de vriendin zal opstaan. Leuk begin :shutup:

Een week weg op vakantie met onze tweejarige. Eerste avond wou hij absoluut niet gaan slapen. Vriendin al volledig in wanhoop, wou al naar huis. Eerste "ochtend" kleine al wakker sinds 4u, ben al benieuwd wanneer de vriendin zal opstaan. Leuk begin :shutup:
90337a4429583a390d36bd98ba016855.gif

En ik zeg het misschien wel "ludiek", maar dat is toch echt de beste tip hoor, ZEKER op vakantie.
Ne kleine heeft structuur nodig en voldoende slaap, en in het dagelijks leven is dat echt belangrijk. Maar een keertje wat losser op vakantie is geen ramp. Verwacht uiteraard ook niet dat je zomaar uw eigen planning kan volgen elke dag :).

In het normale leven zijn wij zelf ook heel strikt op dagindeling en slaap (zeker ikzelf, ik heb 20j heel zware insomnia gehad en wens dit mijn kind absoluut niet toe).
Maar op vakantie laten we dat echt wel losser, op voorwaarde dat erna nog tijd is om te recupereren.
Bvb op dit moment zitten we in Italië op skivakantie met onze 6 jarige. Het avondeten start TEN VROEGSTE 19u45, en de kinderanimatie start pas on 21u. Ze eindigen om 22u dan met... ijsjes en suikerspin (wat een idee). Maar we staan wel op om 7u voor ontbijt en les.
Dat was effe slikken voor mij, maar ... iedereen doet mee en er zijn geen grote drama's.

In november gaat onze zoon voor het eerst naar school. We zijn 2 mogelijke scholen gaan bezoeken en hebben elk hun voordeel:

1. Lokale dorpsschool

- Kent alle kindjes
- pal in een bos, bij mooi weer spelen ze in het bos, en bij warm weer krijgen ze daar ook les
Die 7km, is dat ook de afstand die hij later zal moeten doen voor hobbies? Dan is die afstand geen groot argument.

Ik neig toch ook naar school 1 als daar effectief maar 15 kinderen zouden zitten. Er zal veel sneller en beter ingegrepen kunnen worden als er kinderen zitten met speciale noden, wat ook voor jouw kind beter is omdat in een klas van 27 buiten die 3 voormiddagen/week heel veel aandacht van de juf naar die 'special needs' kinderen gaat.

Met 27 in een bos lesgeven is veel moeilijker dan in een klas, dus daar speelt het aantal leerlingen echt wel fel.

Als je je vrouw wil overtuigen, moet je eens het volgende werkje doen: neem een A4 papier en trek daar met een passer een grote cirkel op. Zet daar 15 punten, voor de 15 leerlingen. Trek nu van elk punt een lijn naar alle andere punten. Doe hetzelfde met 27 punten (zal veel werk zijn) en toon beide bladen aan je vriendin.

Het verschil in drukte op beide bladeren is het verschil in drukte in het hoofd van de leerkracht en je kind tegen de middag. Want die lijnen staan voor elk kind dat een interactie kan/zal hebben met een ander kind. Soms positief, maar vaak al dan niet bedoeld storend.

Met betrekking tot "les in het bos": vraag eens na in school 1 of ze vaak naar buiten gaan met de kinderen?
De dochter haar school ligt knal in een dorp, speelplaats is 1 zee van beton... Maar bij mooi weer spelen de kleuters eigenlijk standaard buiten (tuinhuisje vol fietsen, steps,...) en wekelijks tot 2-wekelijks trekken ze daar van de eerste kleuterklas tot het 2de leerjaar naar buiten "het bos in": wandeling van 1km en ze staan in het groen.

Ik ben nog naar een crèche "in het groen" gaan kijken: ik kwam daar toe in september en alles stond al weg: geen speelgoed buiten, houten tafels op elkaar gestapeld,... Duidelijk dat ze daar niet echt geneigd zijn om de kinderen optimaal van de omgeving te laten genieten. In de crèche centraal in de stad waar elke leefgroep een tuin had, zag ik in oktober nog steeds buiten kinderen spelen. Puur de omgeving zegt dus weinig over hoe ze die gebruiken.

En als ex-leerkracht en als moeder vind ik grote klassen vreselijk. Je kan onmogelijk iedereen aandacht geven. Goed mogelijk dat de juf in het eerste kleuter een perfecte manager is die daar weinig last van heeft, maar als ze met 23 kinderen doorschuiven naar de 2de kleuterklas de juf daar een ganse dag bezig is met roepen in de hoop orde in de chaos te krijgen.

Gisteren met de twee kindjes vertrokken voor een weekje Turkije. Eerste keer vliegtuig, fucking hell we gaan toch nog een paar jaar wachten om dit nog eens te doen 😂😂

Is dat ook niet allemaal wat romantiserend? Oh kijk, we gaan 'vaak' in het bos en we geven daar heel veel les. Grootste deel van het schooljaar is het gewoon herfst en winter. Ik wil de kinderen daar wel eens in de kou en regen zien zitten. Het thema dit schooljaar in de scholengroep hier is ook buiten, in de vorm dat ze veel buiten zouden gaan voor les te krijgen en etc. Mijn zoon is een grote verteller en babbelaar en heeft dit schooljaar nog geen enkele keer aangehaald dat ze naar buiten zijn gegaan of hoe leuk dat wel was, moet echt indruk maken.

Voor mij is een goede school een instelling waar ze op een goede manier met kinderen omgaan en veruit het belangrijkste: de leerkrachten zijn de personen die de school maken, geen speelplaats of wat dan ook. Kinderen amuseren zich ook rot met elkaar op die betonnen speelplaats hoor. Goede leerkrachten hebben is echt zo een zegen. Helaas ga je daar als buitenstaander weinig op kunnen oordelen tot als uw kind daar effectief zit. Er wordt dikwijls wel gesproken over een 'goede' of 'slechte' reputatie terwijl een school heel vaak grote wijzigingen ondergaat. Zoals mensen die klagen over een school die daar 20 jaar geleden hebben gezeten.

Daarnaast heeft een school dichtbij toch een grote sociale meerwaarde voor de ontwikkeling van het kind naar mijn mening. Als ze een beetje vriendjes maken is het echt zo leuk om vlakbij vrienden te hebben. Ik ben zelf vanaf het 3e leerjaar veranderd van school, ik zat eerst ook op een school (heel) veel verder weg icm van het werk van mijn ouders. Veel goede vrienden gemaakt, waar mijn uiteindelijke beste vriend in dezelfde straat woonde. Wij hebben een mooie jeugd samen gehad. Zo blij dat mijn ouders die beslissing toch hebben gemaakt.

Op de koop toe, als je dan nog eens moet kiezen tussen een grote of een kleine klas zou ik zelfs niet twijfelen. Natuurlijk weet je niet 100% zeker hoe dat verder zal evolueren naar de volgende schooljaren.

Laatst bewerkt:
Gisteren met de twee kindjes vertrokken voor een weekje Turkije. Eerste keer vliegtuig, fucking hell we gaan toch nog een paar jaar wachten om dit nog eens te doen 😂😂
Gelukkig was er niks aan de hand met jongste dan!

Was het vliegen gewoon vermoeiend of de boel bijeen geschreeuwd?

1. Lokale dorpsschool

- Kent alle kindjes

Wordt nog een brainteaser. Puur praktisch is 1 het beste, kindjes uit de buurt gaan ook naar daar trouwens. Maar 2 heeft zoveel meer faciliteiten...

Ikzelf neig (nipt) naar 1 voor het praktische + lokale vriendjes, vriendin gaat 100% voor 2. Hoe zouden jullie kiezen tussen die twee?

EDIT: bij vermelden dat bij 1 er 15 kindjes in zijn klas zouden zitten, bij 2 zijn het er al 27. Beiden 1 juf, maar bij 2 krijgen ze 3 voormiddagen per week een hulpjuf. Infrastructuur is bij beiden vrij oud, maar 2 heeft natuurlijk het voordeel van het bos.
wij hebben beetje zelfde dilemma gehad. Uiteindelijk gekozen voor school 2 (was de voorkeur van de vriendin en iedereen weet dat vrouw uiteindelijk eindbaas is). Ik vind het ook leuk dat ze alle kindjes uit de klas bijna kent, maakt het een pak makkelijker op dag 1 als ze naar school gaat

Gelukkig was er niks aan de hand met jongste dan!

Was het vliegen gewoon vermoeiend of de boel bijeen geschreeuwd?
Ja inderdaad, buiten de buil en blauwe knie niks ernstig en de OK gekregen om te vliegen :)

Wel, lang verhaal kort, we zijn op reis met een deel van onze familie en de vlucht vertrok uit Düsseldorf. 11:00 vertrek, 5h op de bus. Vlucht zelf om 18:00 - tegen dat we goed en wel in het hotel waren was het 02:00. De jongste had maar in kleine stukjes geslapen, de oudste helemaal niet dus beide de boel bijeen geschreeuwd maar eerder uit pure vermoeidheid :p

Nu is het wel zalig natuurlijk maar ik ontzien de terugvlucht nu al 😂

De perikelen van mijn bijna 3-jarige dochter en het potje. Gisteren deed ze eindelijk een paar druppels bewust in het potje. Ik dacht: JA we zijn eindelijk vertrokken. Ervoor ging ze heel vaak op het potje zitten, maar deed nooit iets.

Maar nu wil ze totaal niet meer op het potje en is ze er bang van. Zucht.

Terug
Bovenaan