Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Drukke week hier. Zondagavond was ik weg en zag ik mijn dochter niet, idem voor gisterenavond. Vanavond ben ik ook later thuis, morgen blijft ze bij de grootouders slapen want het is vrijdag geen school en zaterdag ben ik op een vrijgezellen. Mijn dochter zit in een papafase - wat ik helemaal niet zo erg vind - maar die begon vanmorgen onbedaarlijk te huilen toen ze hoorde dat papa straks weer weg moet om een fotoshoot te doen.

En mijn vrouw zit mij nu te guilt-trippen omdat ik deze week niet goed heb ingepland, maar ze wist op voorhand wel wat er allemaal stond te gebeuren.

Hier even een moeilijkere fase bij mijn dochtertje van 2,5. Ze is recent gestart in het instapklasje en sindsdien gaat veel wat voordien geen problemen gaf zeer moeizaam. Vooral het eten in de ochtend of tussendoor geeft problemen. Alles wat we aanbieden wil ze niet, ze wil altijd 'iets anders' maar wat dat dan precies is, geen idee. Het avondeten gaat wel nog relatief vlot, al geef ik toe dat we op dit moment vooral klaarmaken waarvan we 100% zeker zijn dat ze het lekker vindt. Verder enorme stemmingswisselingen van blij naar dramatisch wenen tot terug blij binnen de minuut.

Het ontbreken van middagdutjes zal wel meespelen vermoed ik, al is ze nu 4 dagen thuis geweest waarin ze veel heeft kunnen bijslapen maar niet echt verandering merkbaar. Vanmorgen een kleine mental breakdown toen ze een kommetje vol melk de grond op flikkerde op het moment dat we moesten vertrekken naar school. Ach ja het zal wel weer over gaan zeker?

Bon, nu onzen oudsten versneld naar het eerste leerjaar mag overgaan: hebben jullie soms tips voor een goede boekentas? Liefst niet te duur (je vindt er vlotjes van 150-200 euro, WTF :wtf:), maar toch wel een beetje stevig/kwaliteitsvol, zodat ze hopelijk toch efkes meegaat.

Laatst bewerkt:
Hier even een moeilijkere fase bij mijn dochtertje van 2,5. Ze is recent gestart in het instapklasje en sindsdien gaat veel wat voordien geen problemen gaf zeer moeizaam. Vooral het eten in de ochtend of tussendoor geeft problemen. Alles wat we aanbieden wil ze niet, ze wil altijd 'iets anders' maar wat dat dan precies is, geen idee. Het avondeten gaat wel nog relatief vlot, al geef ik toe dat we op dit moment vooral klaarmaken waarvan we 100% zeker zijn dat ze het lekker vindt. Verder enorme stemmingswisselingen van blij naar dramatisch wenen tot terug blij binnen de minuut.

Het ontbreken van middagdutjes zal wel meespelen vermoed ik, al is ze nu 4 dagen thuis geweest waarin ze veel heeft kunnen bijslapen maar niet echt verandering merkbaar. Vanmorgen een kleine mental breakdown toen ze een kommetje vol melk de grond op flikkerde op het moment dat we moesten vertrekken naar school. Ach ja het zal wel weer over gaan zeker?
En is het een optie om ze maar halve dagen naar school te sturen?

De overgang naar de kleuterschool zeker niet onderschatten voor zo kleintjes.
Een hele hoop nieuwe prikkels, nieuwe omgeving, indrukken.... Het is ook een pak vermoeiender en dat wordt thuis allemaal verwerkt.
Is het haalbaar voor jullie om ze halve dagen naar school te brengen?

Hier zegt ze ook heel vaak nee, maar ik zet het dan voor haar neus en vertel dat het daar gewoon staat, dat ze niet moet. En dan kijkt ze boos en na 5 minuten eet ze dan wel haha. De onze zit wel echt in een boterhammenfase. Die zou de hele dag boterhammen eten en niks anders.

Hier zegt ze ook heel vaak nee, maar ik zet het dan voor haar neus en vertel dat het daar gewoon staat, dat ze niet moet. En dan kijkt ze boos en na 5 minuten eet ze dan wel haha. De onze zit wel echt in een boterhammenfase. Die zou de hele dag boterhammen eten en niks anders.
Hier schommelt dat enorm van dag tot dag.
De ene dag zijn 2 happen 's morgens genoeg, de andere dag steekt die los 6 boterhammen binnen...

Hier exact hetzelfde. "Ik wil niet smeerkaas!" Drama drama drama. 5min later komt ze haar boterham presenteren, "kijk, lekkere smeerkaas!" :unsure:

De overgang naar de kleuterschool zeker niet onderschatten voor zo kleintjes.
Een hele hoop nieuwe prikkels, nieuwe omgeving, indrukken.... Het is ook een pak vermoeiender en dat wordt thuis allemaal verwerkt.
Is het haalbaar voor jullie om ze halve dagen naar school te brengen?
Halve dagen is niet haalbaar helaas. Ze is wel op dinsdag een volledige dag thuis (ouderschapsverlof vriendin), we hoopten zo de week wat te breken, en enkel ma-do-vrij ganse dagen te hebben. Ik ben ook vrij zeker dat het door de nieuwe situatie, prikkels en indrukken komt. Maar ze heeft ook wel een sterke wil en ze moet nog leren dat niet alles kan gaan zoals zij het wil.

Bon, nu onzen oudsten versneld naar het eerste leerjaar mag overgaan: hebben jullie soms tips voor een goede boekentas?
Hier heeft de zoon een kipling iniko. Hij is niet zo zorgzaam met z'n tas, slepen/gooien/zwaaien... :biglaugh: en je ziet daar nu es werkelijk niets aan.
Ik heb die vorig jaar gekocht op bol voor 49€. Ik ging ervan uit dat de kleur eruit ging (prijs verschilt naargelang de kleur), maar hij staat er nog op. Past ook goed voor hem, hij is klein voor zn leeftijd. De preppy is zeker ook oke voor leerjaar 1-3/4, maar die heeft een harde frame en valt duurder uit.

ik blijf er toch over verbaasd zijn hoe een kind zo kan goochelen met cijfers en een krak is in wiskunde en toch de meest basis spellingsregel niet kan onthouden/toepassen.
De logopediste zei ook dat ze dat nog niet vaak gezien had.

ik blijf er toch over verbaasd zijn hoe een kind zo kan goochelen met cijfers en een krak is in wiskunde en toch de meest basis spellingsregel niet kan onthouden/toepassen.
Hier is onze dochter ook al zeer sterk in cijfers, op het vlak van tellen. Ze gaat zonder problemen tot 20 tellen, kan ook al de effectieve link leggen (dus niet zomaar lukraak 1 tot 20 "opzeggen")

Benieuwd naar waar dit gaat evolueren want ik denk dat ze op dit vlak toch ietwat verder zit dan het gemiddelde.

Als er sprake is van een hardnekkigheid en een blijvende achterstand in de automatisatieproblemen kan het natuurlijk gewoon een leerstoornis zijn. Die kan net op één domein zijn (bv beperkingen in het lezen of de spelling,...) en zeker bij kindjes die verder goed tot zeer goed ontwikkelen is het verschil dan extra opvallend omdat de discrepantie dan nog groter is.

En daarbij het nadeel dat ie net genoeg scoort om geen terugbetaling te krijgen... die logo kost nogal een fortuin zeg.

Bon, nu onzen oudsten versneld naar het eerste leerjaar mag overgaan: hebben jullie soms tips voor een goede boekentas? Liefst niet te duur (je vindt er vlotjes van 150-200 euro, WTF :wtf:), maar toch wel een beetje stevig/kwaliteitsvol, zodat ze hopelijk toch efkes meegaat.

Hier wel een duurdere; Jeune Premier (€160) en die is echt wel van kwaliteit (alleen het opberg netje voor de drinkfles is wel minder kwaliteitsvol), en als ik zie hoe mijn oudste dochter daarmee omgaat, dan ziet het er na 1 schooljaar er nog dik oké uit. Dus die kan nog een jaartje of twee mee! :LOL:

Bovendien handig: we hebben de versie met magnetische slotjes dus de dochter moet niet zo sukkelen om de boekentas dicht te krijgen.

Het begint echt van kwaad naar erger te gaan op de kleuterschool.
Elke dag is het wel "x heeft mij gebeten, y heeft mij gestampt, z heeft mij gekrabd, ...". En niet enkel bij haar, ook andere kinderen die thuiskomen met bijtwonden etc. Ik heb echt het gevoel dat de kleuterjuffen het ondertussen gewoon hebben opgegeven om daar tegen in te gaan.

Opgebeld door de crèche dat ze (de zaakvoerder) morgen eens met ons wil samenzitten voor iets dat ze liever persoonlijk deed. Ze wou dus geen details geven.

De kans op goed nieuws lijkt me klein. Iemand zoiets al eens meegemaakt?

Laatst bewerkt:
Opgebeld door de crèche dat ze (de zaakvoerder) morgen eens met ons wil samenzitten voor iets dat ze liever persoonlijk deed. Ze wou dus geen details geven.

De kans op goed nieuws lijkt me klein.
Amai, dat zou mij toch heel nerveus maken! Hebben jullie een idee waarover het zal gaan?

Amai, dat zou mij toch heel nerveus maken! Hebben jullie een idee waarover het zal gaan?
Geen enkel. Enige dat ik me kan bedenken is dat eergisteren (gisteren geen crèche) mijn vrouw ze ging ophalen en ze kennelijk de hele dag aan het huilen was. Misschien is er iets gebeurd. Je begint vanalles te denken.

Terug
Bovenaan