Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Wij zitten nu ook in die situatie. Sinds deze maand gaat hij naar school, maar voor de grote boodschap nog altijd niet zindelijk.
En hij begint het nu ook gewoon steeds vaker op te houden, wellicht door de druk die er achter zit.
We weten ook niet wat we nog meer kunnen doen, op de crèche en school weten ze het ook niet.
Dus gewoon afwachten zeker en geen druk meer op hem leggen.
Hier was het dus ook zo. Ben redelijk in de weer geweest met Forlax junior, Movicol maar ook microlax, dat laatste is hier wel de redding geweest. Nu gaat het veel beter, al moet ik haar er elke dag aan herinneren even op het potje te zitten. Stuur me gerust als je tips wilt.

Dan moet je de ouders ouderschapsverlof geven tot de kinderen droog zijn...
Dit, het is geschift welke druk men op jonge kinderen en ouders legt. Een kind heeft een natuurlijk instinct om gemiddeld 4,2 jaar borstvoeding te krijgen, wij duwen de kraamtijd naar 3 maanden waarbij je tot max de leeftijd van 6 maanden betaalde kolfpauze krijgt (omdat de WHO minimum 6 maand borstvoeding aanraadt). Ouderschapsverlof is voltijds max 4 maand. Grootouders moeten steeds langer aan het werk.
En tegelijkertijd is er een ongezien tekort aan kinderopvang en overvolle klasjes waar er geen tijd is voor de basisbehoefte van een klein kind :crazy:.

Dit, het is geschift welke druk men op jonge kinderen en ouders legt. Een kind heeft een natuurlijk instinct om gemiddeld 4,2 jaar borstvoeding te krijgen, wij duwen de kraamtijd naar 3 maanden waarbij je tot max de leeftijd van 6 maanden betaalde kolfpauze krijgt (omdat de WHO minimum 6 maand borstvoeding aanraadt). Ouderschapsverlof is voltijds max 4 maand. Grootouders moeten steeds langer aan het werk.
En tegelijkertijd is er een ongezien tekort aan kinderopvang en overvolle klasjes waar er geen tijd is voor de basisbehoefte van een klein kind :crazy:.
je weet dat je niet verplicht brn om met twee te gaan werken.

je weet dat je niet verplicht brn om met twee te gaan werken.
Vind dit altijd zo'n holle uitspraak...

Nee niets is verplicht, maar die 80% werkzaamheidsgraad die zogezegd nodig is om de begroting niet te laten ontsporen, gaat er ook niet komen als mensen thuis blijven om voor de kinderen te zorgen he.. Beetje coherentie in het beleid zou welgekomen zijn, dus inderdaad als je (als politiek) wil dat mensen aan het werk gaan, voorzie dan dat gezinnen niet met de handen in het haar zitten met hun kinderen.

Vind dit altijd zo'n holle uitspraak...

Nee niets is verplicht, maar die 80% werkzaamheidsgraad die zogezegd nodig is om de begroting niet te laten ontsporen, gaat er ook niet komen als mensen thuis blijven om voor de kinderen te zorgen he.. Beetje coherentie in het beleid zou welgekomen zijn, dus inderdaad als je (als politiek) wil dat mensen aan het werk gaan, voorzie dan dat gezinnen niet met de handen in het haar zitten met hun kinderen.
Even hol als continue commentaar te hebben op het systeem en er daarna doodleuk in mee te gaan.

Eerste keer in 1e leerjaar klas gestaan, joekel van een scherm had ik niet verwacht. Ook ontdekt dat ons kind het enige is dat thuis geen directe toegang heeft tot een Ipad.

Eerste keer in 1e leerjaar klas gestaan, joekel van een scherm had ik niet verwacht. Ook ontdekt dat ons kind het enige is dat thuis geen directe toegang heeft tot een Ipad.
Dan voel ik mij een alien, mijn zoon zit in het 3e leerjaar en heeft geen directe toegang tot een iPad...

Zelfde hier. We hebben zelfs geen tablet in huis. Ik kan alles perfect via ofwel m'n smartphone of m'n pc doen.

Ik vind het ook grappig als ouders zo trots zijn op hun kleuter die dat kan bedienen. Het zegt echt veel meer over hoe knap de mensen zijn die dat ontworpen hebben dan over hoe geweldig uwe kleuter is hoor :)
Of "ge kunt er ni vroeg genoeg mee beginnen". Nee, wat filmkes op nen tablet op zetten of spelletjes spelen maakt voor uw kind geen IT'er hoor.

Het is ook opvallend hoeveel jonge mensen hier bij de collega's van de servicdesk staan op't werk. Bij het minste probleem staan die hier.

Zelfde hier. We hebben zelfs geen tablet in huis. Ik kan alles perfect via ofwel m'n smartphone of m'n pc doen.

Ik vind het ook grappig als ouders zo trots zijn op hun kleuter die dat kan bedienen. Het zegt echt veel meer over hoe knap de mensen zijn die dat ontworpen hebben dan over hoe geweldig uwe kleuter is hoor :)
Of "ge kunt er ni vroeg genoeg mee beginnen". Nee, wat filmkes op nen tablet op zetten of spelletjes spelen maakt voor uw kind geen IT'er hoor.

Het is ook opvallend hoeveel jonge mensen hier bij de collega's van de servicdesk staan op't werk. Bij het minste probleem staan die hier.
Inderaad, beste excuus ooit die ik vaak hoor bij ouders: ja, dan kunnen ze er al met werken he! 🥲

De tablet die we hier hebben wordt ook hoofdzakelijk gebruikt om onze dochter erbij te zetten met filmpjes zodat wij rustig iets anders kunnen doen. We proberen de schermtijd wel te beperken, maar afgelopen zaterdag zijn mijn vrouw en ik de hele namiddag bezig geweest met het in elkaar steken van een kast en het oprommelen van onze bureau. Daar is de schermtijd wel overschreden geraakt.

Over het nut van een tablet ben ik niet helemaal uit. Dat is die van mijn vrouw en ik heb die zelf nooit gebruikt. Handig om filmpjes te zien, maar dat kan je op je smartphone of je laptop ook.

Pff ik begin toch wel meer en meer medelijden te krijgen met de mama hier, alles is papa, papa, papa!
Nu ze naar school gaat, gaat het van 's morgens haar kleren aandoen, PAPA MOET DAT DOEN! tot boterham smeren, PAPA MOET DAT DOEN!
FaSe kweet het, maar kvind het wel erg voor mijn vriendin :/

Je zou er u van verbazen hoeveel mensen IT’er zijn geworden omwille van spelletjes te spelen 😅.

Hier kunnen ze aan de tablet maar we hebben ze aangeleerd dat ze het moeten vragen. In het algemeen is het smorgens een kwartiertje en s’avonds als ik of mijn vriendin met het eten bezig zijn. Na het eten mag het niet meer tenzij uitzonderlijk. In het weekend is het al eens wat meer.

De tablet die we hier hebben wordt ook hoofdzakelijk gebruikt om onze dochter erbij te zetten met filmpjes zodat wij rustig iets anders kunnen doen. We proberen de schermtijd wel te beperken, maar afgelopen zaterdag zijn mijn vrouw en ik de hele namiddag bezig geweest met het in elkaar steken van een kast en het oprommelen van onze bureau. Daar is de schermtijd wel overschreden geraakt.

Over het nut van een tablet ben ik niet helemaal uit. Dat is die van mijn vrouw en ik heb die zelf nooit gebruikt. Handig om filmpjes te zien, maar dat kan je op je smartphone of je laptop ook.
Wij hebben hier een tablet gekocht omdat we op reis gingen en we wel een tijd gingen moeten wachten op de luchthaven. Maar hier thuis heeft ze daar nog nooit op gezeten.
Maar dan zie ik sommige ouders hun kind in de bakfiets naar school brengen (3 minuten rijden) en dat kind is op gsm filmpjes aant kijken. Als uw kind geen 3 minuten zonder scherm kan, doe je imo wel iets mis.

Hier trouwens op school een 98" tv in de "speelzaal" en elke klas een eigen grote tv waar regelmatig gewoon tv-shows (Nijntje, Bumba, Peppa Pig, ...) op staan. Wij verschoten ook enorm toen we dat zagen.

Ik vind dat ook een zeer afgezaagd (en scheef) argument. Zo'n tablet bedienen via zo'n extreem gebruiksvriendelijke visuele interface die elke optie of keuze verbergt, dat lijkt me gewoon net hetzelfde als de massa mensen die dagelijks hun tijd verspelen door op hun smartphone social media te bekijken...en dat zijn volgens mij allemaal geen IT'ers :)

Nu, ik ben daarin wel niet zo principeel. Destijds at de dochter gewoon beter als ze iets kon bekijken, en toen we een vlucht van zo'n 10u gingen nemen om familie te bezoeken hebben we dan ook maar zo'n tablet gekocht. Nu ze wat ouder is vraagt ze zelf om "liedje", wat dan allerlei kinderliedjes zijn die we wel eens op tv of smartphone afspelen. Als ze daarmee dan wél aan tafel wil zitten en haar groenten opeet, of als ik dan 30 minuten kan koken zonder dat zij het fornuis wil verkennen wanneer ik alleen thuis ben, des te beter.

Wij hebben hier een tablet gekocht omdat we op reis gingen en we wel een tijd gingen moeten wachten op de luchthaven. Maar hier thuis heeft ze daar nog nooit op gezeten.
Maar dan zie ik sommige ouders hun kind in de bakfiets naar school brengen (3 minuten rijden) en dat kind is op gsm filmpjes aant kijken. Als uw kind geen 3 minuten zonder scherm kan, doe je imo wel iets mis.
Ook niks tegen een tablet als dat ok gebruikt wordt. Maar der is hier totaal geen nood aan momenteel.
In de voormiddag is het vrij stirkt: niks schermtijd: speel maar. Verveelt ge u: zoek dan maar iets om te doen. 't helpt wel dat ze met z'n drieën zijn uiteraard (alhoewel soms ook totaal niet :D )

Ik snap dat het soms wel van pas komt. Maar zoals je zegt: mensen misbruiken dat in mijn ogen.
Vorig jaar met een bende vrienden naar de lichtjes in Planckendael gegaan. Vrij laat en besloten iets te eten in de Ooievaar. Da's dus alleen fast food: frieten en en pizza. Kindjes apart aan tafel, allemaal leuk. Na twee minuten al één van de andere: ik verveel mij. Hop, op de schoot van de papa en Youtube op. Ne minuut later kind nummer twee. Die van ons zijn gewoon blijven zitten.
Vijf minuten later was het eten er. Smartphone en filmpje bleef gewoon op staan terwijl ze aan't eten waren.

Van zo iets krijg ik dus wel de kriebels als ik eerlijk ben. Zo'n korte wachttijd met anderen al ni kunnen overbruggen en dan nog eens tijdens het eten? En dat gaat dan over kinderen van 5.
Je zou er u van verbazen hoeveel mensen IT’er zijn geworden omwille van spelletjes te spelen 😅.

Haha, ik ook hoor. Maar ik kom uit den tijd dat ik moest prullen om games in gang te krijgen.
Ooit Full Throttle willen spelen maar mijn pc trok dat niet. Uiteindelijk met een buur een soort boot diskette in elkaar gestoken waardoor dat toch gefixt werd (had met Soundblaster settings te maken).

Allez, om maar te zeggen: een PC game installeren en werkende krijgen was niet altijd van zelfsprekend. Daar leerde bij momenten nog iets uit.
Idem met de begin dagen van internet en een eigen netwerk installeren. Nu is dat allemaal plug & play.

Terug
Bovenaan