Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Oudercontact zoon, 2de kleuter:

Alles heel goed, enkel de fijne motoriek moet aan gewerkt worden. Want, en ik citeer: 'wanneer hij een mannetje tekent dan tekent hij direct het hoofd en geen nekje' terwijl de juf vragend naar mij zat te kijken.

'k Zal ervoor kijken juffrouw! Onze excuses.
Gisteren ook oudercontact gehad, eerste kleuter.

Was redelijk negatief tbh.
Onze dochter denkt vaak als een "juf" en gaat de kinderen erop wijzen als ze iets fout doen. Ook op het vlak van tekenen had de juf er meer van verwacht. Blijkbaar zou ze zich ook enkel en alleen focussen op de poppenhoek in klas, gaat ze nooit eens ergens anders heen zoals Duplo, puzzels, ...

Maar wat kunnen we daar in godsnaam aan doen 🤷🏻‍♂️ het is nog steeds het eerste kleuter, ze is net 3.

Op het vlak van spreken en woordenschat is ze dan wel zeer sterk en bij "de beste"

Ook wel gek hoe sommige zaken verschillen met thuis. "Hier maakt ze momenteel puzzels van 9 stukken" thuis zonder problemen 24 :crazy:

Ook wel gek hoe sommige zaken verschillen met thuis. "Hier maakt ze momenteel puzzels van 9 stukken" thuis zonder problemen 24 :crazy:

Hadden wij ook.

Hij puzzelt precies niet zo graag.

Hij doet thuis niks anders :unsure:

Die kon al heel snel grotere puzzels maken maar in de klas bleef hij daar vanaf. Puzzelen was iets voor thuis.

Krijgen jullie eigenlijk een rapport of is de feedback van de juf wat jullie krijgen voor een 3jarige?

Hier een rapport met 50 zaken waar ze punten op scoren tussen 1-7. Geen idee waarom 7 het maximum is en niet een 5 of 10 maar wel elke 3 maand een deftige rapport met uitleg waar je dus thuis in principe zou kunnen aan werken indien nodig.

Maar blijven natuurlijk kleuters dus op zich niet teveel van aantrekken

Hadden wij ook.

Hij puzzelt precies niet zo graag.

Hij doet thuis niks anders :unsure:

Die kon al heel snel grotere puzzels maken maar in de klas bleef hij daar vanaf. Puzzelen was iets voor thuis.
Dat klinkt zoals die van ons met babbelen. In de crèche "ze zegt wel niet veel he" en thuis staat haar mond geen 5 minuten stil. Al is die van ons gewoon wat introvert denk ik. De vrouw en ik zijn ook wat rustiger, maar 1 op 1 praat die van ons wel veel met de begeleidsters.

Onze dochter denkt vaak als een "juf" en gaat de kinderen erop wijzen als ze iets fout doen. Ook op het vlak van tekenen had de juf er meer van verwacht. Blijkbaar zou ze zich ook enkel en alleen focussen op de poppenhoek in klas, gaat ze nooit eens ergens anders heen zoals Duplo, puzzels, ...

Maar wat kunnen we daar in godsnaam aan doen 🤷🏻‍♂️ het is nog steeds het eerste kleuter, ze is net 3.

Op het vlak van spreken en woordenschat is ze dan wel zeer sterk en bij "de beste"

Zijn gewoon vreemde opmerkingen van de juf he.
Uw eerste punt, kinderen kopiëren gedrag he. Dat is doodnormaal dat ze dat doet.
En wat maakt het uit dat ze veel met poppen speelt?

Krijgen jullie eigenlijk een rapport of is de feedback van de juf wat jullie krijgen voor een 3jarige?

Hier een rapport met 50 zaken waar ze punten op scoren tussen 1-7. Geen idee waarom 7 het maximum is en niet een 5 of 10 maar wel elke 3 maand een deftige rapport met uitleg waar je dus thuis in principe zou kunnen aan werken indien nodig.

Maar blijven natuurlijk kleuters dus op zich niet teveel van aantrekken
Enkel oudercontact. Niks van "officiële" beoordeling en feedback.

Ik zie zo'n oudercontact ook eerder als hoe en waar de kleuter staat in de klas en ontwikkeling -- Zeker nog in't 1e kleuter. Niet als een echt rapport waar ze al op 'afgerekend' worden.

Voor mij is het nu vooral belangrijk (waarschijnlijk ook door de situatie met haar gehoor) dat ze zich goed voelt in de klas en zichzelf durft zijn. Voornaamste probleem hier is nog het verbale communiceren, maar ze heeft gelukkig een snoet waarop haar emoties vrij goed te lezen zijn.

Het is zo schattig als andere klasgenootjes en zijzelf ook tot morgen ziet zwaaien naar elkaar. Een keer mogen zien dat dochterlief na een paar dagen afwezig terug naar school kon gaan en haar maatje al aan de poort bij de juf stond. Die waren oprecht blij om elkaar weer te zien.

Wij hebben een gelijkaardig oudercontact gehad over onze oudste dochter, maar dan wel met een andere beoordeling.

"Ze kent heel goed de regels van de klas en zegt tegen andere kinderen dat iets niet mag. Of ze komt naar ons dat die of die X heeft gedaan, maar dat dat eigenlijk niet mag."
"Ze speelt heel graag met de poppen en staat bijna altijd met een paar andere meisjes daar te spelen."

Ook verbaal heel, heel sterk.
Alez jah, situatie klinkt precies hetzelfde, maar hier is er een positieve draai aan gegeven! Met een andere juf was het voor jouw dochter misschien helemaal top bevonden...

Ik relativeer misschien te snel en te veel (en we zien wel als we er zelf zijn), maar dat soort kleinigheden, is dat iets om wakker van te liggen? Dat lijkt me zo een beetje alsof er iets moet gezegd kunnen worden tijdens het oudercontact.

Ik relativeer misschien te snel en te veel (en we zien wel als we er zelf zijn), maar dat soort kleinigheden, is dat iets om wakker van te liggen? Dat lijkt me zo een beetje alsof er iets moet gezegd kunnen worden tijdens het oudercontact.
Goh ik weet nog toen ik het allereerste oudercontact had van mijn zoon in de eerste kleuterklas, ik keek er enorm naar uit, ik ging naar daar met de veronderstelling om leuke dingen over mijn kind te horen ( niet persé om te horen hoe goed hij presteert maar eerder de dingen die hij graag doet in de klas, met wie hij wat speelt, wat anekdotes, ... ) en dat was toen ook een minder leuk gesprek met enkel focus op de negatieve dingen, ik ben daar echt aangedaan naar buiten gegaan.
Nadien kon ik het wel relativeren maar in het begin toch even slecht van geweest. 🤷

Zoals @Oldschool_Chemist al aangeeft, is dat toch sterk afhankelijk van de juf.

Ons dochter had op die leeftijd hetzelfde wat betreft andere kinderen wijzen op zaken die eigenlijk niet toegelaten zijn in de klas of regels die niet gerespecteerd worden. Dat werd positief benoemt want dat toont haar grote verantwoordelijkheidszin.

Onze zoon zit in het 2de kleuter en blijkbaar gaat hij niet snel tekenen of knutselen, enkel als dat gevraagd wordt. Who cares, elk zijn voorkeur. Hij is zot van auto's en zal dan ook die auto's altijd voornemen om mee te spelen, thuis ook. Hij is 4 jaar begod.

Ik zou daar niet te zwaar aan tillen.

Morgen oudercontact van mijn dochter. Ik ben benieuwd!

Goh ik weet nog toen ik het allereerste oudercontact had van mijn zoon in de eerste kleuterklas, ik keek er enorm naar uit, ik ging naar daar met de veronderstelling om leuke dingen over mijn kind te horen ( niet persé om te horen hoe goed hij presteert maar eerder de dingen die hij graag doet in de klas, met wie hij wat speelt, wat anekdotes, ... ) en dat was toen ook een minder leuk gesprek met enkel focus op de negatieve dingen, ik ben daar echt aangedaan naar buiten gegaan.
Nadien kon ik het wel relativeren maar in het begin toch even slecht van geweest. 🤷
Ja, maar dat begrijp ik, het is je eigen kind en dat is ook wat afhankelijk van je persoonlijkheid. Maar van op een afstand bekeken heb ik wel zoiets van "wat zegt dit nu over een 3-4-5 jarige?"

Wij zitten hier nu met onze dochter te kijken naar ASS-onderzoek omdat er toch elementen zijn die zowel ons als een nieuwe psycholoog doen daar doen aan denken. Het onderzoek kan pas in mei volgend jaar gebeuren door de lange wachttijden.

Ze blijft ontploffen om 1 a 2 u 's nachts. Afgelopen maandag om 2 u beginnen roepen en tieren, op muren te kloppen en naar ons te trappen en slaan. Tegelijkertijd moeten we dichtbij blijven...

In de klas doet ze wel mee, maar sociale interacties zijn minimaal. Ze zegt niets en wordt boos en geïrriteerd als andere te dichtbij komen.

Ze raakt snel overstuur door bepaalde prikkelingen. Kledij wil ze vaak uit doen omdat het pijn doet (kousen, pullovers, hemdjes, broeken, onderbroeken).

We gaan nu wel proberen die prikkelingen gedurende de dag te minderen met de hoop dat deze zich daardoor niet kunnen opstapelen en ontploffen tijdens de nacht.

Als het rustig is, praat ze dan wel volop en speelt ze met vanalles en nog wat. Ook erg pienter voor haar leeftijd volgens de juf. Kan en kent al dingen dat oudere kinderen kennen of doen.

Gisteravond om 19u30 telefoon van de crèche: "Naast de langdurig zieken, is er nog iemand ziek gevallen. Morgen kunnen wij geen opvang voorzien voor uw kindje."

Trekt uw plan. Last-minute. Part 3758.

Op mijn werk zit ik in de typische rush voor het einde van het jaar. Ik krijg mijn werk sowieso al niet gedaan. Maar eigenlijk had ik mijn verlof opgespaard omdat ik ook met heel belangrijke deadlines zit om mijn zelfstandige activiteit op te starten. Sinds vorig jaar kan je ook geen verlofdagen meer overzetten op mijn werk dus ik moet ze wel inzetten, ondanks dat ik ze maar half effectief zal kunnen gebruiken.
Enfin, zowel tijd tekort voor het één als voor het ander dus. En dan mag je nog eens een volledige dag wegknippen omdat 12u op voorhand blijkt dat je voor je kinderen moet zorgen.

Hoe fucking ver kun je de flexibiliteit van de werkende klasse blijven uitrekken?

Gisteravond om 19u30 telefoon van de crèche: "Naast de langdurig zieken, is er nog iemand ziek gevallen. Morgen kunnen wij geen opvang voorzien voor uw kindje."

Op mijn werk zit ik in de typische rush voor het einde van het jaar. Ik krijg mijn werk sowieso al niet gedaan. Maar eigenlijk had ik mijn verlof opgespaard omdat ik ook met heel belangrijke deadlines zit om mijn zelfstandige activiteit op te starten. Sinds vorig jaar kan je ook geen verlofdagen meer overzetten op mijn werk dus ik moet ze wel inzetten, ondanks dat ik ze maar half effectief zal kunnen gebruiken.
Enfin, zowel tijd tekort voor het één als voor het ander dus. En dan mag je nog eens een volledige dag wegknippen omdat 12u op voorhand blijkt dat je voor je kinderen moet zorgen.

Hoe fucking ver kun je de flexibiliteit van de werkende klasse blijven uitrekken?
Je beseft dat die mensen in de crèche ook de werkende klasse is?

Is dat niet per definitie de standaard bij elke werkende ouder? Ziekte van zowel kind als zorgpersoneel komt altijd ongelegen.
Welkom tot de wondere being-a-parent wereld.
Toen je aan kinderen begon, had je toch wel kunnen denken dat je daar af en toe eens voor moest zorgen he :crazy:?

Tja kijk als je een betere SLA wenst te hebben dan ga je meer moeten betalen. Iedere 9 kost je exponentieel meer.

That's life dude deal with it!

Ik volg jouw posts niet specifiek op dus weet niet wat je exact doet, maar als werknemer kon iedereen de boom in (nouja, los van een vriendelijke: "zeg weet jij waar x staat? Neen? Np, merci") als ik op verlof was en niet officieel on call was. En nu al zeker niet als freelancer. Geen vermelding in de overeenkomst m.b.t. on call? Da's dan pech. Nuja, ik neem nu wel minder "verlof" want iedere dag verlof is geen inkomen.

Gewoon antwoorden "Beste, graag 3 dagen op voorhand laten weten wanneer iemand gaat ziek vallen, zodat ik mij kan organiseren. Dankjewel."

Wij zitten hier nu met onze dochter te kijken naar ASS-onderzoek omdat er toch elementen zijn die zowel ons als een nieuwe psycholoog doen daar doen aan denken. Het onderzoek kan pas in mei volgend jaar gebeuren door de lange wachttijden.

....
Dat zijn inderdaad wel enkele indicaties van ASS. Online kan je verschillende chats vinden waar je terecht kan met vragen. Als je dochter jonger dan 4 is kan je vaak ook al beroep doen op hulpverlening zonder diagnose, maar gewoon een briefje van de dokter met 'vermoeden van...'.

Terug
Bovenaan