Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik ga de dochter een tekening laten maken. Ok de juffen doen dat goed, maar het is ook hun job. En zoals gezegd in 'onzen tijd' werd dat toch ook allemaal niet gedaan. Is ook een vorm van commercie, marketing waar gretig op ingegaan wordt.

De meer creatieve mama's stellen vaak iets voor en dit keer gaat het om houten poppetjes die de kinderen beschilderen en een kind mag dan ook nog de juf schilderen. We geven zelf ook nog bons van een ijsjessalon af aan de juffen van de opvang.

Ik kan me trouwens niet herinneren dat dit in "onze tijd" zo veel werd gedaan.

Hebben jullie een soort van whatsapp of iets om met de andere ouders te communiceren ?

Bij ons is er 0 communicatie tussen de ouders, buiten de paar die je kent via je kind. Ook met de leerkrachten niet buiten het jaarlijks oudercontact (met leerkrachten heb je daar in theorie wel smartschool, al heb ik dat zelf nog nooit gebruikt).

Ik schrijf altijd een kaartje samen met de kinderen (dus zij zeggen wat ze erop willen, oudste heeft zelf geschreven dit jaar). Ik probeer het normaal daar bij te houden maar de kinderen vragen nu wel zelf om iets van chocolaatjes er bij te geven.

Hebben jullie een soort van whatsapp of iets om met de andere ouders te communiceren ?

Bij ons is er 0 communicatie tussen de ouders, buiten de paar die je kent via je kind. Ook met de leerkrachten niet buiten het jaarlijks oudercontact (met leerkrachten heb je daar in theorie wel smartschool, al heb ik dat zelf nog nooit gebruikt).
Er is inderdaad een groepswhatsapp gestart met alle ouders met kinderen van hetzelfde geboortejaar. In totaal 46 kinderen, maar het valt daar gelukkig wel mee van berichten die binnenstromen. Ook handig te weten welke kinderen naar welk kampje gaan bijvoorbeeld.

Hier wordt met de klas bijeen gelegd voor een groter cadeau. Voor mij hoeft dat toch ook allemaal niet. Enfin, mijn vrouw regelt dat. Klas-whatsappgroepjes laat ik aan mij voorbij gaan.

Hier eigenlijk niet echt iets gegeven dit jaar. Vorige jaren ook wel de klassieke plantjes of chocolaatjes. Dit jaar had mijn vrouw, die aan zo iets moet denken, gewoon een kaartje mee en de kinderen hebben daar een tekstje op gezet.
Langs de andere kant: appreciatie is leuk, maar ooit stond er een oud peetje achter mijn vrouw in de wachtrij bij het kopen van zo een cadeau: ge moet toch geen cadeaus geven omdat iemand zijn job uit te oefenen? Ik kan er niet de volledige 100% mee akkoord gaan, maar ik kan zijn mening ook wel verstaan.

De meer creatieve mama's stellen vaak iets voor en dit keer gaat het om houten poppetjes die de kinderen beschilderen en een kind mag dan ook nog de juf schilderen. We geven zelf ook nog bons van een ijsjessalon af aan de juffen van de opvang.

Ik kan me trouwens niet herinneren dat dit in "onze tijd" zo veel werd gedaan.
Nee ik denk inderdaad niet dat dat in ‘onze tijd’ (ik ben 36) werd gedaan. Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat nu eigenlijk ook niet echt nodig. Maar er is toch een zekere ‘groepsdruk’ en je wil niet dat uw kind de enige is die niks geeft. En eigenlijk geven we aan de onthaalmoeder en -vader ook wel iets met moeder- en vaderdag dus ben ik maar gestopt in de bloemenwinkel en heb ik de juf een zonnebloem in pot gekocht.
Hier is weinig contact onder de ouders, of toch niet dat ik weet. Anders had ik wel willen samenleggen voor een groter geschenk.

Hier ook geen Whatsappgroep. Ik ben daar ergens wel blij om. Als ik zie wat er aan de schoolpoort staat, hoeft dat niet direct. Wel weer contact via Smartschool en dat hangt wat van leerkracht tot leerkracht af hoe vlot dat verloopt.

Bij ons (freinetschool) wordt dat actief gestimuleerd, gewoon al omdat we met de ouders zelf ook activiteiten organiseren (na de schooluren).

Gisteren dan ook het schooljaar én de zoon zijn lagere schoolcarriere afgesloten met een BBQ bij een van de ouders (met alle kinderen erbij). Doet toch wel raar, geen enkel kind meer hebben in "onze" school na 13 jaar. In het middelbaar heb je echt nauwelijks contact met de ouders, je weet dus eigenlijk niet in welke omgeving je kind gaat chillen/gamen/slapen. Speelt bij ons misschien iets minder een rol (ook al heb je bij "gestudeerde" ouders ook zeker probleemgezinnen), maar als mijn kind in BSO/BuSO zou gaan, zou ik daar toch écht mee inzitten.

En ivm die cadeautjes: leg iets samen met de ouders (ja, je kan je kind een briefje in andere kinderen hun brievenbus steken om de contactgegevens van de ouders te krijgen), of maak zelf iets (koekjes, tekening), maar blijf verdomme af van dat stofblik "Dank u voor de leerSTOF" of de mok "voor de beste juf" (die je al elk jaar aan elke leerkracht gaf, zo geloofwaardig). Daar hebben leerkrachten er al teveel van, als leerkracht breek je echt geen 5 mokken per jaar.

En als het toch moet: geef wat chocolade, dat eten de kinderen van leerkrachten graag, dan vinden ze het wat minder erg als mama/papa nog bezig is met schoolwerk.

Ik geef elk jaar een voorleesboekje dat ze kunnen gebruiken in de klas zelf. (ik zoek dit al ruim vantevoor uit, koop meestal ergens iets dat in promotie staat).

Hier ook geen Whats'app en amper contact met andere ouders, behalve zo de 'hallo's' aan de schoolpoort.

Kermis in't dorp. Dochter heeft eindelijk door wat de flosh is en dat ze dan nog een ritje mag doen. Enkel dat ding weer af geven was moeilijker. 🤷🏻‍♀️

Kopen of voorzien jullie iets voor de juf?

Mijn man zette ons zoontje deze ochtend af op school en zag al veel kinderen met geschenkjes toekomen. Ook gisteren zag ik al een juf met een aantal zakjes waaronder eentje van Leonidas naar huis vertrekken.
Ik wou samen met ons zoontje koekjes bakken om maandag af te geven aan de juf maar het ziet er niet naar uit dat we tijd gaan hebben dit weekend.

Bij ons is er een Kadonation gedaan. Bedrag afgesproken van 3€ per juf (zitten met 5 juffen). Zo kan iedereen meedoen en krijgen de juffen elks dus een cadeaubon van om en bij de €150. Er is een whatsapp groep waar alle ouders inzitten, dus was super makkelijk te regelen.

De eerste laatste schooldag. "Beste ouders, vergeet niet dat vandaag de bel om 11u zal gaan." Echt serieus de moeite is dat nu toch ook niet.

20 na 12 hier. Ik kan zo al terug mijn fiets op. Maar 11h slaat wel alles.

Wat doen jullie bij dit warme/hete weer met de kinderen?
De onze is nog jong genoeg om een dutje te doen op de middag, al is ze dan ook gewoon terug wakker op het heetste van de dag. Een schelp met water in de schaduw zetten en daar gaan bijzitten was tot hiertoe een goed idee.

Terug
Bovenaan