Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dochter fietst steeds verder en verder. Tempo is traag, maar we gaan ze niet afjagen. En als ze afgeleid is blijft ze steeds vaker recht fietsen in plaats van meteen af te wijken. Nieuwe mogelijkheden ontvouwen zich.

En nog geen 5 en tand nummer 7 is er al uit.

Ik vind de periode dat je een bakfiets kan gebruiken voor kinderen tegenover de kostprijs toch niet opwegen. Maar wij wonen dan ook redelijk dichtbij school, grootouders, bos, etc. Die fietsen daar dus al zelf naar toe sinds jonge leeftijd, wat ik ook alleen maar een goede zaak vind. Zelfs een fietskar is hier nauwelijks tot niet gebruikt. Gelukkig hadden we een 2dehands Thule voor 50EUR op de kop kunnen tikken.

Ik vind de periode dat je een bakfiets kan gebruiken voor kinderen tegenover de kostprijs toch niet opwegen. Maar wij wonen dan ook redelijk dichtbij school, grootouders, bos, etc. Die fietsen daar dus al zelf naar toe sinds jonge leeftijd, wat ik ook alleen maar een goede zaak vind. Zelfs fietskar is hier nauwelijks gebruikt.
Klinkt dan wel iets waar mogelijk een interessante tweedehandsmarkt voor bestaat aangezien het redelijk in de weg staat eens de periode van nuttig gebruik voorbij is.

Klinkt dan wel iets waar mogelijk een interessante tweedehandsmarkt voor bestaat aangezien het redelijk in de weg staat eens de periode van nuttig gebruik voorbij is.
Zeker, wij hebben die van ons gekocht voor 50 EUR en die mensen hadden het zelf een keer of 2 gebruikt 😂 Als nieuw dus.

Ik vind de periode dat je een bakfiets kan gebruiken voor kinderen tegenover de kostprijs toch niet opwegen. Maar wij wonen dan ook redelijk dichtbij school, grootouders, bos, etc. Die fietsen daar dus al zelf naar toe sinds jonge leeftijd, wat ik ook alleen maar een goede zaak vind. Zelfs een fietskar is hier nauwelijks tot niet gebruikt. Gelukkig hadden we een 2dehands Thule voor 50EUR op de kop kunnen tikken.
Hangt ervan af of je kinderen hebt die daar graag in zitten. Oudste is 6 en doet niks liever, wij zullen hier nog een hele poos gebruik kunnen maken van de bakfiets. Ik heb een tweedehands bakfiets van een B-merk gekocht voor niet veel geld, vooral voor plezier ritjes.

Een fietskar hebben die hier te laat aangeschaft. Niet zo zeer om achter een fiets te hangen maar om ook als buggy te gebruiken. Zeker met 2 kinderen van verschillende leeftijden was dit handiger dan een koets waar ze met 2 in konden zitten en liggen. is ook handiger als je wilt gaan lopen met de kinderen een buggy beweegt stroever.

De bakfiets (3 wieler 4 kinderen kunnen in de bak) is hier echt wel de beste aankoop geweest. Zelfs nu de kinderen zelf kunnen fietsen, gebruiken wij de bakfiets voor alle verplaatsingen in de buurt ipv de auto en je je te ruimte genoeg om alles in kwijt te kunnen

De voorkeur gaat ook wel naar een Thule, maar zelfs daar is er keuze genoeg. Die Coaster is volgens mij de goedkoopste optie? En dan vraag ik me af of de duurdere versies de moeite waard zijn. Om dit moment gaat mijn voorkeur naar de Chariot Lite of Cross, maar die zijn aanzienlijk duurder.

Een bakfiets is geen optie. Het prijskaartje is sowieso wat te hoog en onze elektrische fietsen zijn nog vrij nieuw. Om die als derde fiets aan te schaffen is me iets te overdreven. Dan is de verhouding tussen de kosten en het gebruik een beetje overdreven. Dat zou ik vooral overwegen wanneer je 1 auto hebt en die bakfiets als dagelijks gebruik moet dienen. Dat is bij ons niet het geval. Maar kan me voorstellen dat het handig is met 2 kinderen.
Wij hebben zo een typische blauwe Thule Coaster XT. Hij wordt, nu ze iets ouder zijn en zelf fietsen, wel niet zo vaak meer gebruikt. Maar blijft handig om als wandelwagen te gebruiken voor uitstapjes naar bv de dierentuin. Staat scherp geprijsd bij Decathlon zie ik. Of tweedehands ook zeker te vinden. Kan het alleen maar aanbevelen!

Wij hebben zo een typische blauwe Thule Coaster XT. Hij wordt, nu ze iets ouder zijn en zelf fietsen, wel niet zo vaak meer gebruikt. Maar blijft handig om als wandelwagen te gebruiken voor uitstapjes naar bv de dierentuin. Staat scherp geprijsd bij Decathlon zie ik. Of tweedehands ook zeker te vinden. Kan het alleen maar aanbevelen!
Idem, wij gebruiken die ook voor citytrips en reisjes. Onze zoon zit niet zo graag vast in de buggy, in de fietskar laten we hem altijd gewoon los zitten en kan dan vrij bewegen of zitten zonder dat die daar uit kan. Enige nadeel is dat je die niet echt plat kan leggen voor een middagdutje, maar voor de rest zeer praktisch. Rijdt ook veel makkelijker dan een buggy.

Door dezelfde motivatie en veel vrienden die me overtuigde dat een tweede, na de wel zwaardere babytijd, makkelijker gaat zijn omdat ze elkaar hebben, heb ik uiteindelijk besloten om voor een tweede te gaan.

Eerst en vooral proficiat natuurlijk, en sterkte!, maar deze opmerking viel me toch op. Dat is volgens mij geslachts- en leeftijdsgevonden want in ons geval is er 6 jaar tussen oudste zoon en jongste dochter, en veel merk ik niet van dat gemakkelijker zijn :laugh:
Den oudste deelt niet graag, en zet zich een beetje af tegen de jongste, vermoedelijk omdat hij jaloers/geirriteerd is door de vele aandacht die ze krijgt.

Ik kan mij ook niet herinneren zo close geweest te zijn met mijn 4 jaar jongere zussen als kind, dat het een hulp voor mijn moeder geweest zou zijn.

Dus, het kan ook anders uitdraaien 🥲

Eerst en vooral proficiat natuurlijk, en sterkte!, maar deze opmerking viel me toch op. Dat is volgens mij geslachts- en leeftijdsgevonden want in ons geval is er 6 jaar tussen oudste zoon en jongste dochter, en veel merk ik niet van dat gemakkelijker zijn :laugh:
Den oudste deelt niet graag, en zet zich een beetje af tegen de jongste, vermoedelijk omdat hij jaloers/geirriteerd is door de vele aandacht die ze krijgt.

Ik kan mij ook niet herinneren zo close geweest te zijn met mijn 4 jaar jongere zussen als kind, dat het een hulp voor mijn moeder geweest zou zijn.

Dus, het kan ook anders uitdraaien 🥲
Merci!

Dat kan altijd natuurlijk. Ik merk wel dat de dochter vrij makkelijk met andere speelt, dus hopelijk trekt zich dat door naar haar broertje of zusje. Kan zijn dat 6 jaar verschil net te veel is natuurlijk. We gaan het allemaal zien. :unsure:

De voorkeur gaat ook wel naar een Thule, maar zelfs daar is er keuze genoeg. Die Coaster is volgens mij de goedkoopste optie? En dan vraag ik me af of de duurdere versies de moeite waard zijn. Om dit moment gaat mijn voorkeur naar de Chariot Lite of Cross, maar die zijn aanzienlijk duurder.

Een bakfiets is geen optie. Het prijskaartje is sowieso wat te hoog en onze elektrische fietsen zijn nog vrij nieuw. Om die als derde fiets aan te schaffen is me iets te overdreven. Dan is de verhouding tussen de kosten en het gebruik een beetje overdreven. Dat zou ik vooral overwegen wanneer je 1 auto hebt en die bakfiets als dagelijks gebruik moet dienen. Dat is bij ons niet het geval. Maar kan me voorstellen dat het handig is met 2 kinderen.
Bij geboorte van ons tweede kindje hebben wij deze gekocht: https://www.thule.com/nl-nl/bike-tr...for-kids/thule-chariot-lite-double-_-10203022
Kan ook dienen als buggy, veel opslag voor rugzakken en boodschappen, goede vering en comfort voor de kindjes gaven voor ons de doorslag om wat duurder te gaan.

Kunnen jullie een fietskar aanraden? We willen er eentje aanschaffen als de tweede er gaat zijn, maar er is behoorlijk wat keuze. Thule zal wel de topper zijn, maar zelfs daar is redelijk wat keuze. Nu we tijd genoeg hebben, is het natuurlijk de moeite om op aanbiedingen te letten.
Thule Chariot Cab 2 hier. Het is duur, tot je kijkt wat het vervangt. In ons leven liet het ons toe om een auto minder te nemen. Met die fietskar vervoer je twee kinderen en nog redelijk wat bagage ook. We gebruiken ze quasi evenveel als gewone buggy. Onze kleuter is soms moe op langere uitjes en dan kan ze gewoon naast haar broertje slapen.
Je kunt koppelstukjes kopen zodat je ze op meerdere fietsen kunt installeren, wat reuzehandig is.
We zijn ook nog van plan fietskampeertrips te maken met onze kinderen. Zou zonder zoiets gewoon niet mogelijk zijn.
Ik kan alleen moeilijk de vergelijking maken met andere fietskarren.

Zijn er hier nog mensen in een rijhuis of appartement in de stad zonder oprit, garage, of inkomhal?
Wij hebben ook een tweede op weg en we vragen ons af wat de beste oplossing is qua fiets.
Bijkomende moeilijkheid is dat we beperkt zijn qua budget.
Momenteel hebben we een gewone stadsfiets met kinderzitje voorop. Zo'n fietskar lijkt leuk maar waar kunnen we die dan kwijt?
We dachten eventueel aan een tweedehands elektrische fiets met zitje voorop en nog eentje achterop.

Zijn er hier nog mensen in een rijhuis of appartement in de stad zonder oprit, garage, of inkomhal?
Wij hebben ook een tweede op weg en we vragen ons af wat de beste oplossing is qua fiets.
Momenteel hebben we een gewone stadsfiets met kinderzitje voorop. Zo'n fietskar lijkt leuk maar waar kunnen we die dan kwijt?
We dachten eventueel aan een tweedehands elektrische fiets met zitje voorop en nog eentje achterop.
Rijhuis en ik huur een garagebox om de fietsen kwijt te kunnen.

Voor we een longtail hadden, gebruikten we een Thule-fietskar. Die kun je opvouwen, waardoor hij redelijk compact wordt. Het is in het begin wat gedoe, maar je went er aan. Wij hebben de onze via 2dehands gekocht voor €100. Er is daar zoals eerder vermeld een ruim aanbod tweedehands te vinden.

Wij wonen in het centrum van de stad en lang getwijfeld tussen een bakfiets of een longtail. Uiteindelijk toch voor een longtail gekozen omdat we die makkelijk kunnen binnenzetten in onze souterrain. In plaats van een tweedehands elektrische fiets kan je misschien ook een longtail overwegen. De Tern GSD bijvoorbeeld is een heel compacte longtail, maar wel redelijk duur. Fiido heeft een gelijkaardig model en is veel goedkoper maar zie je nog niet zo vaak in België.

Hier ook nog geen minuut spijt gehad van de leasing van een longtail. Dochter is nu 2, en de leasing is drie jaar dus qua timing is dat top. Iets anders: 1 september is haar eerste schooldagje. Toch wat schrik want ze is nog niet geheel proper, accidentjes komen nog boven. Ze is ook redelijk dominant, samen spelen samen delen lukt nog niet altijd. Hou m'n hart toch wat vast voor de kleuterklas...

Rijhuis en ik huur een garagebox om de fietsen kwijt te kunnen.
Hier in Gent zijn garageboxen quasi onvindbaar en al zeker tegen een schappelijke prijs
Voor we een longtail hadden, gebruikten we een Thule-fietskar. Die kun je opvouwen, waardoor hij redelijk compact wordt. Het is in het begin wat gedoe, maar je went er aan. Wij hebben de onze via 2dehands gekocht voor €100. Er is daar zoals eerder vermeld een ruim aanbod tweedehands te vinden.

Wij wonen in het centrum van de stad en lang getwijfeld tussen een bakfiets of een longtail. Uiteindelijk toch voor een longtail gekozen omdat we die makkelijk kunnen binnenzetten in onze souterrain. In plaats van een tweedehands elektrische fiets kan je misschien ook een longtail overwegen. De Tern GSD bijvoorbeeld is een heel compacte longtail, maar wel redelijk duur. Fiido heeft een gelijkaardig model en is veel goedkoper maar zie je nog niet zo vaak in België.
Wij gebruiken de fiets elke dag om de kleine te vervoeren, dus dat elke keer opvouwen zie ik niet gebeuren.
Zo'n compacte longtail is zalig maar ruim boven ons budget, al staat die dan nog wel steeds gewoon pal in onze living natuurlijk (we hebben geen inkom/gang).

Terug
Bovenaan