Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Het zware werk zal in ieder geval nog moeten beginnen, want sinds vrijdag hebben we in ieder geval nog niet meer dan 1 uur aan geschreeuw moeten aanhoren.
~1u eten -> 2u slapen, repeat tot nu toe.

Mijn camera-roll op de gsm is in ieder geval al veranderd van allemaal Husky fotos naar baby fotos.

Ben ook wel echt verschrikkelijk dankbaar dat ik bijna 3 maand zal thuis kunnen blijven als vader vooraleer ik terug moet gaan werken.
Ik heb geen idee hoe mensen dat vroeger gedaan hebben met <2 weken verlof.
Das ook wel echt een cadeau voor uw vrouw ! Hier begonnen na 3 weken de huil/krijsuren van de baby elke avond

Mijn dochter zei altijd "wat", wanneer ze iets niet verstond. Ik vind beleefdheid wel redelijk belangrijk, dus heb haar zeker een maand (of langer) gecorrigeerd met "wablieft". Nu is het constant "wablieft" :love:. De aanhouder wint gelukkig nog altijd.

En ze is door de dag volledig zinderlijk . Daar ben ik wel trots op. De grote boodschap duurde wat langer, maar sinds ze 3 jaar in augustus is geworden ze ze "nu ben ik 3 jaar en wil ik geen pamper meer". 's Nachts voor de zekerheid wel nog, maar toch is die nog vaak droog. Grote meid :love:

Mijn dochter nu naar de tweede kleuterklas en ik lees hier over veel beste vriendjes/vriendinnetjes? Heb niet de indruk dat mijn dochter dat echt heeft. Die speelt ook nog heel vaak alleen. Ze is in elk geval goed gestart, 't was meteen zwemmen vandaag dus haar dag kon al niet meer stuk.
Zijn er veel scholen die al zwemlessen geven in de 2e kleuterklas? :oink:

Dat zou ook wel iets logischer lijken. Maar daar moet toch ook wel héél veel tijd in steken? Tegen dat iedereen omgekleed is Enzo.
Dit doen ze op de school van mijn dochter ook. In totaal 8 zwemmomenten op een jaar en dan wordt er gevraagd aan de ouders (of grootouders) om mee te helpen met vervoer, de kinderen aan te kleden en in het zwembad te gaan.

De dochter zat gisteren om 18u20 al in te dommelen dus zonder er veel woorden aan vuil te maken ze uit de zetel geschept, pamper aan en haar gedropt in haar bed zonder dat ze er ook maar iets van merkte.

Vannacht om 4 uur ineens luid gebrul "IK WIL MIJN TANDEN POETSEN :cry: "

afin, goed dat ze zo plichtsbewust is, maar om dat uur hoefde het voor mij precies niet meer :p

Voor mensen met kinderen 2-9 jaar, vaccineert jullie huisarts een tweede keer voor mazelen?
Ik vind het argument om het uit te stellen weinig bemoedigend:
"Om organisatorische en budgettaire redenen is het niet mogelijk om de kinderen geboren tussen 2016 en 2022 systematisch vroeger te vaccineren."

Hier was op 12 en 18maanden een vaccinatie. Wel SA maar dat ligt in lijn met de UK waar oudste was 12 en 20 maanden een vaccinatie

Hier was op 12 en 18maanden een vaccinatie. Wel SA maar dat ligt in lijn met de UK waar oudste was 12 en 20 maanden een vaccinatie
Het is duidelijk dat het beter is om het asap te doen, maar de huisartsen koepel raadt dus duidelijk af om die groep kinderen een tweede maal te vaccineren "om organisatorische en budgettaire redenen". Dus ik vraag mij af of ze het doen als je het vraagt, of als ze je wandelen sturen.

Het is duidelijk dat het beter is om het asap te doen, maar de huisartsen koepel raadt dus duidelijk af om die groep kinderen een tweede maal te vaccineren "om organisatorische en budgettaire redenen". Dus ik vraag mij af of ze het doen als je het vraagt, of als ze je wandelen sturen.
De huisartsen die ik ken doen het

Vanmorgen kon de dochter niet snel genoeg naar school gaan, gewoon om te gaan spelen en om haar pop te gaan tonen... De overgang van créche --> school loopt hier verbazingwekkend goed

Gisterenavond infoavond gehad voor de oudste in het 4e leerjaar. Zwemmen is dit schooljaar gezakt van 10 weken naar nog amper 6 weken. Dit begint toch wel beetje belachelijk te worden, dan mogen ze het van mij even goed schrappen en die uren aan hoofdvakken spenderen. Heeft imo niets meer te zien met kinderen leren zwemmen.

Ik vond het voor de rest wel nog vrij pittig, wordt vrij veel meer verwacht dan in het 3e leerjaar. Veel meer plannen, meer huiswerk en tot Kerstmis leren typen waar ze 5x per week voor moeten oefenen thuis.

Pff, ik heb het gevoel dat ik hier een relatief hartverscheurende (binnen zijn context) beslissing moet maken en ik kijk er wat tegenop.

Jongste dochter is nu 11 en is algemeen een zalig kind, super lief, super behulpzaam, emotioneel meevoelend, wil goed doen etc. Heeft wat uitdagingen met haar temperament onder controle te houden, maar algemeen een schat van een kind.
Net zoals veel kinderen is die al jaren bezig met Roblox, en ik merk dat het een verslaving is geworden. Er zijn afspraken rond wanneer er wel en geen tablet mag gebruikt worden, via Family Link zet ik daar ook limieten op, maar ze heeft het enorm moeilijk om zich daaraan te houden. Bijvoorbeeld op maandag/dinsdag/donderdag is er geen tablet tijd maar ik heb dat niet expliciet dichtgetimmerd in Family Link omdat ik ook graag wat vertrouwen geef en reken op het respecteren van afspraken.

Tijdens de grote toetsen in juni is het hier al een eerste keer redelijk ontploft omdat ik erop uitgekomen ben dat, geen idee hoe of waarom (maar waarschijnlijk ligt de fout bij mij), de tablettijd niet meer gerestricteerd was in Family Link en ze in volle toetsenperiode dagelijks uren aan het Robloxen was. Stevig gesprek gehad, ik probeer altijd op een faire manier "fout" gedrag te benoemen, waarom dit fout is, en hoe we ermee omgaan. Ik denk dat ik toen in eerste instantie aangaf dat er tijdens de toetsen (was nog 1 week ofzo) echt geen Roblox-tijd meer kon zijn, daarop is ze ontploft en het is er uiteindelijk in geëscaleerd dat de tablet tot diep in juli opgeborgen werd.

Ook wel aangegeven dat dit niet kon blijven doorgaan op die manier of dat het anders zou uitmonden in het sluiten van haar Roblox account - dat ik dat ECHT niet wou doen, maar als het de spuigaten bleef uitlopen, dat ik niet anders zou kunnen.

Daarna terug stukje bij beetje meer beginnen toelaten. Alles leek OK.

Ondertussen is het schooljaar weer even bezig. Ochtendroutine: ik maak haar wakker, zij staat dan zelfstandig op, wast zich, kleedt zich, eet iets, poetst tanden, yadda yadda. Ze weet dat mijn vrouw, die haar meeneemt naar school, eigenlijk ten laatste 7u40 moet vertrekken. Ondanks dat het voorheen zelden een probleem was om tijdig klaar te zijn zitten we daar al hele week vrij fors boven en het weegt op mijn vrouw dat ze elke keer te laat vertrekt. Vanmorgen zelfs dochter 10 minuten vroeger opgeroepen dan gisteren, maar ze was op hetzelfde uur klaar als gisteren. Tot mijn euro ineens viel, ik haar tablet nergens zag liggen, ik op Family Link keek en zag dat er vandaag al een kwartier geRobloxt was - ze was toen 45 minuten uit bed. En na verder checken: gisteren 2 uur Roblox, ondanks duidelijke afspraken over tablettijd op maandag.

TL;DR de zoveelste transgressie met Robloxgebruik en ik ben mij nu echt oprecht aan het afvragen of ik die hele account niet moet weggooien. Het gaat mijn hart breken en het hare ook want de dag van vandaag is dat ook een deel sociaal gebeuren (speelt daar veel op met buurmeisje en vriendinnen), maar ze zit in een heel belangrijk zesde leerjaar, ze is best pienter maar door school te verwaarlozen ten voordele van Roblox is het echt een reëel risico dat ze dit jaar wat gaat verkwanselen en haar opties naar het middelbaar (en daarmee ook naar de toekomst) gaat reduceren. En ik ben daar echt bang voor.

Iemand ervaring met dergelijke drastische ingrepen?
Ze is nu naar school, maar vanavond moet er alleszins een serieus gesprek worden gevoerd.

Laatst bewerkt:
Pff, ik heb het gevoel dat ik hier een relatief hartverscheurende (binnen zijn context) beslissing moet maken en ik kijk er wat tegenop.

Jongste dochter is nu 11 en is algemeen een zalig kind, super lief, super behulpzaam, emotioneel meevoelend, wil goed doen etc. Heeft wat uitdagingen met haar temperament onder controle te houden, maar algemeen een schat van een kind.
Net zoals veel kinderen is die al jaren bezig met Roblox, en ik merk dat het een verslaving is geworden. Er zijn afspraken rond wanneer er wel en geen tablet mag gebruikt worden, via Family Link zet ik daar ook limieten op, maar ze heeft het enorm moeilijk om zich daaraan te houden. Bijvoorbeeld op maandag/dinsdag/donderdag is er geen tablet tijd maar ik heb dat niet expliciet dichtgetimmerd in Family Link omdat ik ook graag wat vertrouwen geef en reken op het respecteren van afspraken.

Tijdens de grote toetsen in juni is het hier al een eerste keer redelijk ontploft omdat ik erop uitgekomen ben dat, geen idee hoe of waarom (maar waarschijnlijk ligt de fout bij mij), de tablettijd niet meer gerestricteerd was in Family Link en ze in volle toetsenperiode dagelijks uren aan het Robloxen was. Stevig gesprek gehad, ik probeer altijd op een faire manier "fout" gedrag te benoemen, waarom dit fout is, en hoe we ermee omgaan. Ik denk dat ik toen in eerste instantie aangaf dat er tijdens de toetsen (was nog 1 week ofzo) echt geen Roblox-tijd meer kon zijn, daarop is ze ontploft en het is er uiteindelijk in geëscaleerd dat de tablet tot diep in juli opgeborgen werd.

Ook wel aangegeven dat dit niet kon blijven doorgaan op die manier of dat het anders zou uitmonden in het sluiten van haar Roblox account - dat ik dat ECHT niet wou doen, maar als het de spuigaten bleef uitlopen, dat ik niet anders zou kunnen.

Ondertussen is het schooljaar weer even bezig. Ochtendroutine: ik maak haar wakker, zij staat dan zelfstandig op, wast zich, kleedt zich, eet iets, poetst tanden, yadda yadda. Ze weet dat mijn vrouw, die haar meeneemt naar school, eigenlijk ten laatste 7u40 moet vertrekken. Ondanks dat het voorheen zelden een probleem was om tijdig klaar te zijn zitten we daar al hele week vrij fors boven en het weegt op mijn vrouw dat ze elke keer te laat vertrekt. Vanmorgen zelfs dochter 10 minuten vroeger opgeroepen dan gisteren, maar ze was op hetzelfde uur klaar als gisteren. Tot mijn euro ineens viel, ik haar tablet nergens zag liggen, ik op Family Link keek en zag dat er vandaag al een kwartier geRobloxt was - ze was toen 45 minuten uit bed. En na verder checken: gisteren 2 uur Roblox, ondanks duidelijke afspraken over tablettijd op maandag.

TL;DR de zoveelste transgressie met Robloxgebruik en ik ben mij nu echt oprecht aan het afvragen of ik die hele account niet moet weggooien. Het gaat mijn hart breken en het hare ook want de dag van vandaag is dat ook een deel sociaal gebeuren (speelt daar veel op met buurmeisje en vriendinnen), maar ze zit in een heel belangrijk zesde leerjaar, ze is best pienter maar door school te verwaarlozen ten voordele van Roblox is het echt een reëel risico dat ze dit jaar wat gaat verkwanselen en haar opties naar het middelbaar (en daarmee ook naar de toekomst) gaat reduceren. En ik ben daar echt bang voor.

Ze is nu naar school, maar vanavond moet er alleszins een serieus gesprek worden gevoerd.
Pfoe, niet gemakkelijk in ieder geval. Hier 2 kinderen van 9 en 6, beiden een tablet (met Roblox) en een Switch. Op beiden hebben wij een tijdslimiet per dag staan en "downtime" tot een bepaald uur van alle functionaliteit.
Komt erop neer dat ze 's morgens wel even wat tijd kunnen gebruiken als ze dat willen, maar pas na 7.45u, ze moeten zichzelf eerst klaarmaken en eten voor ze die tablet mogen gebruiken.

Ik zou ook liever wat vrijheid daarin laten en mijn vertrouwen laten zien, dus ik snap je volledig, maar ook hier mondt dat meestal uit in té veel schermtijd. Die spelletjes zijn uiteindelijk ook gemaakt om zo verslavend mogelijk te zijn.

Die spelletjes zijn uiteindelijk ook gemaakt om zo verslavend mogelijk te zijn.

Absoluut.

Nu, onze manier van opvoeden is altijd geweest om niet alles per se onbereikbaar te maken maar om gezonde keuzes te leren maken en volwassen leren omgaan met wat er beschikbaar is. Volgend jaar gaat die naar het middelbaar en heeft die een smartphone, en dan wordt het weer wat moeilijker om controle uit te voeren. Vandaar dat ik ook echt aan sensibiliseren werk en aan matuur worden.

En ze zet wel stappen op dat vlak, maar pakweg laatste jaar gezien dat ze toch vrij vatbaar lijkt voor "het snelle genot" (bvb ook met snoepen). Ze weet wel wat hoort en niet hoort, maar kan het niet laten. Ook wel wat beïnvloedbaar door vriendinnetjes daar waar onze oudste een zeer sterke onafhankelijke persoonlijkheid heeft en haar kop niet laat zot maken.

Dus ja, er moet iets gebeuren. Het zal ofwel "september geen Roblox en daarna een laatste kans" worden, ofwel account weg. Ik neig naar de eerste optie.

Ik heb ook een dochter (nu eerste middelbaar) die graag Roblox speelt. Ik heb ook een family link maar wij zetten geen timers erop. Klink misschien raar maar ik ben meer van mening dat ze er dan soms nog meer naar hunkeren. Die van ons speelt wel enkel op haar laptop en niet via een tablet. Speelt denk ik makkelijker met muis en toetsenbord maar tegelijk geeft dat ons ook wel een beter zicht op wanneer en hoeveel ze speelt eigenlijk.

Ik kan niet zeggen dat wij issues hebben met de speeltijd die we onze dochter opleggen, maar elke situatie is natuurlijk anders. Misschien niet de meest extreme oplossing eerst gaan opzoeken maar beginnen met de 'verleiding weg te nemen op plaatsen/momenten dat het niet wenselijk is. Ik lees dat ze dan bv. 's morgens snel even wat aan het spelen is. Daar zorgen dat ze geen toegang heeft tot het tablet en haar er uiteraard op aanspreken.

Absoluut.

Nu, onze manier van opvoeden is altijd geweest om niet alles per se onbereikbaar te maken maar om gezonde keuzes te leren maken en volwassen leren omgaan met wat er beschikbaar is. Volgend jaar gaat die naar het middelbaar en heeft die een smartphone, en dan wordt het weer wat moeilijker om controle uit te voeren. Vandaar dat ik ook echt aan sensibiliseren werk en aan matuur worden.

En ze zet wel stappen op dat vlak, maar pakweg laatste jaar gezien dat ze toch vrij vatbaar lijkt voor "het snelle genot" (bvb ook met snoepen). Ze weet wel wat hoort en niet hoort, maar kan het niet laten. Ook wel wat beïnvloedbaar door vriendinnetjes daar waar onze oudste een zeer sterke onafhankelijke persoonlijkheid heeft en haar kop niet laat zot maken.

Dus ja, er moet iets gebeuren. Het zal ofwel "september geen Roblox en daarna een laatste kans" worden, ofwel account weg. Ik neig naar de eerste optie.
I.p.v. direct alles te deleten, kan er geen tussenstap genomen worden? Bv. vanaf nu alleen nog beperkte tijd in de weekends voor Roblox, voor de rest is de tablet niet binnen haar bereik. Ze moet toch opnieuw de kans ooit krijgen om zoiets te doen, want ze worden ouder en ouder. Stap voor stap vertrouwen winnen en gecontroleerd met omgaan? Switchen tussen alles of niets lijkt mij heel moeilijk. Want zoals inderdaad hierboven al gezegd, de bedoeling van die rotdingen zijn net om zo verslavend mogelijk te zijn. Kinderen daar absolute vrijheid in geven lijkt mij dan voor veel kinderen ook geen goed idee. Lang niet iedereen kan daarmee om. Ik merk hier thuis toch een groot verschil tussen beide kinderen, voor vatbaarheid van zo'n zaken.

Maar bonne, dit komt van een ouder waar een vrij streng beleid is qua schermen, gamen enz. Iedereen gaat daar anders met om.

Terug
Bovenaan