Pff, ik heb het gevoel dat ik hier een relatief hartverscheurende (binnen zijn context) beslissing moet maken en ik kijk er wat tegenop.
Jongste dochter is nu 11 en is algemeen een zalig kind, super lief, super behulpzaam, emotioneel meevoelend, wil goed doen etc. Heeft wat uitdagingen met haar temperament onder controle te houden, maar algemeen een schat van een kind.
Net zoals veel kinderen is die al jaren bezig met Roblox, en ik merk dat het een verslaving is geworden. Er zijn afspraken rond wanneer er wel en geen tablet mag gebruikt worden, via Family Link zet ik daar ook limieten op, maar ze heeft het enorm moeilijk om zich daaraan te houden. Bijvoorbeeld op maandag/dinsdag/donderdag is er geen tablet tijd maar ik heb dat niet expliciet dichtgetimmerd in Family Link omdat ik ook graag wat vertrouwen geef en reken op het respecteren van afspraken.
Tijdens de grote toetsen in juni is het hier al een eerste keer redelijk ontploft omdat ik erop uitgekomen ben dat, geen idee hoe of waarom (maar waarschijnlijk ligt de fout bij mij), de tablettijd niet meer gerestricteerd was in Family Link en ze in volle toetsenperiode dagelijks uren aan het Robloxen was. Stevig gesprek gehad, ik probeer altijd op een faire manier "fout" gedrag te benoemen, waarom dit fout is, en hoe we ermee omgaan. Ik denk dat ik toen in eerste instantie aangaf dat er tijdens de toetsen (was nog 1 week ofzo) echt geen Roblox-tijd meer kon zijn, daarop is ze ontploft en het is er uiteindelijk in geëscaleerd dat de tablet tot diep in juli opgeborgen werd.
Ook wel aangegeven dat dit niet kon blijven doorgaan op die manier of dat het anders zou uitmonden in het sluiten van haar Roblox account - dat ik dat ECHT niet wou doen, maar als het de spuigaten bleef uitlopen, dat ik niet anders zou kunnen.
Daarna terug stukje bij beetje meer beginnen toelaten. Alles leek OK.
Ondertussen is het schooljaar weer even bezig. Ochtendroutine: ik maak haar wakker, zij staat dan zelfstandig op, wast zich, kleedt zich, eet iets, poetst tanden, yadda yadda. Ze weet dat mijn vrouw, die haar meeneemt naar school, eigenlijk ten laatste 7u40 moet vertrekken. Ondanks dat het voorheen zelden een probleem was om tijdig klaar te zijn zitten we daar al hele week vrij fors boven en het weegt op mijn vrouw dat ze elke keer te laat vertrekt. Vanmorgen zelfs dochter 10 minuten vroeger opgeroepen dan gisteren, maar ze was op hetzelfde uur klaar als gisteren. Tot mijn euro ineens viel, ik haar tablet nergens zag liggen, ik op Family Link keek en zag dat er vandaag al een kwartier geRobloxt was - ze was toen 45 minuten uit bed. En na verder checken: gisteren 2 uur Roblox, ondanks duidelijke afspraken over tablettijd op maandag.
TL;DR de zoveelste transgressie met Robloxgebruik en ik ben mij nu echt oprecht aan het afvragen of ik die hele account niet moet weggooien. Het gaat mijn hart breken en het hare ook want de dag van vandaag is dat ook een deel sociaal gebeuren (speelt daar veel op met buurmeisje en vriendinnen), maar ze zit in een heel belangrijk zesde leerjaar, ze is best pienter maar door school te verwaarlozen ten voordele van Roblox is het echt een reëel risico dat ze dit jaar wat gaat verkwanselen en haar opties naar het middelbaar (en daarmee ook naar de toekomst) gaat reduceren. En ik ben daar echt bang voor.
Iemand ervaring met dergelijke drastische ingrepen?
Ze is nu naar school, maar vanavond moet er alleszins een serieus gesprek worden gevoerd.