Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Absoluut.

Nu, onze manier van opvoeden is altijd geweest om niet alles per se onbereikbaar te maken maar om gezonde keuzes te leren maken en volwassen leren omgaan met wat er beschikbaar is. Volgend jaar gaat die naar het middelbaar en heeft die een smartphone, en dan wordt het weer wat moeilijker om controle uit te voeren. Vandaar dat ik ook echt aan sensibiliseren werk en aan matuur worden.

En ze zet wel stappen op dat vlak, maar pakweg laatste jaar gezien dat ze toch vrij vatbaar lijkt voor "het snelle genot" (bvb ook met snoepen). Ze weet wel wat hoort en niet hoort, maar kan het niet laten. Ook wel wat beïnvloedbaar door vriendinnetjes daar waar onze oudste een zeer sterke onafhankelijke persoonlijkheid heeft en haar kop niet laat zot maken.

Dus ja, er moet iets gebeuren. Het zal ofwel "september geen Roblox en daarna een laatste kans" worden, ofwel account weg. Ik neig naar de eerste optie.
Snap ik volledig. Ik ben ook wel meer van die strekking, ik ken ouders waar de kinderen geen choco of geen snoep mochten eten, die willen dat dan precies net nóg meer.

Misschien is een optie om bepaalde dagen toch te blokkeren toch een optie? En om toch even terug die blokkeringen in het leven te roepen omdat zij duidelijk wel nood heeft aan die structuur daarin?

Dochter is nog maar vijf, maar schermen zijn wel heel verslavend. 's Ochtends zetten we alleszins niets meer van schermen aan. Mijn vrouw is leerkracht en merkt meteen welke kinderen al schermtijd hebben gehad en welke niet. Hoe we daar over een aantal jaar mee moeten omgaan weet ik niet goed, want dan komt er ook een smartphone bij en je wil je kind het vertrouwen geven dat het daar verstandig mee kan omgaan.

Dochter is nog maar vijf, maar schermen zijn wel heel verslavend.
Dat geldt ook voor volwassenen. Zelf gebruik ik die ook teveel en dat zien die bengels ook.
Wanneer zij tv zien of wanneer m'n vriendin voorleest, dan zit ik daar naast met terwijl ik BG op m'n telefoon check. Eigenlijk geen goed voorbeeld.

Ik heb dat al wel wat afgebouwd. 's morgens sowieso geen telefoon meer voor't ontbijt. Die gaat op de kast en ik pak die pas vast wanneer ik begin te werken of het huis uit ga. En 's avonds pak ik sneller zelf een boek vast in de zetel.

In de hoop dat dat toch een ander beeld geeft.

Anyway, geen tablet in huis. Bewuste keuze. De oudste gebruikt mijn PC of laptop voor school.
TV komt ook niet op voor school. En in't weekend nooit voor de middag. 's namiddags hangt er wat vanaf. Als het echt slecht weer is mag die wel eens wat sneller op dan bij goed weer bv.

Dat geldt ook voor volwassenen. Zelf gebruik ik die ook teveel en dat zien die bengels ook.
Wanneer zij tv zien of wanneer m'n vriendin voorleest, dan zit ik daar naast met terwijl ik BG op m'n telefoon check. Eigenlijk geen goed voorbeeld.

Ik heb dat al wel wat afgebouwd. 's morgens sowieso geen telefoon meer voor't ontbijt. Die gaat op de kast en ik pak die pas vast wanneer ik begin te werken of het huis uit ga. En 's avonds pak ik sneller zelf een boek vast in de zetel.

In de hoop dat dat toch een ander beeld geeft.

Anyway, geen tablet in huis. Bewuste keuze. De oudste gebruikt mijn PC of laptop voor school.
TV komt ook niet op voor school. En in't weekend nooit voor de middag. 's namiddags hangt er wat vanaf. Als het echt slecht weer is mag die wel eens wat sneller op dan bij goed weer bv.
In de meeste gezinnen staat de TV 's avonds ook urenlang op. Ik lees wel veel, maar betrap me er ook wel op dat ik vaak nodeloos zit te scrollen op de smartphone. Dat is dan weer mijn manier om even te ontsnappen. Soms is dat hersenloos doomscrollen, soms is dat een interessant nieuwsartikel dat ik van begin tot einde wil lezen.

Het is duidelijk dat het beter is om het asap te doen, maar de huisartsen koepel raadt dus duidelijk af om die groep kinderen een tweede maal te vaccineren "om organisatorische en budgettaire redenen". Dus ik vraag mij af of ze het doen als je het vraagt, of als ze je wandelen sturen.
Je kan dat vaccin desnoods ook gewoon zelf kopen voor 20 euro of zo.
Hebben wij ook gedaan voor windpokken (waar de reden om het niet te geven eveneens niet in het belang van het kind zelf is).

Zijn er veel scholen die al zwemlessen geven in de 2e kleuterklas? :oink:
Het zal wel spelen in het peuterbad zijn in plaats van zwemles, lijkt me.
Zwemlessen vanaf 4 jaar zijn zelfs aangeraden als je in de buurt van water/zwembad reist of woont volgens de AAP, en vanaf 4,5-5 jaar leren ze rugslag volgens de Vlaamse zwemfederatie.

Dat kinderen in het kleuter of lager al schermtijd krijgen vóór het naar school gaan 's morgens vind ik anders wel zeer opmerkelijk. Waarom begin je daarmee?

Dat kinderen in het kleuter of lager al schermtijd krijgen vóór het naar school gaan 's morgens vind ik anders wel zeer opmerkelijk. Waarom begin je daarmee?
Dan kan je rustig je koffietje drinken, ontbijten en shitposten op BeyondGaming in plaats van met je kinderen te spelen. :unsure:

Ik vind het een heel moeilijke, die schermtijd. Zelf hebben we een zoontje met autisme die niet goed eet, dus eten we hier vaak met een tablet op zodat hij beter eet (dat werkt wel echt). Verder kijkt die nooit tv, en tablet tijd is dus eigenlijk maar bij eten, verder niets.

Mijn dochter is een heel stuk verslaafder, die zou de hele dag kijken als ze zou mogen. Zaagt ook constant achter tv/tablet. Ik geef vaak niet toe, maar soms ook wel want ze speelt niet zo goed op haarzelf en ik heb niet altijd de energie de strijd aan te gaan of haar te entertainen. :unsure:

Maar eerlijk? Ik ben zelf opgevoed met schermen, we kregen geen beperking thuis. Voor mij is gamen mijn houvast in het leven. Neem dat weg van me en ik zou het daar heel erg moeilijk mee hebben. Dus ik vind het in dat opzicht moeilijk mijn eigen kinderen (in de verdere toekomst) te begrenzen, want voor mij was dat als raar kind (want zo was ik wel) een uitlaatklep. Zelf voelde ik me wel niet verslaafd, dat is dan misschien wel nog anders. Roblox enzo bestond nog niet. Ik heb wel een keertje tegen de lamp gelopen en amper gestudeerd voor examens, dus teveel gegamed en ik had veel tekorten op mijn rapport. Maar door dat te ervaren wel de klik gemaakt dat er iets moest veranderen en ik meer m'n best moest doen en dat is dan ook gebeurd.

Ik vind het een heel moeilijke, die schermtijd. Zelf hebben we een zoontje met autisme die niet goed eet, dus eten we hier vaak met een tablet op zodat hij beter eet (dat werkt wel echt). Verder kijkt die nooit tv, en tablet tijd is dus eigenlijk maar bij eten, verder niets.

Mijn dochter is een heel stuk verslaafder, die zou de hele dag kijken als ze zou mogen. Zaagt ook constant achter tv/tablet. Ik geef vaak niet toe, maar soms ook wel want ze speelt niet zo goed op haarzelf en ik heb niet altijd de energie de strijd aan te gaan of haar te entertainen. :unsure:

Maar eerlijk? Ik ben zelf opgevoed met schermen, we kregen geen beperking thuis. Voor mij is gamen mijn houvast in het leven. Neem dat weg van me en ik zou het daar heel erg moeilijk mee hebben. Dus ik vind het in dat opzicht moeilijk mijn eigen kinderen (in de verdere toekomst) te begrenzen, want voor mij was dat als raar kind (want zo was ik wel) een uitlaatklep. Zelf voelde ik me wel niet verslaafd, dat is dan misschien wel nog anders. Roblox enzo bestond nog niet. Ik heb wel een keertje tegen de lamp gelopen en amper gestudeerd voor examens, dus teveel gegamed en ik had veel tekorten op mijn rapport. Maar door dat te ervaren wel de klik gemaakt dat er iets moest veranderen en ik meer m'n best moest doen en dat is dan ook gebeurd.
Het is wel een dunne lijn. Zowel mijn vrouw als ik zijn ook gamers en hebben net als uit jouw ervaring geen beperkingen opgelegd gekregen bij het opgroeien. Bij mij had dat deels ook wel te maken met de leeftijdskloof ouders (stevige nakomer) en dat ze zich dat niet leken aan te trekken. Vermoedelijk om dat ze het ook niet snapten ofzo.

Dat is wel een duidelijk andere band die wij dan hebben met onze dochter want wij gamen ook vaak samen of zelfs co-op dus da's altijd wel leuk. Schermtijd bannen of beperken moet eerder worden bekeken als het recreatieve luik ervan beperken. Zeker met de stap naar het middelbaar nu; laptop erbij en alle taken moeten daarop gemaakt worden. Strikte inperking van schermtijd is nagenoeg niet vol te houden. Alles zit hem in de sensibiliseren ervan en dan moet je denk ik ook wat geluk hebben met de ingesteldheid of het "gepreformateerde" brein van je kleine. Dat zal maken of die wel of niet snel verslaafd eraan raken, goed met regeltjes omkunnen, zelf links en klikken kunnen maken van wat al dan niet wenselijk is...

Schermtijd vind ik ook altijd een moeilijke. Hier geen tijdsrestricties op de tablet zelf maar wel (redelijk) duidelijke afspraken: geen schermen smorgens voor school, savonds kunnen ze op tablet of tv kijken (netflix of, helaas, youtube) vanaf een bepaald uur dat wij bepalen. (Kan in functie van hobbies al eens vroeger).
In weekend mogen ze of smorgens of smiddags na eten ook wel een uurtje. In het weekend vind ik het al wel eens te veel maar goed.

De tablets liggen ook altijd op de bureau op te laden. Die mogen ze niet zomaar nemen.

In principe gaan de tablets ook niet mee op reis (of toch niet dat zij weten :p). De oudste heeft een streak in brawlstars (?) die hij onderhoudt en dan kan het zijn dat die wel meekomt maar dan loggen wij gewoon in voor zijn streak te onderhouden, dat werkt voor de moment nog.

Ik hoop een smartphone ook nog een tijdje op afstand te kunnen houden (oudste 4de leerjaar)

Edit: samen een film kijken of op de switch spelen zit in mijn hoofd een beetje in een apart vakje. Dus ik kan wel nee zeggen op tablet/youtube maar oké zeggen op samen gamen

Ik ben van '87 en heb nog maar net de opmars van GSM's meegemaakt in het middelbaar, maar ik heb er zelf maar eentje willen hebben vanaf mijn 18. Ik kan me dus heel moeilijk inbeelden hoe het is dat je met een smartphone rondloopt vanaf je 12. Het is nu wel verboden op school op vraag van Demir, maar zaten die kinderen dan de hele speeltijd te tokkelen op hun smartphone?

Wij werken hier met een systeem van kralen betalen voor schermtijd. Ze krijgt x aantal kralen per dag (afhankelijk van het weer, vakantie, onze goesting, ...) en elke kraal is een kwartier. Ze moet een timer zetten op haar tablet en als die afgaat bijbetalen of stoppen.
Werkt eigenlijk heel goed want dan kan ze het visueel voorstellen hoeveel schermtijd ze nog heeft.
Credits gaan naar mijn vrouw trouwens, ik heb er niks mee te maken :unsure:
Ik probeer om zelf niet op een scherm te zitten als de kinderen dat ook niet doen maar da's niet altijd even makkelijk als uw kaars bijna uit is.

Ik probeer om zelf niet op een scherm te zitten als de kinderen dat ook niet doen maar da's niet altijd even makkelijk als uw kaars bijna uit is.
Snap het volledig en ben er zelf ook onderhevig aan maar eigenlijk toch wel erg? Het toont vooral wat een greep die schermen op ieders leven toch hebben. Je zou ook gewoon op een stoel of in de zetel kunnen gaan zitten zonder scherm. Maar ik betrap mijzelf - zeker als je erop let - er heel vaak op dat ik hersenloos zit te scrollen of één of andere app zonder dat ik zelf goed en wel besef wat ik eigenlijk aan het doen ben.

Moet dus voor kinderen nog een pak moeilijker zijn om zelfdiscipline op te leggen.

Een afwezige blik, minder concentratie.
Vind ik wel sterk, hoe weet jouw vrouw dan dat net die kinderen naar een scherm hebben gekeken en anderen niet?

Anyway, uiteraard zijn schermen verslavend, kijk naar ons. Anderzijds heb ik als kind nu ook wel uren voor de TV versleten, want toen lag daar minder volk van wakker, dus ik weet niet hoe krampachtig ik er bij mijn dochter mee moet omgaan. Nu is het meestal een kwestie van even TV kijken wanneer ze het wat moeilijk heeft door vermoeidheid, maar je merkt wel dat ze liefst altijd maar meer heeft.

Snap het volledig en ben er zelf ook onderhevig aan maar eigenlijk toch wel erg? Het toont vooral wat een greep die schermen op ieders leven toch hebben. Je zou ook gewoon op een stoel of in de zetel kunnen gaan zitten zonder scherm. Maar ik betrap mijzelf - zeker als je erop let - er heel vaak op dat ik hersenloos zit te scrollen of één of andere app zonder dat ik zelf goed en wel besef wat ik eigenlijk aan het doen ben.

Moet dus voor kinderen nog een pak moeilijker zijn om zelfdiscipline op te leggen.
Vroeger namen mensen een krant of boek mee om zich bezig te houden als ze op de trein zaten, nu is dat vaak een smartphone. Ik denk dat de reflex om iets om handen te hebben iets menselijk is. En hoewel ik in een boek helemaal in een andere wereld kan belanden kan ik me goed inbeelden dat een smartphone véél laagdrempeliger is voor iedereen. Maar dus ook meer brainrot.

Hier drie kinderen (6, 4 en 1) en tv staat hier nooit op. Ze zijn dit zo gewend en hierdoor vragen ze er ook nooit achter. Ontspanning is samenspelen bij hen (soms/vaak ook met ruzie) maar ik merk toch dat veel ouders uit luiheid toch maar een tv opzetten om die ruzies tussen kinderen te vermijden. Zo leren ze het ook niet natuurlijk..

Tja ik weet niet of ik meer geëngageerd als ik een of ander random boek lees dan wanneer ik pakweg baldurs gate 3 of satisfactory speel. En zelfde geldt voor mijn kinderen, ze lezen veel maar ze gamen ook veel en ze spelen veel buiten. Tot nader order zie ik daar geen probleem.

En wat “geen x of y” betreft, ik kijk tv, lees boeken en speel games. Ik ga niet doen alsof enkel handarbeid en in de modder spelen “goed” is.

Je kan dat vaccin desnoods ook gewoon zelf kopen voor 20 euro of zo.
Hebben wij ook gedaan voor windpokken (waar de reden om het niet te geven eveneens niet in het belang van het kind zelf is).

Zwemlessen vanaf 4 jaar zijn zelfs aangeraden als je in de buurt van water/zwembad reist of woont volgens de AAP, en vanaf 4,5-5 jaar leren ze rugslag volgens de Vlaamse zwemfederatie.

Ieder zijn regels zeker? Hier mogen ze nog even naar tv kijken als ze klaar zijn met de ochtendroutine (eten, wassen, boekentas klaar). Maar dat is in beste geval nog een kwartier. 's Avonds mogens ze iets kijken om de dag af te sluiten. Hier gaat de TV echter overdag niet op, tenzij er in de vakantie eens naar een film wordt gekeken. Gamen is alleen in het weekend.

Hier drie kinderen (6, 4 en 1) en tv staat hier nooit op. Ze zijn dit zo gewend en hierdoor vragen ze er ook nooit achter. Ontspanning is samenspelen bij hen (soms/vaak ook met ruzie) maar ik merk toch dat veel ouders uit luiheid toch maar een tv opzetten om die ruzies tussen kinderen te vermijden. Zo leren ze het ook niet natuurlijk..

Uit luiheid? Of zitten daar soms andere (verborgen) redenen achter? Ik vind luiheid kort door de bocht. Elk kind is anders en elke gezinssituatie is ook anders.

Terug
Bovenaan