cege
Well-known member
Onze gemeente is op vlak van scholen goed voorzien, we hebben drie kleuter/lager in het centrum en dan nog twee in deelgemeenten, en in totaal drie secundaire scholen: een ASO/deel TSO, een TSO-school, en een tuinbouwschool (wat een mix is denk ik). Het is natuurlijk heel hard toekomstmuziek, maar we wonen zowat naast het station en 4 haltes verder is een Brussels college. Een dochter van een vriendin gaat daar nu. De uitleg is dat zij (als gemengd koppel) hun dochter graag wat meer blootstellen aan andere indrukken, ze vinden mensen die altijd in de gemeente zijn gebleven voor hun hele leven wat, mja, gesloten (kleinburgerlijk zeg maar). Ergens begrijp ik dat wel, maar goed er is nog zoiets als de wil van het kind.
Aaaah, wannabe bourgoisie. "Ik ga op reis naar Sri Lanka voor de andere cultuur". Maar dan met de Engelse gids de toeristen hitparade bezoeken en voor de rest aan het zwembad liggen. Zoiets ? En ondertussen rondtoeteren dat ze nog nooit in Spanje of Italie op reis geweest zijn. Jaja, dat soort volk.
Laat me gokken. Dat Brusselse college heeft 80% niet-witte kinderen en 20 voertalen op de speelplaats ? Of juist niet ?
Die van ons gaan naar de lagere school (die notoir niet divers is) 100m verder in de straat en kunnen naar het middelbaar gaan 2km verder met de fiets. Als ze andere indrukken willen, kunnen ze op hun 18 naar Zuid-Amerika trekken met Joker of moeten ze maar de broke student gaan uithangen in India.
Je kinderen naar een school verder weg sturen om 'bloot te stellen aan andere indrukken'. Excuse me je, maar meer wollig dan dat kan het toch niet meer worden ? Dat gelooft toch niemand ? Om goeie maat van mij te citeren die het daar ook wat moeilijk mee heeft. "Waarom stop je op 10km ? Stuur ze op internaat naar Nairobi".
Die van ons gingen tot vorig jaar naar school op 10-15 min rijden met de auto. Nu is het 2 min met de fiets. Dat is dag en nacht verschil qua humeur en gedoe. Ze kunnen een half uur later opstaan. Ik kan ze brengen met de fiets, ik kan ze gaan halen met de fiets. Ik moet mijn werkagenda niet meer aanpassen aan de kinderen aangezien ik geen 45min meer moet blokkeren in mijn agenda. Als er iets onverwachts gebeurt en de madam kan ze niet halen, ik zeg gewoon in de meeting 'give me 5 minutes' en ik haal de kinderen en zet ze even voor de tv en ik ben terug. En ze neuten ook veel minder voor de turnles en zwemles en atletiek en zo, want daar kennen ze nu volk want die zitten in hun nieuwe klas.
Qua inhoud merk ik niet veel verschil. Zoals velen het hier al aangehaald hebben, het hangt uiteindelijk van de leraar af en - we moeten er niet flauw over doen - de samenstelling van de klas. Familie en vrienden hebben kinderen in 2e en 3e kleuterklas waar ze de enige zijn die thuis Nederlands spreken (enige op 20 kinderen !). Die doen in die 2e en 3e kleuterklas GEEN HOL. De juf is full time bezig vertaler aan het spelen en van 8.30 tot 11.00 bezig shit op te lossen omdat de helft zijn sportzak niet meeheeft voor de sportdag, geen zwemzak meeheeft, geen brooddoos mee heeft, geen wc rol om te knutselen mee heeft OMDAT vader en/of moeder niet goed Nederlands spreken en de instructies in de agenda niet verstonden. OF ze hebben geen toegang tot smartSchool of of of. En dan is er een zorgjuf, maar je kunt moeilijk 19 van de 20 kinderen uit die klas plukken

Dus ik kan maar enkel op de voordelen van een school dichtbij wijzen.
), heeft iemand in de openbare dienst vaak ook een bepaald standaardbeeld over die werkomstandigheden.