Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik heb nu niet veel regels in huis, maar 1 daar van is "behalve de TV is er niks waar naar geluisterd wordt zonder headset". Er is geen nood aan muziek, game geluiden, of wat dan ook te horen van gelijk waar.
Ik zou nu wel liever kunnen horen wat ze zeggen eerlijk gezegd. Zelf ook wel eerder een fan van stilte, maar uiteindelijk mag er ook wel wat leven zijn in huis.

Ik heb nu niet veel regels in huis, maar 1 daar van is "behalve de TV is er niks waar naar geluisterd wordt zonder headset". Er is geen nood aan muziek, game geluiden, of wat dan ook te horen van gelijk waar.

Ik zou nu wel liever kunnen horen wat ze zeggen eerlijk gezegd. Zelf ook wel eerder een fan van stilte, maar uiteindelijk mag er ook wel wat leven zijn in huis.
We verplichten ze soms wel om via hoofdtelefoon te luisteren, vooral als ze samen gaan zitten (en allemaal iets anders zien/luisterne). Echter willen we ergens ook wat sociale controle houden en kunt ge meeluisteren als ze geen hoofdtelefoon gebruiken.

Maar met 4 schermen in huis en uitbundigheid tijdens het gamen, is er zo soms wat "te veel" leven in huis.

We verplichten ze soms wel om via hoofdtelefoon te luisteren, vooral als ze samen gaan zitten (en allemaal iets anders zien/luisterne). Echter willen we ergens ook wat sociale controle houden en kunt ge meeluisteren als ze geen hoofdtelefoon gebruiken.

Maar met 4 schermen in huis en uitbundigheid tijdens het gamen, is er zo soms wat "te veel" leven in huis.
Ja, vier kinderen is natuurlijk wat anders. Maar ook daar is het allemaal gewoonte en wat je zelf als normaal bekijkt. Ik was een nakomertje dus ik woonde grotendeels met mijn al wat oudere ouders samen, en er werd nooit naar muziek geluisterd. Buiten de tv, die ook niet te luid moest staan, was er dan ook geen lawaai.

Mijn vrouw komt uit een gezin van 6 kinderen en als die nu (bijna) allemaal bij elkaar zitten, zoals sommige avonden tijdens ons verlof, dan is dat voor mij zwaar om uit te houden bij momenten. Aan tafel zitten 4 mensen dan praktisch te schreeuwen tegen elkaar naar mijn normen, twee tienerkinderen zitten met de tv loeihard naar een kankerinfluencer op youtube te kijken, in de keuken staan er nog 4 mensen tegen elkaar te roepen, ... en die vinden dat allemaal normaal en ontspannend.

Ja, vier kinderen is natuurlijk wat anders. Maar ook daar is het allemaal gewoonte en wat je zelf als normaal bekijkt. Ik was een nakomertje dus ik woonde grotendeels met mijn al wat oudere ouders samen, en er werd nooit naar muziek geluisterd. Buiten de tv, die ook niet te luid moest staan, was er dan ook geen lawaai.

Mijn vrouw komt uit een gezin van 6 kinderen en als die nu (bijna) allemaal bij elkaar zitten, zoals sommige avonden tijdens ons verlof, dan is dat voor mij zwaar om uit te houden bij momenten. Aan tafel zitten 4 mensen dan praktisch te schreeuwen tegen elkaar naar mijn normen, twee tienerkinderen zitten met de tv loeihard naar een kankerinfluencer op youtube te kijken, in de keuken staan er nog 4 mensen tegen elkaar te roepen, ... en die vinden dat allemaal normaal en ontspannend.
het is inderdaad wat ge gewend zijt.

Ik ben zelf enig kind, die leefde op zijn kamer. Het verschil is dus zeer groot met mijn eigen huishouden. Bij de schoonfamilie zijn ze ook meer lawaai gewend, maar als deze er ook zijn en hun lawaai opzetten, ben ik weg.

Zo een dingen putten mijn (sociale) energie zo uit, dat ik eigenlijk na hun bezoek in bed moet gaan liggen om te bekomen. Echter is dat laatste geen optie, hebben zowel de gasten als ikzelf niets aan het feit dat het mij teveel is (en ik dus niets zeg). En door weg te gaan heb ik tenminste nog iets energie om de rest van dag door te komen.

Ik kan horen wat zij zeggen en ze zitten in de living, dus dat is controle genoeg. Ik heb niet echt nood aan game/serie geluid + 2-4 kinderen + waar ik naar luister heel de tijd te horen :p

Hier is de regel 'enkel op tv tv kijken' en er is maar 1 tv. Die sjarels liggen toch tegen 7-8h in bed, daarna tijd genoeg om te kijken naar wat we willen.

Aan welke leeftijd mochten/mogen jullie kinderen frisdrank drinken?

ik judge niet maar ben daar héél streng/correct in en dit is nog helemaal niet aan de orde bij mijn kinderen (oudste is 4). We zijn een week op vakantie geweest met een bevriend koppel en die kleine (5) dronk vrij veel frisdrank.

Nu, onze dochters vragen er ook niet achter, ze drinken graag/veel water.

Onze dochter (5 in juli) drinkt ook praktisch alleen water.
Soms eens wat fruitsap of een capri sun, maar dat is eigenlijk maar zelden. Van die Actimel flesjes is ze tegenwoordig wel zot, maar daar krijgt ze er ook maar 1 van per dag en enkel als ze er achter vraagt.

Frisdrank heeft ze nog nooit geprobeerd en sowieso vind ze alles met bruis vies :tongue:
Zolang ze er niet naar vraagt zal ik het ook zeker niet aanmoedigen, en tout court gewoon zolang mogelijk uitstellen.

Op reis gaan met bevriende koppels is wel tricky soms als de andere kinderen wat meer mogen of andere gewoontes hebben. Heb ook al ondervonden dat het dan niet altijd simpel is om rechtlijnig te blijven bij je eigen kind, zonder daarbij de andere ouders te 'schofferen'.

ik judge niet maar ben daar héél streng/correct in en dit is nog helemaal niet aan de orde bij mijn kinderen (oudste is 4). We zijn een week op vakantie geweest met een bevriend koppel en die kleine (5) dronk vrij veel frisdrank.

Dochter van 5 hier, ze drinkt thuis water en af en toe fristi of appelsap.
Op reis drinkt ze al eens een ice tea. Voor de rest nog nooit frisdrank gedronken.

Maar ze heeft ook klasgenootjes die red bull drinken...

Onze zoon is ondertussen 9 en die drinkt sinds dit schooljaar heel af en toe is frisdrank (ice tea of sprite), vooral op restaurant of verjaardagsfeestje. En dat is mss 1 x per maand ofzo.

Vanaf hem in de lagere school zat drinkt hem thuis wel is ice tea green in't weekend maar 's avonds altijd water.

De dochter van 6 af en toe nu ook ice tea green, enkel in't weekend en voor de rest water.

Ik zie sommige kinderen van vrienden energie drankjes en cola consumeren alsof het niks is terwijl ze 4 of 5 jaar zijn...

Dochter van 5 hier, ze drinkt thuis water en af en toe fristi of appelsap.
Op reis drinkt ze al eens een ice tea. Voor de rest nog nooit frisdrank gedronken.

Maar ze heeft ook klasgenootjes die red bull drinken...
Gene zever, ik ging de jongste van de crèche halen een paar weken geleden en ik zag een vriendje uit haar groepje (dus +- 2j) vertrekken met de papa in de auto, blik Red Bull in de handen :unsure:

Hier is het vooral water, als ze eens iets anders mogen is het appelsap of chocomelk. Frisdrank is hier nog altijd no go. Ze zijn 8 en 5.
Op zich zijn die dat ook gewoon, dus die klagen eigenlijk ook nooit als we met andere ouders/kinderen op stap zijn bv. Ik ben altijd mega fier als ik ze op een verjaardagsfeestje ga halen en ze mijn vertellen dat die gewoon bv. 1 chocomelk en voor de rest water hebben gedronken (terwijl we tegen de oudste zeggen dat hij op zo'n momenten mag doen wat hij wil, soms is hij wel eens moedig en neemt hij een Fristi) 😆.

Onze dochter (4j) ook bijna altijd ook water, en smorgens en savonds nog een glas melk. Bij de oma blijkbaar af en toe eens een beetje fanta *zucht*. Op het verjaardagsfeestje bij haar nichtje (4j), werd haar vanalles aangeboden en als laatste pas water. Gelukkig zei ze gewoon zelf 'water aub'. Ze was wel de enige die water dronk, gelukkig trekt ze zich dat niet aan. Maar de andere drinkt anders niet voldoende blijkbaar. Maar mijn mening is dan ook dat dat een kwestie van gewoonte is en aanbod en zelf het goede voorbeeld geven. Als ze groter is, mag ze uiteraard wel eens frisdrank, maar ik ga dat toch niet ongelimiteerd toe laten. Later kiest ze zelf, maar dan zijn de gevolgen ook voor zichzelf en haar eigen keuze.

Hier (3.5 jaar) ook water voornamelijk, melk minder en minder. Soms is er fruitsap in huis omdat er bezoek is, en dan krijgt ze dat verdund met water als ze erom vraagt. Vaak drink ze dan nog water als ze echt dorst heeft. Uiteindelijk is fruitsap niet echt beter dan cola of limonade. Tijdens uitstapjes naar een speeltuin of zoiets is het al eens chocomelk.

Energiedrank, dat vind ik wel gek voor een kind. Je geeft die toch ook geen koffie?

Mijn 7 jarige drinkt ook steevast water. Zelfs als er een schap vol frisdrank staat.

UIk vraag dan wel eens. Geen frisdrank? Steevast nee.

Melk doe ik dan weer elke ochtend een glas.

Ik kan er maar blij mee zijn.

Mijn oudste (bijna 7) drinkt uitsluitend water.

Jongste (bijna 5) drinkt hoofdzakelijk water en in de ochtend wel een glaasje volle melk of fristi. Soms ook 's avonds. Frisdrank (zo een Oasis) drinkt ze alleen met vriendjes erbij of eens uitzonderlijk. Fristi zou ze wel liters van kunnen drinken.

Staat zelfs op hun eigen website dat het niet aan te raden is.

Cafeïne lijkt me sowieso een slecht idee voor kinderen.

Nuja, dat is ook wel iets waaraan je enig onderscheid ziet tussen ouders. Op de speeltuin zie ik dat ook wel vaker, komen mensen een uurtje spelen met hun kind en hebben ze hopen rommel mee genre chips en koeken.

Hier 1 van bijna 8. Op een feestje mag een ice tea of een Fanta, als dat er niet is, alleen water. Voor de rest water en weinig melk.

Ook lang tegen gehouden en nu met mate.
Zie veel kinderen na een uur sporten of scouts ook al aan de sportdrank 😂😂 hier krijgt hij water en stuk fruit.

Als ik een pint of glas wijn drink vraagt hij wel achter iets anders dan water. Maar 99 % zeg ik nee.

Een ergernis hier zijn buren en vrienden die hun kinderen zelfs tijdens school blijkbaar zelf het slaapuur laten bepalen.

Een zevenjarige kruipt zo dan tijdens school om 24h haar bed in. Volgende dag moe? Ze zullen het wel leren.

Tijdens de vakantie ben ik al wat lakser, maar ijdens schoolperiodes toch graag een vast ritme.

En dan schrikken ze ervan dat ze slaaf van hun eigen kind worden.

Terug
Bovenaan