Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Wat het spelen met de kinderen betreft: ik probeer daar af en toe wel tijd voor te maken. Vooral omdat ik ervaar dat de tijd zo snel gaat, te snel als je het mij vraagt. Met 2 full-time werken en zelf verschillende sporten en hobby's beoefenen laat soms nog weinig ruimte over. Het huishouden moet dagelijks ook gebeuren. Tijd om te spelen is er meestal niet en ik probeer dat actief in te plannen.

Mijn zoon heeft zo'n grote coole geweer van Nerf. Ik ben naar de winkel gereden om er ene te kopen voor mezelf en mijn dochter. Samen met veiligheidsbrillen en maskers.

Vorige week had ik 2 avonden ingepland waarbij ik de tuin ombouwde tot een groot speelveld met tal van obstakels en een basiskamp. We speelden in teams of apart. Deathmatch en capture the flag. Vuile kleren aan en gaan. 't Was de max.

Het wordt dan nog eens tijd om een Hot Wheels track te maken doorheen den hof.

Indrukwekkend wat AI allemaal niet kan tegenwoordig :coolbrows:
hela... Dit was de originele versie, volledig handgeschreven, die ik daarna idd draaide door chatgtp voor tips om het nog te verbeteren. Meeste van die verbeteringen heb ik zelf uiteindelijk verder verfijnd en dan gewoon nog eens erdoor gedraaid voor nieuwe taalfouten.

User Manual​

Hello,

We are Y and X, Z' parents. Writing a manual for your daughter is always a challenge, but fortunately our daughter is much easier to operate than some modern devices. In less than six months, we're sure you'll be very fond of her.

1. Installation/Setup​

The assembly of our daughter was completed by Z and Y sixteen years ago. The process went smoothly and without any medical complications. In fact, it went so well that four years later we decided to purchase a second model: Odin, her younger brother.

Y has extensive experience operating children: she has been a primary school teacher and student counsellor in the Ypres area for more than twenty years. X first had to read the instruction manual, but as a data scientist he knew from day one that all the numbers added up and that everything was built exactly as it should be.

We were both born and raised in West Flanders, the westernmost part of Belgium, not far from the French border. We all speak Dutch, but we are also fully compatible with French and English.

2. Network Compatibility​

When meeting new people, Z can be a little shy during the first few minutes, but that phase passes quickly. She gets along well with others, is well integrated within her class group, and throws herself enthusiastically into her hobbies.

For that reason, we expect her to find her way easily during her exchange semester, with very few error messages along the way.

At school, we consistently receive positive feedback regarding both her attitude and behaviour.

3. Error Messages​

Like any teenager, our daughter occasionally experiences minor glitches during her teenage years. Most of the stubbornness has disappeared, but of course she sometimes believes she knows better than everyone else (and occasionally she is right). After all, no device performs exactly as expected all the time!

When it comes to discipline, we could hardly ask for a better daughter. She studies with remarkable self-discipline and works completely independently. We see the same level of responsibility in other aspects of her life. If she goes out with friends, we never have to wonder whether she will be ready at the agreed time.

4. Autonomous Mode​

We like to give our daughter a great deal of freedom, naturally within reasonable boundaries.

When she goes out with friends, we usually agree on a time for her to be home. However, if plans change or she stays a little longer with people we know and trust, that is generally not a problem. We are happy to be flexible because she has consistently proven herself trustworthy.

We also trust her to travel independently to other cities with friends. She usually finds her way without difficulty (admittedly with some assistance from GPS, as her internal navigation system is not always perfectly calibrated). Financially speaking, we trust her judgment as well.

Replying to Snapchat-messages had a very good response time, finding the e-mail application to read/write e-mails in a 24 hour response time need some improvements though.

She hasn’t had a boyfriend yet, but if she would have one, we think we can trust her to handle the boyfriend in a safe and respectful manner. Safety measures apply off course.

5. Troubleshooting Guide​

Fortunately, neither we nor our daughter have faced any major difficulties in life so far. If she encounters a setback, she may temporarily withdraw and talk with a close friend—sometimes through a video call—to reboot herself. After that, the issue usually resolves itself naturally.

6. Syste requirements and Maintenance​

Our daughter appears to have no difficulty being on her own or spending time away from home. While this is obviously not the same as living abroad for a semester, she has never had any problems staying elsewhere during camps, sleepovers with friends, or visits with family.

There are no medical concerns, and she has never been hospitalised for any serious condition. She generally eats quite healthily, although, like any teenager, she occasionally enjoys less healthy food as well.

Laatst bewerkt:
Over dat samen spelen: ik speelde vrij vaak mee. Als ik echt met iets bezig ben dat ni kan wachten of als ik echt geen zin heb zeg ik nee.
Uiteindelijk b
Onlangs schrok ik ook dat er best veel kinderen zijn waar de ouders eigenlijk nooit mee spelen. Die kinderen moeten dus altijd op hun eentje spelen.

Gisteren ben ik naar center Parks geweest met de dochter. Je ziet er af en toe wel moeders die met de kinderen gaan (vaak een paar gezinnen waar alle moeders dan met alle kinderen gaan). Maar ik denk dat ik daar de enige vader die zonder vrouw daar was. Dat is écht nog niet genormaliseerd ze.
Ik heb dat ook vaak als ik met die van ons uitstap ga. Pedagogische studiedagen enz: die nemen we om beurten en dan doen we meestal nen uitstap. Altijd heel weinig papa's die alleen op schok zijn met het kinderen. Ook al gemerkt dat je als papa veel meer krediet krijgt als je dat doet.
Hangen die bengels het eens een beetje uit: ik wordt minder snel vies bekeken dan wanneer mijn vriendin hetzelfde meemaakt.

Samen spelen is imo ook belangrijk. Al moeten ze uiteraard ook wel leren dat mama en papa ook dingen moeten doen (en soms willen doen) en leren zichzelf bezig houden. Ik ga die niet eeuwig kunnen entertainen. Iets wat ik quasi wel altijd doe is ze laten helpen als ik met iets bezig ben.
Ook al is dat niet altijd even simpel, efficiënt of tijdsbesparend maar imo is samen klusjes doen prima bonding en leren ze er nog iets van.

Over dat samen spelen: ik speelde vrij vaak mee. Als ik echt met iets bezig ben dat ni kan wachten of als ik echt geen zin heb zeg ik nee.
Uiteindelijk b

Ik heb dat ook vaak als ik met die van ons uitstap ga. Pedagogische studiedagen enz: die nemen we om beurten en dan doen we meestal nen uitstap. Altijd heel weinig papa's die alleen op schok zijn met het kinderen. Ook al gemerkt dat je als papa veel meer krediet krijgt als je dat doet.
Hangen die bengels het eens een beetje uit: ik wordt minder snel vies bekeken dan wanneer mijn vriendin hetzelfde meemaakt.

Samen spelen is imo ook belangrijk. Al moeten ze uiteraard ook wel leren dat mama en papa ook dingen moeten doen (en soms willen doen) en leren zichzelf bezig houden. Ik ga die niet eeuwig kunnen entertainen. Iets wat ik quasi wel altijd doe is ze laten helpen als ik met iets bezig ben.
Ook al is dat niet altijd even simpel, efficiënt of tijdsbesparend maar imo is samen klusjes doen prima bonding en leren ze er nog iets van.
Ja, ik bedoel ook niet dat je altijd samen moet spelen natuurlijk. Maar ik hoor effectief van ouders die nooit mee schooltje spelen etc.
Of die elke avond gewoon "school gedaan, oké, voor de tv tot slapen" omdat ze geen goesting hebben om mee "kinderspelletjes" te spelen.

Hier moet ze zich ook elke avond een half uurtje alleen bezig houden terwijl wij de tafel afruimen. Maar de overige 3-4u is er eigenlijk altijd iemand mee aan het spelen.

Onlangs schrok ik ook dat er best veel kinderen zijn waar de ouders eigenlijk nooit mee spelen. Die kinderen moeten dus altijd op hun eentje spelen.

Gisteren ben ik naar center Parks geweest met de dochter. Je ziet er af en toe wel moeders die met de kinderen gaan (vaak een paar gezinnen waar alle moeders dan met alle kinderen gaan). Maar ik denk dat ik daar de enige vader die zonder vrouw daar was. Dat is écht nog niet genormaliseerd ze.
Nooit echt over nagedacht, maar dan ben ik blijkbaar een atypische papa. Ik ga hier regelmatig alleen met mijn zoon gaan zwemmen, of naar de dierentuin, speeltuin, pretpark,... . Zelfs ook al een aantal keer alleen met hem op weekend naar de zee geweest. Ik vind dat juist heel aangenaam om af en toe eens alleen met hem op pad te zijn, ik heb echt het gevoel dat dat een nog sterkere band tussen ons creeert.

Mijn hart bloedt al als ik een paar keer moet zeggen ‘nee, ik ben bezig met X, ik kom straks meespelen’.

Ik vind dat wel echt een moeilijke balans, omdat huishouden en werk natuurlijk ook moet gebeuren en entertainer zijn echt wel drainend kan zijn.

Ondanks dat ik denk dat we het wel goed doen, heb ik er wel vaak een schuldgevoel over, want wanneer is het genoeg?

Ik maak heel veel tijd vrij voor de dochter, ik vind niet dat je teveel tijd kunt vrijmaken voor zoiets, maar da's mijn mening uiteraard.

Helpt ook niet dat het hier nog steeds constant papa is wat de klok slaat.
Toen ze deze week tegen mij lag in de zetel, overviel mij zo even het gevoel dat dit binnen een aantal jaar gene waar meer zal zijn, en daar ben ik echt nog niet klaar voor.

Toen ze deze week tegen mij lag in de zetel, overviel mij zo even het gevoel dat dit binnen een aantal jaar gene waar meer zal zijn, en daar ben ik echt nog niet klaar voor.
Same.

Nu ben ik nog hun held, straks zijn dat hun vrienden. En daar ben ik absoluut niet klaar voor.

Ik probeer zoveel tijd vrij te maken voor hun als ik kan, dit gaat natuurlijk niet altijd wegens taken als volwassene of omdat je zelf ruimte nodig hebt/moe bent, werk, etc. De aanhankelijkste jaren zijn al ze klein zijn, daarna gaat het snel. De tijd komt ook niet meer terug. Allemaal heel cliché, maar het is wel effectief zo. Ik zal nooit van die ouders begrijpen die amper thuis zijn en geen tijd hebben voor hun kinderen.

Al erg genoeg dat de jongste naar het 1e leerjaar gaat volgend schooljaar, het is zo'n amusante kleuter :cry2:.

Hoe oud zijn die van jou? Mijn bijna 5. Maar ik denk daar dus al aan he :/
6 en 9.

Mijn dochter van 9 vindt het niet zo plezant meer als ik ze vastpak en een kus geef aan de schoolpoort. :headshake:

Kijk, vrijdag neem ik verlof om ze te kunnen halen aan school want anders heb ik daar nooit de kans toe. En dan rennen ze in mijn armen alsof we elkaar 2 weken niet gezien hebben. :clap:

Morgen zou de klas van mijn dochter (eerste kleuterklas) naar de binnenspeeltuin gaan, afgelast wegens de hitte. Beter zo, want ik ken die speeltuin en goed geventileerd is die niet, en actieve koeling heb ik ook mijn vragen bij.

Ik moet zeggen dat ik wat gewrongen zit dat we ze nog naar school zouden sturen met zo'n temperaturen. Met een hoop geplooi (en ik verzuip in het werk) zou ik ze nog op de middag kunnen ophalen, maar of dat het nu waard is, is maar de vraag.

Ik probeer zoveel tijd vrij te maken voor hun als ik kan, dit gaat natuurlijk niet altijd wegens taken als volwassene of omdat je zelf ruimte nodig hebt/moe bent, werk, etc. De aanhankelijkste jaren zijn al ze klein zijn, daarna gaat het snel. De tijd komt ook niet meer terug. Allemaal heel cliché, maar het is wel effectief zo. Ik zal nooit van die ouders begrijpen die amper thuis zijn en geen tijd hebben voor hun kinderen.

Al erg genoeg dat de jongste naar het 1e leerjaar gaat volgend schooljaar, het is zo'n amusante kleuter :cry2:.

Geniet er nog van, tzal rap veranderen in het leerjaar... De mijne nu naart 3de, Tgaat snel vooruit.

Probeer af en toe later te beginnen dat ik hem eens naar school kan brengen, ik haal meestal af. Int weekend heb ik tijd, maar al een tijdje kampeerweekend beloofd, toch eens werk van maken.

Vanochtend wat overgeven. Vanmiddag wat overgeven. De warmte doet wat met een kind. Ze dan maar eens thuiszetten met een van die briefjes voor door het jaar, ideaal aan het einde van het jaar nu met de hitte.

Hier heeft de school beslist dat de kinderen 's middags opgehaald mogen worden morgen en overmorgen, zonder dat er verantwoord moet worden waarom.

We gaan er toch gebruik van maken om dochterlief in de airco bij de grootouders te steken. Vandaag mocht ze uitzonderlijk Switch spelen en hebben Kirby en Mario met de pet (Odyssey) haar stil gehouden.

Hier is de school morgen en overmorgen gesloten door de hitte. Alsook de opvang sluit.
Ik snap het he, 't is heet en al maar pft begin maar weer opvang te regelen en zo.

Hier is de school morgen en overmorgen gesloten door de hitte. Alsook de opvang sluit.
Ik snap het he, 't is heet en al maar pft begin maar weer opvang te regelen en zo.
Vind ik wel straf eigenlijk, zelfs geen opvang.

Hier mogen de kinderen zonder leerplicht thuisblijven (duh) en die met mogen op de middag gehaald worden. Maar de school is wel gewoon open.
Morgen worden het waterspelletjes.

Vind ik wel straf eigenlijk, zelfs geen opvang.

Hier mogen de kinderen zonder leerplicht thuisblijven (duh) en die met mogen op de middag gehaald worden. Maar de school is wel gewoon open.
Morgen worden het waterspelletjes.
Ja de opvang is in het schoolgebouw en het gebouw is te warm.
Opgelegd door de gemeente 🤷

Hij kan naar mijn schoonouders maar die zijn ook al 70+ en hebben ook last van de warmte.

Terug
Bovenaan