Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

Misschien dat Tomorrowland eens kan nadenken over een duurzamer podium in plaats van elk jaar, blijkbaar erg brandbare, wegwerp schone schijn te creëren, dat vervolgens uiteindelijk ook naar de verbrandingsoven gaat.

Gaat niet gebeuren natuurlijk, maar ik vind dit wel een snijdende kritiek.

“Het vreemde is dat dat decor eigenlijk de esthetiek van een ecologische droom heeft”, zegt Verbakel. “Het gaat om ongerepte natuur, een berg met watervallen of een oerwoud. Het ziet eruit als een soort belofte van een betere wereld. Maar in realiteit is het vooral een hoop schuim, opgebouwd uit vervuilend plastic.”

Er gaat ongetwijfeld een deel van het TML publiek zijn dat teleurgesteld gaat zijn omdat ze daar waren voor de prachtige Insta-snapshots, en niet voor de muziek.

Zou TML komende jaren niet gewoon het vuurwerk achterwege laten?

Zou me niet verbazen dat er ofwel vanuit regulerende kant een initiatief komt of zelfs proactief van TML uit. Ze zullen nu ook wel geschrokken zijn hoe makkelijk hun megapodia in vlammen opgaan en dat de combinatie van piepschuim en vuurwerk een gevaarlijke cocktail is. Of ze vuurwerk gaan bannen, waarschijnlijk niet. Maar misschien zullen ze het niet meer echt in het podium inbouwen of zal het podium (of de stukken die vuurwerk exposed zijn) uit ander materiaal gemaakt worden?

Kan me niet inbeelden dat na dit het gewoon weer business as usual zou zijn.

Merk op dat ze blijkbaar eigenlijk ook al niets geleerd hebben uit hun ervaring in Barcelone enkele jaren terug, dus ik denk dat regulering vanuit de overheid beter is.

De rechterkant is enigszins gered maar het ziet er duidelijk gehavend uit, de brandweer kon daar nog genoeg de vlammen doven:

oQAxbqc.png

Die eerste live beelden, echt surreël. Met die restanten van het oude geraamte en nog enkele kranen op de achtergrond. En ze brengen het best vaak opvallend in beeld ook. Toch efkes trots Belg te zijn :).

En dan die paar mensen die onder een steen leven en in de comments vragen of dit wel de main stage is??? :wtf:

Er zijn al genoeg gevallen geweest waarbij de pyrotechnics niet echt samenwerkten met de omgeving en we hebben ook in België al een aantal rampen gehad waaruit het belang van goede vluchtwegen belangrijk zijn. denk bijv. de Heizeldrama in 1985.
Daarmee dat die samenspraak met brandweer en burgemeesters ook ontstaan is he. Maar het blijven natuurlijk ook mensen die de inschatting moeten maken en die waarschijnlijk het ook nog nooit meegemaakt hebben dat ze duizenden mensen moeten evacueren.
Maar al bij al, denk ik dat we qua wetgeving al redelijk streng zullen zijn naar al die zaken. Ook verzekeraars gaan daar op hameren. Je ziet dat trouwens meer en meer bij andere gebouwen ook (magazijnen, etc.): verzekeraars eisen verschillende brandwerende of brandvertragende maatregelen bij nieuwbouw.
Denk zelf niet dat vuurwerk weg zal vallen bij zo'n openluchtfestivals. Ik denk ook niet dat het nu de oorzaak was? Het is wel ontploft doordat het in de buurt lag, maar dat maakt het niet de oorzaak. Het is ook al zoveel jaren en op zoveel plaatsen goed gegaan. Omdat het dan 1x mis gaat, gaan ze niet direct stoppen met zulke zaken, lijkt me. Misschien wel kijken hoe ze het risico nog kunnen verkleinen.

Imo, zou men bij zo'n zaken eigenlijk mensen meer bewust moeten maken van de vluchtwegen. Als mensen weten naar waar ze moeten en ze ook duidelijke instructies hebben hoe zich te gedragen tijdens een evacuatie zou dat al een stukje helpen. Allez, in een vliegtuig waar dat ge bijna geen kans hebt om een ongeluk te overleven, leggen ze u elke keer uit wat ge moet doen om toch een schijnkansje te hebben, maar dan bij zo'n massa-event is het 'laat ze maar raden naarwaar ze moeten'. Dat zou verplicht moeten zijn op elk concert en festival. 5 minuutjes voor aanvang even de spots op de vluchtwegen en zeggen welke uitweg ieder dient te nemen en hoe ze zich dienen te gedragen.

Even livestream aan het kijken. Nu kunnen de DJ's ten minste weer wat echt interacten met de crowd zoals pré 2010.

Imo veel beter dan al die poespas. Bouwt volgend jaar gewoon een immens decor errond met audio en LED en nog wat toeters en bellen (fonteinen, dansers etc) eromheen. Meer moet dat niet zijn.

Kunt daarachter dan nog steeds veilig wat vuurwerk laten afschieten.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat die regelgeving of toepassing veel gaat veranderen gewoon omdat het, uiteindelijk, al bij al nog meevalt. Er zijn geen doden/gewonden en 72u later is er bijna niks meer van te merken, maar de druk ontbreekt om daar echt politiek werk van te maken. Organisaties zullen zelf mss wat aanpassingen doorvoeren but that´s it.
Dit is niet zoals Roskilde bepalend is geweest voor crowd control measures of, dichter bij huis, pukkelpop de normen voor tenten (verankering, windweerstand,....) heeft verandert.

Op het einde van de rit is dit, gelukkig, één grote goednieuwsshow geworden: Kijk wat wij kunnen, als we echt willen en samenwerken.

Ik hoop alleszins dat iemand daar een video/reportage crew heeft opgezet, dit verhaal is goud waard als real event documentaire, ik zou kijken

Misschien dat Tomorrowland eens kan nadenken over een duurzamer podium in plaats van elk jaar, blijkbaar erg brandbare, wegwerp schone schijn te creëren, dat vervolgens uiteindelijk ook naar de verbrandingsoven gaat.

Veel van die podiums worden toch ook (her)(ge)bruikt?
Oa op het festivals in het buitenland of de jaren nadien op kleinere stages

Library was ooit een mainstage, vorig jaar zag ik dat Planaxis ook gebruikt is etc

Merk op dat ze blijkbaar eigenlijk ook al niets geleerd hebben uit hun ervaring in Barcelone enkele jaren terug, dus ik denk dat regulering vanuit de overheid beter is.
Aan de andere kant, al twee keer een groot vuur, één keer zelfs tijdens de optredens, en al twee keer zelfs geen lichtgewonden, dat zou je ook zou kunnen zien alsof ze veiligheid echt wel serieus nemen en het onder controle hebben.

M
Aan de andere kant, al twee keer een groot vuur, één keer zelfs tijdens de optredens, en al twee keer zelfs geen lichtgewonden, dat zou je ook zou kunnen zien alsof ze veiligheid echt wel serieus nemen en het onder controle hebben.
Of dat ze al veel geluk gehad hebben?

De overheid zal idd niet zo veel doen nu ivm extra regelgeving podiumbouw... tot er doden vallen of half het bos daar ook afbrand.
MAAR verzekeraars zullen de premie wel omhoog doen voor zeer brandbare podia in combo met vuurwerk. En misschien iets meer brandweer en veiligheid in de clausules zetten (zal er sowieso al instaan vermoed ik). Zonder goedkeuring brandweer en gemeente begin je er toch niet aan.

Ik denk ook wel een ongeluk. Pyro technische tests zou ik enkel doen met aanwezigheid brandweer. Opslag van bulk vuurwerk eindje van podia (zal ook wel zo zijn).
Afijn, er is meer dan papier maché like veredelde goa trance decorbouw... Ik wacht op het jaar dat TML eens durf toont en eens iets nieuws doet met dat decor. Of daar nu een sprookjeskasteel of groot bordeel staat, het volk en de naam hebben ze toch al.

Volgend jaar kunnen ze misschien wat Game of Thrones doen "Fire and ice" :p

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af of er dan geen minder brandbare materialen zijn die ze kunnen gebruiken voor hun podium. Sowieso lijkt mij dat ook niet verstandig om vuurwerk onder uw podium te leggen.

De oorzaak van de brand was dan het vuurwerk ? Nuja zou ook niet weten wat anders zou kunnen zijn.
het ligt daar vol kabels en elektrische apparatuur, dat durft ook wel eens te ontvlammen, zonder zichtbare aanwijzingen. Er zijn werken aan de gang, misschien dat er af en toe iets gelast moest worden. Werkmannen die het niet nauw nemen met veiligheid en stiekem een sigaretje roken. Een doorgedraaide buur die een vlammeke ontstoken heeft. Allez, er kunnen wel meer redenen zijn. Dat vuurwerk ontvlamt ook niet van zijn eigen waarschijnlijk.

Terug
Bovenaan