Tomorrowland Mainstage getroffen door brand

strak plan, een feestje geven onder een staalconstructie die in het vuur gezeten heeft en veel te warm geweest is. Kijk eens naar foto van branden in industriële gebouwen en vraag je eens af of je nog onder die stalen gebintes zou durven lopen.
Awel ja, onder dat stalen spel dat overgebleven is kunnen ze wie weet nog wat gaan dansen op hun blote voeten op de overgebleven asse.. :thinking:

Dat hier meerdere mensen posten dat TML hopelijk snel nog een podium kan fixen. Eeuh... :unsure:
Een oplegger en wat boxen en dat spel kan doorgaan natuurlijk. Dat doen ze hier bij een optreden van het jeugdhuis ook. :sarcastic:
Gokje, maar ik vermoed dat podia niet onder dezelfde wetgeving vallen als andere gebouwen aangezien het per definitie over een tijdelijke constructie gaat.
15 jaar geleden kregen we toch ook controle van de brandweer bij het organiseren van een fuif in tenten, dat was dan al behoorlijk streng (doeken aan herrassen moesten brandwerend zijn, als er hout zichtbaar was moesten we dit ook inpakken met brandwerend materiaal). Ik verwacht toch dat festivals toch ook wel enige controle zullen hebben voor men open gaat.

Een podium ervoor neerpoten zou nog wel kunnen, maar of de organisatie zich daar aan gaat verbanden om een beperkt spektakel af te leveren.

Stel je voor dat dit op 23u gebeurde, met 40000 man voor die stage (&dus amper aanrijroutes zoals nu). Een stevige realitycheck.

De vraag moet zich misschien ook eens stellen hoe veilig zo'n opstelling is met een megapodium in hoog brandbaar materiaal, volgestouwd met vuurwerk en pyro. Vlakbij een mensenzee, een bos etc. En dan nog een podium dat de mensen gedeeltelijk insluit.

Geen populaire stelling, maar als dit gebeurd was tijdens het festival dan hadden er doden kunnen vallen, ware het niet in de brand zelf dan misschien door vertrappeling bij het massaal vluchten.

Inderdaad een stevige realitycheck.

ik zou als dat uw schrik is, ook maar niet meer naar Walibi of zo gaan. Of ne Sinksefoor,
Of nen Ikea: die sprinklers krijgen dat nooit onder controle als daar iets gebeurd... fleece, tapijten, matrassen, plastics, triplex hout... gecombineerd met nauwe gangen en geen brandcompartimenten.
Maar gebouwen op zich kan je dan nog redelijk fire-safe maken door sprinklers en andere voorzieningen. Outdoor is dat quasi onmogelijk, dus ja, dat is dan het risico dat ge erbij moet nemen.
Maar dat zijn risico's die we dagelijks nemen he. Een auto is ook niet fireproof gemaakt. Hoeveel doden vallen er niet in huishoudens. Gaat gij uw huis voorzien van sprinklers? Neen, een rookmelderke is genoeg, ondanks dat uw huis waarschijnlijk vol brandbaar en ontvlambaar materiaal staat.

Dus ja, die mainstage is gewoon brandbaar, net zoals elk ander podium op een festival.

er is ook zo iets als functioneel. Zoals ik al zei: materiaal is a) heel duur. b)vochtgevoelig (of ge moet het coaten, maar dan is het nogmaals + qua prijs c)veel van die zaken wegen ook gewoon veel.

Hier een niet waterbestendig brandwerend plaatje: https://www.afwerkingshop.be/promat-promatect-100-plaat-2-50mx1-2mx15mm-aba.html
31,71per m2 begint uw podium maar op te bouwen he.

Interessant filmke trouwens in verband met uw inboedel thuis:
Met alle respect, maar ga je nu een IKEA of uw huis thuis vergelijken met een MEGA evenement van internationale allure waar massa's mensen aanwezig zijn?

Een oplegger en wat boxen en dat spel kan doorgaan natuurlijk. Dat doen ze hier bij een optreden van het jeugdhuis ook. :sarcastic:

.
En wat met al de rest? Bluswerk, alles 100% veilig krijgen, onderzoek (voldaan aan de veiligheidsvoorschriften, verzekering, oorzaak), opruimen.
Ik zal nog wel een pak zaken vergeten.

Inderdaad frappant dat men denkt dat dit nog gaat doorgaan, dat er zelfs nog een podium gaat komen, en dat dit geen nefaste indruk gaat hebben op de complete TML organisatie, zowel financieel als qua reputatie. Dit had een gigantische ramp kunnen zijn dit weekend. Hopelijk is het bericht over doden niet juist.
Er zijn 2 weekenden ? Mss kan dat 2de weekend nog doorgaan in beperktere mate(zonder mainstage). Sowieso een ramp.

Mss kan men beperkt opendoen om toch wat geld binnen te krijgen ?

Voor elke seconde dat er geen definitief antwoord komt is er iemand die vertrekt richting TML en die straks onverricht ter zake gaat moeten terugkeren. 't Is niet dat ze de luxe hebben om te wachten, maar ze doen het voorlopig toch nog. Ze zijn 100% aan het kijken wat ze kunnen doen om het niet te moeten refunden.

Binnen 9 minuten geven ze een persconferentie, dan zullen we wel meer horen he.

Ik neem aan dat men eerst bezig was met de situatie onder controle te krijgen vooraleer even intern af te stemmen “wat nu”.

Ik hoop het voor de mensen die er tickets voor hadden gekocht, en ik hoop het ook wel voor de organisatie want 2 weekends verliezen zou een gigantische financiële kater veroorzaken. Ik heb er m'n twijfels over, maar ongetwijfeld zal er veel druk aan te pas komen om toch iets te laten doorgaan. Als je de normale procedures moet doorlopen lijkt dit me echter een no-go. Als je als bedrijf ocharme een vloeistof lekt in de bodem moet je al maanden wachten tot een bevoegde organisatie een besluit neemt over wat te doen.

15 jaar geleden kregen we toch ook controle van de brandweer bij het organiseren van een fuif in tenten, dat was dan al behoorlijk streng (doeken aan herrassen moesten brandwerend zijn, als er hout zichtbaar was moesten we dit ook inpakken met brandwerend materiaal). Ik verwacht toch dat festivals toch ook wel enige controle zullen hebben voor men open gaat.
Zo simpel is het niet. Kleinschalige events hebben gewoonlijk andere regels dan grootschalige. Het kan perfect zijn dat er bepaalde regels gelden voor een tentje die niet gelden voor een groot festival omdat er bij dat festival per definitie brandweermannen ter plaatse zijn en omdat bepaalde brandbestrijdingsmiddelen reeds voorzien zijn in een (semi-)vaste opstelling. Een voorbeeld uit mijn eigen werkgebied. Wanneer men in de petrochemie ergens in een bestaande installatie structuren komt lassen dan valt deze onder andere regels dan wanneer men diezelfde werken zou uitvoeren in een lege plot 10m verder. In de eerste situatie moeten die werken gebeuren door bedrijven die goedgekeurd zijn voor werken in seveso-bedrijven, in de tweede situatie mag dat een "gewone" staalwerker zijn die nog nooit van chemie heeft gehoord ondanks dat de werken binnen hetzelfde bedrijf werken.

Ik ben zeker geen expert maar bij zo'n zaken werkt men zelden met generieke checklisten die men moet afvinken.

Vorig jaar zijn wij ook geëindigd aan de mainstage (want ik denk dat alle andere podia stoppen op een bepaald uur en dat je dan enkel nog 'de grote finale' hebt aan mainstage?) en dat was toen echt wel ridicuul druk. Zo druk dat ik mijn armen met momenten zelfs niet meer naar boven kreeg omdat we zo dicht op elkaar gepakt stonden. En ik zei toen nog tegen mijn vriendin: "Stel dat hier nu een bom ontploft of iemand vuurt wat schoten af, dan sterven er gewoon al honderden mensen in de paniek die ontstaat."

Wat ik denk hoeft natuurlijk niet te stroken met de realiteit hé. Wie weet kunnen die daar x aantal nooduitgangen opensmijten en loopt dat daar leeg in no time. Maar gevoelsmatig had ik alleszins die indruk niet toen. :p Dus je mag er inderdaad wel niet aan denken dat dat gebeurt wanneer de finale bezig is.

En wat met al de rest? Bluswerk, alles 100% veilig krijgen, onderzoek (voldaan aan de veiligheidsvoorschriften, verzekering, oorzaak), opruimen.
TML heeft wel de connecties natuurlijk om van de fast lane van de overheid te kunnen genieten. Als je als private organisatie zomaar twee maand en een half* aaneen beslag kan leggen op een provinciaal domein om ff een paar miljoenen te komen verdienen, en dat in de mooiste periode van het jaar, dan heb je in dit land wel meerdere politieke zegens en welwillendheid op zak. Waarmee ik niet beweer dat ze ook groen licht gaan krijgen.

* incl ganse opbouw/afbraakperiode

Binnen 9 minuten geven ze een persconferentie, dan zullen we wel meer horen he.

Ik neem aan dat men eerst bezig was met de situatie onder controle te krijgen vooraleer even intern af te stemmen “wat nu”.
Enig idee waar die te volgen gaat zijn? ik zie er niet direct iets van.

Hence de sarcastic smiley. Ik ben volledig akkoord met je hoor.

Zo simpel is het niet. Kleinschalige events hebben gewoonlijk andere regels dan grootschalige. Het kan perfect zijn dat er bepaalde regels gelden voor een tentje die niet gelden voor een groot festival omdat er bij dat festival per definitie brandweermannen ter plaatse zijn en omdat bepaalde brandbestrijdingsmiddelen reeds voorzien zijn in een (semi-)vaste opstelling. Een voorbeeld uit mijn eigen werkgebied. Wanneer men in de petrochemie ergens in een bestaande installatie structuren komt lassen dan valt deze onder andere regels dan wanneer men diezelfde werken zou uitvoeren in een lege plot 10m verder. In de eerste situatie moeten die werken gebeuren door bedrijven die goedgekeurd zijn voor werken in seveso-bedrijven, in de tweede situatie mag dat een "gewone" staalwerker zijn die nog nooit van chemie heeft gehoord ondanks dat de werken binnen hetzelfde bedrijf werken.

Ik ben zeker geen expert maar bij zo'n zaken werkt men zelden met generieke checklisten die men moet afvinken.
Akkoord hoor maar ik verwacht toch wel dat ook festivals wel enige regelgeving zullen hebben als het op zo'n podia aankomt. Of ben ik naief als ik geloof dat er ook wel overleg tussen organisator/producent en de veiligheidsinstanties zou zijn bij het ontwerp en de te gebruiken materialen.

Ik hoop het voor de mensen die er tickets voor hadden gekocht, en ik hoop het ook wel voor de organisatie want 2 weekends verliezen zou een gigantische financiële kater veroorzaken. Ik heb er m'n twijfels over, maar ongetwijfeld zal er veel druk aan te pas komen om toch iets te laten doorgaan.

Met Corona hebben ze toen tickets gegeven voor het jaar nadien ipv refund

Mensen mogen inruilen voor volgend jaar maar wie wil kan toch gaan ? Welja weet niet.
Alle opties die geen refund vereisen zullen ongetwijfeld eerst bekeken worden.

Zoiets zou idd wel kunnen (speculatie natuurlijk):
=> je mag nog altijd komen, het festival gaat door (no refunds) maar ervaring gaat minder zijn
=> wil je de volle ervaring, dan mag je inruilen voor volgend jaar
En ah ja je moet je keuze laten weten voor vrijdag.

En dat framen als "jouw eigen keuze". En weten dat er genoeg gaan zijn die gaan inruilen zodat crowd control probleem ook van de baan is.

Terug
Bovenaan