Tour de France 2024

Ik herinner me stukken van rond de 8% aan +- 22kmh en de 6% aan 30kmh. Wat er in het beeld kwam, als ik het juist onthouden heb.
Plateau de Beille is ~16km... Pogacar deed er 38'xx" over? Zal dus ergens richting de ~24,8kph geweest zijn gemiddeld als ik goed reken :unsure:
Het areo voordeel zal alleszins aanzienlijk geweest zijn, niet alleen voor Pogacar overigens maar ook voor Vingegaard die gepaced werd door Jorgenson.

Ook dat mogen we toch ook niet vergeten als we klimtijden vergelijken en dat gebeurd dus vaak wel (niet door mensen hier per sé, maar wel vaak in de media). Tegenwoordig wordt er vaak vanaf de eerste meter van de klim hard gepaced en niet door Castroviejo (met alle respect) maar door mannen die eigenlijk zelfs top 10 zouden kunnen rijden. En als die mannen klaar zijn wordt er aangevallen en vaak ook doorgereden. Als je dat dan gaat vergelijken met beklimmingen waar met aan de voet mindere goden liet pacen om dan op 4km de laatste man op te souperen waarna de kopmannen dan zowat naar elkaar beginnen kijken als ze niet de eerste 10 seconden weg geraken... ja dan krijg je inderdaad ander klimtijden. Tijden die misschien waanzinnig lijken t.o.v. vroeger maar dat niet per sé hoeven te zijn.

Absoluut dat pacen is echt fenomenaal. Die Jorgenson is echt gene gewone die het eerste derde voor zijn rekening neemt. Dan heb je Vingegaard met het tweede derde en dan pas moet Pogacar komen voor het laatste derde. Er wordt echt op die bergen gevlamd van voet tot top. Op geen enkel moment tijdens de klim heeft degene die op kop zat ook maar een seconde op zij gekeken voor een overname of zo gewoon voluit gas geven.

Aangezien enkel het voorlopige totaal verdiende prijzengeld voor de ploegen te vinden is heb ik eens bekeken hoeveel de ploegen hebben verdiend tussen rustdag 1 en 2.

UAE pakte het meeste prijzengeld tussen de 2 rustdagen met 51920€. Onderin staan Arkea met 640€ en Astana 300€. Best dat beide ploegen al in de eerste week een rit wonnen.

In totaal staat UAE aan kop met 90380€ gevolgd door Intermarche , Visma , Alpecin en Soudal. 3 ploegen hebben tot nu toe minder dan 10000€ verdiend : Bahrain , Red Bull Bora en Decathlon

Van Red Bull Bora gesproken, volgens de boys van WEDU of eerder Bruyneel zou Redbull mogelijk Remco zijn contract afkopen van SQS, en die zitten ook bij Specialized natuurlijk..

Zie dat wel nog gebeuren

Laatst bewerkt:
Pogacar zal het waarschijnlijk niet weten of er zich bewust van zijn maar hij zou de enige wielrenner kunnen worden met een uniek record dat zelfs Merckx niet heeft.

Als hij na de Giro en (naar alle waarschijnlijkheid) de Tour wint in dat zelfde kalenderjaar/seizoen ook de Vuelta wint...voor zover ik online kan vinden heeft niemand hem dat ooit voorgedaan...

3 rondes in zelfde kalenderjaar

Ik geloof best dat Pogi een groter talent is dan Lance (terwijl die voor zijn wielerloopbaan ook geen pannekoek was in thriatlon), maar 6 minuten beter, ZES, da is toch wel een pak in een gelijkaardige rit van 200 km.

Ik las ergens dat tijdens Pantani zijn ascent hij veelal alleen Plateau de Beille is opgereden ok (zijn record was nota bene in een rit in lijn van 30 km minder dan vandaag), maar zowat bij elke bergrit ten tijde van US postal met aankomst boven kan ik me bijna enkel zotte lead-outs van Triki Beltran, Rubiera of Heras herinneren en dan zou de huidige generatie alles aan flarden rijden.

Het is toch iets om over na te denken.
Remco en Vingegaard reden ook sneller naar boven.

Maar het is niet enkel in het wielrennen dat er grote sprongen worden gemaakt.

Als ik naar mijn eigen sport kijk Atletiek daar wordt in het algemeen een pak sneller gelopen dan 10 jaar geleden.
Niet alleen de top Olympische atleten maar ook de gewone fanatieke recreatieve atleten die deelnemen aan bvb. Een Bk.

Dat is denk ik bij nog wel een aantal fysieke sporten het geval.

En heeft naast de technische revolutie ook te maken met trainingsleer die beter en beter is, alsook dat atleten sneller en vroeger een professionele begeleiding krijgen of zelf proberen na te bootsen (omdat ze dat zien op sociale media).

Pogacar zal het waarschijnlijk niet weten of er zich bewust van zijn maar hij zou de enige wielrenner kunnen worden met een uniek record dat zelfs Merckx niet heeft.

Als hij na de Giro en (naar alle waarschijnlijkheid) de Tour wint in dat zelfde kalenderjaar/seizoen ook de Vuelta wint...voor zover ik online kan vinden heeft niemand hem dat ooit voorgedaan...

3 rondes in zelfde kalenderjaar
Heeft al aangegeven dat hij de Vuelta niet gaat rijden dit jaar.

Armstrong woog 73kg en werd van klassiek coureur, na zijn kanker, ronderenner. Zijn grootste tegenstander was een Duitser die zich iedere winter vol stak met chocolade en in maart nog 10kg teveel woog. Dat Pogacar en co betere atleten zijn is een open deur in trappen.

Voor de rest is ook gewoon alles veranderd. Veel minder training qua volume maar verschillende trainingen per dag met altijd voldoende voeding en recuperatie. Het is niet gek lang geleden dat u 5u lang leeg rijden gezien werd als een goeie training.
Twee interessante interviews voor degene die er interesse in hebben:

Armstrong woog 73kg en werd van klassiek coureur, na zijn kanker, ronderenner. Zijn grootste tegenstander was een Duitser die zich iedere winter vol stak met chocolade en in maart nog 10kg teveel woog. Dat Pogacar en co betere atleten zijn is een open deur in trappen.

Voor de rest is ook gewoon alles veranderd. Veel minder training qua volume maar verschillende trainingen per dag met altijd voldoende voeding en recuperatie. Het is niet gek lang geleden dat u 5u lang leeg rijden gezien werd als een goeie training.
Twee interessante interviews voor degene die er interesse in hebben:

hmm interessant.
Daarmee dat ik zo goed was toen ik elke dag naar werk fietste, 40km heen en 45km terug. :D

Van Red Bull Bora gesproken, volgens de boys van WEDU of eerder Bruyneel zou Redbull mogelijk Remco zijn contract afkopen van SQS, en die zitten ook bij Specialized natuurlijk..

Zie dat wel nog gebeuren

ah-shit-here-we-go-again-ah-shit.gif

Dit is dus elk seizoen gewoon weer de zelfde onzin. Evenepoel ligt nog gewoon onder contract. INEOS heeft hem niet over gekocht en ook Red Bull gaat dat niet doen.

Is niet omdat een of andere pipo op twitter of zo dat zegt, waarop elke wannabe journalist dat overneemt dat het plots een item is. Dit is gewoon onzin van mensen die zich belangrijker willen voordoen dan ze zijn.

Dit is dus elk seizoen gewoon weer de zelfde onzin. Evenepoel ligt nog gewoon onder contract. INEOS heeft hem niet over gekocht en ook Red Bull gaat dat niet doen.

Is niet omdat een of andere pipo op twitter of zo dat zegt, waarop elke wannabe journalist dat overneemt dat het plots een item is. Dit is gewoon onzin van mensen die zich belangrijker willen voordoen dan ze zijn.

Dit is geen onzin, Evenepoel krijgt effectief die voorstellen, en hij ligt inderdaad nog onder contract.
3 ploegen hebben hem vorig jaar een héél mooi voorstel gedaan.
Was de deal van Lefevre door gegaan dan zou dit wel realiteit geweest zijn.

Mbt dopinginsuniaties.
20 jaar geleden wist iedereen binnen de wielerwereld wat zich afspeelde, maar werd het wel nog "goed" afgeschermd naar de buitenwereld.
Nu ligt de focus vnl op alles wat niet verboden is.
Over verboden producten hoor je nu quasi geen enkele geruchten meer.
Verboden toedieningsweg wel (no needle policy).
Maar die policy geldt enkel in het wielrennen, waardoor dit in andere sporten wel toegelaten is, creëert dus snel een grijze zone.

Ik geloof best dat Pogi een groter talent is dan Lance (terwijl die voor zijn wielerloopbaan ook geen pannekoek was in thriatlon), maar 6 minuten beter, ZES, da is toch wel een pak in een gelijkaardige rit van 200 km.

Ik las ergens dat tijdens Pantani zijn ascent hij veelal alleen Plateau de Beille is opgereden ok (zijn record was nota bene in een rit in lijn van 30 km minder dan vandaag), maar zowat bij elke bergrit ten tijde van US postal met aankomst boven kan ik me bijna enkel zotte lead-outs van Triki Beltran, Rubiera of Heras herinneren en dan zou de huidige generatie alles aan flarden rijden.

Het is toch iets om over na te denken.
Ik steek voor niemand mijn hand in het vuur, 6 minuten is héél veel maar er zijn toch een aantal grote factoren waarmee je rekening moet houden naast zuiver een Jorgenson die vanaf de voet de gas open draait:

* Gewicht... Armstrong woog 70-75kg als ik google mag geloven. Ulrich was nen beer van ne vent. Vingegaard, Pogacar & Evenepoel wegen allemaal ergens tussen de 56 en 64kg op Tour gewicht. Mega verschil.
* Wind (stand & kracht). bv hier kan je zien dat Plateau De Beille een klim is die nogal sterk Noord-Zuid loopt zonder al teveel zotte haardspeldbochten. Ik weet niet hoe de wind gisteren stond maar een strakke Noorderwind VS een strakke Zuiderwind kan op die klim een wereld van verschil maken, des te meer omdat de stukken die pal naar het zuiden lopen ook nog eens "slechts" 7% zijn en de snelheid van profs er dus hoog is (25-30kph wrs)
* Ketonen... niet op race day maar gewoon buiten competitie. Als je door ketonen je volume kan opschalen van 25u/week naar 30u/week (ik zeg maar iets) met eventueel bepaalde extra accenten op intensiteit dan is je eindresultaat een pak beter logischerwijs. Meer volume (dat je kan verwerken en van kan recupereren) = beter getrainde atleet.
* Power meters. De waarde daarvan is nauwelijks te overschatten. Wielrennern is opgelost. 20-25 jaar geleden zaten renners gewoon te gokken op hun fiets hé. De meesten hier weten dat hartslag onderheving is aan allerhande randfactoren (vermoeidheid, warmte...). Vandaag de dag wordt alles uit de headunit geupload naar training software en kunnen trainers op basis van die data quasi perfecte power curves uitlezen en weten ze op basis van prestaties dag na dag ook hoe het gesteld is met vermoeidheid en wat de impact daarvan is. Die mannen weten dus eigenlijk perfect: klim van 40min = ~384W (ik zeg maar iets)
Kijk naar Remco op het moment dat Vingegaard gisteren aanzet, hij probeerde niet eens. Direct blik op de headunit en het vermogen trappen waarvan hij wist dat hij het pakweg 25min kon trappen. Zelfde voor Vingegaard op het moment dat Pogacar ging, die zat al op zijn limiet en wist dat hij zelfs niet moest proberen volgen. Het resultaat is ook dat je zelden nog ziet dat er mannen echt een pattat krijgen, tenzij ziek/probleem met feeding strat.

Dat is wel heel voorbarig. Laten we eerst het eindklassement afwachten. Voor hetzelfde geld rijdt Vingegaard hem op 8 minuten in de bergen.
Laten we eerlijk zijn, het is beangstigend voor iedereen buiten deze drie dat ze er niet aan te pas komen (althans de eerste twee weken).
Jonas en Remco, zitten die aan 100%? Met de verstoring, denk ik niet.
Tadej heeft een Giro in de benen, dat moet toch iets wegen tegenover de vlekkeloze voorbereiding van een Rodriguez bv.
Kunnen we mss stellen dat de aerokogel van Schepdaal in deze Tour met gelijke wapens strijdt, tezamen met deze twee?
En dan nog steken ze erbovenuit...

Ik wil hiermee zeggen dat met een Jonas van 2022 - 2023 en een Tadej met 100% frisheid en geen Giro in de benen, nog monsterachtiger zijn dan nu en dat Remco geen schijn van een kans maakt om de Tour te winnen als ze erbij zijn, zelfs met 100%.
Contador heeft negen Tours gereden, zoals we hem kennen (2005 niet meegerekend). Daarvan heeft hij er 3 à 4 gereden op volle kracht (uitgereden en zonder een Giro - 2017 reken ik niet mee, wegens zijn laatste jaar en vaarwel top-GC-vorm).
Remco is goed op weg om zijn allereerste Tour uit te rijden zonder problemen. Dat is 1/1.
Wat heeft hij volgend jaar mss voor?
In 2026 nog een kans, wie weet? 2/3.
2027 brengt die ene belofte of een wederboren Ayuso...
En, zei Remco eens niet dat hij best zsm zijn GT' wint omwille van de moeilijkheden met zijn gewicht?
Zien we hem op zijn 30j nog meestrijden om een Tourzege überhaupt of gaat hij voor zijn zoveelste kasseiklassieker-voorjaar :love:?
Ik kan alleen maar hopen dat Tadej en Jonas volgend jaar toehappen om de Giro te rijden en onze Belg schoon zijn kans ziet in de Tour.

Het is natuurlijk ook niet gezegd dat Pogacar en Vingegaard dit niveau elk jaar gaan blijven bereiken. Er kan zoveel gebeuren qua valpartijen, blessures of in het privéleven. Of simpelweg intrinsieke motivatie als je al zoveel gewonnen hebt.

Het is natuurlijk ook niet gezegd dat Pogacar en Vingegaard dit niveau elk jaar gaan blijven bereiken. Er kan zoveel gebeuren qua valpartijen, blessures of in het privéleven. Of simpelweg intrinsieke motivatie als je al zoveel gewonnen hebt.
Wat ook kan gelden voor Evenepoel / insert willekeurige coureur.

Idd, je kunt één keer echt zwaar vallen zoals Froome of Bernal en nooit meer uw niveau van ervoor halen.
Ik zou het vreed straf vinden moest Pogacar elk jaar dit niveau blijven halen tot hij 30-35 is. Ik denk dat hij toch ook betere en mindere jaren gaat hebben. Vorig jaar was Pogacar minder dan dit jaar alleszins, die breuk die hij opgelopen had in LBL zal hem nog parten gespeeld hebben.

Terug
Bovenaan