Tour de France 2024

Naamloos.jpg

Dit is vlak voor de aanval van Pogacar. Selecte groep van 8. Yates, Jorgenson, Vingegaard, Pogacar, Evenepoel, Van Gils, Carapaz en Mas.

Van Gils kan dit natuurlijk wel, (zie Ardennen dit seizoen) echte bergen zullen voor hem wat anders zijn. Geen Red Bulls mee dat is toch de verrassing van de dag eigenlijk. Dat je geen antwoord hebt op Pogacar ok maar hier moet je toch bijziten.

Ik was zonet die bergritten eens aan 't bekijken.
Hoe komt het dat een Col de Vars (18.8 km aan 5.7%) HC is en de Isola 2000 (16 km aan 7.1% gemiddeld) Cat 1 is?
Wanneer ik die profielen bekijk lijkt die Vars toch een stuk minder zwaar (met een korte afdaling in 't midden trouwens)

Ja het wordt vol aangetrokken, maar je moet nog altijd de wattages ontwikkelen om het in die tijd te doen.
Pogacar rijdt hier over de gehele klim een VAM van 2300, hoe je het draait of keert moet je het nog altijd doen.
Zelfs aan 10% is er nog een voordeel van aan het wiel te zitten. Weersomstandigheden maken ook veel uit: luchtweerstand is lager bij warm weer, wind kan harder blazen en/of uit een iets andere hoek komen. Zeker op deze klim met 2 lange quasi rechte stukken kan de stand en kracht van de wind een groot verschil maken.

Ik bedoel gewoon dat je klimtijden niet zomaar kan vergelijken zonder meer.

Omdat het na elke rit een uur extra minder rust betekent. Podiumceremonie + verplichte interviews.
Tzal morgen dan toch ook maar voor 1 dag zijn want dinsdagavond staat Pogacar onvermijdelijk toch wel in het geel...

Hoe komt het dat een Col de Vars (18.8 km aan 5.7%) HC is en de Isola 2000 (16 km aan 7.1% gemiddeld) Cat 1 is?
Wanneer ik die profielen bekijk lijkt die Vars toch een stuk minder zwaar (met een korte afdaling in 't midden trouwens)
Plaats in de rit kan ook uitmaken. Slotklim krijgt wel eens een categorie hoger.

Is inderdaad wel wat vreemd.
Heeft qua moeilijkheid voldoende cachet om HC te zijn, en ligt aan het einde van de rit wat helpt om een opwaardering te krijgen.
De vars is qua historiek wel groter, maar qua zwaarte zeker niet zo zwaar.
Ziet er mij uit als een vergissing maar goed, HC of cat.1 het blijft wel niet van de poes.

dinsdag gaan we een pak wijzer zijn ivm jonas met de galibier, 139 km maar ook, dat nodigt uit :cool:
Geen aankomst bergop en die kant van de Galibier is ook niet echt steil dus misschien gebeurt er gewoon niks en baart die rit een dode muis.
De kans dat Evenepoel vrijdag geel pakt is ook wel reëel. Dat is als hij dinsdag geen tijd verliest.
Veel hangt er vanaf hoe er op die Galibier gekoerst wordt door Pogacar en Vingegaard.

Is inderdaad wel wat vreemd.
Heeft qua moeilijkheid voldoende cachet om HC te zijn, en ligt aan het einde van de rit wat helpt om een opwaardering te krijgen.
De vars is qua historiek wel groter, maar qua zwaarte zeker niet zo zwaar.
Ziet er mij uit als een vergissing maar goed, HC of cat.1 het blijft wel niet van de poes.
Plaats in de rit kan ook uitmaken. Slotklim krijgt wel eens een categorie hoger.

Col de Vars is de eerste klim van de dag, Isola 2000 de slotklim. Enin, Isola lijkt me de zwaarste Cat 1 te zijn deze toer.
En Sestrières overmorgen waarschijnlijk de zwaarste van 2de categorie (39.9 km aan 3.7%, dat is 1400hm). Komt wel helemaal vooraan in een rit, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dat toch in de kleren gaat kruipen. Als een Jacobsen daar al moet lossen, is het over en out denk ik.

Wat een gedoe is dat nu, geen vive le vélo, maar wel marginaal voetbal gaan uitzenden.
Je kan je wel afvragen wat de meerwaarde is van een uur cafepraat met Karl en Eddy Planckaert en Bert De Backer erbij voor spek en bonen. Of Alan Piper of Sven Nys of erger nog dat lijstje persoonlijke vrienden van Karl die eigenlijk geen bal van koers kennen... of één van die andere gasten die voor de elvendertigste keer passeren.

2 weken in ziekenhuis liggen 2 maand voor de tour met klaplong en gebroken ribben en sleutelbeen

Ben ik de enige die dit toch heel ongeloofwaardig vind?
Ik ben benieuwd of die 3 weken goed zal kunnen zijn. Afgaande op voorbeschouwingen lijkt het een gegeven dat Vingegaard enkel beter kan worden in de Tour en dat Pogacar in het begin het verschil moet maken.

Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend en zie Vingegaard moeite krijgen gedurende de Tour. Ik verwacht net dat hij door langere tijd minder (intensief) te trainen dan gewenst vooral aan vermogen moet inleveren bij een opeenstapeling van inspanningen en minder goed recupereert, en dat z'n mogelijkheden op een dag als vandaag minder aangetast zijn.

Je kan je wel afvragen wat de meerwaarde is van een uur cafepraat met Karl en Eddy Planckaert en Bert De Backer erbij voor spek en bonen. Of Alan Piper of Sven Nys of erger nog dat lijstje persoonlijke vrienden van Karl die eigenlijk geen bal van koers kennen... of één van die andere gasten die voor de elvendertigste keer passeren.
Dit. Ik vind dat vreselijke tv en snap oprecht niet hoe zoiets zoveel kijkers kan trekken.

Ze overdrijven met die "buiten categorie". In feite zouden slechts drie beklimmingen als HC mogen tellen: Cime de la Bonette, Tourmalet en Plateau de Beille. Isola 2000 is zeker zwaarder dan de Col de Vars. De Galibier beklimming ze langs de "gemakkelijke" kant.

Ik vond Vingegaard zeer sterk ogen vandaag, hij zat snel in Pogacar zijn wiel. Explosiviteit is normaal al niet zijn ding, deze rit was meer op Pogacar zijn lijf geschreven.

Tzal morgen dan toch ook maar voor 1 dag zijn want dinsdagavond staat Pogacar onvermijdelijk toch wel in het geel...

Tenzij iemand als Bardet, van Gils, Martin of Buitrago mee in de vroege vlucht gaat en een vrijgeleide krijgt.

• Roglic niet goed ofwel had hij weer problemen met positionering (ik vermoed het eerste) maar zou niet mogen op iets dat hij als zijn duimpje kent.
  • Uae lijkt zoveel mogelijk man in de top 10 te willen.Vreemd dat Ayuso en Almeida zich afzijdig houden Yates zet zich dan oo kop en de andere 2 moeten lossen.Daarom denk ik ook dat er veel kans is op vluchtetappe.
  • Ik kijk ook niet meer naar VLV maar was vandaag was dat dus Bakelants die mee kwam kijken naar het ritverslag tijdens de rust en na 5 minuten weer weg was ? 😅 Stopt er dan mee 😅 #endatmetonsbelastingsgeld

Col de Vars is de eerste klim van de dag, Isola 2000 de slotklim. Enin, Isola lijkt me de zwaarste Cat 1 te zijn deze toer.
En Sestrières overmorgen waarschijnlijk de zwaarste van 2de categorie (39.9 km aan 3.7%, dat is 1400hm). Komt wel helemaal vooraan in een rit, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dat toch in de kleren gaat kruipen. Als een Jacobsen daar al moet lossen, is het over en out denk ik.
Dat is een lange loper dan, in feite geen klim om het verschil te maken omdat die niet steil genoeg is , maar qua hoogtemeters gaat dat wel doorwegen aan het einde van de rit.

Terug
Bovenaan