Tour de France 2024

Pogačar is dus fenomenaal beter dan de doping generatie. Materiaal en wetenschap rond koers zijn een stuk beter, de voorbereidingen ongetwijfeld ook. Maar dit is echt waanzin toch?

Ik zou zo eens graag de voorbereiding hiernaartoe zien, maar echt tot in detail. Voeding, dokters, wat doet die mens in aanloop naar, hoe gaat die met tegenslagen om, hoe traint die, ... Echt het complete plaatje, en dat bedoel ik niet om te zoeken achter potentieel doping, maar echt uit interesse naar hoe iemand dit niveau kan bereiken met de hulp van vandaag.

Die toppers kunnen natuurlijk de duurste supplementen (zoals Ketonen die 30 euro per dosis kosten) en materiaal aanschaffen. Ketonen zijn trouwens toegelaten dus waarom er dan niet gebruik van maken?

De fietsen van de laatste 5-§ jaar zijn echt niet meer te vergelijken met de fietsen van vroeger. In de tijd van Pantani reed men nog met alu kaders en wielen, 12/23 9 speed cassetes en 21mm bandjes.

Die fiets van Pantani was nauwelijks zwaarder dan het UCI minimumgewicht van een fiets. Natuurlijk zijn huidige fietsen sneller, maar bergop telt toch vooral gewicht en dat verschilt niet zo veel (aangezien ze niet lager mogen).

Pogačar is dus fenomenaal beter dan de doping generatie. Materiaal en wetenschap rond koers zijn een stuk beter, de voorbereidingen ongetwijfeld ook. Maar dit is echt waanzin toch?
Pogacar is gewoon de nieuwe Merckx van deze generatie. Zet de kop van Vingegaard op die van Pogacar en hij won nu zijn 5de Tour op amper 25 jarige leeftijd.

Dus beter dan de doping generatie is hij sowieso hoor. Het enige discussiepunt is naar mijn mening dat woordje 'fenomenaal'. ;)

Die toppers kunnen natuurlijk de duurste supplementen (zoals Ketonen die 30 euro per dosis kosten) en materiaal aanschaffen. Ketonen zijn trouwens toegelaten dus waarom er dan niet gebruik van maken?
Elke ploeg met GC renner kan dat hoor
Die fiets van Pantani was nauwelijks zwaarder dan het UCI minimumgewicht van een fiets. Natuurlijk zijn huidige fietsen sneller, maar bergop telt toch vooral gewicht en dat verschilt niet zo veel (aangezien ze niet lager mogen).
Maar efficiëntie (dus overbrengen kracht naar snelheid) is ook veel verbeterd

Ik zou zo eens graag de voorbereiding hiernaartoe zien, maar echt tot in detail. Voeding, dokters, wat doet die mens in aanloop naar, hoe gaat die met tegenslagen om, hoe traint die, ... Echt het complete plaatje, en dat bedoel ik niet om te zoeken achter potentieel doping, maar echt uit interesse naar hoe iemand dit niveau kan bereiken met de hulp van vandaag.

Volgens mij ga je lelijk verschieten als je dat zou zien.
Als in die mannen hebben geen leven buiten de sport en laten alles om top te zijn.
Qua voeding zijn dat geen spectaculaire dingen, alleen eten die wat een normale mens zou beschrijven als weinig gevarieerd, mager en saai.
Mijn vriendin is op professionele basis bezig met voeding, en wilt zich verder toespitsen op sportvoeding. Maar ik kan u alvast vertellen dat zij zelf niet kan en wil leven als de wet die ze verkondigt.

En het belangrijkste aspect is talent. Je kan wel iemand 30u laten trainen in een week maar als die persoon dat niet kan verteren, daar niet kan van recupereren, heb je er ook niks aan.
25 jaar geleden waren die fietsen ook al serieus gevorderd hoor.

Een fiets van 25 jaar geleden is echt wel dag en nacht verschil met een hedendaagse fiets hoor.
Nog maar simpel nu op een hedendaagse mechanische groepset en een elektronische rijden is al een wereld van verschil.

Wat ook gewoon van groot belang geworden is zijn de powermeters en dat elke renner op hoogtestage gaat.
En dat er een massa aan data van elke renner beschikbaar is, met meerdere parameters.

Trouwens dikke lol @andyshleck die zich wel winnaar van de tour vindt.
Allez kerel laat ons nu ook niet doen alsof jij nu echt 100% clean was.
En dan zeggen dat hij geen schrik heeft van de huidige wielrenners want hij trapte ook 7w/kg.
Kerel is wel komisch moet ik toegeven :rofl:

De fietsen van de laatste 5-§ jaar zijn echt niet meer te vergelijken met de fietsen van vroeger. In de tijd van Pantani reed men nog met alu kaders en wielen, 12/23 9 speed cassetes en 21mm bandjes.
Weet niet of er daar nog precieze UCI case law over te vinden is, maar minimum gewicht van een fiets was ook al in voegen begin jaren 2000 als ik me herriner, is dat in de laatste 20 jaar verhoogd of verlaagd dat minimum gewicht van een fiets in vrgl, geen idee. Mensen die hier echt competitie gereden hebben zullen dat beter weten, any oud (semi) profs in de zaal?

Voorbereiding durf ik betwijfelen, in de tijd van US postal deden ze ook ritverkenningen maanden voordien. Genoeg beeldmateriaal nog van op youtube te vinden dat Lance ergens halverwege een ascent moet rechtsomkeer maken omdat het nog ondergesneeuwd is of de toegangsweg nog volledig onder water staat.

En als er iemand maniakaal met materiaal bezig was, was het Lance wel oa met windtunnels en tijdritmateriaal afstellen. Het is niet dat aerodynamica gains ineens zo gigantisch veranderd is voor klim efforts, qua materialen ok absoluut wel.

Medische wetenschap heb toch ook mijn twijfels bij dat dat zo flagrant veeeel beter is, voeding ok misschien, toen Ferrari US postal ondersteunde of op zen minst Lance, werden wattages & hematocriet ook constant gemeten. En Lance stond nog niet eens stijf van de dope in tegenstelling tot Bjarne Riis die met confituur rondreed.

Ik geloof best dat Pogi een groter talent is dan Lance (terwijl die voor zijn wielerloopbaan ook geen pannekoek was in thriatlon), maar 6 minuten beter, ZES, da is toch wel een pak in een gelijkaardige rit van 200 km.

Ik las ergens dat tijdens Pantani zijn ascent hij veelal alleen Plateau de Beille is opgereden ok (zijn record was nota bene in een rit in lijn van 30 km minder dan vandaag), maar zowat bij elke bergrit ten tijde van US postal met aankomst boven kan ik me bijna enkel zotte lead-outs van Triki Beltran, Rubiera of Heras herinneren en dan zou de huidige generatie alles aan flarden rijden.

Het is toch iets om over na te denken.

Laatst bewerkt:
Maar efficiëntie (dus overbrengen kracht naar snelheid) is ook veel verbeterd
Natuurlijk, maar we moeten ook niet doen alsof dat vreselijke fietsen waren bergop natuurlijk. De verschillen zijn wel enorm qua aero natuurlijk, op het vlakke (wat ook in bergritten een verschil maakt om frisser aan een klim te beginnen) moet het een wereld van verschil zijn.

Weet niet of er daar nog precieze UCI case law over te vinden, maar minimum gewicht van een fiets was ook al in voegen begin jaren 2000 als ik me herriner, is dat in de laatste 20 jaar verhoogd of verlaagd dat minimum gewicht van een fiets, geen idee. Mensen die hier echt competitie gereden hebben zullen dat beter weten, any oud (semi) profs in de zaal?

De fiets van Pantani was onder de 6.9 kg.

Qua voeding zijn dat geen spectaculaire dingen, alleen eten die wat een normale mens zou beschrijven als weinig gevarieerd, mager en saai.
Mijn vriendin is op professionele basis bezig met voeding, en wilt zich verder toespitsen op sportvoeding. Maar ik kan u alvast vertellen dat zij zelf niet kan en wil leven als de wet die ze verkondigt.
De kunst is om het net niet saai te maken. Wat de chefs van de ploegen serveren is meestal om duimen en vingers bij af te likken.

Wel een groot verschil met wat de rest van de ploeg hele dagen in die hotels moet eten.

De fiets van Pantani was 8.1 kg, ik denk niet dat er momenteel een renners in de top 10 staan met klimfietsen die veel meer dan 7kg wegen.

De fiets van Pantani was 8.1 kg, ik denk niet dat er momenteel een renners in de top 10 staan met klimfietsen die veel meer dan 7kg wegen.

Toch absoluut niet wat ik daarstraks heb gevonden, ma bon, kan ook foute bron geweest zijn. Is ergens ook irrelevant, die mannen rijden niet alleen veel sneller dan Pantani, ook dan anderen die wel degelijk op fietsen van 6.7kg reden jaren terug.

Natuurlijk, maar we moeten ook niet doen alsof dat vreselijke fietsen waren bergop natuurlijk. De verschillen zijn wel enorm qua aero natuurlijk, op het vlakke (wat ook in bergritten een verschil maakt om frisser aan een klim te beginnen) moet het een wereld van verschil zijn.
Gaat niet alleen over het vlakke. Aerodynamica is eigenlijk overal belangrijk, er is een reden dat ze zelfs in de bergen met hoge velgen rijden. Ik hoorde José daarstraks weer zeggen dat in het wiel zitten bergop niet belangrijk is... uhu, daarom dat elk top teams sinds de opkomst van Sky gewoon in pace line de berg op rijdt. Sky heeft mannen als Kwiatkowski járen dik betaald terwijl ze een job deden die eigenlijk niet nodig was :confused:
Dat een leek niet begrijpt dat aero voor profs altijd belangrijk is, daar kan ik nog inkomen maar van iemand die al 50 jaar in het vak zit mag je meer verwachten. José is toch heel veel van zijn pluimen verloren sinds de Wuyts weg is... of viel het vroeger gewoon niet zo op?

https://link.springer.com/article/10.1007/s12283-021-00345-2 . Aan een snelheid van 6m/s (21,6kph) geeft de draft 7% power savings op een 7.5% slope, in een sport die voor de rest om small edges draait is dat dus gestoord veel, veel belangrijker dan een fiets uit 2004 VS eentje uit 2024.

Ter info: Pogacar reed gisteren aan 22kph avg omhoog op de slotklim, vandaag zal ook iets in die grootorde geweest zijn vermoed ik.

Terug
Bovenaan