Tour de France 2026

Wel op een heel volwassen manier gebracht dat topic.

Bij de VRT zijn ze er precies als de dood voor om iets te brengen rond doping.. Objectiviteit is zo ver te zoeken daar, gewoon puur omdat ze bij iedereen zodanig in de kont zitten, dat ze in een kramp schieten van de gedachte van iemand mogelijk te schofferen...

Laten we aub de NOS en Avondetappe niet heiliger maken dan de paus.
In een niet zo ver verleden zat Mart Smeets zo diep in de reet van Armstrong als beste vriendje, dat enige nuance zoek was.
En dan hebben we 't nog niet over het Rabobank-verhaal en chouchou Boogerd.

Martinez mee, benieuwd hoe lang het gaat duren eer de andere ploegen het door hebben dat ze misschien best een mannetje mee in zetten als ze hun ereplaatst niet willen verliezen.

Die van Trek met 4 mee die gaan dus knallen richting die tussensprint. Wie bedreigt Martinez als eerste Skjelmose en Ayuso van Trek die dus een halve ploeg vooraan hebben die bezig tempo aan het maken is :o, wordt een leuke keuze voor Trek.

In een niet zo ver verleden zat Mart Smeets zo diep in de reet van Armstrong als beste vriendje, dat enige nuance zoek was.
Wel, onder ons gezegd, Marcel en Michael vond ik normaal reagerend op het betoog van Van Eeno. Maar Dumoulin moet je eens observeren. Die zat er niet gemakkelijk bij. En komt hij zich nog wat in de slachtofferrol van "de beroepsrenners" wentelen als escapepad.

Ik zou persoonlijk alle stalen van Tom eens herscreenen. Gisterenavond was hij trouwens veel veel relaxter op de NOS.

Nee José, Vermeersch was niet ziek. Hij heeft een lichte blessure waardoor hij niet 100% is.

Waarom zitten die 2 nu zo raar te doen over die zieken alsof die liegen? Het is juist het omgekeerde, Matxin probeerde gisteren te doen alsof er niemand ziek was, wat natuurlijk complete zever was. Het is een vaststaand feit dat UAE verzwakt is en dat er altijd een risico is dat Pogacar ook ziek wordt (ook al lijkt dat niet te zijn).

En ik die altijd dacht dat de Tour ging over het algemeen klassement. De andere klassementen zijn mijn inziens uitgevonden onder het motto "iedereen prijs" en "zijn we er aan bedrogen, we hebben toch voor ons geld gehad".

Stel je voor dat er in de F1 een extra rangschikking komt voor de snelste bandenwissels, het minste aantal tankbeurten, het laagste budget, het laagste aantal pk's etc etc Wat een klucht toch zou die F1 worden?

Dan denk je verkeerd:

Ik snap niet dat je erop tegen kan zijn.
Het creëert koers in de koers en soms zelf heroïek.

De prijzen hebben hun eigen geldprijzen/ palmares / geschiedenis.
De bergtrui bestaat net geen 100 jaar
De puntentrui bestaat 70 jaar
Bijna Iedereen weet waar de bolletjestrui voor staat.

Als enkel de topteams iets kunnen winnen (geel), dan zullen kleinere ploegen nog kleiner worden, minder interessant voor sponsors , kleinere teams , kleiner budget , slechter voor koers in het algemeen (en het is al niet makkelijk).

En ja ook in De F1 en andere sporten worden ze beloond voor nevenprijzen: snelste ronde , pole position award ,...
Het wil misschien iets zeggen dat de Groen en bollen meer aanzien krijgen als nevenprijzen tov de gouden bal.

Laatst bewerkt:

Goed punt over Mart, maar er is toch duidelijk een evolutie op te merken en oogkleppen op hebben is/was geen drijfveer op zich.

Ter vergelijking wat is de evolutie bij de VRT:

Uiteraard ook een publieke zender gefinancierd met belastinggeld, waarvan objectiviteit en duiding waarschijnlijk kerndoelstellingen zijn.

Het wordt echter enorm moeilijk om deze doelstellingen te vrijwaren als je daaraan een for profit concept als VLV koppelt,
een concept dat ondertussen zo obsceen sterk in de verschillende aspecten van openbare omroep zit vervlochten,
dat het diep in de reet zitten op die manier letterlijk structureel ingebakken is.

Als je dan ziet dat na het nieuws van die nachtelijke dopingcontroles binnen het VRT/VLV vehicle aan coryfeeën en pundits enkel de mening wordt verspreid dat het onmenselijk is en amper tegengas wordt gegeven (micro-doseringen, gen-doping, etc.),
dan vraag ik me toch af wie allemaal aan de kassa van VLV passeert.. :s

Dan denk je verkeerd:

Ik snap niet dat je erop tegen kan zijn.
Het creëert koers in de koers en soms zelf heroïek.

De prijzen hebben hun eigen geldprijzen/ palmares / geschiedenis.
De bergtrui bestaat net geen 100 jaar
De puntentrui bestaat 70 jaar
Bijna Iedereen weet waar de bolletjestrui voor staat.

Als enkel de topteams iets kunnen winnen (geel), dan zullen kleinere ploegen nog kleiner worden, minder interessant voor sponsors , kleinere teams , kleiner budget , slechter voor koers in het algemeen (en het is al niet makkelijk).

En ja ook in De F1 en andere sporten worden ze beloond voor nevenprijzen: snelste ronde , pole position award ,...
Het wil misschien iets zeggen dat de Groen en bollen meer aanzien krijgen als nevenprijzen tov de gouden bal.
Ik denk er niettemin het mijne van. Ik vind al die nevenklassementen wel een hoog "iedereen gewonnen" gehalte krijgen.

Schaf ze af en dan zullen we alleen nog volwaardige tourploegen aan de start krijgen. Dan gaan de ploegen zich veel meer toeleggen op het klassement. En gaan ze Pogi echt durven aanvallen ipv te rijden voor een zoveelste nevenklassement.

In de eerste Tour in 1903 was er maar 1 klassement. Dus back to the basics zou niet slecht zijn als herbronning.

Jawel, iedereen die er een afwijkende mening op na houdt en die ze durft te verdedigen, framen als troll. Dat mag ook een gele kaart krijgen in my humble opinion.

KLassementsrijders die beginnen te knokken onder mekaar rijden 1 min/km dicht op een col.

Op het vlakke is het 1 min/10km.

Als ik naar de koers kijk, dan luister ik niet naar José maar maak ik mijn eigen berekeningen. En die hebben mij nog nooit bedrogen.

toch wel ne minuut of 5-6 nodig aan de voet zeker als de kopgroep kans wilt maken?

Hangt er van af wat de favorieten doen. Zitten goeie klimmers bij vooraan Carapaz en Kuss bv. 4 minuten lijkt me krap, vraag me af wat ze straks gaan doen op die klim of ze daar ook tempo gaan rijden of gewoon hun vlakke mannen gaan laten verder rijden.

KLassementsrijders die beginnen te knokken onder mekaar rijden 1 min/km dicht op een col.

Op het vlakke is het 1 min/10km.
Dat houden ze natuurlijk ook niet vol. Misschien tijdens een korte krachtexplosie kan er een minuut op 1 km afgaan maar ze rijden geen 10-11 minuten dicht op een Alpe. Hangt er ook vanaf wie vooraan zit. Martinez bedreigt toch Ayuso en Skjelmose in de stand dus hun ploeg zou toch het verschil binnen de perken moeten houden.

Dat houden ze natuurlijk ook niet vol. Misschien tijdens een korte krachtexplosie kan er een minuut op 1 km afgaan maar ze rijden geen 10-11 minuten dicht op een Alpe. Hangt er ook vanaf wie vooraan zit. Martinez bedreigt toch Ayuso in de stand dus zijn ploeg zou toch het verschil binnen de perken moete n houden.
Gisteren zaten ze in het peloton niet zo heel ver van de 1min/km, en ze bleven gisteren heel heel vriendelijk voor mekaar.

Alle voorspellingen van gisteren in Avondetappe: helemaal niets van waar. Remco gaat gewoon voor plaats 2.

Als Carapaz nog 1x I THINK SO zegt, gooi ik mijn bestek naar de televisie 😡

Martinez of Kuss verliest echt geen 4 minuten op de Alpe, hoeven ook geen meter kop te doen.
En gaat Pogacar vroeg aan? Als het daar zo vol staat als de vorige keren denk ik dat hij net lang gaat blijven zitten. Veiliger achter een ploegmaat als alleen op kop.

Kuss gaat dit winnen. Net zoals in de Giro.

Of Carapaz of Martinez maar die hebben toch al wat meer energie verspeeld deze Tour. Carapaz ook nog heel veel gisteren

Alé ja als die 4 minuten worden behouden voor de voet natuurlijk. Maar zelfs iets minder. Die mannen voorin hebben ook nog gene meter wind gepakt vandaag.

Ik denk er niettemin het mijne van. Ik vind al die nevenklassementen wel een hoog "iedereen gewonnen" gehalte krijgen.

Schaf ze af en dan zullen we alleen nog volwaardige tourploegen aan de start krijgen. Dan gaan de ploegen zich veel meer toeleggen op het klassement. En gaan ze Pogi echt durven aanvallen ipv te rijden voor een zoveelste nevenklassement.

Wat denk je daar mee te verbeteren? De realiteit is dat er maar een handvol renners echt kunnen wedijveren voor het podium. Als andere ploegen zich niet bezighouden met het klassement, dan is dat simpelweg omdat ze niet bij machte zijn om daar een rol in te spelen.

Er staan 23 ploegen aan de start (en dus 184 renners). Er zijn 3 extra truien + een ploegenklassement + de 'superstrijdlust'. Dat zijn nog 5 extra prijzen, die niet per sé naar verschillende ploegen gaan. Ik vind nu niet bepaald dat dat een 'iedereen gewonnen'-gevoel geeft. Zou je anders dan ook de afzonderlijke ritwinsten gaan afschaffen?

Het is niet meer weg te denken uit het wielrennen, want ondertussen is dat in iedere wielerronde het geval. De extra prijzen krijgen sowieso maar een peulschil aan publiciteit en prijzengeld t.o.v. de gele trui.

Het zijn leuke prijzen om wat extra strijd te brengen, want vaak genoeg is de gele trui al ver op voorhand zeker van winst, zoals nu ook met Pogacar (behoudens een val/ziekte).

Het zou de strijd om de gele trui niet veranderen. Het zou de koers niet interessanter maken.

Terug
Bovenaan