Trump wil Canada en Groenland annexeren

Dat was toch te verwachten sinds de eerste dag dat hij over Groenland begon?
Er waren altijd al 2 opties: harde cash of militair ingrijpen.
Het tweede gaat niet gebeuren, dus...

Echter, $10K...
Waarom zouden de Groenlanders uit de Deense/Europese hangmat stappen voor zo'n schamel aanbod.
De Amerikanen moeten afkomen met een package die de gewone man bijna niet kan weigeren.
Bvb. Voor de eerste 10 jaar de Deense bijdrage (financieel) 1 op 1 overnemen en daarbovenop elke volwassene een stevige jaarlijkse uitkering ($30-40K?) beloven, alsook alle voordelen van Amerikaans staatsburgerschap.
Dan is de zaak beklonken voor we het weten.

Voor $2 of 3 miljard per jaar (peanuts in het groter geheel) krijgen ze prime access tot het noordpoolgebied (China en co een hak zetten) en kunnen ze tal van waardevolle grondstoffen ontginnen. Er zijn slechtere deals.
Maar dat kunnen ze nu ook al? Ze kunnen zoveel basissen bouwen dat ze willen. Ze kunnen mijnen als ze dat willen. Ze doen het gewoon niet.

Dat was toch te verwachten sinds de eerste dag dat hij over Groenland begon?
Er waren altijd al 2 opties: harde cash of militair ingrijpen.
Het tweede gaat niet gebeuren, dus...

Echter, $10K...
Waarom zouden de Groenlanders uit de Deense/Europese hangmat stappen voor zo'n schamel aanbod.
De Amerikanen moeten afkomen met een package die de gewone man bijna niet kan weigeren.
Bvb. Voor de eerste 10 jaar de Deense bijdrage (financieel) 1 op 1 overnemen en daarbovenop elke volwassene een stevige jaarlijkse uitkering ($30-40K?) beloven, alsook alle voordelen van Amerikaans staatsburgerschap.
Dan is de zaak beklonken voor we het weten.

Voor $2 of 3 miljard per jaar (peanuts in het groter geheel) krijgen ze prime access tot het noordpoolgebied (China en co een hak zetten) en kunnen ze tal van waardevolle grondstoffen ontginnen. Er zijn slechtere deals.
Dit is optie 3 imo. Groenlanders proberen paaien met peanuts/desinformatie ten aanzien van Denemarken, dat kun je toch behoorlijk “harde cash” noemen?

Ik meen me nog een quote te herinneren van Trump van een paar weken terug “I will make them rich” ! ..10k 😆

Ja 10k per persoon is te belachelijk voor woorden. Wat hoopt hij daar nu mee te bereiken? Of denkt hij echt dat de gemiddelde groenlander zo arm is dat 10k life changing money is?

Start eens met 200k per persoon en hij zal wel een redelijke kans maken. Groenland zelf zal er niet beter op worden onder Amerikaans bewind, maar als die 200k rechtstreeks naar elke inwoner gaat zullen velen dit graag aanvaarden om daarna het af te bollen en ergens anders in de wereld een nieuw leven te beginnen. 200k is een mooi startbedrag hiervoor in quasi heel de wereld. Als koppel is dat dan 400k, en als je kinderen hebt ...

10k/inwoner is 500 miljoen in totaal, dat is peanuts voor de VS.
200k/inwoner is 10 miljard in totaal. Zelfs België zou dit kunnen ophoesten moesten we willen.

Benieuwd wat er met Groenland/Ukraine gaat gebeuren nu China REM exports stopzet:

Niet dat je op een paar weken een mining & extraction operatie opzet, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen :unsure:

Gaat om refined materialen, niet de onverwerkte materialen (die komen nu al vaak van buiten China).

Maar goed, in Trump logica kan dat misschien alsnog veranderen in "geen tijd te verliezen met Groenland". :unsure:

Eind dit jaar zijn het midterms, gaat dan actiever tegengewerkt worden. Zal zich dus haasten nu. De economie oppompen met ingepikte grondstoffen en olie kan de nakende pandoering wat omkeren, zal hij schatten.
En binnenkort 250 jaar onafhankelijkheid, met zijn grote militaire parade en dan liefst nog een paar extra provincies erbij.
Nog voor juni pakt die Groenland. Let maar op.
Kerel heeft op minder dan een jaar tijd al meer bommen gedropt dan Biden en Obama samen, las ik vandaag. Alle remmen zijn weg.

En dat voor de winnaar van de FIFA Peace Prize dan nog.

Het grootste probleem voor Groenland lijkt nu ook toch weer de EU te zijn en hun politieke dweilen.
Het bezetten en annexeren van een deel van een Europees land is een oorlogsdaad.
Stop met die shit over internationale regels en respect voor soevereiniteit en spreek het nu verdomme eens uit.
Von der Leyen in een officiële toespraak. Je moet geen namen noemen, je moet niet met de vinger wijzen en je moet geen dreigementen uiten.
Gewoon droog, duidelijk en eenvoudig het feit en de waarheid dat het binnenvallen van een land of een deel van een land van Europa als oorlogsdaad zal beschouwd worden.
Dan ondermijn je ook ineens komende excuses als speciale operaties of nationale veiligheid.

Het grootste probleem voor Groenland lijkt nu ook toch weer de EU te zijn en hun politieke dweilen.
Het bezetten en annexeren van een deel van een Europees land is een oorlogsdaad.
Stop met die shit over internationale regels en respect voor soevereiniteit en spreek het nu verdomme eens uit.
Von der Leyen in een officiële toespraak. Je moet geen namen noemen, je moet niet met de vingers wijzen en je moet geen dreigementen uiten.
Gewoon, droog, duidelijk en eenvoudig het feit en de waarheid dat het binnenvallen van een land of een deel van een land van Europa als oorlogsdaad zal beschouwd worden.
Dan ondermijn je ook ineens komende excuses als speciale operaties of nationale veiligheid.
in before vonderleyen uit brussel weggeplukt wordt. Tzal mss nog gemakkelijker gaan dan in caracas want ik zie nu geen luchtafweergeschut rond brussel staan.

in before vonderleyen uit brussel weggeplukt wordt. Tzal mss nog gemakkelijker gaan dan in caracas want ik zie nu geen luchtafweergeschut rond brussel staan.
Voor Europa zou het denk ik niet verkeerd zijn dat Vonderleyen weggeplukt wordt. Dit natuurlijk op voorwaarde dat er een deftige politieker in de plaats komt die een deftig Europees project kan voorleggen ipv dat wereldverbeterende geneuzel in de marge.

Als Groenland ingepikt wordt, gaat Europa niks doen.
Ten eerste is Groenland veel te ver weg van ons en veel te dicht bij de VS om daadkrachtig over te komen.
Ten tweede loop je ook gewoon het risico dat als je u vastpint op Groenland, Rusland plots Oost Europa binnenvalt.
Ten derde is Groenland het ook gewoon niet waard. Allez, ge moet nu niet over grondstoffen en dergelijke beginnen want die zijn niet van Europa, dat wordt door Groenland zelf beheert.

Als Trump stoer blijft doen, kan Denemarken dan geen troepen ter plekke stationeren in Groenland?

Schrikt misschien toch meer af om Europese militairen om te leggen dan Venezolaanse.

Al ben ik daar waarschijnlijk veel te naïef in.

Als Trump stoer blijft doen, kan Denemarken dan geen troepen ter plekke stationeren in Groenland?

Schrikt misschien toch meer af om Europese militairen om te leggen dan Venezolaanse.

Al ben ik daar waarschijnlijk veel te naïef in.

Deense militairen jonges toch, US gaat gewoon Groenland inlijven en ofwel verkoopt Denemarken het en vangen ze nog iets voor, ofwel worden ze gewoon voor voldongen feiten gezet.

Het volstaat dat er gewoon een carrier koers zet met een cruiser/fregat en sub in ondersteuning en het is al beklonken.. EU kant van NATO gaat niks ondernemen. Dat de NATO dan defacto in zijn huidige vormen ontbonden wordt zal de US worst wezen.

Ik zou haast hopen dat de US het éénzijdig annexeert, anders blijven ze in Brussel maar denken dat ze goed bezig zijn, terwijl het UA conflict allang aangetoond heeft dat het EU vehicle, in de huidige vorm, ASAP losgekoppeld moet worden van life support.

Met wat zou Europa de US mogelijk kunnen sanctioneren, europa is al zowat volledig ontspoord met hoge public debt, mass immigratie problematiek, overregulering, vergrijzing etc. Tel daar dan nog eens bij dat het als continent nog amper resources, energievoorziening, (tech/mil) infra, hebben en de rekening is wel gemaakt zeker? :S

Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat de VS daar nu militair al doen wat ze willen? Moeten ze niet eens Groenland voor inlijven. Daar gaan al meer Amerikanen zitten dan Deense militairen. En als ze grondstoffen willen ontginnen daar zouden ze ook gewoon een deal kunnen sluiten met Denemarken en Groenland.
Trump is ziek in zijn hoofd als hij daarvoor alle relaties met de EU wilt opblazen. Je weet nooit met hem natuurlijk.

Deense militairen jonges toch, US gaat gewoon Groenland inlijven en ofwel verkoopt Denemarken het en vangen ze nog iets voor, ofwel worden ze gewoon voor voldongen feiten gezet.

Het volstaat dat er gewoon een carrier koers zet met een cruiser/fregat en sub in ondersteuning en het is al beklonken.. EU kant van NATO gaat niks ondernemen. Dat de NATO dan defacto in zijn huidige vormen ontbonden wordt zal de US worst wezen.
Misschien zijn de Amerikanen toch wat terughoudender om Denemarken te gaan aanvallen ipv een land zoals Venezuela. Denemarken werd nooit als bedreiging of criminele staat zoals Venezuela dat werd. Dus daar kan er misschien minder publiek draagvlak voor zijn.

Met in de NAVO blijven, blijft de VS wel meer invloed hebben dan als ze eruit stappen. Dat moeten ze toch ook zien? Of heeft Trump dan écht geen lange termijn visie?

Met wat zou Europa de US mogelijk kunnen sanctioneren, europa is al zowat volledig ontspoord met hoge public debt, mass immigratie problematiek, overregulering, vergrijzing etc. Tel daar dan nog eens bij dat het als continent nog amper resources, energievoorziening, (tech/mil) infra, hebben en de rekening is wel gemaakt zeker? :S
De VS zijn in hetzelfde bedje ziek hoor, die hebben ook problemen van gigantische schulden, enorme sociale maatschappelijke problemen,...

Ik zou haast hopen dat de US het éénzijdig annexeert, anders blijven ze in Brussel maar denken dat ze goed bezig zijn, terwijl het UA conflict allang aangetoond heeft dat het EU vehicle, in de huidige vorm, ASAP losgekoppeld moet worden van life support.

Das ook een groot land met amper 60k inwoners he. Ongeveer de helft als Brugge om het in perspectief te plaatsen. Militair stelt dat helemaal niets voor. En ik denk dat denemarken op zee niet kan opboksen tegen de Amerikaanse superioriteit op dat vlak.

Hier is nog een toffe read met wat drivers waarom de US mogelijks groenland wil inlijven. rarara.. het gaat om resources.
https://theowp.org/reports/greenlan...and-relations-and-arctic-resource-management/

Currently, China has been involved in multiple mining and icebreaking projects in Greenland, each with consequences. The Large Scale Project Act granted Greenland the authority to recruit foreign workers, which created concerns regarding the potential destabilization of the region due to an influx of Chinese workers. China’s rare earth project attracted controversy as developed countries sought to counter China’s dominance over the rare earths market. Greenland seems to be blinded by the goal of political autonomy from Denmark, and China has been able to gain a monopoly over the rare earth elements found in Greenland. The Arctic Yearbook analyzed the different possible drivers behind Chinese engagement in zinc mining and rare earth element mining projects in Greenland. Their conclusions suggested that “Chinese involvement in R.E.E. [rare earth elements] projects abroad are more likely to be driven by China’s interest in the strategic resource itself, whereas decisions of where to engage in zinc projects are more likely to be determined by China’s foreign policy priorities.” China has strategic goals that can be reached through the extraction of Greenland’s resources.
Kort door de bocht. Denemarken geeft jaarlijks sinds 2009 3.5 miljard kronen (ongeveer 470 miljoen euro) om het land economisch te steuen maar dat is niet genoeg. Groenland zet de deur open voor chinese mijnprojecten om de rare earth dominantie van china nog wat te vergroten.

En dan snap ik het helemaal niet meer. We hebben meer banden met groenland (als europa zijnde) dan een china of US. We zitten qua resources krap bij kas. Waarom geen Europees project om te ontginnen? Uit ecologische overwegingen? Wetende dat als wij het niet doen den amerikaan of de chinees het wel zal doen?

Volgens chatgpt momenteel 0 actieve mijnen met europese origine in groenland en 3 exploitatievergunningen gegeven.
✔️ Amitsoq graphite (GreenRoc, EU-steun)
✔️ Malmbjerg molybdeen (Greenland Resources met EU-offtake)
✔️ Tanbreez rare earth (project in ontwikkeling)

Er zit ook nog een geografische component in want met het smelten van het ijs komen er nieuwe handelsroutes beschikbaar. Mss is de Europese tactiek gewoon zo groen mogelijk zijn zodat het ijs niet smelt en er minder incentieve voor china en de VS is? :unsure:

Laatst bewerkt:
Als Groenland ingepikt wordt, gaat Europa niks doen.
Ten eerste is Groenland veel te ver weg van ons en veel te dicht bij de VS om daadkrachtig over te komen.
Ten tweede loop je ook gewoon het risico dat als je u vastpint op Groenland, Rusland plots Oost Europa binnenvalt.
Ten derde is Groenland het ook gewoon niet waard. Allez, ge moet nu niet over grondstoffen en dergelijke beginnen want die zijn niet van Europa, dat wordt door Groenland zelf beheert.
Ik verwacht ook geen miltaire tegenreactie van Europa in zo een geval. Dat zou ons in een rechtstreekse oorlog met de USA brengen en dat is het niemand waard lijkt me.

Wel gaat dan de NATO in zijn huidige vorm einde verhaal zijn. Economisch zullen er dan wel maatregelen volgen.

Als Denemarken Groenland wil behouden is denk ik de beste route om zelf enkele samenwerkingsvoorstellen op tafel te leggen, die verder gaan dan de reeds bestaande afspraken.

Ik verwacht ook geen miltaire tegenreactie van Europa in zo een geval. Dat zou ons in een rechtstreekse oorlog met de USA brengen en dat is het niemand waard lijkt me.

Wel gaat dan de NATO in zijn huidige vorm einde verhaal zijn. Economisch zullen er dan wel maatregelen volgen.

Als Denemarken Groenland wil behouden is denk ik de beste route om zelf enkele samenwerkingsvoorstellen op tafel te leggen, die verder gaan dan de reeds bestaande afspraken.
Probleem is wel dat Denemarken al heel wat krediet verloren is bij de Groenlanders. De verborgen anticonceptie ingrepen bij de bevolking in de jaren 70 ligt gevoelig.

https://www.bbc.com/news/articles/c80gxd4x0z5o

An official inquiry earlier this month concluded that at least 4,000 women had a coil implanted by 1970, corresponding to roughly half the Greenlandic females of childbearing age.

In more than 300 cases examined by the inquiry, women and girls as young as 12 had been fitted with an IUD without their knowledge or consent.

Ik weet niet of de Groenlanders zo happig zijn.
Between around 1966 and 1975, thousands of Greenlandic Inuit girls and women had intrauterine devices (IUDs) inserted to prevent pregnancy under the direction of the Danish government and by Danish doctors.[6] Half of the 9,000 women in Greenland who could have children were given IUDs in the first five years of the program;[7] some of the affected girls were as young as 12,[8] and in many cases, women (and in the case of girls, their parents) did not consent to the procedure.[9] For instance, Naja Lyberth was 13 or 14 years old, Elisibánguak' Jeremiasssen was 13,[10] and Arnannguaq Poulsen was 16 and staying in Denmark when she received hers.[11] All of the girls in Lyberth's class were told to have IUDs placed by a visiting doctor[12] and then taken to a hospital for them to be inserted.[13] The purpose of the campaign was to prevent unplanned or unwanted pregnancies, lower childcare costs, and control the birth rate in Greenland.[14] Thousands of girls and women ultimately had IUDs placed without their consent during the campaign.[13] As a result, the birth rate in Greenland was halved in just a few years.[8]

Probleem is wel dat Denemarken al heel wat krediet verloren is bij de Groenlanders. De verborgen anticonceptie ingrepen bij de bevolking in de jaren 70 ligt gevoelig.

https://www.bbc.com/news/articles/c80gxd4x0z5o

Ik weet niet of de Groenlanders zo happig zijn.
Er zal met harde euro's over de brug gekomen moeten worden, niet met mooie praatjes.
Maar het momentum is er nu wel denk ik. De gevoelens van de Groenlanders t.o.v. de USA zijn toch minder positief sinds 2025.

Dat Denemarken zware fouten heeft begaan i.v.m. de Groenlanders is duidelijk!
Maar ik ben er niet van overtuigd dat ze Amerikanen willen worden, ik denk dat ze gewoon onafhankelijk willen zijn.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan