Gigantische eye-roll en ik ga niet mee met je emotioneel geladen poging. Je weet goed genoeg dat ik niet doelde op Amerikaans hulp tijdens WO2 dus ik snap de relevantie tot het discussiepunt helemaal niet, buiten een typische afleiding.
Veel respect voor de offers van Noord-Amerikaanse, Britse, Canadese, etc. soldaten, maar ik ga ook niet keer op keer kritiekloos dankbaar zijn voor de VS vanwege deze historische opoffering alsof dat hun huidig beleid zou moeten rechtvaardigen. Historische feiten heeft weinig te maken de vraag die ik stel over hedendaagse geopolitieke acties en dit is niet de eerste keer dat je "but don't forget about WO2!" argument naar boven probeert te brengen alsof dat relevant is.
Pot-ketel, gemakkelijk om een lijn te trekken vlak na WOII natuurlijk, maar eveneens een bescheiden eye-roll langs mijn kant als je denkt dat dat wij onze vrijheid in het hier en nu niet aan de V.S. zouden danken, anders waren/zijn wij hier met ons huidig beleid gewoon Oekraïne 2.0.
Die agressie van de V.S. is ook niet zonder context natuurlijk, en laten we ook niet doen alsof de slachtoffers daarvan de onschuld zelve zijn, geopolitiek is op dat vlak een vuil spel, en ondanks alles zit ik voorlopig nog véél liever in het kamp van de V.S. dan dat van Rusland of China.
Met de zelfkastijding over onze geschiedenis - onterecht imho zelfs - en zwakke militaire politiek hier in Europa kopen we op het wereldtoneel ook niets meer.
De militaire aanwezigheid van de VS op Groenland (zoals Thule Air Base), is gebaseerd op verdragen en overeenkomsten tussen de landen. In de verste verte geen kwestie van "niets te zeggen".
En niets belet Groenland, Denemarken en de V.S. om nieuwe dergelijke verdragen af te sluiten in de toekomst?
Was toch helemaal geen zwaktebod? Puur een diplomatieke beslissing die de soevereiniteit van Panama respecteerde en overeenkwam met internationaal recht. Zeker als we kijken dat in de jaren 70, een tijd waarin koloniale en imperialistische structuren wereldwijd onder druk stonden.
Het kanaal is meer dan een economisch project hoor. Ondertussen een symbool van nationale identiteit en soevereiniteit. De uitspraak dat het kanaal hun erfgoed is, is imo volledig legitiem, zowel historisch als cultureel. Vreemd om te beweren dat Panama dit erfgoed niet mag claimen, simpelweg omdat de VS het heeft gebouwd. Dit zou hetzelfde zijn als te zeggen dat India geen aanspraak kan maken op het Taj Mahal omdat deze werd gebouwd tijdens het Mogolrijk.
Wel, een beslissing waar ook op teruggekomen kan worden als zou blijken dat Panama plots de V.S. niet meer voldoende gunstig gezind zou zijn. Als je graag over het hier en nu wilt spreken, kunnen we misschien ook de zelfkastijding over kolonialisme achterwege laten.
Dat gebouwd zijn door is géén onbelangrijk detail natuurlijk, en helemaal niet vergelijkbaar met een graftempel gebouwd door één van de heersers van een rijk dat één van de voorlopgers is van het moderne India. De Taj Mahal is best case scenario een toeristische aantrekpleister, het Panama-kanaal is een economische levensader voor de V.S.
Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat de V.S. in Panama een regimewissel uitvoert, het moderne Panama dankt er zelfs zijn bestaan én democratie aan. Zonder Frankrijk, de V.S. en het Panamakanaal zou Panama waarschijnlijk gewoon nog een deel van Colombia zijn, en een land zonder een dergelijk vitaal kanaal meer dan waarschijnlijk.