Aangezien Groenland deel van de NAVO is lijken we dit allemaal al te hebben. Dat Trump de NAVO niet ziet als samenwerkingsverband waar je op kan vertrouwen is een andere zaak natuurlijk.Dat zou ik nu ook niet durven zeggen. Het gaat denk ik ook niet echt over groenland in se maar de controle over het gebied. (nucleaire detterent, second strike enzo)
Wat meer achtergrond informatie (pagina 31) en komt van het Deens intelligentie apparaat.
https://www.fe-ddis.dk/globalassets/fe/dokumenter/2025/-fe-intelligenceoutlook-25-.pdf
Ik denk wel dat er in Groendland meer observatie capaciteiten zou moeten zijn van de NAVO in de toekomst.
In begrijp wel niet waarom Canada in heel dit verhaal niet ter sprake komt. De meest noordelijk bewoonde plaats in de wereld ligt in Canada, niet in Groenland. Canada heeft ook CFS Alert die het noorden bewaakt.
Dat Rusland militair het sterkste is aan de noordpool vind ik redelijk nietszeggend.
Rusland ligt door zijn ligging met al zijn havens per definitie aan de noordpool. Op de koudste momenten van het jaar zijn ze in Rusland amper, tot niet, in staat om hun schepen van de west naar oostkust te varen. Dat lukt enkel met zware ijsbrekers. https://jamestown.org/russia-lacks-icebreakers-its-arctic-fleet-needs-to-function-in-eastern-arctic/
De eeste militaire confrontatie met Rusland in het noorden zal aflopen zoals in Oekraïne. Ze lopen hopeloos vast bij elk obstakel.
Dat Rusland inzet op de Noordpool is wel logisch. Rusland heeft een zeer groot probleem als ijs begint te smelten. Zoals hiervoor al aangegeven wordt de noordkant van Rusland op dit moment beveiligd door de natuur. In tegenstelling tot de noordkant van Canada waar je met rivieren en eilanden zit die toegang zeer bemoeilijkt, ook als ijs smelt.
De rest van de wereld vindt het op dit moment niet zinnig om daar grote permanente faciliteiten te voorzien.
De VS en de NAVO hun mensen en materiaal zitten in Noorwegen. Daarmee beveiligen ze de toegang tot de atlantische en kunnen ze snel ingrijpen in het noorden.
Ik denk wel dat heel deze situatie nog maar eens aantoont hoe belangrijk de zeemacht gaat worden in de toekomst. WO3 gaat zich niet afspelen op land.
WO3 gaat vooral een handelsoorlog worden die gewonnen zal worden door de partij die de scheepvaart in zijn macht krijgt. Indische oceaan, panamakanaal, noorpool in de toekomst. Dat zijn de veldslagen van de toekomst.