Trump wil Canada en Groenland annexeren

Dat Trump helemaal van het padje is weten we ondertussen. Ik bekijk die man dan ook een beetje als de dorpsidioot die je overal tegenkomt en er eigenlijk een beetje belachelijk uitziet met een driewieler en een grote vlag aan zijn fiets hangende. Het verschil is wel dat die brave dorpsidioot veelal een brave loebas is en geen paranoia wereldleider.

Maar dat de Amerikaanse damens en heren van Rang en Stand (politiek, economisch, maatschappelijk) dat allemaal laten gebeuren...dat kan je toch gewoon niet meer vatten. Ik krijg daar echt de kriebels van in mijn buik. Het ongemanierd beledigen, het ontbreken van iedere vorm van staatsmanschap waar je die politieke elite in democratische landen toch veelal mee durft gelijk te trekken (los van hun politieke overtuiging), het handelen als een verongelijkt kind... hoe kan dit in godsnaam steeds maar aanvaard worden. Het lezen van zijn Truth Social, maar man, wat een grofbekkerij, wat een ongeziene wansmakelijke vertoning. Wat voor een fucked up maatschappij zijn wij geworden. Ik kijk al uit naar hoe we binnen 30 jaar (als ik er nog ben) de geschiedkundigen over deze periode zullen horen vertellen.

Hopen dat er nog ieman het tij zal kunnen doen keren. Of het zullen wel eens donkere tijden worden/blijven.
Ik kan je héél makkelijk counteren: hij is tenminste geen klassieke politieker en zegt gewoon wat hij denkt! …of zoiets.

Maar ja, het is inderdaad triest. En nog triestiger dat we een, pardon my French, dweep als Rutte als NAVO-secretaris hebben die “Daddy Trump” constant zit te paaien alsof dat diplomatie is. Ondertussen lachen Rusland en China zich een bult.

Ik kan je héél makkelijk counteren: hij is tenminste geen klassieke politieker en zegt gewoon wat hij denkt! …of zoiets.

Maar ja, het is inderdaad triest. En nog triestiger dat we een, pardon my French, dweep als Rutte als NAVO-secretaris hebben die “Daddy Trump” constant zit te paaien alsof dat diplomatie is. Ondertussen lachen Rusland en China zich een bult.

Rutte is wel geen Europeaan of nederlander op dat gebied, hij is de secretaris generaal van de NAVO die zijn clubke probeert bijéén te houden.

Je kunt dat overdreven noemen zoveel je het wilt, dat gebeurde ook toen ik het schreef. Maar in de VS is een neofascistische partij verkozen, en ze hebben het niet of amper verhuld. Ze komen op als America First, een slogan die herhaaldelijk gebruikt is. Dat is letterlijk hetzelfde alsof het VB opkomt met de naam VNV of DeVlag. Geen overdrijving, de America First-beweging was er eentje van non-interventie en collaboratie, die rechtstreeks het racisme en ultranationalisme van de nazi's overnam. Zo werden ze toen ook al gezien:

1768916632378.png

Dus hij neemt de naam over, en het discours van de foreign sleeper agents die zich tegen de "echte" Amerikaan zullen richten zodra ze de kans krijgen, en vanbinnenuit geholpen worden door de linkse elite. Het nazidiscours van de Omvolking wordt gevolgd. Hij schendt alle scheidingen der machten, en is op zoek naar een dictatuur met absolute macht zodra hij verkozen is. Hij breidt de macht van zijn Staatspolitie beetje bij beetje uit tot die knokploegen kunnen worden om tegenstanders uit te schakelen. En internationaal wil hij het Rijk uitbreiden uit een soort recht (this is our hemisphere). Hij zet iedereen af die het democratische karakter moet vrijwaren, en de mensen die hij op posten zet, brengen de nazigroet uit of lopen in SS-uniform rond en dagen iedereen uit om er iets van te zeggen, zodat ze dan kunnen lachen van "hahahalibs, ze kunnen hier niet tegen!". Zijn sterkste achterban bevindt zich in white supremacists en altright, als de Proud Boys van Tarrio waar we ook niets van mochten zeggen, toen ze in uniform en met ok-handgebaar "blood and soil" scandeerden, en Richard B Spencer, zowat de beroemdste openlijke neonazi van de VS, die heeft uitgelegd hoe hij de online meme-wereld heeft geïnfiltreerd en gebruikt om het altright te creëren tot wat het nu is. Openlijk. Luidop.

Dit is wie verkozen is van in het begin, dit is de partij die verkozen is van in het begin. Ik had nooit verwacht dat het hem ook ging lukken het uit te voeren, maar dit is niet per ongeluk. Dit is geen wilde gek zonder plan en zonder achterban die van gril naar gril leeft. Dit is een hele beweging die een gewillige Leider gevonden heeft.

Rutte is wel geen Europeaan of nederlander op dat gebied, hij is de secretaris generaal van de NAVO die zijn clubke probeert bijéén te houden.
Is he though? Ik zie het alleszins niet. Ik was al geen fan van Rutte in de Nederlandse politiek, dus ja, ik ben waarschijnlijk wat biased. Maar los daarvan: als NAVO-secretaris zie ik vooral iemand die de club zogezegd “bijeenhoudt” door zich extreem onderdanig op te stellen tegenover één lidstaat.

Dat is geen leiderschap, dat is damage control met wat geslijm erbij. Een secretaris-generaal hoort richting te geven, rode lijnen te bewaken en geloofwaardigheid uit te stralen, niet publiekelijk iemand paaien in de hoop dat hij zich vandaag toevallig rationeel gedraagt.

Dat is geen leiderschap, dat is damage control met wat geslijm erbij. Een secretaris-generaal hoort richting te geven, rode lijnen te bewaken en geloofwaardigheid uit te stralen, niet publiekelijk iemand paaien in de hoop dat hij zich vandaag toevallig rationeel gedraagt.

Het ding is wel dat we dat aan onszelf te danken hebben natuurlijk, Europa heeft de VS de absolute macht gegeven/laten nemen in de Navo, zelf te weinig investeren, te weinig ontwikkeling, te weinig intelligence, te bang om ergens boots on the ground te sturen of wat bommen te smijten. Je kan niet rond het feit dat de enige echte oer -wet nog steeds al de rest dicteert: de wet van de sterkste.

Als die macht dan wordt gekoppeld aan iemand zoals Trump krijg je dit zeker.

Eigenlijk moeten we geen nieuw project starten maar gewoon verder doen waarmee we bezig zijn en Europa ook defensief uitbouwen en zorgen voor een Europees leger. Buiten Europa blijven we gewoon de banden aanhalen met onze bondgenoten die wel respect tonen.

Omdat we altijd maar weer ons eigen narratief geloven dat we niks te zeggen hebben en dat Europa slecht is. Hoog tijd dat we eens beginnen uit te gaan van onze sterktes.

Over dat laatste: het "probleem" is nog altijd is dat de EU in de eerste plaats nog altijd een economisch verbond is. Eentje waarbij elk land z'n stem even veel waard is dankzij de unanimiteitsregel. En waarbij elke staat alles nog eens moet laten goedkeuren door z'n eigen parlement.

Daarom is er imo wel een nieuw Europees project nodig. Of op z'n minst zware hervormingen.
Een verenigde staten van Europa hoeft niet. Maar ik wil toch liever een EU met meer slagkracht.

Al ben ik ook wel akkoord met die tweede alinea hoor. Er zijn zaken die beter kunnen maar we onderschatten de EU toch zo graag en kijken er ook dikwijls onterecht op neer.

Het ding is wel dat we dat aan onszelf te danken hebben natuurlijk, Europa heeft de VS de absolute macht gegeven/laten nemen in de Navo, zelf te weinig investeren, te weinig ontwikkeling, te weinig intelligence, te bang om ergens boots on the ground te sturen of wat bommen te smijten. Je kan niet rond het feit dat de enige echte oer -wet nog steeds al de rest dicteert: de wet van de sterkste.

Als die macht dan wordt gekoppeld aan iemand zoals Trump krijg je dit zeker.
Op zich ben ik het hier grotendeels mee eens ze. Europa heeft jarenlang comfortabel onder de Amerikaanse veiligheidsparaplu geleefd en te weinig geïnvesteerd in defensie, intelligence en strategische autonomie. Dat is nu wel overduidelijk. Imo, betekent dat nog niet dat dit automatisch moet resulteren in "onderdanigheid" of ego management rond één persoon. Afhankelijkheid verklaart veel, maar rechtvaardigt niet alles.

De NAVO is nog altijd een alliantie, geen “wet van de sterkste” club waar de rest maar moet volgen. Als je het herleidt tot wie het luidst roept of het meeste macht heeft, dan maak je het probleem alleen maar groter. Dat Trump die machtspositie op zijn manier gebruikt, verbaast me niet, maar dat is net een extra argument voor meer Europese backbone, niet voor nog meer geslijm... En dus niet Rutte zijn manier.

Als je het herleidt tot wie het luidst roept of het meeste macht heeft, dan maak je het probleem alleen maar groter. Dat Trump die machtspositie op zijn manier gebruikt, verbaast me niet, maar dat is net een extra argument voor meer Europese backbone, niet voor nog meer geslijm... En dus niet Rutte zijn manier.

Net vernomen dat men ondertussen in Davos extra schoonmaakploegen heeft ingezet, er wordt een nooit geziene hoeveelheid slijm verwacht. Mark Rutte zou ook zijn haar geverfd hebben, kledij uit de Trump store inclusief petje en kniebeschermers.

Dit is wie verkozen is van in het begin, dit is de partij die verkozen is van in het begin. Ik had nooit verwacht dat het hem ook ging lukken het uit te voeren, maar dit is niet per ongeluk. Dit is geen wilde gek zonder plan en zonder achterban die van gril naar gril leeft. Dit is een hele beweging die een gewillige Leider gevonden heeft.
Dat is wat mij het meeste zorgen baart.
Verwijder de leider, maar alles erachter blijft wel bestaan. En ze hebben de kroonprins al zitten waar ie moet zitten.

Wat mij nog het meeste zorgen baart van allemaal is dat net nu het westen uit elkaar aan het vallen is. Er kwamen sowieso al gigantische problemen met bijhorende geopolitieke spanning op ons af. Van technologische revolutie, klimaat problematiek tot vergrijzing en onze macht tegenover china en andere opkomende landen was sowieso al tanende. China claimt al jaar en dag dat ze Taiwain tegen 2027 willen inlijven en zelfs voor Trump leek een grootschalig conflict in de maak. Met iemand als Trump aan het roer van de VS lijkt de-escalatie, laat staan het zoeken van toenadering, een verre droom. Helemaal gek is dat we ons de voorbije 80 jaar dat mogelijk volgende grootschalig conflicft altijd hebben voorgesteld als één van het westen en allies tegenover een andere grote foreign power. Dat terwijl nu het dan dichter lijkt dan ooit, we niet eens zeker meer kunnen zijn dat het niet tegen de VS in plaats van met de VS zal zijn. Hell, de VS en Rusland slagen er zelfs zo goed in Europa uit elkaar te spelen dat het niet zeker meer is of alle Europese landen wel aan dezelfde kant zullen staan.

Angstaanjagend spannende tijden.

Dat is wat mij het meeste zorgen baart.
Verwijder de leider, maar alles erachter blijft wel bestaan. En ze hebben de kroonprins al zitten waar ie moet zitten.
Goh, op de achtergrond zitten er wel een aantal verschillende kampen die elkaar niet kunnen luchten of zien. De kans is nog altijd reëel dat als Trump morgen doodvalt, de rest effectief gewoon in elkaar stort. De populariteit bij een groot deel van de achterban is nog altijd een personencultus die enkel en alleen rond hem draait. Vance en Miller hebben dat draagvlak gewoon totaal niet.

Ik doe even een straffe uitspraak hier maar ik wil geld wedden dat indien Trump Groenland inlijft dat niet ongedaan zal gemaakt worden door de volgende democratische president.

Wat mij nog het meeste zorgen baart van allemaal is dat net nu het westen uit elkaar aan het vallen is. Er kwamen sowieso al gigantische problemen met bijhorende geopolitieke spanning op ons af. Van technologische revolutie, klimaat problematiek tot vergrijzing en onze macht tegenover china en andere opkomende landen was sowieso al tanende. China claimt al jaar en dag dat ze Taiwain tegen 2027 willen inlijven en zelfs voor Trump leek een grootschalig conflict in de maak. Met iemand als Trump aan het roer van de VS lijkt de-escalatie, laat staan het zoeken van toenadering, een verre droom. Helemaal gek is dat we ons de voorbije 80 jaar dat mogelijk volgende grootschalig conflicft altijd hebben voorgesteld als één van het westen en allies tegenover een andere grote foreign power. Dat terwijl nu het dan dichter lijkt dan ooit, we niet eens zeker meer kunnen zijn dat het niet tegen de VS in plaats van met de VS zal zijn. Hell, de VS en Rusland slagen er zelfs zo goed in Europa uit elkaar te spelen dat het niet zeker meer is of alle Europese landen wel aan dezelfde kant zullen staan.

Angstaanjagend spannende tijden.
't Is ook nog de vraag of Trump dan de VS niet mee uit elkaar speelt.

Ik doe even een straffe uitspraak hier maar ik wil geld wedden dat indien Trump Groenland inlijft dat niet ongedaan zal gemaakt worden door de volgende democratische president.
Blijkbaar dat Groenland geld kost aan Denemarken. Dus zijn ze er op financieel vlak beter vanaf eigenlijk (op dit moment). Groenland is meer een belegging naar de toekomst toe, als het door global warming later gemakkelijker wordt om aan die grondstoffen te geraken. (als je het puur transactioneel bekijkt)

Laatst bewerkt:
Ahja, want een klassieke trenchcoat dragen = SS uniform :biglaugh:

Je beseft toch dat zo'n trenchcoats (+ leren boots) ook werden gedragen door het Rode Leger en al zeker door Zhukov en zijn mannen.

wwii0273.jpg
Instantly better. Jij beseft toch dat je mijn post net kracht bijzet? Die man draagt geen uniform, maar mag zijn fantasie uitleven in het Staatsleger van een wannabe dictator met een extreemrechts en ultranationalistisch discours. Zoals ik al zei. Maar als je liever wilt, wil ik hem ook wel vergelijken met Mussolini of Stalin, hoor.

Maar goed, gezien het enkel over de jas kan gaan, is het ook wel duidelijk. Zeker omdat die in de zin staat: ze dagen je uit om er iets van te zeggen, zodat zij dan kunnen zeggen ‘hahahalibs’.

Instantly better. Jij beseft toch dat je mijn post net kracht bijzet? Die man draagt geen uniform, maar mag zijn fantasie uitleven in het Staatsleger van een wannabe dictator met een extreemrechts en ultranationalistisch discours. Zoals ik al zei.
Nee conclusie is dat een trenchcoat geen verband heeft met fascisme en extreemrechts. Als je dat enkel kunt linken aan SS ben je niet 1 van de verstandigste op gebied van geschiedenis.

En daarbij SS heeft hier zelfs geen plaats in de discussie. Als je heel de situatie zoals je beschrijft dan toch met iets wilt vergelijken uit het derde rijk doe het dan met de SA.

Nee conclusie is dat een trenchcoat geen verband heeft met fascisme en extreemrechts. Als je dat enkel kunt linken aan SS ben je niet 1 van de verstandigste op gebied van geschiedenis.

En daarbij SS heeft hier zelfs geen plaats in de discussie. Als je heel de situatie zoals je beschrijft dan toch met iets wilt vergelijken uit het derde rijk doe het dan met de SA.
Reageer eerst maar eens op de rest, ipv op een technicality die er hoogstens zijdelings toe doet. Want die man mag zijn fantasie uitleven in het staatsleger van Trump, dat mensen deporteert en verregaande wetteloosheid kent onder leiding van een wannabe extreemrechtse, white supremacist subgroep. En al de rest wat opgesomd staat.

Reageer eerst maar eens op de rest, ipv op een technicality die er hoogstens zijdelings toe doet. Want die man mag zijn fantasie uitleven in het staatsleger van Trump, dat mensen deporteert en verregaande wetteloosheid kent onder leiding van een wannabe extreemrechtse, white supremacist subgroep. En al de rest wat opgesomd staat.
Nee. Je ontkracht termen zoals SS door deze in de discussie te gooien.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan