We wilden aan ons nieuwe terras een honingboom plaatsen. Onze tuinarchitect vond het geen slecht idee maar wees er wel op dat eens in bloei na 7jaar die boom vol bijtjes zit alsook op de grond bij de afgevallen blaadjes etc. Niet super ideaal om rustig onder te eten en kinderen te laten spelen blootvoets misschien.
Een honingboom, dan bedoel je een Styphnolobium japonicum (voorheen Sophara japonica)? Indien je tuinarchitect die boom een goed idee vindt, dan hebben jullie ofwel een héééél grote tuin, ofwel een tuinarchitect die niet helemaal bij de les is.
Dat is een boom die op termijn 20 m breed en hoog wordt, eerder een parkboom dan een boom voor een normale tuin. Een foto om dat even te verduidelijken:
Je kan eventueel wel een cultivar zetten, zoals 'Regent' , die blijft wel handelbaar, maar de botanische variant zou ik niet in een normale tuin aanplanten wegens te groot.
En die bloemen, tja, dat is een voor- en een nadeel, ik zou daar echt niet naar omkijken (heb zelf ook een cultivar in de tuin).
Absoluut, en mooi gefilterd licht
Toevallig suggesties qua alternatieven? Liefst een boom dat wat kleur e.d. geeft en ook goed vormt (is om een kijklijn met de buren af te schermen), maar niet te hoog dan ook weer. Zelf dachten we evt aan PErzisch ijzerhout, Zwarte tupelo en de zevenzonenboom
Zevenzonenboom is een struik, wordt 4-5 m hoog. Parrotia persica is mooi, maar groeit vaak op als struik, en de bloemen zijn redelijk onopvallend, wel heel mooie herfstverkleuring.
Nyssa sylvatica groeit dan weer heel pyramidaal, gaat onvoldoende afschermen denk ik.
Goed, nog wat andere alternatieven dan?
Een Tetradium daniellii (bijenboom), wordt ook hoog en breed, maar toch wat minder dan die Styphnolobium. Staat nu 10jaar in mijn tuin, top vriest daar eigenlijk om de twee jaar uit stuk, dus krijg je een echte brede kroon. Is na 10 jaar 7-8m hoog op zeer goede leemgrond.
Verder een mooi alternatief (één van de mooiste bomen volgens mij), een Pterostyrax corymbosa, je gaat wel even moeten zoeken, maar is echt uitzonderlijk mooi: bladverkleuring, bloei, schors,....
Nog eentje : Gleditsia triacanthos sunburst, ook een boom die mooi gefilterd licht geeft, blad komt geel op maar wordt nadien groen. Blijft een pak lager dan de andere valse christudoornen (6-10 m denk ik). Plant heeft wel vervelende doornen, maar dat stoort alleen wanneer je in die boom wilt kruipen
Prunus paddus, inheemse vogelkers, zou ook nog een mooi alternatief zijn. Zeer mooie bloei, groeit gezond, en in 't najaar kan je genieten van de vogels.
Verder als alternatief: een Magnolia? Groeit mooi breed uit, geeft misschien wel nogal veel schaduw.
We gaan sowieso al een papieresdoorn, krentenboompje, lampionboom en steeneik plaatsen.