Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand ervaring met vlinderstruiken? Bij onze kippen heb ik een vlinderstruik staan, deze heeft 2 jaar mooi gebloeid maar dit jaar blijft hij op hetzelfde niveau. Zoals elk jaar heb ik hem gesnoeid zodat hij goed kan bloeien. Er zijn terug knoppen op gegroeid maar daar is het gestopt begin mei. Als ik Google kom ik erop uit dat er weinig ziektes zijn voor de vlinderstruik, het enige dat ik kan vermoeden is de vele regen van de laatste maanden. Iemand met gelijkaardige ervaring?

Foto 1
Foto 2
Vlinderstruiken doen het praktisch overal slecht dit jaar door de aanhoudende regen. Zijn sterke planten en komen er volgend jaar wel terug door. Of mogelijk dit jaar nog als het minder nat wordt en de zon voldoende schijnt.

Wij hebben momenteel een (te grote) voortuin van +/- 110m2, enkel gras.
Deze willen we klimaatvriendelijk en minder saai maken door bodembedekkers, 4-seizoensbloemen en kleurrijk in te richten + een wadi.
Liefst ook nog onderhoudsvriendelijk

Enkele vragen:
- Is enkel de graszoden verwijderen voldoende, of moet ook alles kapotgespoten worden? (geen voorkeur voor)
- Iemand een grof idee wat dit zou kosten als je het zelf zou doen vs via een tuinbedrijf?
Ik zou dat niet kapot spuiten tbh, da kruipt allemaal in uwen bodem en dan ga je daar planten opzetten... ik zou dan eerder kiezen om de graszoden verwijderen en dan een paar weken afdekken zodat alles wat nog achtergebleven is grotendeels kapot is.

Als je het ziet zitten om het zelf te doen zou ik dat altijd doen. Tuinaannemers vragen naar mijn ervaring vaak toch zeer zwaar door voor wat ze uiteindelijk maar doen + eerlijk? Wat je zelf doet doe je met een beetje google/Youtube werk vaak gewoon beter. Je zal er misschien iets meer tijd insteken maar aannemers gaan er in mijn ervaring vaak de kantjes een beetje vanaf rijden om er sneller vanaf te zijn en dus meer marge over te houden. Tenzij je er zelf écht geen tijd wil steken natuurlijk... maar 110m² is nu geen onoverkomelijk werk lijkt mij.
Vlinderstruiken doen het praktisch overal slecht dit jaar door de aanhoudende regen. Zijn sterke planten en komen er volgend jaar wel terug door. Of mogelijk dit jaar nog als het minder nat wordt en de zon voldoende schijnt.
Wij hebben hier dwergvlinderstruiken staan Buddleja Davidii Blue Chip en Purple Chip. Die doen het al bij al toch vrij goed precies maar eerlijk gezegd zie je bij
Die van mij heeft al bloemen 🫣
Das redelijk vroeg op het jaar wel toch, zeker met het weer dat het al geweest is...
Aan de andere kant, als die struik op een vrij zonige plaats staat en wat uit de wind kan die het nog best goed doen, de zon geeft namelijk toch best wel al goed als ze er toch eens door komt. Zal ook wel van de subsoort afhangen wrs.

Ik heb vandaag een boompje geplant (catalpa Bungei) en met het inslaan van de boompaal schoot de kop van de hamer (5kg) van de steel en tegen de boom (op 1,7m hoogte). Nu is de schors een beetje beschadigd ter grootte van circa 1cm2 (iets kleiner).
Moet ik daar iets aan doen of hersteld dat zelf?

Laatst bewerkt:
Ze hebben 3weken geleden gras gezaaid.
Door de regen is het gras al goed gegroeid.
Maar is het normaal dat er nog redelijk wat plaatsen zijn weer er geen gras heeft gegroei. Dus waar men enkel aarde ziet? Moet er op deze plaatsen opnieuw gezaaid worden?

Ik heb vandaag een boompje geplant (catalpa Bungei) en met het inslaan van de boompaal schoot de kop van de hamer (5kg) van de steel en tegen de boom (op 1,7m hoogte). Nu is de schors een beetje beschadigd ter grootte van circa 1cm2 (iets kleiner).
Moet ik daar iets aan doen of hersteld dat zelf?
Zolang de schors niet rondom weg is, zou het geen probleem mogen zijn. Hoef je niets aan te doen.

Ze hebben 3weken geleden gras gezaaid.
Door de regen is het gras al goed gegroeid.
Maar is het normaal dat er nog redelijk wat plaatsen zijn weer er geen gras heeft gegroei. Dus waar men enkel aarde ziet? Moet er op deze plaatsen opnieuw gezaaid worden?
Kan aan verschillende zaken liggen: graszaad weggespoeld, heel zonnige plek die niet vochtig genoeg gehouden werd, heel schaduwrijke plek waardoor het ontkiemen trager gaat, ... Als je onkruidgroei wil tegengaan, is het belangijk dat het zo snel mogelijk dichtgroeit. Dus bijzaaien kan zeker geen kwaad als je hetzelfde graszaad nog hebt liggen of kan bijhalen. Die plekken bijzaaien met ander graszaad kan ook, maar dan ga je mogelijk een andere grassoort gebruiken en dat ga je zien. Op den duur zal dat wel minder zichtbaar worden.

Zolang de schors niet rondom weg is, zou het geen probleem mogen zijn. Hoef je niets aan te doen.

Kan aan verschillende zaken liggen: graszaad weggespoeld, heel zonnige plek die niet vochtig genoeg gehouden werd, heel schaduwrijke plek waardoor het ontkiemen trager gaat, ... Als je onkruidgroei wil tegengaan, is het belangijk dat het zo snel mogelijk dichtgroeit. Dus bijzaaien kan zeker geen kwaad als je hetzelfde graszaad nog hebt liggen of kan bijhalen. Die plekken bijzaaien met ander graszaad kan ook, maar dan ga je mogelijk een andere grassoort gebruiken en dat ga je zien. Op den duur zal dat wel minder zichtbaar worden.
Heb mail verstuurd naar het tuinbedrijf die t gras heeft gezaaid .
Er zijn teveel grote stukken zonder gras. Klopt niet

We wilden aan ons nieuwe terras een honingboom plaatsen. Onze tuinarchitect vond het geen slecht idee maar wees er wel op dat eens in bloei na 7jaar die boom vol bijtjes zit alsook op de grond bij de afgevallen blaadjes etc. Niet super ideaal om rustig onder te eten en kinderen te laten spelen blootvoets misschien.

Wel een heel mooie boom.

Toevallig suggesties qua alternatieven? Liefst een boom dat wat kleur e.d. geeft en ook goed vormt (is om een kijklijn met de buren af te schermen), maar niet te hoog dan ook weer. Zelf dachten we evt aan PErzisch ijzerhout, Zwarte tupelo en de zevenzonenboom

We gaan sowieso al een papieresdoorn, krentenboompje, lampionboom en steeneik plaatsen.

We wilden aan ons nieuwe terras een honingboom plaatsen. Onze tuinarchitect vond het geen slecht idee maar wees er wel op dat eens in bloei na 7jaar die boom vol bijtjes zit alsook op de grond bij de afgevallen blaadjes etc. Niet super ideaal om rustig onder te eten en kinderen te laten spelen blootvoets misschien.
Een honingboom, dan bedoel je een Styphnolobium japonicum (voorheen Sophara japonica)? Indien je tuinarchitect die boom een goed idee vindt, dan hebben jullie ofwel een héééél grote tuin, ofwel een tuinarchitect die niet helemaal bij de les is.
Dat is een boom die op termijn 20 m breed en hoog wordt, eerder een parkboom dan een boom voor een normale tuin. Een foto om dat even te verduidelijken:

Styphnolobium_japonicum_1347.jpg

Je kan eventueel wel een cultivar zetten, zoals 'Regent' , die blijft wel handelbaar, maar de botanische variant zou ik niet in een normale tuin aanplanten wegens te groot.
En die bloemen, tja, dat is een voor- en een nadeel, ik zou daar echt niet naar omkijken (heb zelf ook een cultivar in de tuin).

Wel een heel mooie boom.
Absoluut, en mooi gefilterd licht
Toevallig suggesties qua alternatieven? Liefst een boom dat wat kleur e.d. geeft en ook goed vormt (is om een kijklijn met de buren af te schermen), maar niet te hoog dan ook weer. Zelf dachten we evt aan PErzisch ijzerhout, Zwarte tupelo en de zevenzonenboom
Zevenzonenboom is een struik, wordt 4-5 m hoog. Parrotia persica is mooi, maar groeit vaak op als struik, en de bloemen zijn redelijk onopvallend, wel heel mooie herfstverkleuring.
Nyssa sylvatica groeit dan weer heel pyramidaal, gaat onvoldoende afschermen denk ik.

Goed, nog wat andere alternatieven dan?
Een Tetradium daniellii (bijenboom), wordt ook hoog en breed, maar toch wat minder dan die Styphnolobium. Staat nu 10jaar in mijn tuin, top vriest daar eigenlijk om de twee jaar uit stuk, dus krijg je een echte brede kroon. Is na 10 jaar 7-8m hoog op zeer goede leemgrond.

Verder een mooi alternatief (één van de mooiste bomen volgens mij), een Pterostyrax corymbosa, je gaat wel even moeten zoeken, maar is echt uitzonderlijk mooi: bladverkleuring, bloei, schors,....

Nog eentje : Gleditsia triacanthos sunburst, ook een boom die mooi gefilterd licht geeft, blad komt geel op maar wordt nadien groen. Blijft een pak lager dan de andere valse christudoornen (6-10 m denk ik). Plant heeft wel vervelende doornen, maar dat stoort alleen wanneer je in die boom wilt kruipen

Prunus paddus, inheemse vogelkers, zou ook nog een mooi alternatief zijn. Zeer mooie bloei, groeit gezond, en in 't najaar kan je genieten van de vogels.

Verder als alternatief: een Magnolia? Groeit mooi breed uit, geeft misschien wel nogal veel schaduw.

We gaan sowieso al een papieresdoorn, krentenboompje, lampionboom en steeneik plaatsen.
(y)

Een honingboom, dan bedoel je een Styphnolobium japonicum (voorheen Sophara japonica)? Indien je tuinarchitect die boom een goed idee vindt, dan hebben jullie ofwel een héééél grote tuin, ofwel een tuinarchitect die niet helemaal bij de les is.
Dat is een boom die op termijn 20 m breed en hoog wordt, eerder een parkboom dan een boom voor een normale tuin. Een foto om dat even te verduidelijken:

Styphnolobium_japonicum_1347.jpg

Je kan eventueel wel een cultivar zetten, zoals 'Regent' , die blijft wel handelbaar, maar de botanische variant zou ik niet in een normale tuin aanplanten wegens te groot.
En die bloemen, tja, dat is een voor- en een nadeel, ik zou daar echt niet naar omkijken (heb zelf ook een cultivar in de tuin).

Duidelijk niet aan het opletten, want waar we ons op richten is in dat geval wel een "struik". Iets wat niet per definitie 8meter hoog wordt. Bedankt voor de tips!

Duidelijk niet aan het opletten, want waar we ons op richten is in dat geval wel een "struik". Iets wat niet per definitie 8meter hoog wordt. Bedankt voor de tips!
Maar onder een struik kan je dan ook weer niet eten, daar heb je een boom voor nodig. Is een Cornus mas of een meidoorn (Crataegus ×media 'Paul's Scarlet' of Crataegus monogyna) dan niet meer geschikt? Die worden alle drie typisch 5-7 m hoog
In de lijst van wat hij op geeft is alleen de Parrottia persica een mogelijke keuze, maar die wordt toch 10m hoog volgens mij. Heptacodium mincoides (zevenzonenboom) zie ik hier echt geen 7 m hoog worden, staat hier al 10 jaar in de tuin en is 3.5-4 m hoog...

Iemand een idee wat er aan de hand is met deze appelboom? In het voorjaar (ergens in maart denk ik) geplant.
Ik wist dat fruitbomen vatbaar zijn voor ziektes, maar dit is toch wel heel snel.

Iemand een idee wat er aan de hand is met deze appelboom? In het voorjaar (ergens in maart denk ik) geplant.
Ik wist dat fruitbomen vatbaar zijn voor ziektes, maar dit is toch wel heel snel.

Het is sowieso geen echt goed jaar voor fruitbomen (te nat). Ik zie meeldauw, mogelijks ook wat schurft (maar alleen bladeren, niet op de takken), daarnaast nog verkleuring rond de bladnerven (dat wijst op een onevenwicht in voeding, over dat laatste zou ik me het jaar na aanplanten niet te veel aantrekken).

Welk ras heb je hier gekocht? Zou me verbazen indien dit een ziekteresistent ras is.

Verder zie ik ook op de detailfoto dat die tak volledig foutief gesnoeid is (veel te veel plaats na het oog), zo ga je je boom ook kwetsbaarder maken voor ziektes.

Het is sowieso geen echt goed jaar voor fruitbomen (te nat). Ik zie meeldauw, mogelijks ook wat schurft (maar alleen bladeren, niet op de takken), daarnaast nog verkleuring rond de bladnerven (dat wijst op een onevenwicht in voeding, over dat laatste zou ik me het jaar na aanplanten niet te veel aantrekken).

Welk ras heb je hier gekocht? Zou me verbazen indien dit een ziekteresistent ras is.

Verder zie ik ook op de detailfoto dat die tak volledig foutief gesnoeid is (veel te veel plaats na het oog), zo ga je je boom ook kwetsbaarder maken voor ziektes.
Is een "klimaatboom" die we gratis gekregen hebben via de gemeente. Het is een Malus domestica 'Elstar' als ik het me het goed herinner.

We zitten op zware leem/klei dus dat zal dan ook geen goed doen in combinatie met het natte jaar.

Wat betreft het snoeien: ben er voorlopig zoveel mogelijk afgebleven maar mogelijk dat ik er al iets afgesnoeid heb dat er echt slecht uitzag of afgekrakt was bij het aanplanten of na de recente storm. Dat klein stukje tak dat daar nog zit dus best tot tegen de andere tak afknippen? Of bedoel je iets anders?

Denk je dat die boom erdoor kan komen zonder actie te ondernemen of kan ik best iets bepaald doen?

Ben al blij dat je niet over vruchtboomkanker begint, want daar vreesde ik eerst voor en dan is er precies niet veel hoop meer voor de boom.

Bedankt voor je input!

Is een "klimaatboom" die we gratis gekregen hebben via de gemeente. Het is een Malus domestica 'Elstar' als ik het me het goed herinner.
Elstar is redelijk ziektegevoelig, ik snap niet dat een gemeente dan niet de moeite doet om een echt robuust ras cadeau te doen, dat kost even veel (moeite).
Ik heb Elstar ook staan, als enige niet ziekte-resistente appelaar in mijn tuin (op totaal 15 rassen), dat ziet er dan wel niet zo erg uit als bij jou, maar dat blad is wel altijd een beetje aangetast. Bij mij dit jaar nu net wat minder dan de voorbije jaren, maar je haalt de boom zo uit de rij...

We zitten op zware leem/klei dus dat zal dan ook geen goed doen in combinatie met het natte jaar.
Voor schurft en meeldauw is het gewoon het blad dat nat is dat een probleem vormt.
Wat betreft het snoeien: ben er voorlopig zoveel mogelijk afgebleven maar mogelijk dat ik er al iets afgesnoeid heb dat er echt slecht uitzag of afgekrakt was bij het aanplanten of na de recente storm. Dat klein stukje tak dat daar nog zit dus best tot tegen de andere tak afknippen? Of bedoel je iets anders?
Max 1 cm van het oog af knippen, en best ook schuin
Denk je dat die boom erdoor kan komen zonder actie te ondernemen of kan ik best iets bepaald doen?
Afwachten
Ben al blij dat je niet over vruchtboomkanker begint, want daar vreesde ik eerst voor en dan is er precies niet veel hoop meer voor de boom.
Kanker zou je bij een "Elstar" (en heel veel appelrassen) kunnen krijgen indien je grond waterziek is

Elstar is redelijk ziektegevoelig, ik snap niet dat een gemeente dan niet de moeite doet om een echt robuust ras cadeau te doen, dat kost even veel (moeite).
Ik heb Elstar ook staan, als enige niet ziekte-resistente appelaar in mijn tuin (op totaal 15 rassen), dat ziet er dan wel niet zo erg uit als bij jou, maar dat blad is wel altijd een beetje aangetast. Bij mij dit jaar nu net wat minder dan de voorbije jaren, maar je haalt de boom zo uit de rij...

Voor schurft en meeldauw is het gewoon het blad dat nat is dat een probleem vormt.

Max 1 cm van het oog af knippen, en best ook schuin

Afwachten

Kanker zou je bij een "Elstar" (en heel veel appelrassen) kunnen krijgen indien je grond waterziek is
Oké, dikke merci! Die tak snoei ik nog beter af en daarna zien we wel hoe/of de boom zich herstelt. Het feit dat die niet ziekteresistent is verklaart ook wel waarom de appelboom bij mijn moeder in de tuin (ook van de gemeente gekregen enkele jaren eerder) ook elk jaar ziek is.

Mijn jonge klimhortensia’s hebben allen dit probleem:

Slakken? Schimmelziekte? Te droog? Combinatie van vanalles en nog wat? :unsure:

Terug
Bovenaan