Dan moeten we natuurlijk weten wat voor grond je hebt, want dat is belangrijk om je correct te informeren
Alleen 's avonds zon is geen halfschaduw, dat is schaduw (halfschaduw is 2-4 uur zon per dag). Lavendel moet in volle zon staan, en eigenlijk minstens 8 uur zon pakken om echt schoon te staan. Let wel, dat gaat ook met minder, maar dan blijven het zielige en ziekerige planten.
De meeste hydrangea's gaan het daar doen op voorwaarde dat de grond voldoende vochtig is, maar die worden wel groter dan een meter
Maar een lijstje van planten die het op die plek goed doen (dus eigenlijk schaduw plek). Dat is niet de plek waar de planten met de meest opvallende bloemen staan. Toch een lijstje van planten die het daar normaal wel goed zouden moeten doen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het een hele opgave gaat zijn om sommige van deze planten te vinden.
- Lamium orvala -> een goede bodembedekkende sierdovenetel. Helemaal niet invasief, mooie bloemen
- Actaea pachypoda 'Misty Blue' -> mooi blad en witte bloemen. Mooie maar giftige bessen nadien
- Lunaria rediviva -> mooi blad, zeer vroeg in bloei
- Kirengeshoma koreana (of palmata) -> best geen al te droge grond, mooie wasachtige bloemen, forse planten na enkele jaren
- Epimedium (veel wintergroene soorten, zeer goede bodembedekker, leuke bloemen in 't voorjaar)
- Polygonatum curvistylum -> sierlijke schaduwplant met kleine witte bloemen
- Polygonatum multiflorum -> andere (inheemse ) salomonszegel.
- Isodon longitubus -> zeer laat bloeiende plant die het goed doet in de schaduw
- Strobilanthes rankanensis -> zeer laat bloeiende plant die het goed doet in de schaduw
- Thalictrum delavayi -> prachtige, hooggroeiende plant die wel 1-2 uur zon nodig heeft
- Heleborus doet het ook wel op die plek. Wintergroen, bloeit in de winter
- Geranium (ik spreek over de echte tuingeranium, niet over die lelijke pelargoniums). Ik denk in eerste instantie aan Geranium phaeum, die in de schaduw mooi groot blad krijgt.
Een goed adres om mooie schaduwplanten te vinden?
http://www.koenvanpoucke.be/ in Sint-Niklaas en anders
http://kwekerijmandragora.be/lijst.html in Landen