Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

In onze kleine voortuin (6m breed, 3m lang) aan de noordkant (enkel s'avonds een stukske dat zonlicht krijgt), zou ik graag een aantal mooie vaste planten zetten ipv gras dat er nu ligt.

Iemand tips? Liefst planten waar bloemen aan komen. Hortensia's de moeite? Zou lavendel lukken in (half-)schaduw?
Op wat voor hoogte mik je?

Ik hoop dat dit jaar men leibomen ( liquidambar) , Japanse esdoorn, en rode beuk Haag de hitte een bikke kunnen trotseren in de voortuin.

In onze kleine voortuin (6m breed, 3m lang) aan de noordkant (enkel s'avonds een stukske dat zonlicht krijgt), zou ik graag een aantal mooie vaste planten zetten ipv gras dat er nu ligt.

Iemand tips? Liefst planten waar bloemen aan komen. Hortensia's de moeite? Zou lavendel lukken in (half-)schaduw?
Dan moeten we natuurlijk weten wat voor grond je hebt, want dat is belangrijk om je correct te informeren
Alleen 's avonds zon is geen halfschaduw, dat is schaduw (halfschaduw is 2-4 uur zon per dag). Lavendel moet in volle zon staan, en eigenlijk minstens 8 uur zon pakken om echt schoon te staan. Let wel, dat gaat ook met minder, maar dan blijven het zielige en ziekerige planten.

De meeste hydrangea's gaan het daar doen op voorwaarde dat de grond voldoende vochtig is, maar die worden wel groter dan een meter

Maar een lijstje van planten die het op die plek goed doen (dus eigenlijk schaduw plek). Dat is niet de plek waar de planten met de meest opvallende bloemen staan. Toch een lijstje van planten die het daar normaal wel goed zouden moeten doen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het een hele opgave gaat zijn om sommige van deze planten te vinden.
- Lamium orvala -> een goede bodembedekkende sierdovenetel. Helemaal niet invasief, mooie bloemen
- Actaea pachypoda 'Misty Blue' -> mooi blad en witte bloemen. Mooie maar giftige bessen nadien
- Lunaria rediviva -> mooi blad, zeer vroeg in bloei
- Kirengeshoma koreana (of palmata) -> best geen al te droge grond, mooie wasachtige bloemen, forse planten na enkele jaren
- Epimedium (veel wintergroene soorten, zeer goede bodembedekker, leuke bloemen in 't voorjaar)
- Polygonatum curvistylum -> sierlijke schaduwplant met kleine witte bloemen
- Polygonatum multiflorum -> andere (inheemse ) salomonszegel.
- Isodon longitubus -> zeer laat bloeiende plant die het goed doet in de schaduw
- Strobilanthes rankanensis -> zeer laat bloeiende plant die het goed doet in de schaduw
- Thalictrum delavayi -> prachtige, hooggroeiende plant die wel 1-2 uur zon nodig heeft
- Heleborus doet het ook wel op die plek. Wintergroen, bloeit in de winter
- Geranium (ik spreek over de echte tuingeranium, niet over die lelijke pelargoniums). Ik denk in eerste instantie aan Geranium phaeum, die in de schaduw mooi groot blad krijgt.

Een goed adres om mooie schaduwplanten te vinden?
http://www.koenvanpoucke.be/ in Sint-Niklaas en anders http://kwekerijmandragora.be/lijst.html in Landen

Dan moeten we natuurlijk weten wat voor grond je hebt, want dat is belangrijk om je correct te informeren
Alleen 's avonds zon is geen halfschaduw, dat is schaduw (halfschaduw is 2-4 uur zon per dag). Lavendel moet in volle zon staan, en eigenlijk minstens 8 uur zon pakken om echt schoon te staan. Let wel, dat gaat ook met minder, maar dan blijven het zielige en ziekerige planten.

De meeste hydrangea's gaan het daar doen op voorwaarde dat de grond voldoende vochtig is, maar die worden wel groter dan een meter

Maar een lijstje van planten die het op die plek goed doen (dus eigenlijk schaduw plek). Dat is niet de plek waar de planten met de meest opvallende bloemen staan. Toch een lijstje van planten die het daar normaal wel goed zouden moeten doen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het een hele opgave gaat zijn om sommige van deze planten te vinden.
- Lamium orvala -> een goede bodembedekkende sierdovenetel. Helemaal niet invasief, mooie bloemen
- Actaea pachypoda 'Misty Blue' -> mooi blad en witte bloemen. Mooie maar giftige bessen nadien
- Lunaria rediviva -> mooi blad, zeer vroeg in bloei
- Kirengeshoma koreana (of palmata) -> best geen al te droge grond, mooie wasachtige bloemen, forse planten na enkele jaren
- Epimedium (veel wintergroene soorten, zeer goede bodembedekker, leuke bloemen in 't voorjaar)
- Polygonatum curvistylum -> sierlijke schaduwplant met kleine witte bloemen
- Polygonatum multiflorum -> andere (inheemse ) salomonszegel.
- Isodon longitubus -> zeer laat bloeiende plant die het goed doet in de schaduw
- Strobilanthes rankanensis -> zeer laat bloeiende plant die het goed doet in de schaduw
- Thalictrum delavayi -> prachtige, hooggroeiende plant die wel 1-2 uur zon nodig heeft
- Heleborus doet het ook wel op die plek. Wintergroen, bloeit in de winter
- Geranium (ik spreek over de echte tuingeranium, niet over die lelijke pelargoniums). Ik denk in eerste instantie aan Geranium phaeum, die in de schaduw mooi groot blad krijgt.

Een goed adres om mooie schaduwplanten te vinden?
http://www.koenvanpoucke.be/ in Sint-Niklaas en anders http://kwekerijmandragora.be/lijst.html in Landen
Thanks!

Groeit klaver oke in schaduw? Moest ik het mezelf makkelijker willen maken. Is toch iets mooier dan gras.

Nenee, Sint-Niklaas. Frankrijk ligt wat verder.

@ugar , hoe definieer je eigenlijk een droge en natte standplaats.
Men spreekt meestal over droge grond, frisse grond en natte grond
Nat is vaak zompig, kan ook wel eens onder water staan
Droog is zanderig en in de zomermaanden gortdroog (bvb zandbodem in volle zon)

(Sorry als de vraag elders reeds werd gesteld)
Heeft iemand tips voor wintergroene leibomen en wintergroene haag?

We wonen achter een kolossaal appartementsgebouw... Momenteel staat er een haagbeuk, maar tijdens de wintermaanden helaas heel veel inkijk.
Ik denk onmiddellijk aan een bamboe in dat geval. Want je wilt dat ook hoog genoeg zien groeien, en bamboe is geen boom en mag dus in theorie vlak bij de perceelsgrens gezet worden (maar ik zou toch 2 m afstand houden)
Plant een Phyllostachys aureosulcata ('Aureocaulis', 'Spectabilis' of de soort, wat jij het mooist vindt), die wordt op termijn 6-7 meter hoog en is perfect wintergroen. Indien je die correct aanplant (met de juiste bamboebegrenzer) komt die echt nooit uit zijn plantgat. Mijn planten staan hier al 12 jaar zonder enig probleem.
Koop je plantgoed wel bij een betrouwbare bamboekweker, dan ben je zeker van de juiste soort te ontvangen. En laat je adviseren door hen wat betreft het aanplanten en het aanbrengen van de rhizoombegrenzer. Ik denk dan aan Bamboebergh of Kimmei

Je kan die planten ook al redelijk groot kopen, maar weet dat dat dan redelijk duurt wordt. Alles hangt natuurlijk af van de prijs die je aan je privacy geeft

Indien 6-7 meter niet hoog genoeg is, kan je evt nog hogere bamboesoorten aanplanten. Ik denk dan aan Phyllostachys parvifolia (tot 10m) of Phyllostachys vivax (tot 15 m hoog), maar die zijn wat minder geschikt als haag. En weet dat bamboe onder 't gewicht van sneeuw kan breken. En die heel grote soorten hebben er meer last van.
Dus ik zou het bij die aureosulcata houden

Nu alle ijzel eindelijk gesmolten is, hoop ik dat mijn gaura's het overleven. Klinkers moeten deze lente ook echt behandeld worden tegen groene aanslag, tuinmeubels eigenlijk ook. Zijn daar do's en don'ts omtrent?

Nu alle ijzel eindelijk gesmolten is, hoop ik dat mijn gaura's het overleven. Klinkers moeten deze lente ook echt behandeld worden tegen groene aanslag, tuinmeubels eigenlijk ook. Zijn daar do's en don'ts omtrent?
Voor de klinkers:
Javel is veel gebruikt maar of dat het een do is? / milieu vriendelijker alternatief?
Anders met een hogedrukreiniger met zo een roterende borstel werkt ook wel ( doe dat bij mijn ma in een bosrijke omgeving), Heb ook al eens javel gebruikt maar ben er niet voorstander van.

Voor meubels afhankelijk vant materiaal... Heb ze in alu en teak gewoon afgewassen met water en lichte schuurspons

Voor de klinkers:
Javel is veel gebruikt maar of dat het een do is? / milieu vriendelijker alternatief?
Anders met een hogedrukreiniger met zo een roterende borstel werkt ook wel ( doe dat bij mijn ma in een bosrijke omgeving), Heb ook al eens javel gebruikt maar ben er niet voorstander van.

Voor meubels afhankelijk vant materiaal... Heb ze in alu en teak gewoon afgewassen met water en lichte schuurspons

Wij hebben hier zo een opzetstuk met roterende spoeier, dat werkt wel goed. Enkel opletten met je voegen, zeker nooit rechtstreeks met de hogedruk er op dan heb je enkel maar miserie achteraf. Er bestaan biologische middeltjes maar die werken wat minder goed dan de chemische brol natuurlijk.

Tuinmeubels (zeker de houten) mag je zeker niet met de hogedruk kuisen. Eens goed schrobben en eventueel behandelen is het beste.

Als je paar honderd meter haag wil zetten zal je mss er anders over denken :D
Ik heb hier honderden meter haag gezet, in zware leemgrond, allemaal met greppel
Ik doe geen half werk / prutswerk.
Ik ben over alle stukken haag in beuk en haagbeuk geen enkele plant verloren.

De kostenraming voor onze tuinaanleg is binnen, behoorlijk ontnuchterend... 160k € excl. BTW :eek:

We wilden ongeveer 35k uitgeven voor fase 1, dat wordt dus puzzelen...

Helemaal opnieuw aanleggen van een bestaande tuin van ongeveer 14 are. Dit is het plan.
Redelijk wat afbraak- en grondwerken
Nieuwe oprit + afwatering
Nieuw pad naar voordeur
Geautomatiseerde poort
Buitenverlichting
2 nieuwe terrassen
Zwemvijver
Volledig nieuwe aanplanting + gazon (het enige dat blijft staan is de Amerikaanse eik in het midden van de tuin).
Moestuin + kippenren

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan