UEFA Champions League 2025-2026

Ik zag een filmpje passeren op X waarbij de wisselspelers de bal in het publiek gooien, teken doen dat ze de bal moeten bijhouden, publiek gooit die terug en dan trapt Kepa die gewoon het veld in..
Voila, die blessuretijd was echt mega irritant.

Nauwelijks voetbal gezien.

Tel dan gewoon een paar minuten extra bij als scheids (helaas bij gebrek aan andere regels). Maar zoiets zou natuurlijk consequent moeten gebeuren over de matchen heen.

Ik vond Trossard, Simeoni en Griez duidelijk geen schwalbes. Ze vallen wel degelijk door het contact. Als de scheids fluit, gaat de VAR meestal niet terugdraaien (behalve vorige week dan bij Eze, hetgeen me eerder uitzonderlijk lijkt). Jammerlijke tendens dat lichte fouten géén penalty zijn, maar totaal onvrijwillige aangeschoten handsballen (waarbij hand niet tegen het lichaam is) het wel gemakkelijk zijn. Gaat m.i. tegen de geest van het spel in. Pas dit aan aub.
Ik zou de fase van Simeone nog eens herbekijken. Daar is erg weinig aan de hand hoor, kijk maar.

Gabriel doet weinig tot niets en dan trapt vervolgens Simeone gewoon naast de bal en valt omdat hij uit evenwicht is. Is echt niets aan zoals Sonck ook al zegt.

Fase van Griezmann erna wel gewoon fout natuurlijk.

Ik heb die fase met Gabriel en Simeone nog eens herbekeken gisteren en ik moet zeggen dat daar toch niet veel aan was hoor. Wat contact en vervolgens als ze voorbij Raya zijn dan trappen ze allebei gewoon naast de bal. Terechte call om daar geen penalty te fluiten.

De fase vlak erna is dan weer een andere zaak, maar daar was blijkbaar al gefloten voor een eerdere fout van Atlético?
Idd ik had het vooral over de fase vlak erna. Wel geen idee wat de fout ervoor zou geweest zijn

Ik zag een filmpje passeren op X waarbij de wisselspelers de bal in het publiek gooien, teken doen dat ze de bal moeten bijhouden, publiek gooit die terug en dan trapt Kepa die gewoon het veld in..
Maar hè, dat hoort erbij hè. Gaan we niets aan doen hè. Tijdwinnen is bijna een verplichting, als je ziet hoeveel voordeel een ploeg er uit haalt. En de refs staan erbij en kijken ernaar. Aja, en ze tellen uiteindelijk gemiddeld wel de volle 5 minuten bij, voor een match die 20 minuten stil heeft gelegen.

Die verdedigende schwalbes zijn inderdaad héél irritant. Langs de andere kant zijn er ook veel aanvallers die zo dom zijn hun hand te opzichtig in de rug te duwen.

Maar je kan niet elk licht contact in de backlijn onder de loep nemen voor een eventuele penalty en dan zeggen dat kleine duwtjes in het veld schwalbes zijn.

Zowel in de backlijn als op het veld moet er gewoon veel minder gefloten worden. Je ziet gewoon als een blok beton neergaat door een handje van een aanvaller dat het is om een fout uit te lokken. Dat weet je toch als scheidsrechter en ze trappen er iedere keer in. Toen ik nog voetbalde op bescheiden niveau probeerde ik als ik de bal had gewoon recht te blijven ook al kreeg ik een duw oid. Ipv tackles te proberen ontwijken en door te gaan met de bal gaan ze nu zoals Eze vorige week hun 2e been er nog achter zwiepen om extra contact te zoeken. Om dat nog te kunnen veranderen heb je bij de spelers en scheidsrechters en coaches en vanuit de jeugdopleiding al een mentaliteitswijziging nodig.

Ik heb vorige week de match niet gezien, kon dat niet aan na PSG-Bayern, en heb wel nadien wat gelezen van die penaltyfases.
Vond het gisteren duidelijk dat ze geen penalty wilden fluiten door die hele hetze. Maar ik vond dat er bij Trossard toch ook wel gretig gedoken werd. Kreeg zeker een licht knietje maar er zat ook gewoon wel een beetje schouder/bovenlichaams-duel bij en Trossard ging gezwind met beide beentjes achteruit en armen direct omhoog zwaaien. Ik snap daar dat de ref het als te licht ervoer.
Nadien bij die fase aan de andere kant was er voorafgaand al een fout.

Al bij al vond ik Arsenal gisteren (het eerste uur) best ok en niet al te defensief. Ze verdienden de kwalificatie wel en gingen ervoor. Maar Atletico is zo'n ploeg die niet denkt aan voetballen maar vooral aan de tegenstander te beletten te voetballen. Pas als het moet gaan ze ervoor. Gezien het hele CL-parcours krijgt Arsenal wel beloning met die finaleplaats.

Maar hopelijk komt de eindwinnaar toch gewoon uit de halve finale van straks. Altijd leuker als aanvallen beloond wordt.

Soms is het ook niet eenduidig. Denk dat soms onderschat wordt, hoe een kleine duw/tik/trek je uit evenwicht kan brengen als je een actie maakt.

Ik herinner me een fase toen ik zelf voetbalde. Ik liep op volle snelheid langs een speler in het strafschopgebied die naar mijn gevoel even aan mijn schouder trok en vervolgens duwde met z'n hand. Ik wou absoluut niet vallen want ik kon schieten, maar viel toch door evenwichtsverlies. Mijn eigen ploeggenoten protesteerden niet omdat het leek dat ik gemakkelijk viel bij weinig/geen contact. Voor mij was het 100% penalty hoor... :p

Soms is het ook niet eenduidig. Denk dat soms onderschat wordt, hoe een kleine duw/tik/trek je uit evenwicht kan brengen als je een actie maakt.

Ik herinner me een fase toen ik zelf voetbalde. Ik liep op volle snelheid langs een speler in het strafschopgebied die naar mijn gevoel even aan mijn schouder trok en vervolgens duwde met z'n hand. Ik wou absoluut niet vallen want ik kon schieten, maar viel toch door evenwichtsverlies. Mijn eigen ploeggenoten protesteerden niet omdat het leek dat ik gemakkelijk viel bij weinig/geen contact. Voor mij was het 100% penalty hoor... :p

Uiteraard, is iets wat ik al lang zeg. Duels & overtredingen zijn interpretatie.
Je kan buitenspel redelijk hard afbakenen, met technologie alleszins. En je kan hands ook afbakenen maar niet als je begint met 'onnatuurlijk' of 'onopzettelijk'. Dan kruip je in het hoofd van spelers en dat kan niet. Je kan dus enkel naar hele zwart-witte hockey-toestanden gaan waarbij er geen discussie is. Iets dat men nu probeert. En dan is men ook niet content.

Dus ja, de geest van het spel, de interpretatie van de ref,... Ik vind dat allemaal prima maar mensen stop dan ook met zagen op de ref en de VAR. Anders is dat niet te doen. Voortdurend discussie en ellenlang gezever van de Filip Joossen van deze wereld in plaats van het te hebben over het spelletje zelf.

Atletico heeft de hele eerste helft liggen tijd winnen. Dat Arsenal hier de laatste paar minuten wat gaat talmen, is toch normaal zeker.
Wat moeten die doen? Elke ingooi binnen de 5 seconden nemen en volle bak aanvallen? :laugh:
Bal op het veld gooien etc., onacceptabel. Maar zo een dingen gebeuren nu eenmaal gewoon in the heat of the moment.

Atletico, ondanks dat ze achterstonden en moesten aanvallen, hebben gewoon weinig tot niets getoond.
Zelfde verhaal eerste helft vorige wedstrijd. Speelden thuis en het enige waar die aan denken is verdedigen met 0 intentie tot aanvallen.
Die hebben over beide legs bekeken 20 minuten aan voetballen gedacht.

Er is maar één terechte winnaar en dat is Arsenal. Punt.

En als je scheidsrechterlijke beslissingen gaat meenemen, over beide partijen bekeken, is het ook gewoon 50/50 of eerder in het nadeel van Arsenal.

Uiteraard, is iets wat ik al lang zeg. Duels & overtredingen zijn interpretatie.
Je kan buitenspel redelijk hard afbakenen, met technologie alleszins. En je kan hands ook afbakenen maar niet als je begint met 'onnatuurlijk' of 'onopzettelijk'. Dan kruip je in het hoofd van spelers en dat kan niet. Je kan dus enkel naar hele zwart-witte hockey-toestanden gaan waarbij er geen discussie is. Iets dat men nu probeert. En dan is men ook niet content.

Dus ja, de geest van het spel, de interpretatie van de ref,... Ik vind dat allemaal prima maar mensen stop dan ook met zagen op de ref en de VAR. Anders is dat niet te doen. Voortdurend discussie en ellenlang gezever van de Filip Joossen van deze wereld in plaats van het te hebben over het spelletje zelf.
Het is interpretatie maar het is ook de manier waarop je valt. Iemand die probeert om recht te blijven maar alsnog valt zoals de post van hierboven is helemaal anders dan iemand die iets voelt en meteen gaat duiken. In het hedendaagse voetbal MOETEN ze vallen en 9 van de 10 keer zie je dat er een hoop acteerwerk bij komt want dat het contact je hoogstens wat hindert maar zeker niet doet vallen.

En nog iets over die verdedigende schwalbes: 'in mijnen tijd' schermden verdedigers de bal af door gewoon hun stevig lijf + schouders en armen tussen u en de bal te zetten en dan mocht je proberen wat je wou, je kwam niet aan die bal, noch kon je die verdediger tegen de grond krijgen tenzij je hem met 2 handen ging opzij duwen. Nu zetten ze hun lijf welgeteld 1 seconde en gaan ze op hun knieëen.

Atletico heeft de hele eerste helft liggen tijd winnen. Dat Arsenal hier de laatste paar minuten wat gaat talmen, is toch normaal zeker.
Wat moeten die doen? Elke ingooi binnen de 5 seconden nemen en volle bak aanvallen? :laugh:
Bal op het veld gooien etc., onacceptabel. Maar zo een dingen gebeuren nu eenmaal gewoon in the heat of the moment.

Atletico, ondanks dat ze achterstonden en moesten aanvallen, hebben gewoon weinig tot niets getoond.
Zelfde verhaal eerste helft vorige wedstrijd. Speelden thuis en het enige waar die aan denken is verdedigen met 0 intentie tot aanvallen.
Die hebben over beide legs bekeken 20 minuten aan voetballen gedacht.

Er is maar één terechte winnaar en dat is Arsenal. Punt.

En als je scheidsrechterlijke beslissingen gaat meenemen, over beide partijen bekeken, is het ook gewoon 50/50 of eerder in het nadeel van Arsenal.
En hieraan zie je het verschil tussen personen die geen voorkeur hebben voor 1 van de 2 ploegen (zoals hierboven) en een supporter van Arsenal
:)

En hieraan zie je het verschil tussen personen die geen voorkeur hebben voor 1 van de 2 ploegen (zoals hierboven) en een supporter van Arsenal
:)
Nochtans zie ik niet meteen iets wat hij verkeerd zegt?

Allez, ze zullen idd wel iets meer dan 20 minuten aan aanvallen hebben gedacht gezien ze de ganse tweede helft achterstonden.

Een paar minuten talmen, 50/50 of Arsenal meer negative scheidsrechterlijke beslissingen, het gedrag van Arsenal goed praten, 1 terechte winnaar PUNT,…

Terug
Bovenaan