UEFA Champions League 2025-2026

Voor mij mag dat rood zijn he voor spelbederf
Maar de regel zegt opzettelijk en onopzettelijk

Die van Suarez destijds was overduidelijk opzettelijk want slag naar de bal met 2 handen

Wat ik ambetant vind aan die regel
Een reflex is een onbewuste actie dus ook een onopzettelijke dus dan moet je volgens de regels geel geven
Je kan als ref nie in het hoofd van de speler kijken bij zo'n situatie dus ook niet oordelen of dit nu een opzettelijke of onopzettelijke beweging was

En gewoon bij 11 vs 11 was het als neutrale fan gewoon een leukere match geweest 😄

En dan nog zoals @quo_vadis zegt
Hij fluit zelfs nog na de VAR tussenkomst voor offside en bedenkt zich dan nog eens + ze tonen geen lijn helaas (was wel zeer nipt)
De rode kaart is er omwille van het volgende "denying an obvious goal-scoring opportunity". Al de rest maakt niet uit

Ik zie hier echt geen penalty's in hoor. Tenzij ge bij die eerste een beeld kunt tonen waar het duidelijk is dat Fran duidelijk de man aantikt en niet de bal.

Been staat toch tussen de bal en de voet?
Als je de bal raakt trap je ook de speler aan, alhoewel hij volgens mij ook gewoon te laat komt

De rode kaart is er omwille van het volgende "denying an obvious goal-scoring opportunity". Al de rest maakt niet uit

Wanneer een speler een doelpunt of een open scoringskans verhindert voor een
tegenstrever wegens opzettelijk handspel, wordt de speler uitgesloten, ongeacht
de plaats van de overtreding (dit geldt niet voor de doelverdediger binnen zijn
eigen strafschopgebied)

tegenstrever wegens onopzettelijk handspel en de scheidsrechter een strafschop
toekent, dan krijgt de overtreder een waarschuwing

Niks van dogso, opzettelijk of onopzettelijk in het reglement

Als je de bal raakt trap je ook de speler aan, alhoewel hij volgens mij ook gewoon te laat komt

eigen strafschopgebied)

Waar zit jij te kijken?

Red card
  • Serious foul play/excessive force
    • Major foul that endangers the safety of the opponent with a risk of serious injury, often due to the use of excessive force
  • Denying a goal or obvious goal-scoring opportunity
    • Tactical foul that stops a goal or a clear chance of scoring – it is the result of the foul which is punished
Rechtstreeks uit IFAB dit ...

Voor mij mag dat rood zijn he voor spelbederf
Maar de regel zegt opzettelijk en onopzettelijk

Die van Suarez destijds was overduidelijk opzettelijk want slag naar de bal met 2 handen

Wat ik ambetant vind aan die regel
Een reflex is een onbewuste actie dus ook een onopzettelijke dus dan moet je volgens de regels geel geven
Je kan als ref nie in het hoofd van de speler kijken bij zo'n situatie dus ook niet oordelen of dit nu een opzettelijke of onopzettelijke beweging was

En gewoon bij 11 vs 11 was het als neutrale fan gewoon een leukere match geweest 😄

Je moet toch niet in het hoofd van die speler kunnen kijken om te zien dat dit bewust was. Een reflex is een onbewuste actie zeg je zelf, dus de speler ziet de bal afkomen en gaat zich niet wegdraaien of zijn hand gebruiken om zich te beschermen of naar de bal te gaan. Nee, die gaat zijn handen op zijn rug houden om dan met zijn elleboog naar de bal te bewegen.

En onbewust of bewust, je staat op de doellijn als laatste man. Beweging naar de bal is gewoon rood.

Waar zit jij te kijken?

Red card
  • Serious foul play/excessive force
    • Major foul that endangers the safety of the opponent with a risk of serious injury, often due to the use of excessive force
  • Denying a goal or obvious goal-scoring opportunity
    • Tactical foul that stops a goal or a clear chance of scoring – it is the result of the foul which is punished
Rechtstreeks uit IFAB dit ...

Voetbalregels van 25/26 zoals ze gepubliceerd zijn op de website van de Belgische voetbalbond

Blz 108 namens de International Football Association Board

Dat is helaas niet relevant vrees ik.
In football (soccer), this situation is covered by the handball and disciplinary rules in the International Football Association Board Laws of the Game.

What matters here​

Even though the ball was not actually going into the goal, you:

• Deliberately handled the ball
  • Interfered with play

The referee’s decision​

✅ Direct free kick (or penalty if inside your own penalty area)
A deliberate handball offense is punished regardless of whether the ball was going in.

Disciplinary action (card)​

This depends on what the handball stopped:

• ❌ No red card for denying a goal (DOGSO)
    Because the ball was not going into the goal, you did not deny an obvious goal.
  • ⚠️ Possible yellow card
    You can be cautioned for:
    • Unsporting behavior, especially if you tried to unfairly stop a dangerous situation or attack.

Summary​

• Free kick / penalty: Yes
  • Red card: No (since no real goal was denied)
  • Yellow card: Likely, depending on the situation

-> Is dus blijkbaar wél relevant of de bal al dan niet effectief binnen gegaan zou zijn.

En onbewust of bewust, je staat op de doellijn als laatste man. Beweging naar de bal is gewoon rood.

Ga ik mee akkoord
Maar zet dat dan zo in uw regels

Als ge door handspel (bewust of onbewust) zorgt dat het geen doelpunt is dan ist rood

Dan kan het onfair aanvoelen maar ist wel duidelijk

eigen strafschopgebied)

Dit vind ik hier terug dus idd het moet opzettelijk zijn en als je Bernardo Silva zijn beweging ziet naar de bal toe is het bewust spelen van de bal met zijn elleboog. Had ie nu daar gewoon gestaan met zijn armen naast zijn lichaam en geen beweging (een reflex is ook een beweging) dan was het niet eens penalty.

SENDING-OFF OFFENCES

A player, substitute or substituted player who commits any of the following offences is sent off:
  • denying the opposing team a goal or an obvious goal-scoring opportunity by committing a deliberate handball offence (except a goalkeeper within their penalty area)

Dit vind ik hier terug dus idd het moet opzettelijk zijn en als je Bernardo Silva zijn beweging ziet naar de bal toe is het bewust spelen van de bal met zijn elleboog. Had ie nu daar gewoon gestaan met zijn armen naast zijn lichaam en geen beweging (een reflex is ook een beweging) dan was het niet eens penalty.

Je post nu zelf: deliberate handball

Reflex and deliberate actions differ in origin, processing, timing, neural substrate, and behavioral consequences. Below is a concise comparison with examples and implications.

Reflex action: Automatic, fast response triggered by a specific stimulus (external or internal) without conscious intention. Often protective or homeostatic.

Deliberate action: Intentional, goal-directed behavior produced after evaluation, planning, or decision-making.

Met deze regel moet je als ref bepalen of dit een reflex is of een opzettelijke beweging en dat is niet mogelijk

Dus maak die regel gewoon simpeler

Je post nu zelf: deliberate handball

Reflex and deliberate actions differ in origin, processing, timing, neural substrate, and behavioral consequences. Below is a concise comparison with examples and implications.

Reflex action: Automatic, fast response triggered by a specific stimulus (external or internal) without conscious intention. Often protective or homeostatic.

Deliberate action: Intentional, goal-directed behavior produced after evaluation, planning, or decision-making.

Met deze regel moet je als ref bepalen of dit een reflex is of een opzettelijke beweging en dat is niet mogelijk

Dus maak die regel gewoon simpeler
Dat is toch wel perfect mogelijk? Deze was heel duidelijk opzettelijk, bewust en fast thinking. Zonder var had hij er misschien mee weggekomen door zijn handen achter de rug. Razendsnel gegokt en helaas verloren was dit.
Automatic als in “reflex om een goal te voorkomen” telt niet he, vandaar de voorbeelden van protective of homeostatic.

Terug
Bovenaan