UEFA Europa League 2025-2026

Dan pakt ge die paar mensen op en verwijdert ge ze. Wat ge niet doet is bejaarden en kinderen met matrakken en pepper spray aanpakken, mensen van tribunes smijten, ...

Maar het is al duidelijk hoe kortzichtig de publieke opinie dit gaat opnemen :) Zoals altijd. Doe wat ge wilt, daag uit wie ge wilt, behandel mensen als stront, .... Maar oh wee als ge reageert. Dan hoort ge ze :)

Het potje pesten is overigens nog steeds bezig. Supporters mogen het stadion niet in, maar mogen ook de bus niet op.

Zes keer :) Dan zal ik altijd geluk gehad hebben, zeker.
Op kinderen en bejaarden kloppen is uiteraard degoutant. Maar een groep hooligans dat zonder ticket toch probeert binnen te raken en dit mee veroorzaakt, dat is net zo degoutant. En dat heeft toch niks te maken omdat dit Genk is, met uw publieke opinie. Die marginalen heb je overal en moeten er gewoon uit. Ik heb vroeger bij Anderlecht ook genoeg gezien, en van deze zaken meegemaakt. Het probleem is dat de clubs exact weten wie dat zijn, maar ze doen er niks aan. Niet bij Genk, niet bij Anderlecht, niemand

Op kinderen en bejaarden kloppen is uiteraard degoutant. Maar een groep hooligans dat zonder ticket toch probeert binnen te raken en dit mee veroorzaakt, dat is net zo degoutant. En dat heeft toch niks te maken omdat dit Genk is, met uw publieke opinie. Die marginalen heb je overal en moeten er gewoon uit. Ik heb vroeger bij Anderlecht ook genoeg gezien, en van deze zaken meegemaakt. Het probleem is dat de clubs exact weten wie dat zijn, maar ze doen er niks aan. Niet bij Genk, niet bij Anderlecht, niemand

In alle eerlijkheid geloof ik niet in dat "geen ticket" verhaal. De pers heeft het over "onvoldoende controle" en dat is iets anders dan "geen ticket".
Het lijkt me heel sterk dat er bussen de parking in geraken met mensen zonder tickets na zoveel controles.
Maar ge weet natuurlijk nooit, dus daar maak ik geen feit van. De rest wat ik hier zeg wel. Daar heb ik voldoende bronnen van.

En die publieke opinie? Tuurlijk wel. Ge ziet het hier toch. Niemand praat hier of in de pers over hoe de Genkies al van de grens af als beesten behandeld zijn en over het gedrag van de politie naar supporters van letterlijk alle leeftijden. Er wordt enkel gepraat over de boze Genk fans die een gevolg zijn van de behandeling door de politie. Iets dat al een heel aantal maanden een probleem is in Nederland, zeker met Europese matchen. Bijna elke wedstrijd volgen er klachten van de bezoekende supporters.

Niks v problemen gehoord bij onze match tegen PSV nochtans

De reden van de strenge controles en de combi regeling in Utrecht:

Na de thuiswedstrijden tegen Lyon en Porto waren er vechtpartijen in het centrum van de stad. Daarbij werden bussen vernield en raakten meerdere mensen gewond, onder wie vier agenten.

Bij de vorige thuiswedstrijd, tegen het Engelse Nottingham Forest, stelde de gemeente een veiligheidsrisicogebied in en bleef het rustig.

Volgens Utrecht zelf zou er 60 man zonder ticket het stadion zijn binnengedrongen

Ach 0-2, opkuisen en naar huis..

Hopelijk gaat onze club een duidelijk statement maken als je die fotos ziet van supporters onder t bloed enal..

Whats-App-Image-2026-01-22-at-23-49-22.jpg

In alle eerlijkheid geloof ik niet in dat "geen ticket" verhaal. De pers heeft het over "onvoldoende controle" en dat is iets anders dan "geen ticket".
Het lijkt me heel sterk dat er bussen de parking in geraken met mensen zonder tickets na zoveel controles.
Maar ge weet natuurlijk nooit, dus daar maak ik geen feit van. De rest wat ik hier zeg wel. Daar heb ik voldoende bronnen van.

En die publieke opinie? Tuurlijk wel. Ge ziet het hier toch. Niemand praat hier of in de pers over hoe de Genkies al van de grens af als beesten behandeld zijn en over het gedrag van de politie naar supporters van letterlijk alle leeftijden. Er wordt enkel gepraat over de boze Genk fans die een gevolg zijn van de behandeling door de politie. Iets dat al een heel aantal maanden een probleem is in Nederland, zeker met Europese matchen. Bijna elke wedstrijd volgen er klachten van de bezoekende supporters.
Dus aan de ene kant is het gedrag van de Genk supporters een gevolg van de aanpak van de politie, maar daarnaast vergeet ge wel de link te leggen waarom de politie strengere controles uitvoert? Zou het kunnen omdat er in het kort verleden ook vanalles is gebeurd door supporters dat de politie zijn controles heeft aangepast of telt die logica alleen maar om het gedrag van supporters goed te praten? (Als het allemaal waar is natuurlijk, want voetbalsupporters zijn sowieso al wat gevoeliger voor een beetje gezag).

Dus blijkbaar hebben die klote flikken op mensen van in de 60 en 70 liggen kloppen. Gestapo-toestanden. Hopelijk pakken ze die klootzakken.

Na edit: nu zie ik ook filmkes waar ze normale fans van de trappen gooien. Degoutant. Vuile klote nazi's.

En er zijn ook filmpjes van Genk "supporters" in het supportersvak die met stokken en buizen naar de politie slaan.

Intussen veroordeeld ook KRC Genk de avond zelf al het gedrag van de "supporters" dus zo eenzijdig zal het ook wel niet zijn

En er zijn ook filmpjes van Genk "supporters" in het supportersvak die met stokken en buizen naar de politie slaan.

Intussen veroordeeld ook KRC Genk de avond zelf al het gedrag van de "supporters" dus zo eenzijdig zal het ook wel niet zijn
Je ziet op filmpjes van in het stadion ook dat toen de politie nog niet chargeerde, er knuppels met stoelen naar de politie aan het gooien waren. Zoals je zegt, zal wel langs 2 kanten fouten zijn.

Je ziet op filmpjes van in het stadion ook dat toen de politie nog niet chargeerde, er knuppels met stoelen naar de politie aan het gooien waren. Zoals je zegt, zal wel langs 2 kanten fouten zijn.
Frustrerende is dat door die beperkte groep ‘supporters’, het voor iedere supporter idioot beleid aan het worden is. Quasi alle matchen worden combi. Tickets voor thuismatchen worden ook aan voorwaarden gekoppeld.

Terwijl de clubs goed genoeg weten welke supporters(groepen) het probleem zijn.

Frustrerende is dat door die beperkte groep ‘supporters’, het voor iedere supporter idioot beleid aan het worden is. Quasi alle matchen worden combi. Tickets voor thuismatchen worden ook aan voorwaarden gekoppeld.

Terwijl de clubs goed genoeg weten welke supporters(groepen) het probleem zijn.
Absoluut. Dat de clubs eens een statement maken naar die hoop die steeds voor problemen zorgen. Dat ze niet meer welkom zijn op deze manier. Met een bivak muts op hun kop wordt het stadion ontzegt, en dat dan ook effectief doen. Nu weten die goed genoeg wie dat allemaal zijn, maar ze doen er niks aan. Dan moet je ook niet wenen als dergelijk onbenul voor problemen zorgt en je daar boetes of dergelijke voor krijgt. En nogmaals : zeker niet alleen bij Genk een probleem. Ik heb het in de bekerfinale vorig jaar bij Anderlecht ook gezien. Tijdens de rust stonden die mannen met bivak doorheen het vak , 15 minuten lang met de vuurpijlen in de hand om ze aan te steken als de spelers terug het veld opkwamen. En daar werd gewoon niks tegen gedaan. Politie stond erbij en keek ernaar

Heel vervelend en een directe aanval op de fancultuur natuurlijk.

Maar dat doorstormen van de entree om bommetjes, pyro e.d. binnen te smokkelen, dat heeft dit veroorzaakt en niks anders. Als je gewoon toekomt, scant, fouille, kan je gewoon geruisloos binnen. Risico van het vak van de Genkse kern..

Volledig op conto van de Genkse kern. Nederlanders zijn nu eenmaal iets strikter hier in en hebben dan wél draaiboeken klaarliggen; veiligheid niet geborgd? Ontruimen en opnieuw scannen. Maar dan ging het sowieso bordel zijn, dus risico-analyse geeft dan aan dat het beter is om ze (terwijl de kern van Utrecht nog in het stadion zit) huiswaarts te sturen.

Zeer jammer voor die 1300 anderen die nog aan het rondkarren waren.

Wat een ontiegelijk slechte wedstrijd was het trouwens! Bart Raes enorm anti-Genk en wisselde 4 spelers continu alsook een nieuwe wintertransfer blijkbaar met Jens Steuckers.

Zie de reacties daarop eens. Absolute woede naar Genk toe van zowat ALLE supporters. Mensen zijn gedegouteerd door dit statement van Genk.
Het komt amper voor dat onze supporters zowat op één lijn zitten. We zijn onderling zeer (en soms te) kritisch naar de eigen supporters toe. Iets dat je in andere clubs veel minder ziet. Onze harde kern krijgt steevast de wind vanvoor (en meestal ook terecht) van de gemiddelde Genk supporter. Ga nog maar eens de reacties na STVV - Genk af, waar onze harde kern met hun mis-timede pyro actie absoluut afgemaakt wordt door de Genk supporters. Dat nu iedereen aan één touw trekt, zegt alles. Ook zeer slim om dat te doen in een tijd als de deze, waarin ge uw supporters hard nodig hebt. Dit is een zoveelste klap bij veel supporters en het zou me niet verbazen als onze harde kern gewoon weg blijft zondag. En dat zou niet meer dan terecht zijn... Genk gaat veel werk hebben om dit seizoen zowel sportief als extra-sportief goed te maken bij ons.

Ik herhaal: Behandel mensen als beesten en ge krijgt beesten. Dit is niet hetzelfde als zeggen dat ge het prima vindt dat onze harde kern op die manier reageert, maar ge weet dat ge dit altijd kunt voorhebben als ge mensen zo behandelt. Of dat een mega-event is, een betoging, een sport-evenement. Als ordehandhaver zijt ge er om alles zo goed mogelijk te doen verlopen, niet om mensen te pesten. Ge begint al met 1000+ man te frustreren door ze op het laatste moment te verplichten in waves van bussen die op veel te vroege uren moeten vertrekken naar Utrecht te doen gaan, waarbij mensen ineens last minute al hun plannen moeten omgooien, oplossingen moeten zoeken qua werk, school van de kinderen, ... Dan mag geen enkele bus stoppen onderweg voor ook maar een plaspauze en laat ge ze in Utrecht uren rondrijden onder diezelfde voorwaarden. Meerdere bussen die met volle toiletten zaten na die rit, terwijl de passagiers keihard op WC moesten. Dan onderwerpt ge ze aan controles die zo doorgevoerd zijn dat andere bussen nog uren rondjes moeten rijden zodat er niet te veel volk is. En wanneer ge dan vindt dat mensen niet genoeg gecontroleerd zijn, wilt ge ze gewelddadig uit het vak halen wat dan reactie geeft. Als reactie DAAROP gaat ge gewoon iedere supporter (oud, jong, man, vrouw, harde kern, simpele fan, ...) met matrakken en pepper spray behandelen. Mensen van trappen afduwen als ze niet snel genoeg gaan, ... Na de match dan in kleine ruimtes waar het niet snel vooruit kon gaan op mensen blijven kloppen, charges uitvoeren op mensen die tussen de politievoertuigen ingesloten waren en niet buiten konden omdat ze van de chargerende politiemacht hun bussen niet op mochten, ...
In Nederland is het al even erg, maar Utrecht staat gekend om echt regelmatig te ver te gaan. De eigen supporters zijn zelf geen fan van de ordehandhaving die via hun burgemeester verspreid wordt dit seizoen.
Genk heeft ondertussen alleszins dat ballonnetje ook opgelaten, gezien ze zo geschrokken zijn van de massaal negatieve reactie richting hun eerste statement.

Maar hey, het zijn weer alleen de boze en stoute Genk supporters geweest. Dat is het enige waar focus op mag zijn. Het is onmogelijk voor pers of andere voetbalfans om wat nuance in het betoog te zetten waarin ze EN vinden dat de harde kern te fel gereageerd heeft EN vinden dat deze situatie zeer hard uitgelokt is en de houding van de ordediensten pure Gestapo toestanden waren.

En dat "geen ticket" verhaal, riekt naar meer en meer bullshit. De eertse communicaties hadden het duidelijk over "supporters die onvoldoende gecontroleerd waren". Er zitten hier ook een aantal mensen die een uitmatch-carrière hebben of gehad hebben, die weten dus ook hoe het qua tickets zit. De harde kernen met hun eigen supportersclubs hebben AL TIJD kaarten. Die zijn er AL TIJD en moeten zich NOOIT zorgen maken over kaarten. Maar nu zouden die ineens geen kaarten gehad hebben?

Kijk, wilt ge de harde kern van ons veroordelen om hun gedrag. Mij niet gelaten. Ik zou ook niet zo reageren, hoe fanatiek ik ook ben. Maar aanvaard aub eens dat er meer en veel meer aan de hand was dan enkel gewelddadige Genk supporters. Aanvaard eens dat er actie en reactie is en dat de Genk supporters de reactie waren en niet de actie. Voor een zoveelste en laatste keer: Behandel mensen als beesten en ze worden beesten.

Laatst bewerkt:
Er zijn nu eenmaal andere en striktere regels en die zijn wat ze zijn en je kan daar over zagen wat je wilt. De volledige escalatie is begonnen met de Genk supporters die zonder controle en met geweld zijn binnengedrongen. De politie heeft meermaals gevraagd om de tribune te verlaten om de controle opnieuw te doen. Als je dan niet luistert dan kunnen er zeker escalaties volgen en zeker als je al weet dat ze in Nederland een stuk feller en directer optreden. Dit praat het buitensporig geweld van de politie niet goed, laat dit heel duidelijk zijn. Maar indien die beperkte Genkse supporters gewoon deden wat er gevraagd werd dan was dit allemaal niet gebeurd.

Zie de reacties daarop eens. Absolute woede naar Genk toe van zowat ALLE supporters. Mensen zijn gedegouteerd door dit statement van Genk.
Het komt amper voor dat onze supporters zowat op één lijn zitten. We zijn onderling zeer (en soms te) kritisch naar de eigen supporters toe. Iets dat je in andere clubs veel minder ziet. Onze harde kern krijgt steevast de wind vanvoor (en meestal ook terecht) van de gemiddelde Genk supporter. Ga nog maar eens de reacties na STVV - Genk af, waar onze harde kern met hun mis-timede pyro actie absoluut afgemaakt wordt door de Genk supporters. Dat nu iedereen aan één touw trekt, zegt alles. Ook zeer slim om dat te doen in een tijd als de deze, waarin ge uw supporters hard nodig hebt. Dit is een zoveelste klap bij veel supporters en het zou me niet verbazen als onze harde kern gewoon weg blijft zondag. En dat zou niet meer dan terecht zijn... Genk gaat veel werk hebben om dit seizoen zowel sportief als extra-sportief goed te maken bij ons.

Ik herhaal: Behandel mensen als beesten en ge krijgt beesten. Dit is niet hetzelfde als zeggen dat ge het prima vindt dat onze harde kern op die manier reageert, maar ge weet dat ge dit altijd kunt voorhebben als ge mensen zo behandelt. Of dat een mega-event is, een betoging, een sport-evenement. Als ordehandhaver zijt ge er om alles zo goed mogelijk te doen verlopen, niet om mensen te pesten. Ge begint al met 1000+ man te frustreren door ze op het laatste moment te verplichten in waves van bussen die op veel te vroege uren moeten vertrekken naar Utrecht te doen gaan, waarbij mensen ineens last minute al hun plannen moeten omgooien, oplossingen moeten zoeken qua werk, school van de kinderen, ... Dan mag geen enkele bus stoppen onderweg voor ook maar een plaspauze en laat ge ze in Utrecht uren rondrijden onder diezelfde voorwaarden. Meerdere bussen die met volle toiletten zaten na die rit, terwijl de passagiers keihard op WC moesten. Dan onderwerpt ge ze aan controles die zo doorgevoerd zijn dat andere bussen nog uren rondjes moeten rijden zodat er niet te veel volk is. En wanneer ge dan vindt dat mensen niet genoeg gecontroleerd zijn, wilt ge ze gewelddadig uit het vak halen wat dan reactie geeft. Als reactie DAAROP gaat ge gewoon iedere supporter (oud, jong, man, vrouw, harde kern, simpele fan, ...) met matrakken en pepper spray behandelen. Mensen van trappen afduwen als ze niet snel genoeg gaan, ... Na de match dan in kleine ruimtes waar het niet snel vooruit kon gaan op mensen blijven kloppen, charges uitvoeren op mensen die tussen de politievoertuigen ingesloten waren en niet buiten konden omdat ze van de chargerende politiemacht hun bussen niet op mochten, ...
In Nederland is het al even erg, maar Utrecht staat gekend om echt regelmatig te ver te gaan. De eigen supporters zijn zelf geen fan van de ordehandhaving die via hun burgemeester verspreid wordt dit seizoen.
Genk heeft ondertussen alleszins dat ballonnetje ook opgelaten, gezien ze zo geschrokken zijn van de massaal negatieve reactie richting hun eerste statement.

Maar hey, het zijn weer alleen de boze en stoute Genk supporters geweest. Dat is het enige waar focus op mag zijn. Het is onmogelijk voor pers of andere voetbalfans om wat nuance in het betoog te zetten waarin ze EN vinden dat de harde kern te fel gereageerd heeft EN vinden dat deze situatie zeer hard uitgelokt is en de houding van de ordediensten pure Gestapo toestanden waren.

En dat "geen ticket" verhaal, riekt naar meer en meer bullshit. De eertse communicaties hadden het duidelijk over "supporters die onvoldoende gecontroleerd waren". Er zitten hier ook een aantal mensen die een uitmatch-carrière hebben of gehad hebben, die weten dus ook hoe het qua tickets zit. De harde kernen met hun eigen supportersclubs hebben AL TIJD kaarten. Die zijn er AL TIJD en moeten zich NOOIT zorgen maken over kaarten. Maar nu zouden die ineens geen kaarten gehad hebben?

Kijk, wilt ge de harde kern van ons veroordelen om hun gedrag. Mij niet gelaten. Ik zou ook niet zo reageren, hoe fanatiek ik ook ben. Maar aanvaard aub eens dat er meer en veel meer aan de hand was dan enkel gewelddadige Genk supporters. Aanvaard eens dat er actie en reactie is en dat de Genk supporters de reactie waren en niet de actie. Voor een zoveelste en laatste keer: Behandel mensen als beesten en ze worden beesten.
Zelf al zouden ze tickets hebben, als die harde kern door de beveiliging gaat, zal het sowieso wel zijn dat ze dingen bij hadden die niet mogen( pyro?). En door het zo te spelen geraken ze ermee binnen. Die zaken heb ik in het verleden genoeg gezien. De meeste ploegen hebben dan schrik om te reageren en gaan dat niet doen om het niet op de spits te drijven. Hier hebben ze dat wel gedaan. Dat lijkt me gegokt en verloren van. de harde kern.

Dat de politie nadien veel te hard heeft opgetreden tegen personen die er niets mee te maken hebben, dat kan zeker niet. En zou ook moeten bestraft worden.

Nu zo een drastische combiregeling en last minute wijzigingen heb ik in het verleden bij Anderlecht op Europese matchen toch dikwijls meegemaakt, ook dat we in de bussen moesten blijven zowel in Duitsland, Nederland en Frankrijk. Zo uniek is dat niet hoor

De toon in de pers begint nu ook te draaien stilaan, gezien de feiten en beelden van gisteren (die wij als supporters al allemaal meegehad hadden) nu ook breder verspreid geraken. Ook wordt het fel politie-gedrag in Nederland ook al aangehaald door de voorzitter van "Belgian Supporters". Hij haalt het woord "politiestaat" zelfs aan over verplaatsingen naar Nederland (waarbij hij ook niet voorbij gaat aan wat er van ons uit gebeurd is, end dat moet ook niet)

Het is nu ook duidelijk wat er net allemaal gebeurd is: Na de farces die ondertussen ook uitgebreid op Sporza staan (maar wederom: wij gisteren al meegehad hadden), werd op een bepaald moment een grote poort opengezet om de vlaggen en trommels binnen te laten. Een deel van de harde kern die de behandeling en het wachten beu waren zijn toen binnengewandeld via die poort zonder controle. Ze hadden wel degelijk tickets. Op dat moment koos de Utrechtse politie niet om ze achterna te gaan met een aantal stewards en hun ticket en een fouillering te vragen, maar kozen ze ervoor om full force een halfvol vak (waar het overgrote deel niets met de harde kern te maken had) binnen te stormen met matrakken en pepper spray. En daarna is het pas los gegaan vanuit de kant van de harde kern.

Terug
Bovenaan