Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Tuurlijk is die man niet persé een homofoob omdat je eens wat aangebrande humor gebruikt. Mensen die dat beweren zijn gewoon van het padje. Wie gebruikt eens niet zo'n humor over homo's, lesbo's of andere minderheden? Deze man had gewoon de pech dat zijn micro nog aanstond en iedereen het dus kon horen. Voor de rest much ado about nothing. Het is tegenwoordig ook al een topsport geworden om je gekwetst te voelen heb ik de indruk. Als ik me gekwetst moest voelen elke keer iemand een grapje maakt over "Wie is het vrouwtje en wie het mannetje?!" als ik met ne gast afkom, dan lag ik al int hospitaal van de kwetsuren.

Dat de hele woke cancel brigade dan echter in gang schiet om deze man meteen op de brandstapel te willen plaatsen, zegt anders ook veel.
Dat heel die brandstapel niet nodig is, da's ook waar, maar blijkbaar kennen mensen geen gulden middenweg meer. Zowel het feit dat mensen dit afdoen als "hihi, cafépraat" en lanags de andere kant "brand in de hel Eddy" is compleet losgeslagen.

Ik zeg enkel dat dit op een werkplek en zeker met die functie gewoon niet kan.

Buiten het feit dat wat hij zegt voor mij niet zomaar "cafépraat" is, lijken veel mensen te vergeten dat er van iemand met die functie wel wat integriteit verwacht wordt? Dit is niet enkel schadelijk richting de Belgian Cats he, maar ook richting al zijn vrouwelijke collega's, zoveelste meer omdat hij het technisch gezien gewoon op de werkvloer doet.
Hoe zou je zelf reageren als een collega van jezelf, je zus/broer, vrouw/man, ... denigrerende uitspraken doet naar bepaalde delen van de bevolking, waar 1 van die mensen dan nog is "deel" van is? En die uitspraken dan nog eens doet op de werkvloer?
Mijn eigen werkgever zou er in ieder geval niet mee lachen. Ikzelf ook niet trouwens.
Ik zal één van de weinige zijn maar ik trek mij totaal niets aan wat mensen over mij denken? Laat staat dat ik per ongeluk iets opvang en daar een excuse van verwacht? Wat is dit, kleuterklas? 😂

Spreekt iemand slecht over mij zal die verder van mij niet veel verwachten of geef ik zijn vet gewoon terug. Letterlijk geen tijd om mij gekwetst te voelen over uitspraken van irrelevante mensen die niets betekenen in mijn leven.

Tuurlijk is die man niet persé een homofoob omdat je eens wat aangebrande humor gebruikt. Mensen die dat beweren zijn gewoon van het padje. Wie gebruikt eens niet zo'n humor over homo's, lesbo's of andere minderheden? Deze man had gewoon de pech dat zijn micro nog aanstond en iedereen het dus kon horen. Voor de rest much ado about nothing. Het is tegenwoordig ook al een topsport geworden om je gekwetst te voelen heb ik de indruk. Als ik me gekwetst moest voelen elke keer iemand een grapje maakt over "Wie is het vrouwtje en wie het mannetje?!" als ik met ne gast afkom, dan lag ik al int hospitaal van de kwetsuren.

Dat de hele woke cancel brigade dan echter in gang schiet om deze man meteen op de brandstapel te willen plaatsen, zegt anders ook veel.

En gezien ondertussen heel het forum toch al weet dat @Soeplepel het manneke is en ik het vrouwtje, voila. Stop met de ongepaste aangebrande humor of we komen u cancelen!!

Zijn uitspraken zijn niet alleen kwetsend voor de personen die hij daar bij naam noemt.

Ik heb al gezegd dat ik dit soort zaken misschien ook zou gezegd hebben als 15-jarige op café. Maar dat is 15 jaar geleden, ik ben er nu in de 30, en ik zit hier niet op café. En ik zou nooit zo'n uitspraken doen in een professionele setting, pauze of niet. Zelfs als 15-jarige puber zou ik dat in zo'n setting niet gedaan hebben.

Hij heeft de uitspraken gedaan op de werkvloer, waar andere collega's het konden horen, in het bijzijn van een externe. Als jij niet snapt dat dat deontologisch niet oké is, dan snort er toch iets niet. Ik bediscussieer hier met jou niet eens of het al dan niet homofoob en misogynistisch is (al ben ik eerder geneigd om te zeggen van wel).

Moest iedereen eens wat nadenken over de gevolgen van hun vettige praat, vooraleer ze die rondspuien en dan verbaasd en verontwaardigd zijn omdat niet iedereen die vettige praat als verlichte humor zien ... de wereld zou ook een betere plaats zijn.
Akkoord van op de werkvloer, dat is dom geweest van hem.
Maar dat zij dit als humor zien, is toch jou probleem niet.
Er zouden veel comedians hun biezen mogen pakken hoor moest iedereen zo snel op hun tenen getrapt zijn.
Jij zegt dus nooit of te nooit eens schunnige praat of roddelt nooit over iemand anders ?

Als het zo is, chapeau dan ben je denk ik 1 van de weinigen.

Dan zijn alle comedians die zo'n moppen vertellen homohaters in uw ogen ?

Laatst bewerkt:
Dat heel die brandstapel niet nodig is, da's ook waar, maar blijkbaar kennen mensen geen gulden middenweg meer. Zowel het feit dat mensen dit afdoen als "hihi, cafépraat" en lanags de andere kant "brand in de hel Eddy" is compleet losgeslagen.

Ik zeg enkel dat dit op een werkplek en zeker met die functie gewoon niet kan.

Het kan niet en toch gebeurt het overal. Zowel door mannen als door vrouwen, door homo's als hetero's wordt er geroddeld of eens een schuine mop gemaakt over mensen die "anders" zijn of doen.
Dus kunnen we dan stoppen met te doen alsof het ineens een gigantisch probleem is dat kadert in een homofobe, vrouwonvriendelijke,... context wanneer we weten dat iedereen er schuldig aan is?

Mensen maken nu allemaal al eens opmerkingen over iemand anders. Zowel jij als ik hebben dat al gedaan.
En zowel jij als ik zullen daar ooit in ons leven al eens het slachtoffer van geworden zijn.

Nu, natuurlijk als je dat doet op je werk en het slachtoffer hoort dat dan moet je daar ook de gevolgen maar van dragen. Maar een ontslag en onderzoek door Unia lijken me nu toch wel enkele stappen te ver.
Want als je op ieders werkplaats een micro hangt kan je iedereen gaan buiten gooien.

Maar de Eddy heeft gezegd wat hij gezegd heeft en is betrapt en moet daar dus terecht gevolgen voor dragen. Net zoals iemand anders dat zou moeten doen, maar we mogen toch nog altijd een beetje proportioneel blijven en niet plotseling vergaande conclusies trekken alsof zou dit aantonen dat hij geen respect heeft voor vrouwen, hun sportprestaties, zou hij homofoob zijn en dus maar zijn job moeten verliezen. Nee?

Akkoord van op de werkvloer, dat is dom geweest van hem.
Maar dat zij dit als humor zien, is toch jou probleem niet.
Er zouden veel comedians hun biezen mogen pakken hoor moest iedereen zo snel op hun tenen getrapt zijn.
Jij zegt dus nooit of te nooit eens schunnige praat of roddelt nooit over iemand anders ?

Als het zo is, chapeau dan ben je denk ik 1 van de weinigen.

Het maakt niet uit dat Eddy zichzelf grappig vindt, hij kwetst er anderen mee en kan zich dus op repliek verwachten. En gezien hij ermee deontologisch in de fout ging, kan hij zich ook aan professionele sancties verwachten.

Eddy is geen comedian, dus waarom sleur je dat beroep er bij? Context is alles.

Maakt het uit of ik moeder Theresa ben? Moet ik heiliger zijn dan de paus vooraleer ik mag stellen dat Demarez hier zwaar in de fout ging en dat dit soort praat niet thuishoort op de werkvloer?

Dus comedians mogen het wel ? Dat snap ik niet goed.
Buiten zijn werkuren mag hij het dus wel volgens jou [serieuze vraag] ?

En niemand zegt toch dat je heiliger moet zijn dan de paus. Iedereen heeft recht op zijn mening.

Je zou eens moeten weten wat er in de verpleging allemaal gezegd wordt over patiënten, je wil het niet weten.

Zijn alle verpleegkundigen dan niet professioneel ?
Mogen ze dan ook eens geen stoom aflaten ?

Maar idd, indien men dit doet in het bijzijn van de patiënt dan moeten er idd maatregelen getroffen worden.

Laatst bewerkt:

Dit is trouwens nog het meest wijze wat ik gelezen heb.

Indien iemands uitspraken werkelijk discriminatoir zijn, dan zal een rechter daar wel over oordelen. De rest is profileringsdrang.
Tegenwoordig ben je al abnormaal indien je niet meteen op de verontwaardigingskar en blinde hystérie wagen springt.

Nu, van Vuye had ik niets anders verwacht. Wat een baken van verlichting en ratio die man, groot verlies voor de NVA en politiek in het algemeen.

@kay-gell Bij Unia doen ze gewoon hun job he. Zij hebben klachten ontvangen, dus doen zij nu een onderzoek. Ik snap niet goed waarom je daar verontwaardigd over doet. Het zou erger zijn moesten ze die klachten meteen richting prullenbak gooien he. Het is niet omdat ze nu een onderzoek doen, dat daar ook iets uitkomt.

@kay-gell Bij Unia doen ze gewoon hun job he. Zij hebben klachten ontvangen, dus doen zij nu een onderzoek. Ik snap niet goed waarom je daar verontwaardigd over doet. Het zou erger zijn moesten ze die klachten meteen richting prullenbak gooien he. Het is niet omdat ze nu een onderzoek doen, dat daar ook iets uitkomt.

Fair point.
Wat vind je nu zelf eigenlijk? Verdient dit een ontslag en vind je juridische stappen hiervoor zetten proportioneel?

Dus comedians mogen het wel ? Dat snap ik niet goed.
Buiten zijn werkuren mag hij het dus wel volgens jou [serieuze vraag] ?

En niemand zegt toch dat je heiliger moet zijn dan de paus. Iedereen heeft recht op zijn mening.

Het is een comedian zijn job om te lachen met o.a. mensen. Het is allesbehalve de job van een journalist om dat te doen. Ik snap niet dat jij dat onderscheid niet ziet.

Ik vind niet dat hij dit soort uitspraken buiten de werkuren en de werkplaats wel zou mogen doen. Het tast zijn professionele geloofwaardigheid nog steeds aan, en straalt zeer negatief af op zijn werkgever. Maar het feit dat hij het deed op de werkvloer, tijdens zijn job, in het bijzijn van externen, maakt het deontologisch wel een veel grovere fout.

En als ik recht heb op mijn mening, en niet heiliger moet zijn dan de paus, waarom werp je me dan voor de voeten of ik zelf nooit roddel? Dat is een non-argument.

Fair point.
Wat vind je nu zelf eigenlijk? Verdient dit een ontslag en vind je juridische stappen hiervoor zetten proportioneel?

Heb ik al aangegeven. Indien er intern nog geen gelijkaardige klachten waren tegenover hem, en dit dus een eerste uitschuiver zou zijn, dan is ontslag voor mij overdreven. Tegelijkertijd kan je hem moeilijk volgende week geloofwaardig een vrouwelijke sporter laten interviewen. Hem nu ontslaan geeft ook vooral het signaal dat hij maar niet betrapt had moeten worden, terwijl er duidelijk in de eerste plaats gewerkt moet worden aan de bedrijfs- of afdelingscultuur waarin zo'n uitspraken mogelijk gemaakt worden. Geen idee hoe je dat best kan tewerkstelligen.

Juridische stappen zou ik zelf niet overwegen, ik betwijfel ook ten zeerste dat daar gevolg aan zou gegeven worden. Maar ik snap wel dat ze bij de Cats woest zijn over dit soort uitspraken van een boegbeeld van de VRT.

Ik wil gewoon het punt maken dat iedereen het doet [enkele uitzonderingen nagelaten misschien]

Ik geef je ook gelijk dat het dom is dat hij dit op de werkvloer heeft gedaan [maar moest de micro niet hebben opengestaan ging het niemand weten]

Het gaat mij erom waarom iedereen zo rap op zijn tenen is getrapt en dat we dus naar een samenleving gaan waar je ofwel zwarte ofwel lesbisch/homo of non binair moet zijn om bepaalde uitspraken te mogen doen want anders wordt je aan de schandpaal genageld.

Mod edit: ongepast taalgebruik verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil gewoon het punt maken dat iedereen het doet [enkele uitzonderingen nagelaten misschien]

Ik geef je ook gelijk dat het dom is gaat hij dit op de werkvloer heeft gedaan [maar moest de micro niet hebben opengestaan ging het niemand weten]

Het gaat mij erom waarom iedereen zo rap op zijn tenen is getrapt en dat we dus naar een samenleving gaan waar je ofwel zwarte ofwel lesbisch of homo moet zijn om bepaalde uitspraken te mogen doen want anders wordt je aan het schandpaal genageld.

1. Maakt niet uit. Het is niet omdat 'iedereen' het doet, dat het oké is. En dat iedereen dit soort uitspraken doet, is bovendien ook onzin.

2. De mensen op de werkvloer zouden het wel geweten hebben. Er werken niet alleen heteromannen op Sporza hoor.

3. Sorry, maar: zzzzz.

Wat heeft dit met alle vrouwen te maken? En waarom kan dit niet geloofwaardig?

Hij associeert vrouwelijke sporters = allemaal lesbo's = allemaal halve venten.

Als ik straks gelijkaardige denigrende uitspraken doe over programmeurs, en dat raakt publiek bekend, dan gaat mijn baas mij ook niet direct laten onderhandelen of samenwerken met het bedrijf dat onze nieuwe website moet maken.

Terug
Bovenaan