Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Uiteraard. Eddy werkt daar al langer dan dat er inclusiviteitswaarden gestipuleerd staan.

Mensen moeten ook eens leren om dit als een evolutie beschouwen en stoppen met eisen dat van vandaag op morgen alle boomers plots doordrongen moeten zijn van alles wat met LGBT-enzovoort te maken heeft.

Het is toch logisch dat uw opa van 85 jaar niet plots een transgender compleet normaal vindt? So be it. Wees blij dat het nu wel normaal begint te worden en wacht geduldig de evolutie af.
Hetzelfde met quota voor vrouwen in raden van bestuur etc. Vrouwen gaan steeds vaker studeren en zijn zelfs nu al gemiddeld hoger opgeleid dan mannen. Dat zal automatisch doorvloeien naar de maatschappij. Stop met dat te forceren, dat wekt alleen weerstand op. Time is on your side.

Hier ben ik het grotendeels wel mee akkoord, en die lijn kunt ge doortrekken naar andere vormen van discriminatie (huidskleur, geslacht etc.).

MAAR, het enige vervelende is dat er ook een (meestal vrij extreme) tegenbeweging is. Goed voorbeeld is Orban met zijn anti-lgbtq propaganda wet, maar het hoeft ook niet zo ver van huis te zijn (en Hongarije is zelfs niet zo heel ver).
Je kan hopen dat dat soort zaken zal uitdoven, omdat het een soort tegenreactie is omdat het voor sommige mensen te snel aan het veranderen is, maar momenteel ziet het er niet naar uit dat dat gaat gebeuren. In tegendeel, het neemt op veel plaatsen nog toe...

Terzijde: mijn opa en zelfs mijn pa verrassen mij soms nog met redelijk racistische uitspraken. Dat is inderdaad een grote generatiekloof, en volgens mij krijgt ge dat er ook niet meer uit op latere leeftijd. Die mensen zijn opgegroeid in een totaal andere wereld dan ik.

Ik geloof niet echt, dat de Cats echt willen dat hij ontslagen wordt sé (want inderdaad dat lost niks op). MAAR ze moeten op deze manier reageren. Als de Cats zouden zeggen: Ach t'is niks, zand erover, of .. excuses zijn aanvaard .. dan geef je een slecht signaal naar de holibi omgeving.

Ze MOETEN nu een sterk signaal geven hé.
idd, die dat in Rusland spelen moeten NU een andere club zoeken in een land waar homohuwelijk is toegestaan!

In dat kader vond ik Kris Van den Abbeele zijn comment dan nog best verfrissend, tussen alle compleet overdreven brandstapelachtige comments van de Linde Merckpoels van deze wereld. "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen."

Het is toogpraat. Van een bedenkelijk niveau. Alleen, naast uiteraard het feit dat hij de pech had dat het uitgezonden is, vond het niet plaats aan de toog, maar op de werkvloer. En dan nog op de werkvloer van de VRT, een overheidsinstelling die uiteraard andere waarden uitdraagt.

Dat hij daarvoor moet worden aangepakt, absoluut. Maar het roepen om ontslag door de Belgian Cats en de bond, dat is gewoon veel te verregaand en compleet logeslagen, zonder ook maar enige reflectie naar de ernst van de feiten.

Daarnaast past dit wel helemaal in het overgevoelige imago van de LGBTQ... gemeenschap. Als je door deze uitspraken al zo hard op je paard zit, dan vrees ik dat het nooit echt gaat goedkomen. Want dergelijke grappen, hoe slecht en flauw ze ook zijn, gaan altijd blijven gemaakt worden. Die worden ook gemaakt over iemand die te dik, te kort of te lang is. Of over eender welke eigenschap van iemand, hoe klein ook. Maar om het met de woorden van Hans Teeuwen te zeggen: je ontwikkeld daar een schild voor, want dat doe je in een vrije maatschappij waar je het recht hebt om grappen te maken die ook best beledigend kunnen zijn. Want dat stoort mij het meest aan alle tweets en berichten van zij die nu op de bres springen voor de Cats en de sfeer dat anno 2021 zulke uitspraken niet meer mogen. Zulke uitspraken mogen wel. Je mag grappen maken over eender wat. Dat hoort bij de vrije meningsuiting en onze vrije maatschappij. In dit geval zijn imo niet de uitspraken op zich het probleem, maar wel de plaats en het moment, en die gevolgen moet Eddy Demarez maar dragen. Maar de teneur is nu dat niemand dus nog een grappige (in hun ogen dan, ik laat in het midden wat grappig is) opmerking mag maken over iemand zijn of haar geaardheid. En dat vind ik dus fout en niet passen in onze vrije wereld.

Dit dus zo hard.
Nuance is weg. Het is meteen homofobe, vrouwonvriendelijke praat die aantoont dat er een macho-cultuur is want dat kan de enige reden zijn dat dat soort moppen gemaakt worden.
Doet me héél hard denken aan de BLM-tactieken "Hands up, don't shoot" wat een leugen bleek maar wel overal uitgesmeerd werd.
Breanna Taylor die zogezegd gewoon rustig aan het slapen was en door de politie werd neergeschoten.
Elke nuance is daar weg en als je die wil geven ben je een racist, leugenaar,... Ofwel ben je blank en heb je geen recht van spreken.

Zoals gezegd de verdeling in de maatschappij wordt door dat soort extremisme gewoon sterker en sterker.
"Je volgt wat wij zeggen, zonder nuance, of je hoort bij de anderen en dat zijn allemaal haatvolle, racistische homofoben,..."

Hier gebeurt gewoon weer exact hetzelfde. Ja, die uitspraken zijn slechte humor die daar geen plaats heeft en ja de VRT zal iets moeten doen maar nu die man aan de virtuele schandpaal nagelen en ontslag eisen... Aub zeg.

En het klimaat de laatste jaren gaat ook niet toelaten dat de meerderheid geneigd is om openbaar zijn mond open te doen over enige nuance want je bent voor ons ofwel ben je homofoob, racistisch,...

Blijf het triest vinden om te zien hoe normale dialoog op die manier verdwijnt om plaats te maken voor ongenuanceerde verontwaardiging.

Laatst bewerkt:
Er is gewoon een grens en vooroordelen en clichés en als je dat al 100 keer naar uw kop gekregen hebt, ben je dat beu. Termen als kolos, mannenwijf, etc. Wat jij nu zegt is niet homofoob of whatever.

Gaat bij Demarez ook gewoon vooral om zijn functie als journalist.
Ik hoor ook vaak dat ik een reus ben. #growupcauseitstrue

Nee, stél dat uw uitspraken homofoob waren. Dan mogen we er u enkel op wijzen, maar den andere zou direct zijn ontslag moeten krijgen?
Trouwens, hoe hypocriet zijt ge dat ge hier zijn ontslag zit te eisen om dan uw commentaar te beëindigen met een bevooroordeelde opmerking :rofl: Of is het enkel als het gaat om lgbt?
Ik ga zoiets niet doen of zeggen maar moest ik het ooit doen en dat komt tot bij een collega zou ik ook verwachten dat ik mijn C4 krijg. Hoe kan je nu ooit nog in een groep/bedrijf functioneren als er zo'n voorval geweest is?

Ik heb gewoon geen geduld met extreme dommigheid dus de JC beweging, racisten, homofoben, anti-vaxxers, bol af. Hypocriet? Idgaf

Ik heb gewoon geen geduld met extreme dommigheid dus de JC beweging, racisten, homofoben, anti-vaxxers, bol af. Hypocriet? Idgaf
Homofoob? Het is gewoon zo dat er veel lesbische vrouwen bij zijn, is helemaal niet homofoob

Ik heb al op skivakanties een dubbel bed gedeeld met een maat die homo is en ik heb ook al zo een klap als Eddy gedaan

Homofoob? Het is gewoon zo dat er veel lesbische vrouwen bij zijn, is helemaal niet homofoob
Ik heb al op skivakanties een dubbel bed gedeeld met een maat die homo is en ik heb ook al zo een klap als Eddy gedaan
Niet elke homofobe opmerking wil meteen zeggen dat je een hekel hebt aan alle homo's en lesbiennes he.
Sommige zaken zijn gewoon kwetsend ook al zijn die zo niet bedoeld. Ik beweer ook nergens dat Demarez een lesbiennehater is he.

Hypocriet? Idgaf
Alé, dus gij wel maar de rest niet 📝

Hoeveel keer dat ik al gehoord heb, al lachend: "handjes thuis houden he!" of "Alleen venten drinken bier".. Homofoob? Neh.. Irritant en afgezaagd? tuurlijk, maar ene oor in en het andere uit en vervolgens maak ik dan zelf maar een scheve opmerking

Moest iedereen u zeggen dat ge een mottige neus hebt of flaporen. Dan zijn we al iets meer in de goede richting aan het gaan.
Tenzij je reus een verwijt vindt, dan zijn we er al.
Reus, kolos, potato patato dat is toch allemaal hetzelfde?
Of is dat enkel bij een vrouw een verwijt?

Mijn achternaam wordt ook regelmatig bewust foutief uitgesproken, sommige collega's gebruiken zelfs enkel dat om me aan te spreken
En ja dan is dat een vrouwennaam, don't care

Niet elke homofobe opmerking wil meteen zeggen dat je een hekel hebt aan alle homo's en lesbiennes he.
Sommige zaken zijn gewoon kwetsend ook al zijn die zo niet bedoeld. Ik beweer ook nergens dat Demarez een lesbiennehater is he.
En daarom is homofoob uit de context getrokken. Da's puur een belediging en niet meer.

Hoeveel keer dat ik al gehoord heb, al lachend: "handjes thuis houden he!" of "Alleen venten drinken bier".. Homofoob? Neh.. Irritant en afgezaagd? tuurlijk, maar ene oor en het andere uit en vervolgens maak ik dan zelf maar een scheve opmerking
Ik ben zo'n opmerkingen gewoon kotsbeu. "'t Is oké dat ge homo zijt maar van mijn lijf blijven he"
Mensen die gay en janet constant als scheldwoord gebruiken. Wie is het vrouwtje? eeeeeeeeetcetera

:puke:

Reus, kolos, potato patato dat is toch allemaal hetzelfde?
Of is dat enkel bij een vrouw een verwijt?

Mijn achternaam wordt ook regelmatig bewust foutief uitgesproken, sommige collega's gebruiken zelfs enkel dat om me aan te spreken
En ja dan is dat een vrouwennaam, don't care
Kijk ja, als jij graag verwijten naar uw kop krijgt. You do you.
Maar de vrouwen in kwestie voelen zich gekwetst en dat is hun goed recht.

Moest iemand mij op het werk ganse dagen een vrouwennaam geven zou ik daar persoonlijk ook niet blij mee zijn.

Het doet me toch pijn welke zever hier constant gespuid wordt.

Ik kan er niet bij dat Demarez hier nu door een hele bende verdedigd wordt alsof zijn leven er van af hangt.

Maar bon, kijk even los van het type van wanspraak: Demarez becommentarieert hier een ploeg waar hij duidelijk héél weinig respect voor heeft.

Hoe kan die man ooit nog een wedstrijd van een vrouwenploeg becommentariëren? De geloofwaardigheid is volledig weg.

En gezien zijn lak aan respect denk ik dat het voor hem nog een beloning zou zijn om enkel nog maar mannensport te becommentariëren...

Het is natuurlijk wel waar hé, héél véél mannen hebben al wel eens zo'n praat verkocht. Ik ook moet ik toegeven (gelukkig wel niet zoveel voze praat aan elkaar geregen). Maar die vent zit in een functie waar hij respect moet hebben voor de spelers die hij becommentarieerd. Een bouwvakker of een IT'er zit NIET in zo een positie.

Zouden we nog naar Michel Wuyts willen luisteren als we wisten dat die alle coureurs "domme randdebielen" vindt?

Haal het seksisme en homofobie weg uit de uitspraken van Demarez en vervang ze door een andere vorm van uitlachen en zijn geloofwaardigheid is nog steeds geschaad.
Ik denk dat niemand betwist dat de uitspraak van Demarez inderdaad volledig ongepast is, maar je moet het ook in zijn context plaatsen.
Ik denk ook niet dat Demarez de intentie had zijn flauwe opmerkingen/moppen in de ether te sturen, maar dit inderdaad "slechts" (stoere) toogpraat is onder een aantal "close" medewerkers, die niet bedoeld was om openbaar gemaakt te worden.
Verder denk ik ook dat Demarez niet de enige is, die zich schuldig maakt aan dergelijk praat, ik ben er zeker van dat ook vrouwen en mensen uit LGBT+ gemeenschap dergelijke denegrerende uitspraken doen over andere medemensen (bv lachen met de"size" van bepaalde mannelijke kenmerken), of anderzijds eens graag compleet uit de bol gaan in het weekend op de muziek en Lyrics van 50cent.
Dat Demarez natuurlijk nu beter een "andere" functie kan zoeken binnen de VRT dan het becommentariëren van vrouwelijke sportwedstrijden daar ben ik het mee eens, ontslag echter vind ik erover, ook vanuit de impact die dit op zijn familie/gezin heeft en niet enkel op hemzelf.

Maar ik hoop wel dat indien de VRT verdere stappen onderneemt, dat zij in hun evaluatie dan ook meenemen om alle RAP muziek en R&B videclips te gaan bannen op het scherm en in de ether, want van vrouw en minderheidsgroepen onvriendelijkheid teksten gesproken daar kan Demarez nog een puntje aan zuigen.
Waar trek je de grens als je altijd en overal consequent wil zijn in woord en daden, hoe ver wil je gaan ? Gedachtenpolitie, 1984 misschien ?

Ik neem aan dat de Cats zelf nog wel mogen kiezen hoe erg ze dit vinden? En zelf mogen bepalen wat ze redelijk zouden vinden van de VRT of Demarez om te doen?

Ik ben ook al duidelijk geweest over wat ik de betere weg zou vinden, maar het is ook niet omdat de Cats iets vragen dat het sowieso ook moet en zal gebeuren, hè. Maar als zij gekwetst zijn hierdoor, en vinden dat er een sterk signaal moet staan tegenover het signaal dat Demarez en de VRT zouden geven als dit gewoon zou mogen passeren, dan mogen ze dat toch wel zeggen?

Was Eddy daar niet vooral om de hockeymannen te becommentarieëren ? Hij doet toch vooral voetbal en hockey dacht ik ? Denk niet dat hij al ooit een match van de Cats heeft voorzien van commentaar ?

Niet dat dat er heel veel toe doet .

Ik ben zo'n opmerkingen gewoon kotsbeu. "'t Is oké dat ge homo zijt maar van mijn lijf blijven he"
Mensen die gay en janet constant als scheldwoord gebruiken. Wie is het vrouwtje? eeeeeeeeetcetera

:puke:

Is dat niet hetzelfde als iemand die 2meter + is en te horen krijgt: "Goei weer daar vanboven?" of "Dat moet plezant zijn op een concert" enz
Is dat kwetsend bedoeld? Soms wel, soms niet zou ik denken. Eerder onwetendheid.
Als er nu eenmaal eigenschappen zijn die van de 'norm' afwijken, zullen de commentaren ook zonder twijfel blijven komen, al dan niet kwetsend;
Nu kunnen we discussiëren over wat de 'norm' is natuurlijk

Ik neem aan dat de Cats zelf nog wel mogen kiezen hoe erg ze dit vinden? En zelf mogen bepalen wat ze redelijk zouden vinden van de VRT of Demarez om te doen?

Ik ben ook al duidelijk geweest over wat ik de betere weg zou vinden, maar het is ook niet omdat de Cats iets vragen dat het sowieso ook moet en zal gebeuren, hè. Maar als zij gekwetst zijn hierdoor, en vinden dat er een sterk signaal moet staan tegenover het signaal dat Demarez en de VRT zouden geven als dit gewoon zou mogen passeren, dan mogen ze dat toch wel zeggen?
Om daarna zelf het vliegtuig op te stappen naar landen waar wetten bestaan tegen homo's om centen te gaan verdienen? Komaan dat is gewoon huichelarij van het ergste soort dat ze nu aan het doen zijn!

derlijke uitspraken vindt ik eigenlijk meer denigrerend.... dus iemand zonder diploma is een margiaal die rapper domme uitspraken mag maken/maakt ?

idem heel dat beerput van internet topic hier op het forum , daar lachen jullie met mensen hun berichten noemen ze marginalen etc ..... dan zou dat topic ook beter verwijderd worden... en de posters geband worden om consistent te blijven.
Nee sorry ik denk dat je me hebt misbegrepen. Ik bedoel dat Demarez zelfs met ontslag nog wel ergens op zijn pootjes zal terecht kunnen.

Terug
Bovenaan