Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Beetje kort door de bocht van de vrouwen want over mannen worden zo een zaken ook gezegd
Voorbeeld: Tom Boonen had een te dik gat

en die belgische beach-vrouwen waren echt wel de dikkertjes van het pak :unsure:
Dus dat maakt het goed? Dat over mannen hetzelfde gezegd wordt?
Ik denk niet dat Boonen daar zijn ganse carrière over achtervolgt is, terwijl dat bij de vrouwelijke voorbeelden uit het artikel duidelijk wel het geval is en tot onzekerheden heeft geleid.

Vrouwen maken het dagelijks mee, van zodra ze afwijken van de norm, op alle leeftijden en in alle lagen van de bevolking. Meteen beoordeeld en weggezet worden op basis van een uiterlijk kenmerk. Maar dat is een soort van seksisme dat een man niet kan snappen als hij het niet zelf meegemaakt heeft. En neen, een dikker vel kweken helpt niet, ermee lachen ook niet, het blijft zeer doen. Geloof me vrij.

Om even beachvolley te nemen: De dames worden verplicht in zo'n bikini te spelen, niet uit eigen keuze. Dat zijn kledingvoorschriften en de organisator van een tornooi kan dat bepalen, zelfs de lage provinciale tornooien. Dus als zij een topje in standaardmaat voorzien, en jij valt buiten de standaard of wil niet met blote buik spelen, heb je brute pech want je moet dat topje aan.
In andere sporten worden vrouwen ook verplicht om nauwaansluitende kledij te dragen, terwijl het bij de mannen losser dan los kan. Voornamelijk bij teamsporten, omdat het oog ook wat wil. Denk aan de gymnasten uit Duitsland die het afgelopen jaar overgestapt zijn naar een lange broek in plaats van hun oefening uit te moeten voeren in een veredeld bakpak.

ps: Proficiat, u bent de eerste op mijn ignore-lijst

Het artikel start nochtans met het statement dat het vnl over het uiterlijk van de vrouwen gaat. Maar soit.

Ik zeg overigens niet dat het ene het andere goedpraat, ik zeg dat dit heel erg eenzijdig artikel de bal compleet misslaat.
Imo gaat het nieuwblad daar inderdaad in de fout door het verhaal te specifiek te brengen. Maar ik heb wel nog nooit een journalist weten zeggen over een voetballer dat die wel homo moet zijn vanwege zijn kapsel ofzo.

Het grotere probleem is dat dit al jarenlang zo is achter de schermen bij de VRT, en dat er nu plots veel mensen naar buiten komen. Die weten dat allemaal al langer en dat kon al véél langer aangekaart worden.

Imo gaat het nieuwblad daar inderdaad in de fout door het verhaal te specifiek te brengen. Maar ik heb wel nog nooit een journalist weten zeggen over een voetballer dat die wel homo moet zijn vanwege zijn kapsel ofzo.

Het grotere probleem is dat dit al jarenlang zo is achter de schermen bij de VRT, en dat er nu plots veel mensen naar buiten komen. Die weten dat allemaal al langer en dat kon al véél langer aangekaart worden.
Cristiano Ronaldo heeft dat nu ook wel heel veel naar zijn kop gekregen vroeger.

Dit is er toch weer los over hé.
Komaan nu is het een man die het over een vrouw zegt, maar het gebeurt evenveel vice-versa.

Waarom toch altijd dat opdelen in hokjes en nu er een man versus vrouw van maken? Waarom moet dat altijd?
Iedereen die er wat anders uitziet dan de standaard hoort dat al eens over zichzelf (incl ik als man).

Dit is geen man versus vrouw verhaal, stop toch met dat ervan te maken. Ik ben helemaal mee dat wat Demarez deed ongepast was maar van dit soort éénrichtings-narrative gaan mijn haren toch omhoog staan, zeker omdat het altijd breed uitgesmeerd wordt als het in de "witte patriarchie"-denkwereld kadert.

Hoe gaat dat eigenlijk bij zo een artikels? Begint er dan een legertje journalisten alle sportvrouwen op te bellen om naar reacties en ervaringen te peilen?

en dat artikel gaat toch net over het feit dat het ook in dit geval niet tolereerbaar is?
Ik zie het probleem niet... het is niet omdat je mooie looks etaleert dat je iets negatiefs zegt over de 11000 andere atleten?
Nochtans hebben er dat nog redelijk recent (laatste 2j) over bv Remco Evenepoel ook gezegd hoor.
En beide gaan over uiterlijke kenmerken. Dus dat is wel hetzelfde
Heb je ook nog iets anders dan whataboutismes? Want je komt hier met de ene na de ander na de andere. Maar geen enkele daarvan zeggen iets over deze zaak. Ik zie dan ook totaal het nut niet om de discussie over al je andere voorbeelden te voeren, of die nu wel of niet een probleem zijn, daar over gaan te beginnen. Want die zeggen niks over deze uitspraken.
Die komen nochtans allemaal op hetzelfde neer. Of dat nu een man, vrouw of X is die het zegt en waarover het gaat
Alleen bij Eddy staan ze ineens op hun achterste poten.
Mss is dat het probleem: lesbische vrouwen die een groepssport doen en dus te weinig met mannen in aanraking komen?

Dus dat maakt het goed? Dat over mannen hetzelfde gezegd wordt?
Ik denk niet dat Boonen daar zijn ganse carrière over achtervolgt is, terwijl dat bij de vrouwelijke voorbeelden uit het artikel duidelijk wel het geval is en tot onzekerheden heeft geleid.

Vrouwen maken het dagelijks mee, van zodra ze afwijken van de norm, op alle leeftijden en in alle lagen van de bevolking. Meteen beoordeeld en weggezet worden op basis van een uiterlijk kenmerk. Maar dat is een soort van seksisme dat een man niet kan snappen als hij het niet zelf meegemaakt heeft. En neen, een dikker vel kweken helpt niet, ermee lachen ook niet, het blijft zeer doen. Geloof me vrij.

Om even beachvolley te nemen: De dames worden verplicht in zo'n bikini te spelen, niet uit eigen keuze. Dat zijn kledingvoorschriften en de organisator van een tornooi kan dat bepalen, zelfs de lage provinciale tornooien. Dus als zij een topje in standaardmaat voorzien, en jij valt buiten de standaard of wil niet met blote buik spelen, heb je brute pech want je moet dat topje aan.
In andere sporten worden vrouwen ook verplicht om nauwaansluitende kledij te dragen, terwijl het bij de mannen losser dan los kan. Voornamelijk bij teamsporten, omdat het oog ook wat wil. Denk aan de gymnasten uit Duitsland die het afgelopen jaar overgestapt zijn naar een lange broek in plaats van hun oefening uit te moeten voeren in een veredeld bakpak.

ps: Proficiat, u bent de eerste op mijn ignore-lijst
Vandaar dat die vrouwen in zelfde kledij spelen als de mannen in basket, voetbal en zelfs wielrennen. Kledij dat menig vrouw niet wil dragen, heckber zijn zelfs al 'woman only' fietskledij merken omdat die standaard mannenkleding niet mooi is bij vrouwen

En als je aan topsport doet, betaald door overheidsgeld zou je toch ook wel mogen zien dat je een beetje scherp staat nee?
Heb toen geen enkel ander land gezien waarbij de vrouwen zo dik stonden hoor

Edit: en ivm die beachvolley: heb jij uberhaupt dat artikel gelezen?
het ging nl over de openingsceremonie-kledij

Laatst bewerkt:
Vandaar dat die vrouwen in zelfde kledij spelen als de mannen in basket, voetbal en zelfs wielrennen. Kledij dat menig vrouw niet wil dragen, heckber zijn zelfs al 'woman only' fietskledij merken omdat die standaard mannenkleding niet mooi is bij vrouwen

En als je aan topsport doet, betaald door overheidsgeld zou je toch ook wel mogen zien dat je een beetje scherp staat nee?
Heb toen geen enkel ander land gezien waarbij de vrouwen zo dik stonden hoor
Euhm, waarom? Je moet als sporter helemaal niet continu scherp staan?
Het feit dat ze topsporter zijn, wil toch al zeggen dat ze goed zijn in wat ze doen? Of ga je zeggen dat een top-ambtenaar, betaald door overheidsgeld toch ook 24/7 beschikbaar moet zijn?

Die zwarte atletes uit Noord- en Zuid-Amerika pronken nochtans graag met hun uiterlijk en vrouwelijke vormen. Genoeg atletes uit andere landen en windstreken die dit ook doen. En terecht trouwens, mooie vrouwen mogen gezien worden.

De Cats speelden hun matchen inderdaad in een mannen outfit, maar bijvoorbeeld de Australische dames hadden strakke pakjes aan.

Euhm, waarom? Je moet als sporter helemaal niet continu scherp staan?
Het feit dat ze topsporter zijn, wil toch al zeggen dat ze goed zijn in wat ze doen? Of ga je zeggen dat een top-ambtenaar, betaald door overheidsgeld toch ook 24/7 beschikbaar moet zijn?
Het gaat om de OS he dus ja dan verwacht je wel dat een sporter er alles aan heeft gedaan om fysiek zo goed mogelijk te zijn.
En bij beach-volley is dat toch wel zonder zo een dikke buik hoor.

Moesten het nu kogelstoters geweest zijn: hoe meer vlees hoe beter zou ik zeggen!

Het gaat om de OS he dus ja dan verwacht je wel dat een sporter er alles aan heeft gedaan om fysiek zo goed mogelijk te zijn.
En bij beach-volley is dat toch wel zonder zo een dikke buik hoor.

Moesten het nu kogelstoters geweest zijn: hoe meer vlees hoe beter zou ik zeggen!
Het is toch niet dat beachvolleyballers nu 100km moeten lopen tijdens een wedstrijd? Stel dat zij door iets minder strikt te trainen zich veel beter voelt waardoor ze beter gefocust is?

Dan heb je liever de wielrenners die allemaal scherp staan, maar wel vaker op de grond liggen dan op de fiets zitten?

Het is toch niet dat beachvolleyballers nu 100km moeten lopen tijdens een wedstrijd? Stel dat zij door iets minder strikt te trainen zich veel beter voelt waardoor ze beter gefocust is?

Dan heb je liever de wielrenners die allemaal scherp staan, maar wel vaker op de grond liggen dan op de fiets zitten?
Dat is geen kwestie van meer trainen maar minder/gezonder eten
En beach-volley dat is springen in zand dus hoe meer je weegt hoe moeilijker dat is ;)

En sinds wanneer vallen dikke mensen minder snel met een fiets?

Dat is geen kwestie van meer trainen maar minder/gezonder eten
En beach-volley dat is springen in zand dus hoe meer je weegt hoe moeilijker dat is ;)

En sinds wanneer vallen dikke mensen minder snel met een fiets?
niet dikke mensen, wel gefocuste mensen. En focus kan je (onder andere) krijgen door u goed in uw vel te voelen en niet continu op uw gewicht te moeten letten en daar kritiek over te krijgen.

niet dikke mensen, wel gefocuste mensen. En focus kan je (onder andere) krijgen door u goed in uw vel te voelen en niet continu op uw gewicht te moeten letten en daar kritiek over te krijgen.
A ja die valpartijen is omdat ze niet gefocust zijn omdat ze weer denken 'vanavond weer alleen sla eten'

:laugh:

Ik voel me als wielrenner nu ook zwaar beledigd. Mag dat wel van uw klant dergelijke commentaar leveren?

A ja die valpartijen is omdat ze niet gefocust zijn omdat ze weer denken 'vanavond weer alleen sla eten'

:laugh:
van Aert zei letterlijk dat zijn tijdrit niet goed was omdat hij zich niet meer kon focussen. Dat toont overduidelijk aan dat dat dus enorm meespeelt. Simone Biles die quasi haar volledige olympische spelen moet cancellen omdat er teveel druk op haar wordt gelegd.

Ik zou zeggen dat mentaal welzijn, en dus onder andere wat minder druk op dat gewicht, zijn invloed heeft ja.

van Aert zei letterlijk dat zijn tijdrit niet goed was omdat hij zich niet meer kon focussen. Dat toont overduidelijk aan dat dat dus enorm meespeelt. Simone Biles die quasi haar volledige olympische spelen moet cancellen omdat er teveel druk op haar wordt gelegd.

Ik zou zeggen dat mentaal welzijn, en dus onder andere wat minder druk op dat gewicht, zijn invloed heeft ja.

Wat heeft dat bij Van Aert in hemelsnaam te maken met overgewicht of hoe hij er uit ziet? Die tijdrit was voor Wout gewoon de rit te veel na zo een sterke periode.

Je verlegt de discussie hier wel zéér snel moet ik zeggen.

En "bij ons in de kleedkamer" vind je hetzelfde als "bij de nationale omroep"?
Je zou het oké vinden moesten ze op de nationale omroep zeggen "amai, stungunner, die zit duidelijk nog in de kast ze"?

Ik heb het hier specifiek over dit artikel, niet over de uitspraken van Demarez.

Maar dan nog, de uitspraken van Demarez waren niet publiekelijk, in zijn functie van journalist, bedoeld. Ik denk eerlijk gezegd wel dat achter de schermen tussen journalisten, maar ook tussen de sporters of coaches zelf, er best veel op uiterlijk be- en geoordeeld wordt.

Wat heeft dat bij Van Aert in hemelsnaam te maken met overgewicht of hoe hij er uit ziet? Die tijdrit was voor Wout gewoon de rit te veel na zo een sterke periode.

Je verlegt de discussie hier wel zéér snel moet ik zeggen.
bij van Aert ging het over het missen van zijn gezin, niet "de rit te veel na een sterke periode". Maar als het over zijn uiterlijk moet gaan: hij kreeg specifiek lof over het feit dat hij er niet uitziet zoals de andere klimmers in de TdF... Als hij daar 10kg minder weegt wint hij nog meer bergetappes hoor...

En dat van Biles vergeten we dan even? Een top-favoriete die forfait moet geven omdat haar omgeving en de media er te veel druk op legt. Dat is toch véél beter dan dat ze nu 5kg extra had gewogen, en nog steeds goud had gehaald?

Kim Gevaert heeft ooit zelfs nog naakt geposeerd.

bij van Aert ging het over het missen van zijn gezin, niet "de rit te veel na een sterke periode". Maar als het over zijn uiterlijk moet gaan: hij kreeg specifiek lof over het feit dat hij er niet uitziet zoals de andere klimmers in de TdF... Als hij daar 10kg minder weegt wint hij nog meer bergetappes hoor...

En dat van Biles vergeten we dan even? Een top-favoriete die forfait moet geven omdat haar omgeving en de media er te veel druk op legt. Dat is toch véél beter dan dat ze nu 5kg extra had gewogen, en nog steeds goud had gehaald?

Van Aert is gewoon een totaal ander type renner die meer body nodig heeft, ik denk niet dat iemand ooit commentaar op zijn gewicht had. Dat klimmers geen zware mannen zijn is geweten, maar daar heerst ook helemaal geen polemiek rond en ik snap ook niet wat dat hier komt doen.

Nee ik vergeet Biles niet, maar je bent er hier weer vanalles aan het bijsleuren. Misschien direct die Wit-Russische atlete ook aanhalen nu we toch bezig zijn met elke Olympiër op te sommen die al dan niet te kampen had met mentale problemen, kwetsende uitspraken, vervolging, misbruik, ...

Terug
Bovenaan